Chtěl bych ještě chvíli pokračovat v úvahách o současném evropském geopolitickém kolbišti, kde se nám potýkají Rusko a USA někde v prostoru Ukrajiny. Mám tam půlku rodiny, tak mi tamní situace fakt není lhostejná. V poslední době se hodně tlačí na pilu, na Ukrajinu se posílají zbraně i zahraniční vojáci a i přes jednání na nejvyšší úrovni není vidět žádný pokrok, který by situaci uklidnil.
V mých předchozích článcích na toto téma jsem tvrdil, že pro válku jsou letos splněny všechny podmínky. Je zde americký zájem dostat základny blíže k Moskvě, je zde Ukrajinský zájem nějak vyřešit svojí tristní ekonomickou situaci a nebo od ní alespoň odvrátit pozornost, je zde zájem Ruska nepřipustit bezpečnostní hrozbu raketového útoku z příliš velké blízkosti a je zde spousta zájmů různých menších hráčů, kteří rádi foukají do cizího ohně, protože dobře vědí, že i na spáleništi je možné si přihřívat polívčičku.
Pak jsem se na věc podíval z jiného pohledu. Totiž, aby dneska vůbec bylo možné jednat s Ruskem a nedočkat se ihned nařčení z kolaborace s nepřítelem, musí se nejprve vyvolat zdání velké krize, která je pak důležitě řešena v Ženevě. Zkusil jsem zhodnotit variantu, že USA naopak chtějí Rusko na své straně proti Číně a jsou ochotni za to ledacos zaplatit. Proces to samozřejmě bude pomalý, ale vzhledem k tomu, jak Slováci spěchají s podpisem smlouvy o pronájmu letišť, tak by na tom něco mohlo být. V tomto ohledu jsme právě my tím americkým platidlem. Pro tuto variantu mluví především nervozita všech těch Vondrů a Čaputek.
Dneska se podíváme na třetí variantu - že nepůjde o omezenou válku někde na Ukrajině, kde se jedni "rusáci" poperou s jinými "rusáky", nebo že nepůjde o žádnou dohodu mezi velmocemi, která by byla zaplacena střední evropou, ale že se jak Amíci tak Rusové rozhodli Fuck the EU, jak řekla Viktorka Nullandová a prostě si to rozdají mnohem víc než rychlou omezenou válkou někde ve stepích u Kyjeva.
Evropa totiž nikoho nezajímá a její definitivní rozesrání je v americkém zájmu. Anglosaská Británie je za Kanálem. Američanům by ubylo evropské konkurence, Číňanům by ubyl odbyt právě tam, kde mají pozemní cestu, bo oceány ještě pořád patří dvanácti americkým letadlovým lodím. Rusové by měli spoustu starostí na hóóódně dlouho a vlastně to přesně odpovídá americké strategii za posledních dvacet let... Když už něco nemohou udržet, tak to na rozloučenou alespoň řádně rozmlátí. Všimněte si, že je to přesně i taktika našeho přiděleného referenta. Když nemůže ovládnout diskusi, tak alespoň zkouší provokovat. Zřejmě vychází ze stejné směrnice.
Řeknu vám, co v posledních dnech vidím... Vidím kanadské a britské vojenské jednotky mířící na Ukrajinu. Pravdomluvní novináři samozřejmě tu a tam nějakou reportážičku udělají, ale určitě toho ve skutečnosti jede na Ukrajinu nejméně pětkrát tolik a mnohem zajímavější zboží než přiznávají.
Vidím britská i americká letadla kterak vezou zbraně na Ukrajinu a to ve velkém. Referují o tom i pravdomluvní novináři a řeší, proč se vyhýbají německému vzdušnému prostoru. Alternativní servery jsou plné fotek vlaků s tanky, kterak míří na východ...
Řeknu vám, z čeho mám největší starosti... Vidím totiž Čínu kterak si dělá zásoby potravin. Už polovina světových zásob je tam někde u Žluťáků. V normálních letech se teď teprve začíná s vyprazdňováním zásob obilí na silech. Doteď se mlýny normálně živí ze skladů malých hráčů nebo samostatných zemědělců. Ti nemají tak dobré skladovací prostory a tak je zapotřebí zdělat nejprve jejich pšenici, než se do ní pustí myši a brouci. Oni musejí prodávat o pár korun levněji a zbavit se toho včas. Na velká sila dojde zpravidla až od února.
Hele - my už máme letos skoro prázdno. Do mlýnů jsme vozili už od září. Malí všechno prodali ven. Mezitím stále rostla cena a roste doteď. Zároveň jsme vykupovali cokoliv co ještě bylo k mání. Letošní podzim se také naplnilo neuvěřitelné množství vlaků. Všichni bez problémů prodali za dobré ceny a kdo vydržel, ten teď prodává za ještě lepší ceny. A všechno jde na západ. Což znamená, že v Rotterdammu se nakládá loď za lodí a všechno jede směr Šanghaj. Nekecám... minimálně moje sila už škrábou na dno a při současném tempu vyskladňování nám zůstanou jen státní hmotné rezervy. A i ty jsou letos nějak nízké.
A to se bavíme o výjimečném roce, kdy se urodilo na celé severní polokouli. Obilí se urodilo víc než dost a jižní polokoule hlásí také velmi slušné žně. Přesto Čína ve velkém nakupuje za každou cenu. Já vlastně nedokážu pochopit, kam to obilí všechno dávají. Silo nepostavíte ze dne na den... tedy u nás ne. V Kantonu to jde asi o něco rychleji, ale i tak není snadné vybudovat skladovací kapacity v řádu milionů tun. Nebo jim prostě stačí, aby lodě plné pšenice byly ve Žlutém moři obklopené čínskými základnami a čekaly před přístavem? I to je možné.
Jako by tam v Pekingu věděli, že příští rok z Evropy žádné obilí nepřijde a z Ruska ho také nebude nazbyt. Jako by se připravovali na něco víc než jen covid uzávěru. Jako by věděli něco, co my zatím jen tušíme.
Ne vážně... udělejte mi radost a najděte jiný důvod, proč Čína tak ve velkém kupuje žrádlo. Kterého má teď takový nadbytek, jak nikdy neměla.
Kdykoli zde na Kydech vyjde nějaký článek o geopolitice, pokaždé v diskusi několikrát zazní názor, že americká taktika je založená na roznesení války, neklidu a bordelu na kterých se pak dobře vydělává dodávkami zbraní nejlépe oběma stranám. Kdykoliv zde obhajuji celkem libovolnou myšlenku o amerických cílech, vždycky zazní argument o rozesírání jako prostředku i cíli. Zpravidla to má vysoké hodnocení a hodně dalších diskutujících tomu přitakává.
Ale ono se to lépe říká, když jde o nějakou zablešenou Sýrii nebo Afghanistán... Horší je si uvědomit, že přesně tohle může za pár týdnů nastat hned za hranicemi s potenciálem přerůst až k nám. Co když už za půl roku budou první čeští kluci umírat v jakési válce na Ukrajině proti Rusku? Ve skutečné plnohodnotné válce tankových divizí, leteckých eskader a pěšáků s velmi malou životností? Pro euroatlantické hodnoty není žádná česká oběť dost velká.
Co když je cílem vyfakovat kontinentální Evropu a udělat tady brajgl, který neuklidí několik generací? Rusko bude zaměstnané na hodně dlouho, Čína nadlouho bude muset zapomenout na hedvábné stezky, protože nejprve se musí uklidit a pak teprve obchodovat... nemluvě o tom, že obchodovat musejí partneři, kteří něco mají. Co s rozmlácenou Evropou že? Co když je tím pravým cílem nikoliv malá a zbytečná Ukrajina, ale jde o cíl mnohem větší? Aby Hedvábná stezka byla zbytečná a všechny ty devizové rezervy Číny padly na investice úplně od nuly? A Evropa? Fuck the EU. Na tom se teď shodnou Amíci i Rusové.
Můj bratr si koupil dozimetr... pro srandu... aby měl pár hodin k dobru, kdyby to opravdu špatně dopadlo. Prý mu ho dovezou na konci ledna. Tak snad to ještě stihnou...
- Log in to post comments
Komentáře
Výdrž elektorcentrály ..
Mám Hecht 3000 a používám to, když mají myslivci akci. Oni totiž mají takovou boudu s posezením a placem pro střelby na kraji vesnice, kde na konci bolševika nestihli postavit sloupy a natáhnout dráty s elektrikou. Když je akce, tak tam běží až 3 centrály - různě staré. Ten můj Hecht je asi nejnovější a slouží jen a výhradně pro napájení aparatury - 6x velké bedny, 2x zesilovač, mixer, mikrofony, pc , atd. Neměřil jsem to, ale výdrž mě celkem překvapila. Začínám zhruba kolem 16:00 a někdy 02:00 ~ 03:00. Už se stalo, že jsem nedolíval a někdy kolem 02:00 to zhaslo, Odhaduji, že spotřeba té aparatury by mohla odpovídat asi tak ledničce, mražáku a oběhovému čerpadlu topení ... ale to je jen takový odhad.
Pokud bude nějaká akce a vzpomenu si, tak to změřím přesně - spotřebu i spotřebovaný výkon.
Re: DD Popsal jste to skvěle, akorát jste vynechal
NEJPODSTATNĚJŠÍ údaj - kolikalitrovou nádrž má vaše centrála.
Nádrž ..
... aha, takže HECHT GG3300 má nádrž na 15l, ale lejeme tak kanystr 10l ..
Provozovat centrálu
v režimu nejmenší spotřeby znamená jediné - zatěžovat na zhruba 2/3 max. výkonu.
V ideálním případě mám nabíječ aku s výkonem cca 2/3 výkonu centrály, potřebné věci lednici/mrazák/oběhové čerpadlo/kotel (uhlí/dříví/LPG nádrž na zahradě/zemní plyn - jde-li) napájím přes měnič z aku a centrálou pouze čas od času nabíjím akumulátor.
Možno doplnit 2-3ks fotovoltaických panelů s regulátorem dobíjení a máme systém, s kterým se dá vydržet dost dlouho. Minimálně do té doby, než někdo přijde...
Centala na LPG
S tim neni problem. Vetsina benzinovych cetral se da predelat na LPG. Mam takhle predelanou 6,5 kW hondu.
Tak co kdybychom Rusku dali…
Tak co kdybychom Rusku dali Ukrajinu a Pobaltí, stačilo by to? No a pak by jiní dali Německu Česko, protože si to zaslouží.
Bojem proti EU vzhůru doprdele!
Víš, na vás - obyvatelích blázinců. , se mi líbí...
...jedna věc. A sice že se nebojíte napsat doopravdy to, co si myslíte. Že nic nepředstíráte, že jste upřímní.
Jožinku ...
Jožinku, je třeba se zamyslet, proč tady ten Anonym prudí. Dělá to proto, že od místních diskutujících chce reakci. Pokud mu nikdo nebude odpovídat nebo reagovat na něj, tak nebude mít zpětnou vazbu, zda ty jeho provokace vůbec někdo čte ...
Jediná správná reakce na něj je ho ignorovat, dříve nebo později ho psaní přestane bavit, protože fakt nebude vědět, zda ty jeho věty někdo čte. A nikdo nechce dlouho dělat zbytečnou práce ... ani prudič.
Kdo chce rozdávat z cizího,…
Kdo chce rozdávat z cizího, bude sám rozdán.
Zaslouženě.
Bude-li
vše ozářené, jsou zásoby k ničemu.
Rychlé šípy
Když budete nakupovat krmení do kuše, jakou máte, máte-li?
Já si pořídil "rychlonabíjecí" ale bo jsem málo googlil, se zásobníkem na 5 šípů jsem našel až půl roku poté..
Ale i tak se dostanu aspoň na 5 ran za 40 vteřin.
Když bude krize, je všechno…
Když bude krize, je všechno zbraň. Důležitější ovšem bude, aby obránce nevyhladověl ještě dřív, než se bude muset bránit.
Zbraň.
Ano i vidle jsou zbraň a ještě bakteriologicky kontaminovaná.
Důležité je mit alespoň něco, umět s tím zacházet a být psychicky schopen zbraň použít. To bude největší problém většiny lidí, zmáčknout spoušť, pokud budou muset.
Další důležitost je společná obrana třeba několika sousedů, je dobré mít dohodu s kamarádama, kteří třeba z města z paneláku přijedou na společnou obranu usedlosti na vesnici. Samozřejmě sebou vezmou svoje palné a jiné zbraně.
Kdo chce někam jet, měl by mít doma alespoň jeden kanistr s palivem do auta. Bez elektřiny nikde nenatankuje.
No, snad to nebudeme nikdo potřebovat.
Proti komu?
Na koho chcete střílet, do koho bodat? Koho chcete zraňovat a zabíjet? Své sousedy? Prosebníky o jídlo a teplo? Chcete vybíjet tlupy opuštěných, zavšivených, zraněných, nemocných, nakažených, bezmocných a nešťastných? (třeba i dětí?)
Jen tak jednoduše mi , prosím, řekněte, koho zabijete, komu pomůžete, koho nakrmíte ze svých ze svých zásob, koho zahřejete svým palivem? Jak si budete vybírat z lidí?
obávám se, že asi jako v koncentráku
Vypadl mi název, byly to vzpomínky někoho kdo koncentrák přežil. A z celého se dalo vyčíst, že i tam si pomáhali lidi dle národnosti. Takže asi bych to viděl na to pomohu sousedovi kterého znám a zastřelím někoho koho neznám. Nebo taky můžete třeba zemřít ale "neušpinit" si duši výběrem. Zda bych střílel nebo zemřel netuším. To jsou ty Sofiiny volby, někdo má štěstí, že žádnou nikdy učinit nemusí. Natrénovat se to nedá.
Doporučuji
K samostudiu knihu Malevill, autor Robert Merle.
Walking Dead
Mohu Vám doporučit seriál The Walking Dead (Živí mrtví). Tam je hodně materiálu na toto téma.
Re: JzH Kdo vám nakecal, že bez elektřiny
nenatankuju?
Pokud budu schopen zvednout poklop na cisterně, která je většinou zakopána v zemi, nic nemůže být problém.
Poklop je většinou zajištěn visacím zámkem - pokud vůbec. Na něco takového postačí kloubový hasák.
Následuje samotný vstup do nádrže. Někde by tam měl být dekl, který umožňuje tu nádrž občas vyčistit, resp. udělat revizi.
Pokud tam nic takového není, musí být z nádrže výstup ve formě přípojky na stáčecí hadici. Většinou se tyto krámy spojují přírubami, které jsou k sobě stažen pomocí šroubů a matic.
Povolím šrouby, odklepnu přírubu a od paliva mne dělí roura o průměru cca 10 cm. Do ní vrazím hadici a problém je vyřešen.
Samozřejmě - ideální stav by byl, kdybych si tam mohl přitáhnout kompresor a palivo hezky opatrně vytlačovat, aby nepřišla ani kapka nazmar.
Kromě toho také existují ruční pumpy. Jeden pohyb pákou = 0,4 litru vypumpované kapaliny.
Targusi,
omlouvám se, správně mělo být: běžný občan nenatankuje.
Natankuje jenom Targus a lidé blížící se jeho šikovnosti.
Ovšem pokud člověk bude potřebovat z města rychle odjet, hned po začátku blackoutu bude pumpu ještě hlídat obsluha, která mu dobrovolně odstranit dekl nedovolí.
Neubojovat se
Napsal uživatel vidlak dne St, 19. 01. 2022, 06:17
Nejen nevyhladovět, ale i neubojovat se.
Neubojovat se, je vojenský termín, kdy první tři dny všichni bdí, ale my jsme spali.
Čtvrtou noc spaly stráže vestoje, a my jsme se vydali na procházku, zmrzlého
nepřátelského strážného jsme opřeli o štábák, zabouchali, a utekli.
RE:
To je stejně nesmysl.
př.:
Na vaši pozici zaútočí skupina 5 zásobchtivých osob.
I za předpokladu, že by váš výcvik dosahoval profesionální úrovně, tak 100% zneškodnění dokážete jenom u tří z nich. U dvou musíte mít štěstí.
Jim stačí mít štěstí jenom jednou...
Pokud př. 1 přežijete, další skupina bude mít osob 10...?
Vrabčáku,
souhlas, je zapotřebí mít štěstí. Silnější a chytřejší vyhrává.
A předem domluvenou partu lidí, kteří v tom budou s vámi.
Ach, vy mladi...
Niceho si neumite vazit. Vam spadne valka primo do klina. Ja na svoji valku cekam uz 30 let...
Nadějné vyhlídky.
Zasažené malé děti a starci,stařeny nezvládnou i v případě nepřímého zásahu.Bude záležet na síle a imtenzitě radiace. Nemoce z ozáření to není žádná sranda.Je tam znemožněno přijímání potravy z ozářených zásob. Rozklad červené i bílé krvetvorby také nic moc.
Touha po normálním světě!
hulvath: Ach, vy mladi...Niceho si neumite vazit. Vam spadne valka primo do klina. Ja na svoji valku cekam uz 30 let...
***
Pane Hulvathe, tady si dovolím nesouhlasit. Pokud dnešní mladí dostanou válku, řekněme jako takovou hytlermarketovskou slevu k akci "obleč mundur a staň se potravou pro děla", takže si můžeš i 2x nebo 3x vystřelit směrem na nepřítele, je jasné, že vycházejí z mírových podmínek. Květen/červen na východní frontě, někde v Karpatech, musí být zajímavý, ale jen do doby, než dostanou pylovou alergii. Stejně tak je půvabně babí léto, když moc do toho neprší, takže by mohli bojovat i déle, do prvních deštů a nocí pod +5 C. Prostě tito mladí zažili dva světy. Válka pro ně není ještě normální! Svět se stane NEnormálním!
Skutečnou výhodu a skutečný náskok v Evropě mají dnes POUZE sedmiletí na Ukrajině. Ti se narodili a žiji v permantentní válce - sice zatím jen v televizi, ale prostě už od peřinky je doprovází vládní antiteroristická akce proti separatistům s podporou Ruska. Když jim bude tak 18-20 let a boj bude pokračovat, budou moci si také zastřílet a pozor, válka se stala pro ně NORMALITOU! A to, aby svět byl normální, tak to všichni přece chtějí!!!
Prostě model Afghánistán…
Prostě model Afghánistán. Nebo model Husitské revoluční hnutí...
Die Brücke (film, 1959)
standa.e: Prostě model Afghánistán. Nebo model Husitské revoluční hnutí...
***
Ano, nebo už také v moderních evropských podmínkách film Die Brücke (1959) ukázal, že ti 16ti letí z Hitlerjugendu, co byli odkojeni nacismem, bojují nejdýl a i předem nejztracenějsí bitvy. Jsou tedy nejcennější bojovníci! A to jen proto, že to je pro ně normální! (ironie off)
Doplním Vidláka. Porošenkovi lehce přistřihli
křídla a obvinili jej z pokoutného nákupu uhlí od Opolčenců.
Kdyby ho omylem zašili, byla by to dobrá pikoška, s přihlédnutím , co všechno má na hrbu.
S přihlédnutím, jak rychle fičí Ukradina k ekonomickému kolapsu, bych se nedivil, kdyby kluci ukradinští nezkusili štěstí a nepokusili se dostat k uhelným dolům.
Otázkou je, kolik by se jich k dolům dostalo, na jak dlouho, a kolik z nich by se vrátilo domů, nejlépe pak bez plechového otomanu.
Co se týká zapojení Ojropy, byl bych ještě pořád klidný. Před nervozitou mne chrání velikost armád v EU, jejich výzbroj a a jejich odhodlanost bránit Evropskou federaci, kterou sice ještě nemáme, ale která vznikne IHNED po napadení Ojropy zlým Ivanem.
Jelikož je vycvičenost populace nula nic a nemáme ani staré uniformy a dokonce ani potřebné zbraně, nemyslím si, že by situace nazrála k celoevropskému konfliktu. Profesionální vojáci jsou skvělí do zahraničních misí, nikoli k plošné obraně území, a to z důvodu kapacit.
Aby bylo i laikům jasno, bojeschopné máme asi tak dvě brigády po 2 000 kusů - kdysi u bigošů to byly pluky. A pluk mohl jít až na 4 500 kusů. Oproti tomu klasická motostřelecká divize měla tabulkové pobojové počty 16 - 20 000 kusů...
... už vidím, jak naše dvě brigády hrdinně dobývají Moskvu...
Nezapomeńte do bojů
Zapojit Noční vlky.Mají pěkné oblečky, dostanou snížené dávky radioaktivity.Budou za vás bojovat.
Také by bylo dobré požádat Sdružení bílého heterosexuálního muže. Jsou to bojovníci vede je Blažko.
Nějaký důvod, proč dělíš…
Nějaký důvod, proč dělíš lidi podle barvy pleti? Doma tě učili rasisti nebo si se rasistou stal sám? Víš, když jsem viděl dokumenty co rasisti dělali za druhé světové války nebo co rasisti dělali při "osvojování území severní ameriky",
tak nějak musíš chápat, že fakt rasisty nemám rád a lidi jako ty co rasismus vyznávají jak něco běžného se mi hnusí ;)
Re: Anonym Na vaši
nemoc zabírají naprosto dokonale skotské střiky.
Doplnim Targuse
otazkou:
Je EU schopna prevest mirovou ekonomiku na vyrobu zbrani ?
Umely by nase dnesni traktorove stanice vyrobit aspon neco jako byl T-34 ?
O tom, ze by EU byla schopna vyrobit (anti)rakety, o tom silne pochybuji ....
Doplnění Targuse II
Obsazení našeho státu zvládnou tak 2 prapory výsadkářů. Stačí obsadit jen centra velení a nějaké ty dispečinky a ani pořádně nepoznáme, že jsme obsazeni.
Tak daleko jsme to s našími expedičními sbory dopracovali.
Moskvu ne - Donbas!
S patřičnými instruktory v druhém sledu.
I césky voják je tópry fojak, když jde o to rychle vběhnout do minového pole a tím ho odminovat.
Vždyť na to se kdysi používaly i děti...které tam radostně rozhazovaly ručičkama sto metrů daleko...
Za hypotééééékůůůů!!!
AH: I césky voják je tópry fojak, když jde o to rychle vběhnout do minového pole a tím ho odminovat.
***
Uráááááá: za hypotéééékůůů od Erstééé, za neměckýýý Kaufláááánd z laááásky k Českúúú, za polskýýýý jogrutýýý z německýýýýho Lidlúúúú, který je levnýýýý!!!!
Zhruba před rokem...
...Čína uvalila embargo na vývoz svých potravinových komodit. Rusko, Čína apod. skupovala zlato, USA je největší dlužník v dolarových dluhopisech a zbývají jí peníze podložené ropou, které hrdinsky "dolovala" kde se dalo a pálila jak to šlo. Pod praporem demokracie, samozřejmě. Do jejích válek byly vždy(?) zataženi "spojenci" z NATO a všichni znalí už vědí, že to není obranný pakt, ale expandistická aliance. Kdo odmítl, bylo mu např. zmanipulováno veřejné mínění. Kdo se z takzvané střední(východní) Evropy přidal, je z něj učiněna plocha "prvního střetu" díky farizejům. U nás netřeba jmenovat, měli jsme jednoho v Senátu, teď máme druhého i v PS. Samá žába s velkou hubou....a myší hejno řve jako Flégr....
A zatímco média zahlcují informacemi o kovidu a pandemii.....už i na us servru pisatel odkazoval na to, že RF vyhrožuje válkou. Pokud se jí na Ukraruině (kterou předtím spálili za pomoci hrdinných šišlavých českých knížat, na které jsem za to "hrdý") hromadí cizí vojenské síly, nezbývá než důrazné varování. Znalí vědí, že do RF je nutné zavést demokracii, kterou se tam nepodařilo zavést vodkou za Jelcina. Notorik na Ukraruině musel na léčení a tak tam přišla do dění marioneta.
Jen je napodiv ta západní nafoukanost a zbytnělý patriotismismus, který už mi spíš přijde jako zbytnělé zoufalství před koncem nadvlády. Jde taky o to, jestli to tak jako na Donbase bude fungovat i v RF. Veteráni za vlast to vydrží proti žoldákům za peníze - teoreticky.
Podle animace, kde samozřejmě agresorem byla RF (aby to na Utrubce vydželo) se jen šílenec pustí do takového konfliktu. A nejhorší jsou us demokrati se svými "jestřábníky". Na nás hovno záleží, vždyť ani neví, jak se to tady jmenuje
Ještě jsou tu vazby
RF, Čína a Indie, viz solidární jednotky na oslavě osvobození od hitlerovského fašismu v Moskvě, kam jsme radši nesměli.....
Ti by asi vyhlásíli neutralitu.
A blokli hranice. Možná nějaké protesty na YT by byly k nahrání a sledování. Ale to bez záruky.
Hmmm...vojensky slabé země v EU...
Francie - jaderné zbraně.
VB - jaderné zbraně.
Když by to lítalo nad námi sem a tam a pak zase naopak , tak rozhodně výsledek by byl dost zhoubný i pro nás.
Ovšem kdyby to sem i dopadalo, tak to by byl konec.
A vůbec není jisté odkud by to sem dopadlo, je možný i jakýsi gigaTonkin (navíc by se tak mohli zbavit nespolehlivých Slovanů, jejich části).
Kdo to zjistí, odkud by to sem bylo vystřeleno ?
Možná historici a plešatí politologové, za deset let.
To už by bylo jedno...
To už je pak jedno, ne? Zase mi to evokuje Orwella a raketovou válku. A spousta vizí se začíná hnusně zhmotňovat...
Historikům a plešatým politologům to není jedno.
Musí vykazovat činnost, kterou i ti, kteří si je platí, nazývají " práce".
Akutní radiační syndrom…
Akutní radiační syndrom
Skočit na navigaciSkočit na vyhledávání
Akutní radiační syndrom
Mezinárodní symbol pro radioaktivitu
Mezinárodní symbol pro radioaktivitu
Klasifikace
MKN-10 T66
Některá data mohou pocházet z datové položky.
Akutní radiační syndrom známý také jako otrava radiací nebo nemoc z ozáření, je forma poškození orgánových tkání způsobená nadměrným vystavením se ionizujícímu záření.
Termín se týká jak akutních, tak i chronických[1] zdravotních dopadů, kdy:
akutní* = deterministické, nestochastické účinky, tzn. poškození tkání vysokou radiační dávkou (*dle členění SÚJB[2] časné a pozdní nestochastické);
chronické** = stochastické účinky, tzn. zvýšení pravděpodobnosti výskytu zhoubných nádorů a genetických mutací podprahovou dávkou po delší časové období[1] (**dle SÚJB[2] pozdní stochastické).
Jsou dva způsoby účinků na buňku:
Smrt buňky, kdy se u nižší dávky projeví poškození dělení (mitózy) buněk. Proto jsou postiženy v daleko větší míře rychle se dělící buňky (např. střevní epitel) před buňkami pomalu se dělícími (kostní či nervová tkáň). Tento efekt je využíván v léčbě. Radiační terapie - rakovinové buňky patří mezi nejrychleji dělící se buňky v těle a jsou zničeny dávkou záření, která normální buňky poškodí v daleko menší míře. Také se využívá hojivé reakce těla na velmi slabé poškození, viz Radon - využití. Daleko vyšší dávka pak způsobí smrt buňky denaturací obsahu[2].
Druhým účinkem je změna genetické informace - mutace a z toho vyplývající důsledky (popsány tamtéž).
Obsah
1 Historie
2 Seznam dávkových ekvivalentů (dávek) ozáření a jejich příznaků
2.1 0,05 – 0,2 Sv
2.2 0,2 – 0,5 Sv
2.3 0,5 – 1 Sv: mírná otrava ozářením
2.4 1 – 2 Sv: lehká otrava ozářením
2.5 2 – 3 Sv: středně těžká otrava ozářením
2.6 3 – 4 Sv: vážná otrava ozářením
2.7 4 – 6 Sv: velmi vážná otrava ozářením
2.8 6 – 10 Sv: subakutní otrava ozářením
2.9 10 – 50 Sv: akutní otrava ozářením
2.10 50 – 80 Sv: subletální otrava ozářením
2.11 > 80 Sv: letální otrava ozářením
3 Reference
4 Související články
5 Externí odkazy
Historie
První případy zdravotních potíží, způsobených ionizujícím zářením, se objevily prakticky současně s jeho objevem v roce 1896. První si účinků záření povšiml německý chemik Giesel, který v roce 1900 nosil dvě hodiny na ruce připevněnou špetku radnaté soli. Důsledkem byl zánět a sloupnutí kůže. Marie Curie tento pokus vzápětí zopakovala a nosila sůl radia na ruce 10 hodin. Během tří týdnů se vytvořila hluboká hnisavá rána, která se hojila další dva měsíce. Významný je případ popálenin Henri Becquerela, který nechtě nosil 3. a 4. dubna 1901 v kapse u vesty trubičku se solí radia s aktivitou 160× vyšší, než před tím Marie Curie na ruce. Po týdnu se objevila červená skvrna, která se postupně zanítila. V místě kontaktu mu začala odumírat tkáň, kterou bylo třeba chirurgicky odstranit. Léčení trvalo 7 týdnů, poté se rána začala zavírat. V roce 1902 byl předveden první případ rakoviny z ozáření.[3]
První badatelé v oblasti radioaktivity měli běžně zářením lehce popálené prsty. A řada z nich (včetně Marie Curie) zemřela na různé formy leukémie a rakoviny.[4]
Seznam dávkových ekvivalentů (dávek) ozáření a jejich příznaků
0,05 – 0,2 Sv
Biologický ekvivalent Röntgena: 5 – 20 Rem.
Příznaky: Žádné příznaky. Úroveň je potenciálně nebezpečná pro pozdější vznik rakoviny a změny v genetické informaci. Člověk běžně z okolí obdrží i více než 3 mSv za rok[5] (tedy přes 0,2 Sv za život). Ovšem pokud se například podstupuje rentgen zubů (typicky 0,1 mSv) každý rok, tak se výskyt rakoviny mozku či štítné žlázy zdvojnásobuje.[6]
0,2 – 0,5 Sv
Biologický ekvivalent Röntgena: 20 – 50 Rem.
Příznaky: Žádné znatelné symptomy. Počet červených krvinek se dočasně snižuje.
0,5 – 1 Sv: mírná otrava ozářením
Nový doplňkový výstražný symbol ionizujícího záření schválený dne 15. února 2007 Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (IAEA) a Mezinárodní organizací pro normalizaci (ISO). Klasický žluto-černý symbol radioaktivity nahrazuje jen v určitých případech
Biologický ekvivalent Röntgena: 50 – 100 Rem.
Příznaky: Bolesti hlavy a zvýšené riziko infekce z důvodu narušení imunitních buněk. Dočasná sterilita u mužů je možná.
1 – 2 Sv: lehká otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 100 – 200 Rem.
10% smrtnost po 30 dnech.
Příznaky: Typickými příznaky jsou mírná až střední nevolnost s příležitostným zvracením začínajícím 3 až 6 hodin po ozáření a končícím do jednoho dne. Dále následuje desetidenní až čtrnáctidenní latentní fáze, po které se objeví lehké symptomy jako vyčerpanost. Imunitní systém je utlumený; nemoci se léčí pomaleji a je zvýšené riziko infekce. Dočasná mužská neplodnost je obvyklá. U těhotných žen nastane spontánní potrat nebo narození mrtvého plodu.
2 – 3 Sv: středně těžká otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 200 – 300 Rem.
35% smrtnost po 30 dnech.
Příznaky: Nevolnost je obvyklá, s 50% rizikem zvracení. Příznaky nastupují od 1 do 6 hodin po ozáření a končí po jednom až dvou dnech. Poté nastává latentní fáze, při které vypadají všechny vlasy a chlupy po těle, objeví se únava a celkově nezdravý vzhled. Při takovýchto úrovních ozáření prudce klesne počet leukocytů (bílých krvinek), což výrazně zvyšuje nebezpečí infekcí. Existuje možnost permanentní ženské sterility. Rekonvalescence trvá několik měsíců.
3 – 4 Sv: vážná otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 300 – 400 Rem.
50% smrtnost po 30 dnech.
Příznaky: Symptomy jsou podobné jako u dávky 2 – 3 Sv, navíc s nekontrolovatelným krvácením z úst, zpod kůže a z ledvin (vnitřní krvácení).
4 – 6 Sv: velmi vážná otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 400 – 600 Rem.
60% smrtnost po 30 dnech.
Příznaky: Příznaky začínají půl hodiny až 2 hodiny po ozáření a končí do dvou dnů. Po 7 až 14 dnech latentní fáze nastávají stejné příznaky jako po 3 – 4 Sv. Při této úrovni je obvyklá ženská sterilita. Rekonvalescence trvá několik měsíců až rok. Pokud je expozice radiaci delší, zasažený umírá na infekce a vnitřní krvácení.
6 – 10 Sv: subakutní otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 600 – 1000 Rem.
95% smrtnost po 14 dnech.
Příznaky: Přežití závisí na intenzivní lékařské péči. Kostní dřeň je skoro kompletně zničená, je nezbytná její transplantace. Gastrické a střevní tkáně jsou vážně poškozené. Příznaky začínají 15 až 30 minut po ozáření a končí do dvou dní; mezi tím je pětidenní až desetidenní fáze, po které postižený umírá na infekci nebo vnitřní krvácení. Rekonvalescence trvá několik let a osoba se pravděpodobně nikdy plně nezotaví.
10 – 50 Sv: akutní otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 1000 – 5000 Rem.
100% smrtnost po 7 dnech.
Příznaky: Expozice takovéto úrovně vede ke spontánním symptomům po 5 až 30 minutách. Po silné vyčerpanosti a okamžité nevolnosti způsobené přímou aktivací chemických receptorů v mozku po ozáření nastává perioda několika dní relativní pohody, nazývaná latentní fáze. Poté buněčná smrt v gastrické a střevní tkáni, způsobující masivní průjem, střevní krvácení a ztrátu vody, vede k vodo-elektrolytické imbalanci. Smrt nastane s deliriem a kómatem způsobeným selháním oběhu. Úmrtí je prakticky nevyhnutelné; jedinou léčbou je podávání léků utišujících bolest.
50 – 80 Sv: subletální otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: 5000 – 8000 Rem.
100% smrtnost do několika hodin.
Příznaky: Okamžitá dezorientace a kóma v řádech minut nebo sekund. Smrt nastává po několika hodinách kolapsem nervového systému.
> 80 Sv: letální otrava ozářením
Biologický ekvivalent Röntgena: > 8000 Rem.
100% smrtnost.
Příznaky: Předpokládá se okamžitá smrt.
Reference
SR, MEFANET, síť lékařských fakult ČR a. Nemoc z ozáření – WikiSkripta. www.wikiskripta.eu [online]. [cit. 2020-07-08]. Dostupné online. (česky)
Státní úřad pro jadernou bezpečnost. www.sujb.cz [online]. 1997 [cit. 2020-07-08]. Dostupné online.
František Běhounek: Svět nejmenších rozměrů, Jaroslav Tožička, 1945
Bedřich Heřmanský: Energie pro 21. století, ČVUT 1992
Radioactivity in the Natural Environment – http://www.lbl.gov/abc/wallchart/chapters/15/3.html
http://www.national-geographic.cz/detail/za-nadory-na-mozku-mohou-rentg… – Za nádory na mozku mohou rentgeny zubů, naznačuje studie
Související články
Ionizující záření
Dozimetr
Dozimetrie
Geigerův–Müllerův počítač
Detektor ionizujícího záření
Detektor záření
Externí odkazy
Logo Wikimedia Commons Obrázky, zvuky či videa k tématu radiační syndrom na Wikimedia Commons
Star of life2.svgWikipedie neručí za správnost lékařských informací v tomto článku. V případě potřeby vyhledejte lékaře!
Přečtěte si prosím pokyny pro využití článků o zdravotnictví.
V tom shrnutí
chybí ještě jeden bod :
- okamžitá anihilace (sublimace) při pohledu na jaderný výbuch.
Mohl byste to zestručnit,…
Mohl byste to zestručnit, například v deseti pod sebou napsaných základních životních potřebách?
EU
mě nějak začíná připadat, jako dálnice směrem k RF. Ale to nepočítali s D1čkou. A tak přešli na letecké mosty, naše silniční mají nízkou armádní nosnost...Jinak je asi EU úlitbou Němcům za porážku v WW2...
já bych jen tak něco pro včerejšího Jirku-11,34
Když už chcete na něco plivat, tak si napřed ověřte fakta, když už máte v hlavě luft.
Tady máte ten Surgur
https://www.youtube.com/watch?v=ZgSxwR0PDDo
a včil ......
proč Čína nakupuje obilí?
proč nakupuje i jiné hodnotné komodity? I na to je jednoduchá odpověď, bez válečných spekulací.
Čína sice v průměru silně bohatne ale je obrovská, stále jsou tam stamiliony chudých, mnohem chudčích než v EU. A je lepší vozit si ze světa potraviny, suroviny, energie za svoje exportované zboží než dolarové dluhopisy.
Politika Číny je zvedat životní úroveň nejen pro miliony velmi bohatých ale i pro stamuliony chudých...
politika Ciny?
"Politika Číny je zvedat životní úroveň nejen pro miliony velmi bohatých ale i pro stamuliony chudých..."
A u nas je samozrejme politika uplne jina. Mame treba zebracenky na elektriku. To proto, ze nase politika vznik spousty chudych vubec nepodporuje.
Demokraticky zapad ten ze od Ciny uz odlisuje uplne, tam zada politika podporujici bohate a na druhe strane zase chude nema sanci.
Treba jak se 8 nejbohatsich lidi planety behem covidu napakovalo jste uz slysel? Na ci ukor asi zbohatli, co? Asi jsou to vsichni Ciani, protoze to podporuje tamni politika.
https://www.voanews.com/a/oxfam-world-10-richest-men-doubled-wealth-dur…
Při troše naděje nabídnu …
Při troše naděje nabídnu "pozitivní interpretaci" - jednak se chce Čína prostě pojistit, že bude mít co jíst (problém nemusí vyvolat jen válka). A to co zbyde, nám bude moci prodat zpět buď dráž, nebo za ústupek, až budeme mezi plivanci a nadávkami druhým dechem škemrat. Tak jako třeba o roušky neblahé paměti. (Nikdy mne nepřestane fascinovat schopnost západu někoho poplivat a zároveň prosit aby nám pomohl a když nám pomůže, poplivat ho o to víc - jen co nám otrne. Jako by se nemohlo stát, že zítra budeme škemrat znovu.
A nejde jen o zkušenost Číny s námi. Má ji samozřejmě i Rusko. U té Číny mne fascinuje, jak prostě pokrčí rameny, protože ví, že naše (západu) pochvaly fakt nepotřebuje a prostě využívá příležitostí, které jí sami nabízíme, až na samém konci zjistíme, že jsme to my, kdo se bez nich neuprdne. A pak nám nejspíš v klidu, zdvořile, ale jasně, řeknou své podmínky.
souhlas
Maji obrovsky obchodni prebytek, a od Americanu dostavaji za nakupy jejich dluhopisu jenom sankce, ponorky u jejich brehu a vyhrozovani valkou.
Takze kam s tou spoustoou penez?
Koupi cokoli, oc si muzou odvezt domu. Co je na tom spatneho?
Vsak oni ti spravni hosi uz neco najdou. Treba ze Cinske firmy drancuji, zatimco Americke tezi suroviny.
Jinak to s tim zebranim a naslednym plivanim je opravdu nechutne. Ale za to si muzeme sami. Ve volbach u nas vyhrava hnus a sliz, takze se podle toho pak taky chovaji.