Když zde Vidlák pustil na sklo můj zážitek z poslední jízdy se starým, hloupým a nehezkým autem, stručně řečeno s křápem „ze staré doby“, netušil jsem, kolik se najde čtenářů, kteří se podiví či dokonce pohorší nad mou smělostí ponechat naloženou soupravu volně svištět bez jakéhokoli zásahu jen tak volně krajinou, vnímat pouze krásu probouzejícího se letního dne, těšit se z ranního „letu ke slunci“ (silnice z Varů ku Praze směřuje velmi zhruba na východ).
Mimochodem – dodnes mne nic nedokáže tak okouzlit, jako časné hodiny, kdy je nebe vymetené, jak podlaha naší kuchyně po Jahodině uklízecím záchvatu, ptáci řvou, jako by byli za svůj zpěv placeni v akordu a slunce zalévá svými takřka vodorovně směřujícími paprsky krajinu oděnou ve svěží zeleň…
… tak nějak si představuji mír v duši…
Zpět k mému pobuřujícímu, ba přímo zločineckému chování.
Samozřejmě, že pohoršení kydálisti mají pravdu. Ano, je to tam pořád a dokonce na stejném místě. Mrknul jsem se do zákona č. 361/2000, na oddíl pojednávajících o povinnostech řidiče, jmenovitě na § 7, odstavec 4/. Nezměnila se na něm ani čárka od dob, kdy jej pamatuju ve vyhlášce č 100.
Vozidlům těžším 3 500 kg a (všem) jízdním soupravám se zakazuje jezdit se svahu bez zařazeného rychlostního stupně.
Pak ovšem příliš nechápu, jak je možné, že se veřejně a nahlas toleruje fabricky dodávaný program pro auta nového věku, který s jízdou se svahu přímo počítá a aktivně jej využívá za účelem snížení spotřeby pohonných hmot.
Na vysvětlenou pro dvounožce nehodné žití v novém věku. „Systém řízení výkonu vozidla“ pracuje nejen s průběžnou lokalizací vozidla v systému GPS, ale i s mapovými podklady, v nichž jsou (prý) precizně zaneseny podélné sklony vozovek. A pokud mladý, chytrý a krásný kompjůtr (pane věštče, omlouvám se vám, ale jiné pojmenování těchto fičur mne prostě nenapadá) vyhodnotí, že sklon vozovky dovoluje bezpečnou jízdu s vyřazeným rychlostním stupněm s ohledem na rychlost a celkovou hmotnost vozidla, jednoduše vám za předpokladu, že máte zapnutou funkci tempomatu, vyřadí rychlost, takže se řítíte se svahu bez jakéhokoli mechanického spojení kol s hnacím řetězcem automobilu, o němž jste se do této sekundy domnívali, že jej ovládáte.
Ne, neovládáte, i když za škody způsobené takto vymakaným strojkem zodpovídáte výhradně vy sami, pokud jste nalezli odvahu si sednout za volant a zmáčknutím kouzelného čudlíku vypustit tempomatového džina z láhve údajných úspor paliva a fiktivního zvýšení průměrné rychlosti. V reálné mluvě řečeno nechali jste se zmanipulovat protivnými výzvami na obrazovkách palubní desky (ne, nespletl jsem se, těch displejů je opravdu několik), podlehli jste pištění automatických bazmeků, které hlídají a odměňují vaši poslušnost (haf haf) a loajalitu k příkazům té jedině správné digitální nápovědy, případně jste vypěnili při zásazích automatického otravování života v podobě samočinného šlapání na brzdu, automatického ubírání plynu a drcání do volantu, pročež jste přenechali řízení vozidla nikoli osudu, nýbrž digitálnímu pidižvíkovi, který je zakuklen v kouzelné krabičce, zvané řídící jednotka.
Ano, to všechno auta nového věku umějí a toho všeho jsou schopni soudruzi programátoři v rámci přesvědčení platícího zákazníka, že jen s autem jejich výroby je ekonomický úspěch zcela zaručen a živých točvolantů, kteří by dokonce měli i něco umět, v podstatě netřeba.
S tím, co kdo může a co ne, je ovšem problém nejen v tomto případě. Pokud bychom se podrobněji zaměřili například na instalaci vnějšího osvětlení moderních aut, zjistíme, že výrobci si hlavu s nějakými technickými předpisy a definicemi moc nelámou. Prostě to namontují, a buď dostanou obratem potřebnou výjimku, anebo se dokonce promptně předělají zákony podle jejich zadání. Ovšem když si totéž vymyslí a namontuje obyčejný řidič či řadový majitel vozidla, rázem se z nejnovější „příplatkové fičury“ stane „vážná závada“, která znemožňuje vozidlu bezpečný provoz po veřejných komunikacích, takže v rámci silniční kontroly následuje pokuta, odebrání osvědčení a potupný odjezd na stanici technické kontroly.
Typická ukázka „pružnosti“ ojrosoudruhů při schvalování technické způsobilosti je např. postupně se rozsvěcující LED blinkr, světlomety „do zatáčky“, provedení koncových světel ve formě orámování hlavních světlometů, či jejich protažení do půlmetrové čáry, přídavné brzdové světlo přes celou šíři střechy atd.
Tolik k tomu, co kdo může beztrestně, co kdo nemůže vůbec a co kdo odnese za ty druhé.
Rád bych se ještě vrátil k příspěvku v diskuzi, že jacísi vojáčci vyřadili rychlost na vozidle P-V3S při jízdě z kopce, následovalo utržení kardanu, demolice brzdového potrubí na podvozku a hromadná hrdinná smrt obránců československé a navíc i socialistické vlasti, když jim utržený kardan zničil brzdové potrubí.
Pro dvounožce neznalého problematiky se takový případ jeví natolik odstrašující, že dotyčný zvažuje, jestli by nebylo lépe namísto ranního vstávání na šichtu zemřít rovnou v posteli asi tak tři a půl minuty po zacvaknutí budíku.
Takže pane Rumexi acidoso, pominu-li, že v okolí obce Měník poblíž Olomouce nejsou žádné kopce a ZEJMÉNA silnice, které by svými parametry umožňovaly realizovat vámi popisovaný rozlet staré Ventry do výšin rychlostí, v nichž se samy od sebe trhají kardanové kříže (nejdelší rovný úsek nepřesahuje 200 metrů),
https://mapy.cz/zakladni?x=16.9772257&y=49.7105986&z=15&source=ward&id=9632
výše popsaný scénář je poněkud nepravděpodobný z těchto důvodů:
1/kardanové kříže umírají výhradně na diagnozu „šprajcnutá vazelína“, neboli vysypané nejméně jedno ložisko ze čtyř v důsledku zvýšené přítomnosti vody, prachu a bláta, či snížené přítomnosti čehokoli mastného,
2/ přidřený kardanový kříž poměrně rychle vytvoří vůle takové velikosti, že normální jízda s vozidlem majícím takovou závadu je prakticky nemožná kvůli vibracím celého vozu, resp. fyzické neschopnosti řidiče držet volant, zvláště pak u vozidel, které mají propojenu přední nápravu s převodovkou,
3/ utržený kardan na přední nápravě vozidla P-V3S není schopen zdemolovat, ani vzduchové potrubí, ani vzduchové zásobníky, správněji zvané vzduchojemy, protože vnitřní prostor v rámu je kryt motorem a převodovkou, potažmo vzduchojemy, coby zásobárny stlačeného vzduchu jsou vně rámu,
4/ utržený kardan vedoucí ke střední, případně k zadní nápravě by sice teoreticky mohl zničit nějaké potrubí, ale je potřebné vzít v úvahu, že PV3S má dvouokruhové vzduchové brzdy, což v praxi znamená, že ke zpomalení, případně zastavení vozidla postačuje při správné funkci byť i jedna náprava, která brzdí. V konkrétním případě je přední náprava zapojena se zadní nápravou do prvního brzdového okruhu, střední náprava je zapojena do druhého brzdového okruhu a tyto brzdové okruhy jsou na sobě zcela nezávislé,
5/ Oba vzduchojemy, coby zásobníky stlačeného vzduchu, jsou odděleny zpětnými ventily a snížením tlaku vzduchu v jednom okruhu nedochází ke snižování tlaku v druhém okruhu (a naopak) právě z důvodu zajištění bezpečnosti! Tudíž by se nemělo stát, že při brzdění poškozeným okruhem unikne vzduch i z brzdového okruhu, který poškozen není,
6/ trubky vedoucí od pedálového brzdiče k brzdovým válcům jsou pod tlakem vzduchu až ve fázi brzdění, tudíž auto nemůže přijít o natlakované médium prostým přeražením trubek,
7/ na vozidle P-V3S je namontována ruční brzda, která zpomaluje vozidlo zcela mechanicky, a to ovládáním pásové brzdy na výstupu z redukční části převodovky. Jelikož jsou ozubená kola v této části převodovky ve stálém záběru, měla by tato brzda fungovat i po odpojení kardanu vedoucího od této brzdy na kola střední nápravy, neboť jak známo, výše zmíněné vozidlo je v základním režimu poháněno střední a zadní nápravou současně. Není proto možno tvrdit, že vozidlo je po úniku vzduchu nemožné zpomalit či zastavit z důvodu absence funkční brzdy ve vozidle.
Závěrem bych ještě zmínil technická zařízení, která by měla teoreticky zajistit, aby se nestalo, že by se těžký náklaďák mohl rozjet z nějakého kopečka bez dostatečného tlaku vzduchu v brzdovém systému, jež garantuje funkčnost brzd.
Již od poloviny 60. let minulého století jsou nově vyvinutá vozidla se vzduchovými brzdami vybavována tzv. pružinovými válci (v ČSSR autobusy ŠM11 a ŠL11, poté nákladní LIAZ 100 a Tatra 815), což v praxi znamená, že teprve dostatečný tlak vzduchu v brzdové soustavě přetlačí silnou pružinu zajišťující patřičný přítlak válce na brzdový klíč. Praxe je tedy taková, že brzdy se uvolní teprve při dostatečném tlaku vzduchu, který zabezpečí stejný přítlak brzd při použití brzdového pedálu, jaký jsou schopny vyvinout pružiny.
V případě tažení přívěsu či návěsu je pak tato funkce ještě „vylepšena“ dvouokruhovým ovládáním brzd přívěsu, což ve zkratce znamená, že snížení tlaku vzduchu v autě či v tahači při nehodě, nebo při poruše dodávky vzduchu znamená automatické zabrzdění přívěsu bez vůle řidiče.
Pro nepoučené kydací amatéry mám tedy opravdu dobrou zprávu. Mohou v naprostém klidu vstát i zítra ráno a nemusejí čekat v posteli, až umřou přesně tři a půl minuty po zamáčknutí budíku.
Šťastnou cestu!
- Log in to post comments
Komentáře
Jednoduché
Hezké povídání, přesto budu ráno, jako každý den, spát až do oběda. Brzdy, nebrzdy.
ramipril and cialis
<a href=https://buypropeciaon.com/>cheapest finasteride on the web</a>
cialis kaufen rezeptfrei
<a href=https://buystromectolon.com/>Stromectol</a>
cialis mix viagra
<a href=http://buysildenshop.com/>Viagra</a>
cialis success stories
http://buystromectolon.com/ - buy stromectol canada
cialis uk muscle
<a href=https://buytadalafshop.com/>Cialis</a>
impotence drug cialis
http://buytadalafshop.com/ - Cialis
cialis side effects eyes
<a href=http://buyzithromaxinf.com/>azithromycin dosage for chlamydia</a>
viagra contra cialis
<a href=https://buylasixshop.com/>Lasix</a>
commercials cialis whistling song
https://buypriligyhop.com/ - priligy generico
is cialis dangerous for diabetics
<a href=http://buyplaquenilcv.com/>plaquenil for lupus</a>
splitting tadalafil tablets
http://buyplaquenilcv.com/ - Plaquenil
cialis at costco
http://buyzithromaxinf.com/ - buy zithromax online no prescription
cheapest cialis generic online
<a href=https://prednisonebuyon.com/>Prednisone</a>
using cialis after the expiration date
https://buyneurontine.com/ - Neurontine
cialis daily better erections
<a href=https://buyneurontine.com/>Neurontine</a>
buy generic cialis online
https://prednisonebuyon.com/ - refill prednisone
best cialis 5mg prices
<a href=https://astromectoli.com/>Stromectol</a>
cialis online nz new zealand
<a href=http://abuypropecian.com/>Propecia</a>
cialis jelly review
<a href=http://vsildenshop.com/>Viagra</a>
lyrics for cialis commercial
<a href=http://atadalafishop.com/>cialis generic online</a>
cialis blindness cause
<a href=https://stadalafilop.com />buy cialis online</a>
cialis ink pen
<a href=http://abuypriligyhop.com/>how to buy priligy in usa reviews</a>
purchase viagra cialis levitra
<a href=https://abuylasixshop.com/>Lasix</a>
generic cialis online uk
<a href=https://aprednisonen.com/>where i can buy prednisone 20mg</a>
cialis last how long
Kamagra Senza Prescrizione <a href="https://ocialisshop.com/ ">cheap cialis</a>
buy cialis daily
<a href="http://abuyzithromaxi.com/ ">azithromycin for cats</a>
how do i ask my doctor for cialis
<a href="http://buyplaquenicv.com/ ">plaquenil stock</a>
generic cialis rating
<a href="https://ocialisshop.com/ ">online cialis</a>
female cialis online
<a href="http://osildenafilop.com ">buy viagra no prescription</a>
combine viagra and cialis effects
kamagra next day delivery <a href="https://vskamagran.com ">kamagra farmaco</a> kamagra shipping
Targus plachtí krajinou od…
Targus plachtí krajinou
od Karlových vřídel
myslí přitom na jinou
Kardanovu hřídel.
Árie si známé píská myslí…
Árie si známé píská
myslí přitom na ložiska
kuličková, kluzná,
Putna že je buzna.
Lány řepky, lány máku
v levé ruce šaltrpáku
obě nohy na zemi,
toť automat, zdá se mi.
V levé ruce šaltrpáka?
Toť nějaká London Vejda. :-)
Mezi kůží, kostí někteří…
Mezi kůží, kostí
někteří jsou prostí
jiní strašně složití
což je potíž do žití.
Kamionový potraviny,…
Kamionový potraviny, kamionový televize, kamionový děvky, kamionový vize, kamionový globus, kamionový bordel, kamionový květiny ba i kamionový tetiny. A k temu zas ten blbej útržek dopisu. Nevím komu. Ani nevím proč ten útržek je.
DG 307 Příběh II Útržek dopisu
https://youtu.be/0ma4jkscuuY
Taky trocha techniky pro kydaře
Atom podporuje zvýrazňování syntaxe pro následující jazyky a formáty:
• Bash
• C
• C++
• C#
• Clojure
• COBOL
• CSS
• CoffeeScript
• D
• dávkový soubor
• Markdown (ve variantě GitHub)
• Go
• HTML
• Java
• JavaScript
• JSON
• Julia
• Kotlin
• Less
• Make
• Markdown
• Mustache
• Objective-C
• Perl
• PHP
• Property list
• Python
• R
• Ruby
• Ruby on Rails
• Rust
• Sass
• Scala
• SQL
• TOML
• TypeScript
• XML
• YAML
• MML
Já měl jenom
algol a fortran a konec.
Zdař Bůh luďkově
Drahý Targusi. Doufám, že jste mezi remcaly, kteří nedovedou ocenit jízdu ránem, bez zařazeného rychlostního stupně, nezahrnul i mně. Nekritizoval jsem, neodsuzoval jsem tu odvěkou touhu létat, jen jsem, trochu zbaběle, konstatoval, že sám patřím k opatrnějším vozatajům. Vaši vášeň pro jízdu svěžím ránem, plně sdílím. Dokonce jsem vás chválil, za nádherně napsaný fejeton a učiním tak i dnes. A připojím povzdech, jaká to škoda, že se psaní nevěnujete alespoň poloprofesionálně. Svět by přišel o průměrného šoféra, ale třeba získal nového Čapka :-) Jelikož jste stejně hloupý a ošklivý, jako Vidlák, nepochybuji, že jste rozpoznal pokus o vtip.
Re: MANDALADAN Mandalane milený, mám-li
soudit podle sebe, pokud někdo neremcá, je buď mrtvý, anebo je na cestě do blázince.
Moje heslo - remcat vždy a všude, pokud možno za každého počasí.
Co se týká psaní, volil jsem mezi psaním a darováním svého volného času synovi, pokud o to on ještě stojí.
A pán, který mne ku psaní přivedl, mi řekl to, co jsem sám ve skrytu duše nějak podvědomě pociťoval. Čas věnovaný svému potomkovi nikdy ničím a nijak nenahradíš.
Takže většinu mého volného času pohlcuje Pinocchio, neb jsem mu schopen předat cosi málo ze svých vědomostí a řemeslného umu. Jestli mu to něco přináší, netuším. Já jsem odměněn mnohem více, než jsem kdy doufal, neb má náklonnost k synkovi je značná a on mi dokáže býti parťákem v dobrém i ve zlém.
Nicméně pokud se dožiji v obstojné formě konce synova studia, ptáče vyletí do světa a já zůstanu sám, takže je možné, že cosi málo zkusím vypotit.
Targus, mě učili, že musím z…
Targus, mě učili, že musím z kopce brzdit motorem, abych měl spotřebu NULA, protože neutrál je sice malá, ale spotřeba je, tedy tuto část trochu nechápu, jako že automat z kopce dává neutrál?
Není zkopec jako zkopec
Malý zkopec = plachtíte, spotřeba odpovídá volnoběhu, velký zkopec = brzdíte motorem, spotřeba nula. Pokud byste u malého zkopce brzdil motorem, souprava bude zpomalovat a pak zase musíte šlápnout na plyn pro dosažení původní rychlosti.
No, je kopec, kde mas…
No, je kopec, kde mas volnobeh a nezrychluje nebo zrychluje hooodne pomalu, tedy staci co minutu dát brzdu na 1-2sekundy, když musíš brzdit častěji, tak mám přes motor a jedu bud stejně nebo zrychluje hodně u prudkýho a musí se hodně brzdit i brzdama.
U volnoběhu, když mi tam někdo skočí, tak stejně nic nestihneš, když se díváš dál dopředu, tak stačíš zařadit (přichází prudší kopec), takže nechápu, onu "nebezpečnost", leda, že by automaty byli nastavený, že i prudší kopec neřešili motorem?
Re: ass Tempomat má nastavenu rychlost např. na
80 km/h.
Při překročení nastavené rychlosti o více, než 5 km/h začíná zapínat pomocné brzdové systémy (Jake break, intardér, retardér).
Při dosažení rychlosti vyšší o 10 km/h oproti rychlosti nastavené automaticky podřazuje protože funkce pomocných brzdových systémů je odvislá na počtu otáček motoru. Pokud je to nutné, automat dokáže použít i klasické brzdy. Jedná-li se o tempomaty poslední generace, dokáží rychlost auta v závislosti na výškovém profilu trasy předem korigovat tak, aby klasické brzdy nemusely býti při standardním průběhu jízdy vůbec používány.
Zde hrají důležitou roli mapové podklady, protože je nutné dopředu znát stupeň klesání, jakož i jeho délku z důvodu přehřátí brzd, což je doslova fatální, neboť jejich účinnost při vyšších teplotách strmě klesá k nule.
Díky, toto je odpověď na co…
Díky, toto je odpověď na co jsem se ptal ;)
Jeslit je to založeno na GPs a mapových podkladech, tak nevím co si myslet než že se někdo spoléhá na něco co není spolehlivé na sto pro :(
Re: ass Nechápete to naprosto
správně.
Pokud jste fyzikální nadšenec,
1/ vyberte si odlehlou silničku s mírným svahem a dejte se do díla.
2/ Nad svahem a pod svahem si vyberte dvě místa a zřetelně je označte.
3/ Poté se nad svahem rozjeďte a při prvním pokusu nechejte vozidlo "plachtit" bez zařazeného rychlostního stupně.
4/ Zapište si pak na papírek svou rychlost u prvního místa i
5/ u druhého místa, případně
6/ nechejte autíčko dojet až do místa, kde se samo zastaví. Místo pak označte
7/ proveďte totéž s podmínkou, že rychlost u první značky nad svahem bude totožná, jako v prvním pokusu, a svah sjedete se zařazeným rychlostním stupněm
8/ u dolního označníku vyřaďte na neutrál a nechejte vozidlo dojet stejně jako v prvním pokusu až do místa, kde se samo zastaví
9/ místo opět označte
10/ porovnejte dosažené rychlosti u dolního označníku a porovnejte vzdálenost mezi body, na nichž se autíčko zastavilo
vypočtěte spotřebu paliva na jeden km při jízdě po rovince (osobák cca 3 - 4 l/100 km), vynásobte tuto spotřebu vzdáleností mezi body zastavení vozidla v prvním a druhém pokusu
11/ porovnejte tuto spotřebu s aktuální spotřebou spotřeby paliva vašeho autíčka na volnoběh
Až pokus provedete, řeknete si, že kvůli tak nízké úspoře to vůbec nemá cenu provádět
Máte skoro pravdu.
Úspora na 100 km činí u kamionu cca 0,5 - 3 litry/ 100 km.
Vzhledem k tomu, že rentabilita u nákladní dopravy se pohybuje okolo 3 %, a vzhledem k tomu, že tato vozila najíždějí okolo 120 000 km ročně, se jedná i při tak minimálních množstvích o zajímavou částku. Pokud budeme počítat úsporu jeden litr na 100 km, je to za rok 1200 litrů nafty, jejíž cena bez DPH kolísá okolo 25 Kč.
Na deseti autech to dělá ročně cenu jednoho nového autíčka pro šéfovu dcerku.
Jen pro obrázek, naprosto běžně jsem míval oproti svým zaměstnancům spotřebu nižší o 3 - 4 l/100 km.
Tak jsme se nepochopili,…
Tak jsme se nepochopili, brzdy=prudky kopec, neutral dlouhý táhlej, kde auto nespomaluje, protože pak musíš zařadit a zmáčknout plyn, takže "co jsi ušetřil vyplítváš".
Já se ptal na automat, zda funguje, že dává přednost všemu ostatnímu, před motorem i když motor=brždění, aby nespomaloval nebo pomalu zrychloval nechce dávat ;)
Takže co jsi napsal mi neodpovědělo, jenom jsi počítal spotřebu, při různém řazení, což je něco jinýho než zněla otázka;)
Assi,
auto, které brzdí motorem má sice okamžitou nulovou spotřebu, ale hned pod kopcem je nutné přidat plyn a spotřeba rapidně roste.
Auto, které z (přiměřeného) kopce vyřadí, sice má na neutral malinkou spotřebu, ale jede na ten neutral ještě několik set metrů, někde i kilometrů.
Třeba kopec z Karlových Varů před Lubencem, když jsem vyřadil, jel jsem na neutral cca 5 km.
Jezdím tímto stylem přes 40let a zatím jsem se u všech aut, které jsem měl , vešel do papírové spotřeby.
Re: JzH Před Lubencem jdu v dospělém autě
níž o dva kvalty z celkových 12, a brzdím motorovou brzdou (Jake break) na její první stupeň. V záloze jsou ještě další dva stupně na přitáhnutí před vjezdem do obce. To klesání je pro naložené nákladní auto příliš dlouhé a příliš strmé na to, abych se tam pokoušel plachtit.
Zaleží na dopravě a profilu…
Zaleží na dopravě a profilu trasy, tam kde jezdím já, máš "dole pod kopcem" auta jedoucí podle předpisů, tedy rozjetí na 120 a doplachtění po rovince je super, ale v případě, že před sebou někoho máš, pouze přání ;)
A většina míst je, že dole máš zatáčku, která tě může vyhodit, takže rozjet sice můžu, ale dole bych musel brzdit, takže je lepší motor a dole jenom přidat, takže ve výsledku jsem na tom lépe než "plachtění".
Neexistuje universální návod, proto jsem byl tak překvapenej, z popisu, že automaty dneska dělají jak dělají=nahovno ;)