Pro všechny, kteří považují církve za zbytečnou přítěž dnešní společnosti a mají radost, že sněmovnou prošlo zdanění církevních restitucí, mám špatnou zprávu. Ještě nás čeká dlouhá předlouhá právní bitva do které se zapojí senát, ústavní soud, církve, neziskovky a další instituce a jak to dopadne, to se dneska ještě neví. Rozhodně to nebude brzo.
Už jsem to tu několikrát zmiňoval, že moje veřejné psaní na Kose začalo článkem o církevních restitucích ve kterém jsem tvrdil, že restituce budou znamenat konec církví podstatně spolehlivěji než předchozí stav, kdy stát přispíval na platy duchovních (de facto je všechny platil za svého). Restituce mohou být zajímavé pro klerikální partaj katolických hlavounů, protože výnos z majetku a výnos z peněz jejich životní náklady pokryjí docela dobře. Ale na nic dalšího to nevystačí.
Českobratrská církev evangelická si teprve teď, po šesti letech od podpisu a deseti letech od vyjednávání začíná uvědomovat do jaké smlouvy se vlastně nechali vmanipulovat a jak moc jim to v konečném důsledku uškodilo. V církevním tisku se objevuje stále víc názorů právníků odborníků a církevních elit, jak dobrý nápad to s těmi restitucemi byl, jak nebyla jiná alternativa a jak to dozajista, určitě, možná, snad dobře dopadne. Když můj táta před deseti roky upozorňoval přesně na dnešní stav, tak ho ukřičeli. Dneska už si o tom cvrlikají vrabci na střeše.
I bez daní z náhrady rostla spoluúčast jednotlivých sborů na platu faráře o deset procent ročně. Loni se platilo sto tisíc, letos už sto deset, příští rok skoro sto třicet a má se to zastavit někde kousilínek pod skutečnými náklady na farářské místo (asi 400 tis. ročně). Nějaké to procentíčko se doplatí z ústředí díky výnosu peněz z restitucí. Tolik teorie.
V praxi to samozřejmě bude horší, protože investiční možnosti církve jsou poměrně chabé. Na nemovitostech se moc vydělat nedá a na nějakých cenných papírech se skoro vždycky nakonec prodělá. Nakonec zbyde klasika v naší době - peníze se použijí nikoliv na investice, ale na provoz, pak se začnou odporodávat nemovitosti a dnešní faráři čtyřicátníci to nejspíš doklepou do důchodu. Na mladé faráře už nezbyde, ale oni nejsouo blbí a do církevní kariéry se nehrnou. Leda z nouze a nezbytnosti.
Poločas rozpadu církve je ubohých deset let. Toho si teď konečně tam v Praze také všimli. Poprvé po třiceti letech se objevil článek, který se zamýšlí nad tím, jestli ěnco není špatně, když v roce 1990 měla ČCE 200 tisíc členů a teď jich má sotva 50 tisíc. A to nevědí, že za deset let jich bude už jen dvacet tisíc a nejspíš ani to ne, protože sešup teď teprve nabere grády, když se všechny peníze, síly i rezervy napřou k tomu, aby vůbec bylo možné zaplatit faráře.
Zdanění restitucí to celé jen trochu urychlí.
Za dvacet let tu katolíci budu mít pár hlavounů, pár katedrál na divadýlko a jinak skomírající farnosti takřka bez lidí. Ale jim to tak moc vadit nebude. Na pohodlný život těch několika lidí nahoře to postačí. Evangelíci budou mít za sebou rozštěpenou církev, protože se začnou hledat viníci, vyplavou staré antipatie a bývalé hříchy a v ohni jejich rozbrojů shoří i lecjaké křesťanské ideály. V Praze se zbytky evangelíků přimknou ke Kavárně (pardon, to už se stalo), začnou oddávat jakákoliv pohlaví s jakýmikoliv, budou hlásat demokratizaci fetišizovaného majetku a boj za záchranu šesté Kliniky v další vyplundrované budově a Putna bude hlavní poradce synodního seniora na plný úvazek. A vsaďte se, že první novodobá mešita v Praze bude z bývalého evangelického nebo husitského kostela.
A pak bude konec. Nebudou lidi, nebude nikdo v jehož jménu by to mohli dělat a pak už to neokecají.
Otázkou není, zda se to stane, ale kdy se to stane. Zdanění restitucí celý proces o tři roky urychlí a v současné době za Vidláka nevidím nic, co by ho mohlo zvrátit.
Mně je to ovšem dneska tak nějak jedno. Máme zabíjačku, bo já zabíjačkou řeším všechno. Mám tu na návštěvě Targuse, který nechává pozdravovat a zatímco toto čtete, v kotli už je zaděláno na pořádnou baštu.
PS.
Duka se nechal slyšet, že zdanění restitucí narušuje právní jistotu v ČR. Kde se ozval, když se zdaňovalo stavební spoření? Tam mu to samozřejmě nevadilo, protože pro věc kalouskova rozpočtu nebyla žádná cizí oběť dost velká. Když se tehdy někdo ozval, církve jednohlasně doporučovaly nepodlehnout hlasu lůzy. A ted? Zdá se, že ani ti katoličtí věřící nemají ve většině tendenci Duku a jeho postoj hájit.
- Log in to post comments
Komentáře
A doufám, že tu právní bitvu…
A doufám, že tu právní bitvu vyhraje právo.
U stavebního spoření jsou snad zdaněné jen úroky, které jsou příjmem.
Ano
Ale koho to zaujima? Je potrebne si trochu kopnut do katolikov a na to je dobra kazda tema. P. S. Co asi tak ma (mal) Duka so zdanovanim úrokov zo sporenia?).
cialis with atenolol
http://buysildenshop.com/ - Viagra
insufflation tadalafil
https://buystromectolon.com/ - Stromectol
free samples of cialis for women
http://buypropeciaon.com/ - Propecia
buy cialis doctor online
<a href=http://buysildenshop.com/>natural viagra alternative</a>
generic versions of cialis
http://buytadalafshop.com/ - buy cialis with paypal
cialis joint pain
<a href=https://buytadalafshop.com/>Cialis</a>
cialis and viagra scams
<a href=https://buyzithromaxinf.com/>Zithromax</a>
tadalafil chalis
<a href=http://buypriligyhop.com/>can you buy priligy in the u.s.</a>
order generic cialis softtabs
https://buylasixshop.com/ - Lasix
new erectile drug cialis
http://buypriligyhop.com/ - buy generic priligy
cialis pill size
http://buyzithromaxinf.com/ - buy zithromax usa
brand cialis professional
https://buyplaquenilcv.com/ - plaquenil and alcohol
cialis kidney problems
<a href=http://buyplaquenilcv.com/>plaquenil for fibromyalgia</a>
doses of cialis available
<a href=https://buylasixshop.com/>furosemide generic name</a>
how soon before taking cialis
<a href=https://prednisonebuyon.com/>buy prednisone 1 mg</a>
cialis interactions carvedilol
http://buyneurontine.com/ - gabapentin medication
package insert for cialis
https://prednisonebuyon.com/ - Prednisone
file viewtopic t 73 cialis
<a href=https://buyneurontine.com/>gabapentin doses for pain</a>
what to expect from cialis
<a href=http://astromectoli.com/>Stromectol</a>
cialis online affidabile
<a href=http://asildenshop.com/>viagra causes blindness</a>
does cialis cause heartburn
<a href=https://abuypropecian.com/>Propecia</a>
cialis online pharmacy review
<a href=https://abuypriligyhop.com/>order priligy online usa</a>
cialis sales
<a href=http://stadalafilop.com />buy cialis online without prescription</a>
cialis lowest prices
<a href=https://abuylasixshop.com/>lasix over the counter</a>
best place to buy cialis online
<a href=http://vsildenshop.com/>filagra viagra</a>
where do i buy cialis
<a href=https://aprednisonen.com/>Prednisone</a>
cialis does it work for everone
<a href="http://atadalafiloop.com/ ">cialis for sale online</a>
compare viagra cialis
<a href="https://ocialisshop.com/ ">how to buy cialis</a>
cialis street value
<a href="http://vpropecian.com ">does propecia regrow hair</a>
cialis and hiv
<a href="http://osildenafilop.com ">sophia viagra</a>
buycialis
Comprar Viagra Cialis Foro <a href="http://vskamagran.com ">online kamagra</a> Buy Propecia Online Mastercard
Církev
je neplodná,
práce je živá,
farář nám umírá,
Duka se dívá.
Slábne boží ruka,
jíme datle, fíky
Alláh z věže kuká.
Kardinále, díky.
Sbohem Bože
synu, otče, duchu svatý.
Alláh brousí nože
bude tu v ty pjaty.
Zabijačka bude z kozy;
v koránu je litera:
na tepich se 5x lozí
od rána do večera.
Otče náš, kde jsi
na nebesích nejsi
kde je Tvá vůle?
Míval jsi kule.
Kde je Tvé království?
Kde je Tvé bláznovství?
Kde chleba vezdejší?
Kdo nás teď konejší?
Kdo odpustí nám viny?
Vytrhali jsme šíny
vedoucí do ráje.
Tvé srdce netaje,
vůbec tu není.
Satan tu plení.
Amen.
Padnul na mě smutek.
Bůh mi kajsik utek.
Na mši ani noha
lidi neznaj Boha
tradice je v loji
koho Mařka kojí?
Alláh klepe na vrata
jeho ruka krabatá
má doutnák a sirku.
V burce dělá dírku
na řasy a na oko.
Je muslimské baroko.
V pražském svatém Mikuláši
obracejí papaláši
oči z Boží tváře.
Od jihu jde záře.
To nejsou názory,
ale ranní pocity. Jak církve přicházely historicky k majetku? Prací to nebylo. Konfiskace byla jen dalším krokem v její historii.
Ale no tak
Buďme spravedliví ... církve historicky přicházely k majetku různým způsobem a ne všechny způsoby byly kontroverzní. Vezměmež jako příklad církevní řády ... příkladem mohou být cisterciáci, kteří hospodařili a kultivovali neobydlené evropské oblasti nebo třeba Benediktini s jejichž hospodářskými úspěchy se můžete seznámit v Rajhradskem klášteře.
To beru,
jezdím poměrně často na hřbitov Voršilek do Bílé Vody.
Tu se chrápe.
Jak si spravím náladu?
Když mám bílou zahradu?
Koupím spodní frézku
pofrézuji desku
přiložím ji k druhé desce
budu dál žít hezce.
Jestli nejsem perlorodka…
Jestli nejsem perlorodka
hodně blbá, hodně krotká.
Třeba moje tělo líné
teď vytlačí něco jiné.
**************
Omlouvám se Ládikovi,
ale bez této JEHO závěrečné sloky by jeho dnešní elegie nebyla kompletní.
Publikoval ji u konkurence a sem ji kdovíproč nepřidal.
Přitom ví, že Vidlák si zakládá na tom, aby smysluplné útvary měly nejen úvod a stať, ale i závěr!
V papámobilu
netlačím na pilu.
Klerofilie pédu.
Hlavně, že ědu.
Cirkevní restituce
Pane Vidlák.
Naprosto souhlasím.
To se dalo čekat,že cirkevní sbory z těch peněžitých náhrad nedostanou nic,už i Duka prohlásil,že to použijí na kšeftování.
Napíši to co jsem slyšel,na cirkevní restituce byl větší zájem od židovských obcí,navrátit celý židovský majetek a i ten co jim odebral Masaryk.
restitucie
Jedna pekna pesnicka ma nazov 'Balíček karet'. Nuz a ten spodek ma tvar Kalouska. Od samotneho zaciatku povazujem tieto restitucie v historii za snad najhorsi uder pre nabozenske obce. A naprava teras temer nemozna. Snad vratit sa ku Masarykovi. Ale stacit to asi nebude.
Restituce
Zdanění restitucí jen urychlí rozpad církví, jako systému který pořád ještě ovládá lidi, platí to zejména na katolíky.
Bůh, jako takový církve nepotřebuje. Církev je ve své podstatě mocenský nástroj.
Dnešní církve jsou od původního učení Ježíše, pokud budeme hovořit o křesťanských církvích hodně daleko. Církev se vzdalovala původnímu učení zejména na prvních koncilech v letech 325, 381, 553.
Co se týká majetku, byl církvím zprvu darován lidmi, šlechtou, odkazem v závěti.
Různé kláštery byly podporovány panovníky (na oplátku byli panovníci podporováni církví) buď přímo dary finančními, nebo dary půdy s nevolníky, kteří pak církevníky živili. Tedy církev podporoval stát a stát jim daroval.
Po oddělení jiných církví od církve katolické, např. po husitských válkách, nebo po Luterovi pak církve bojovaly mezi sebou o majetek.
Velké přesuny byly zejména po bitvě na Bílé hoře.
Moc církve začal omezovat (v našich zemích) zejména Josef II. a majetek, který jí sebral, (znárodnil) se mu také hodil.
Za první republiky měla církev většinu majetku v bezplatném užívání od státu. Majetek nemohla bez souhlasu státu prodat.
V r 1948 se majetek církví znárodnil, ale dle mého soudu to byl špatný krok, nemohu znárodnit to, co jim nepatřilo.
Po r 1989 jsme se dle mého názoru měli vrátit ke stavu, jaký byl za první republiky, tedy majetek patří státu a církev jej má jen v užívání. Pokud si v té době církev myslela, že jí majetek patřil, mělo se o každém jednotlivém majetku vést dokazování před soudem, který by s konečnou platností nějak rozhodl.
Zdanění náhrad je tedy morálně správné. Ovšem možná protiprávní, neboť po uzákoněných restitucích, které byly posléze za pomoci Kalouska ,,ošéfovány" smlouvami se státem, může zdanění být zrušeno soudně.
Chyba byla udělána při schvalování restitucí a mohla být napravena pouze zrušením restitucí.
To si ale žádný politik nedovolí.
Souhlasím s Vidlákem, že zdanění náhrad za restituce jen urychlí rozpad (přeformátování) církví.
Možná se pak vrátí k původnímu stavu a původnímu učení.
Co mě štve ?
Komunisté církvím majetek ukradli !
To by znamenalo, že prvním zlodějem byl Josef II. Ten zestátnil církevní majetek a dal ho církvím k užívání.
A komunisté jen dotáhli znárodnění do konce.
Pokud by komunisté opravdu majetek církvím ukradli, museli by být dnes ukrutně bohatí lidé ? Nebo snad ne ? Zloděj přece krade proto, aby se obohatil a o to přece komunistům nešlo.
Byl to mocenský boj, který komunisté vyhráli.
Jan z Helvajzu
Jen jste zapomněl na tu doložku,peněžité náhrady se budou navyšovat podle inflace,co také dělá hezkou částku.
O čem by se také mělo diskutovat,že byl prolomen rok 1948 v navracení znárodněného majetku po roce 1948.
Náhrady
Pane zemědělče,
a také by se mělo diskutovat o tom, že církve oproti jiným restituentům obdržely výrazně lepší ohodnocení majetku. Třeba oproti těm, kdo měli majetek v zemědělském družstvu. Jak k tomu ti, kdo si vzali pole po předcích, přijdou? Byli okradeni zase!
Zabíjačkou řeším všechno
Mně je to ovšem dneska tak nějak jedno. Máme zabíjačku, bo já zabíjačkou řeším všechno.
Napsal Vidlák a tím mne zklamal. Přeci řešit všechno zabíjačkou je jen jiná cesta řešit všechno konzumem. Když se minule Vidlák ptal na hodnoty, o které bychom se měli opřít a které bychom měli vyznávat, napsal jsem, že si myslím, že Vidlák, tím, že žije podle desatera už našel co hledá. Nejmenší společný jmenovatel všeho hledání. A on teď, že ne, že tanec kolem (ne)zlatého prasete, jako za Mojžíše. Z čehož je mi smutno. Žít podle desatera je hodně těžké a tak jednu z hlavních příčin odklonu, zejména od církve katolické, vidím v tom, že je mnohem lehčí žít procházkami v hypermarketech. A vypadá to skutečně tak, že počet aktivních věřících padá po přímce. Za posledního sčítání lidu bylo praktikujících katolíků napočítáno asi 500.000. V roce 1989 asi desetkrát víc. Znám katolické komunity, které si vedou obdivuhodně, restituce, nerestituce, ale také místa, kde kostel zeje prázdnotou. České církve nejsou bohaté, proto jsou restituce dobré. Pokud je oškubáme, dopadneme jako ve Francii, ta je už ztracena, bude z ní brzy Chalifát a následovat bude Británie s Nizozemín a Belgií. Smutný pohled.
Vůbec nejde o to, že "co bylo ukradeno, má být vráceno", jde o to, zda si přejeme, aby také z Česka byl za 50 let Chalifát.
5 miliónů katolíků v roce…
5 miliónů katolíků v roce 1989? Ani náhodou. To možná lidi říkali hned po revoluci a pak zjistili, že je to nezajímá.
Problém s muslimy není o tom, že by Francouzi byli málo věřící. Ani Anglie ani Belgie, ani Holandska. Tak to doopravdy nestoji
---------------
A to prase je smysluplná věc.