Jak lidem s postupujícím koronavirem už trochu otrnulo (zvykli jsme si), možná přichází čas na to, zhodnotit, co nám ta mrcha odkryla. Co jsme se tak trochu dozvěděli o nás samých.
Z celé té škály poznatků, které si koneckonců musí vyhodnotit každý sám, připoutala moji pozornost stará otázka o Životě, o tom, zda je skutečně nejvyšší hodnotou. Mám o tom s postupujícím věkem stále větší pochybnosti.
Z pohledů na tento problém vytknu symbolicky „před závorku“ stanovisko církevní, které mi charakterizuje například tento postoj:
https://farazatec.estranky.cz/clanky/jakou-hodnotu-ma-tvuj-zivot-.html
z čehož vybírám podstatný odstavec:
„VŠECHNY lidské váhy jsou FALEŠNÉ a nepřesné. Ježíš Kristus je Bůh a také vlastník každé lidské bytosti. Jenom On zná vaši skutečnou hodnotu. On vás zvážil na vahách své lásky a stanovil cenu. A ta je velmi vysoká! Proto zemřel, aby nás zachránil před věčným zatracením: "Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný." (Jan 3,16)
Před závorku jsem to vytknul proto, že pro mne jako ateistu to má pramalou vypovídací hodnotu, nicméně to považuji za jeden z extrémních postojů, kde hodnota života je (téměř) nadevše.
Opačný extrém představuje třeba následující odkaz:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/cena-lidskeho-zivota-je-10-milionu.A140414_131414_domaci_hv
Vybírám následující:
„Odborníci představili zcela nová doporučení, jak vypočítat bolestné a vyčíslit ztížení společenského uplatnění. Stanovili ji soudci Nejvyššího soudu nebo lékaři z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Hledali hranici toho, kolik stojí totální ztráta lidského zdraví a schopností. Došli k částce 10 051 200 korun. „
To je ovšem poněkud zavádějící, jedná se o zdraví a uplatnění, nikoliv o život. Našel jsem ještě něco onačejšího, čemuž se trochu vzpírám uvěřit:
I zde pro ilustraci vybírám odstavec, ale zajímavé je to celé (fakt, přečtěte to!):
„Do doby nastání platnosti nového občanského zákoníku (platí od 1.1.2014) byla situace velmi jednoduchá: Dle §442 byla cena života fixně 240,000 Kč. Bez ohledu na to, jestli poškozený byl ředitel nadnárodní korporace nebo invalidní důchodce. Pro pozůstalé toto znamenalo jediné: Při úmrtí živitele rodiny se rodina musela spolehnout na pozůstalostní a sirotčí důchod, případně na plnění z životního pojištění. Při invaliditě nastávala situace podobná, finanční důsledky byly ještě horší: invalidní důchody jsou o poznání nižší a pojištění invalidity není mezi občany moc populární. Nově se tato situace změní.”
Ačkoliv chápu pojišťovny a spol., že potřebují nějaké vodítko pro finanční vyrovnání, i takové čistě finanční ocenění lidského života je mi bytostně cizí.
Koronavirus a řešení s ním spojené krize přineslo do této problematiky novou dynamiku. S notnou mírou nadsázky se tomu náboženskému pojetí blíží postoj “zachraňme všechny důchodce” (bez ohledu na náklady), k tomu ekonomickému pak “zachraňme hospodářství (bez ohledu na důchodce).
Myslím si, že tyto opačné pohledy se budou vyostřovat. Vzhledem k (předpokládanému) věkovému složení vidlácké komunity vnímám jako přirozené, že zde je přijímáno za správné řešení druhé, tedy naprosté upřednostnění lidských životů.
Ostatně, sám jsem starobní důchodce (byť ještě jura), a tak si (snad) mohu dovolit prezentovat svůj vlastní, poněkud odlišný názor. V podstatě se shoduji s obsahem tohoto textu (který je v originále obsáhlejší a jehož autora bohužel neznám:
“Uvažme , zda s ničím jiným nesouměřitelnou hodnotu života lze udržet i mimo náboženskou víru, pod náporem novodobé skepse.
Jeví se, že proti stojí biologie. Jsme si docela jisti, že k prvnímu aktu zrození jedince – každého z nás – došlo náhodným spojením dvou pohlavních buněk našich rodičů, kteří se většinou setkali předtím také náhodou. Můžeme tedy životu, jehož zrod podmínilo
tolik náhod, přisoudit zvláštní hodnotu?“
Hodnota lidského života mi souvisí se smrtí, které se ostatně nakonec nikdo stejně nevyhne. Bývá obvyklé až klasické, dovolávat se antických autorit. Líbí se mi myšlenka římského herce z 1.stol př.nl. Publia Syra:
“Člověk umírá tolikrát, kolikrát ztrácí svoje nejbližší”
Mám v tomto směru jistě velmi nadstandardní zkušenosti, a tak mám životy svých blízkých za cenější, než ten svůj, bez ohledu na jejich věk. Mám ovšem ve svém okolí několik lidí, které mám rád natolik, že už jim přeji klidnou smrt – v takovém jsou stavu. A v “domově důchodců”, s nímž spolupracuji, jsou takových lidí desítky. Nerad bych se takového stavu dožil na vlastní kůži.
Také řecký dramatik Menandros /342 – 291 př.n.l./ prezentoval myšlenku, která se mi léta zamlouvá, totiž že “Koho bozi milují, umírá mlád” (opsal to od něj Titus Maccius Plautus, římský dramatik /254 – 184 př-n.l./, ale já mám raději Řeky než Římany).
Zemřít mlád už nestihnu, proto si dovolím položit zdejšímu auditoriu provokativní otázku:
“Kde je ta hranice nákladů a úsilí, které stojí za záchranu jedince, aby nezemřel v dubnu za spoluúčasti koronaviru, ale až v září bez něj?”
- Log in to post comments
Komentáře
Tak jo, na to si vezmu
štípačky.
život
Pane Godot.
Zásadní věc,život člověka.
Takovéto velikonoce jsme ještě neprožili,jaké budou letos,tak každému přeji,ať je prožije co nejlépe s rodinou a přáteli.
Co nás ještě čeká,nevíme,tak se musíme také řídit svým rozumem.
Byl zmíněn Šmucler a nejen on,kteří přemýšlí,jak po koronaviru ještě víc zbohatnou.
Kdo si neváží života,kteréhokoliv člověka,není člověk,ale zvíře.
Také by člověk,neměl usilovat o smrt dalšího člověka,nechat to na Boží vůli.
Pokud je koronavirus způsoben člověkem,bude potrestán,jak tomu říkáme,Boží mlýny.
Autorem jednoho z Godotových úryvků
je Ing. Jaroslav Kříž, DrSc., chemik a filosof:
http://osudy.czweb.org/book/hodzivot.pdf
Článek je obsáhlý, ale stojí za to si jej přečíst a zamyslet se. Stejně jako nad tím Godotovým.
Dnešní téma vlastně s Velikonocemi úzce souvisí...
filozofovat nebudu
Vezmu to pouze z pohledu své osoby. Žít se stálou bolestí bych nechtěla. Nechtěla bych žít ani za cenu, že bolest ustoupí pouze po takové dávce léků, po které nebudu nic vnímat. Byla jsem u umírání několika blízkých a vím, co nechci. Rovněž by nemělo cenu žít bez funkčního mozku, nepoznávat své blízké.
Asi bych chtěla žít, byť s potížemi, pokud by mi zůstal zdravý rozum, mohla bych se těšit z úspěchů svých blízkých a občas jim přispět radou, vycházející z mých zkušeností. Být aspoň troch užitečná, občas někoho potěšit nebo utěšit.
Hodnota svobody jedince
V poslední době si občas říkám, jak je to s jinou hodnotou - svobodou. Mnozí ji mají jako hodnotu z nejvyšších. Dřív jsem to měl taky tak, ale teď si nejsem jistý, zda svoboda není spíše konceptem a zlatým teletem individualitu, zvláště v době kultu adolescentního, nevazaného způsobu života. Když, tuším, Franklovi ukázali Sochu svobody, prý řekl něco ve smyslu "Pěkné. A kde máte sochu Odpovědnosti?"
Svoboda ?
To, čemu nás v posledních letech soustředěná proaganda učí říkat "svoboda", je mnohdy jejím pravým opakem.
Do lahví s ustálenými pojmy a vinětami s nápisy "Svoboda", "Demokracie" či "Právo" je postupně a promyšleně naléváno něco zcela jiného, zuhusta odporného či pro civilizaci smrtelně jedovatého.
Pro JAKOUKOLI civilizaci, nejen tu evropskou či americkou.
Svoboda
Upnuli jsme se natolik k pojmům svoboda, demokracie a lidská práva, až jsme z nich učinili veškerý cíl našeho snažení, a přitom jde pouze o jednu z mnoha cest, které vedou k cíli mít šťastného člověka. Eurobyrokracie a její nástroje tajných služeb na té cestě zahnuly a zaměnily cestu za cíl a cíl za cestu. A tak snadno můžeme vidět, že se mění chápání pojmů svoboda, demokracie a lidská práva, které jsou nahrazovány poněkud jiným obsahem metodou pomalu vařené žáby.
Protože dnes vládne zenové téma, dva kóany:
„Tak dlouho, dokud budeš myslet Já ne, Ty ano, nebudeš vidět správně.“
„Ale když tu není Já ani Ty, je možné ji vidět?“
„Když tu není Já ani Ty, kdo je ten, který ji chce vidět?“
Žák přišel před mistra Bankeie a požádal ho, aby mu pomohl zbavit se své vzteklosti.
„Ukaž mi tu náladu,“ řekl Bankei. „Zní to velice zajímavě.“
„Zrovna jí nemám, tak vám ji nemohu ukázat,“ řekl student.
„V takovém přípdě se mi zdá, že ta nálada není částí tvé přirozenosti. A není-li částí tvé skutečné povahy, musí k tobě přicházet zvenčí. Navrhuji, až se do tebe opět dostane, vezmi hůl a tluč se tak dlouho, až to nálada nevydrží a uteče.“
Svoboda
Pane Gerd.
Mne napadá něco jiného.
Vymýtit z naších hlav křesťanství a uctívání padlých hrdinů z SSSR ve II světové válce.
Koncem května koronáč zmizí,ale do normálu se toho moc nevrátí.
Návrat do normálu
Pane zemědělče,
lidé se vrátí ke svému uvažování do doby před koronavirem, jakmile koronavirus skončí. Ale změněné podmínky donutí některé lidi změnit postoje a uvažování. Co se týká vymýcení křesťasnství a změna pohledu na WWII, to nás stejně čeká s odchodem generace současné stárnoucí populace, kterou nahrazují lidé patřičně vyškolení PAL k novému uvažování. V této chvíli ale křesťanství ještě z Evropy nezmizí.
Nikomu ten názor nenutím,
ale sám pro sebe mám za to, že svoboda je stav mysli.
Jack London, Tulák po…
Jack London, Tulák po hvězdách.
Ano, a taky třeba
Julien Green, Varuna.
Jo, jo....
...to je ta mince zvoucí se demokracie. Strana lícová blýskavá=svoboda a pak strana rubová, zašlá a nepohodlná=odpovědnost...Proto je všude takový bordel.
Příteli Hudče - už se nějaký…
Příteli Hudče - už se nějaký čas virtuálně potkáváme :) tak si snad tohle oslovení mohu dovolit - tohle je opravdu na dlouhou debatu.
A má to řadu otázek. Jaká je hodnota života - tedy ne v penězích? Co vede řadu lidí k tomu že se rozhodnou "zavřít krám" - tí nemyslím sebevraždu ale prosté vědomé rozhodnutí a prostě umřou? Kdy ztrácí život smysl? Každý - ať si to vědomě připustí v životě má období kdy bilancuje - i u Hudce to občas mezi řádky vykoukne - a klade si otázku jakou měla moje existence smysl.... a mohl bych pokračovat.
Apropo znáš práci Fenomen stáří od Heleny Haškovcové? - Tu doporučuji i -- nejen -- Vidlákovi
Apropo Haškovcová je ten ateista co v letech l996–2002 působil na Husitské teologické fakultě UK Praha, coby vedoucí katedry psychosociálních věd.
Zbilancováno
Já mám, Brtníku (hezký nick, závidím) už dávno zbilancováno. Jak zpíval ještě žijící klasik:
"Vše co se dalo,
dávno už jsem zažil..."
Kromě bordeaux už mě život nijak extrémně nebaví, a tak jen čekám, až odejde na věčnost moje stařičká maminka, která mě potřebuje, a taky moje Labuť, u níž se obávám, že to dlouho trvat nebude.
Pak budu vlastně prvně v životě dokonale svobodný ve svých rozhodnutích.
Pravda celkem prostá a skoro holá.
Godote,
nedivím se, že se trápíte. zlobíte i ptáte po smyslu a zřejmě Vás nijak neuklidní, že takové trápení nemáte sám.
Moje babička, (které umřela sestra mojí maminky v pouhých 17 letech a nečekaně) se do své smrti držela naděje,
že její život je čekání na setkání - jednou....,třeba se nedávno dočkala.
Na koho se nezapomíná, či koho někdo miluje a miloval a na koho se vzpomíná, ten ještě není a nebude hned tak pryč.
Vaší Labuti i Vám přeji mír a klid a Vaší mamince se syn zřejmě "povedl".
Držte se a PROSÍM nedělejte žádná ukvapená rozhodnutí, ani až budete "dokonale svobodným".
Nikdo nám nikdy neslíbil a negarantoval, že život bude jen samá radost, kéž máte s kým sdílet i smutek a trápení....!
Majko,
skvěle. Jenom mi věřte, že neudělat ta " ukvapená rozhodnutí " je někdy setsakra těžké...
Díky
Majko, díky za starost, skrytě vyjádřenou obavu.
Já ukvapená rozhodnutí nedělám.
Jsem starý a zkušený a dobře uloženo mám ještě pět set lahví, opravdu kvalitních (dílem Cru burgeois, ale spíše Grand Cru).
To je nejméně na rok...
:-)
Čekají.
Řádí virus mlčí můzy
u ostrova Lampedůzy
stojí koráb Čtvrté říše.
Islamistům kručí v břiše
chtěli by se vylodit
je dobré tam marodit.
Od alaha mají rady
v itošce to prý má grady
všude jezdí concordie
nejlepší je Lombardie.
Koronavirus
Allahu akbar zavolám,
tím koronavira překonám,
říkal to prý imán,
asi v zemi Omán.
Nevěřící bude rýt zahradu,
když padne držkou na bradu
při svatém džihádu.
Že, koronavire,
kdo alkohol nepije?
Až Evropa celá vychcípá,
kdo plaváčky přivítá?
A kdo jim bude vařit,
aby se mohli válet a pářit?
Netřeba však bědování,
když slavíme zmrtvýchvstání.
Komu není pomoci, tomu není…
Komu není pomoci, tomu není rady
táhne kárku metálů
jako strejda Brady.
Metály
Metálů třináct do tuctu,
udělují se podle mustru
pravdy a lásky,
tak žádné vrásky.
Už tři veteráni věděli,
že ač metály měli,
neměly cenu
ani pro ženu.
Strejda Brady,
ten kvit má grády!
Nu, korunáč na to má "svůj názor"
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ti, co na ně nezbyl ventilátor, nebo na něj neměli peníze (jmenovitě USA), už nám svůj názor nesdělí.
A z počátečního zděšení nad prvními stovkami mrtvých zbyla už "jen" statistika. Ačkoli vím, že to tak je vždy, stejně to je znepokojující.
Kdy nastává bod zlomu ve vnímání katastrofy, při jakém počtu nemocných a mrtvých, netuším. Ale opět už k němu došlo a všeobecné uvažování se přeneslo od záchrany životů k ekonomice. Dokonce mi to připadá, že už JENOM k ekonomice.
Ono už...
...se to bere vlastně jako válka, protože padl termín Marshallův plán 2. Rozdíl je v tom, že v konvenční umírali mladí a zdraví a teď hlavně nemocní a starší. Obé samozřejmě za vyšší cíle. Možná statistika nastupuje právě za válečného stavu, kdy na entitě přestává záležet.
N.Y. k dnešku 161.504 k 7.050 mrtvých
Na položené téma neexistuje…
Na položené téma neexistuje odpověď. Teda odpovědí můžeme naskládat horu vyšší než Sněžka, ale žádnou smysluplnou univerzální odpověď mezi nimi nenajdeme, jen si usilovným přemýšlením na dématem rozhodíme vnitřní rovnováhu. A tomu se vyhýbám.
Teď vidím, že tam mám překlep, chtěl jsem napsat - tématem - ale nakonec se mi to slovo v té souvislosti líbí, tak ho tam nechám. Možná je to podvědomý překlep, vzbuzovalo by to řadu dalších otázek.
Ti,co poměřují penězi.
Jsou jako generálové, co vyhrávají bitvy z bunkru a jsou pak na pomnících. Osobní příklad ,stát v čele armády. Promořit rodinu,odmítnout dýchací přístroj. Představuji si VK, toho hrdinu,co zásadně nenosí roušku, jak v těžkém stavu odmítá resuscitaci a zahání konzilium v čele s Pirkem od lůžka.
Ještě k ceně života
Pochopitelně toho vlastního, oceňovat životy těch druhých bych se neodvážil.
Po několika životních fackách ve formě tvrdých lekcí od mé milované nemocičky, kterou tímto pozdravuji a vzkazuji jí, že si ji hýčkám rád a šťasten, jsem dospěl k poměrně drsnému závěru, že můj život má cenu toho, co jsem schopen či ochoten poskytnout svým blízkým.
Úsměv, pohlazení, hraběcí radu (i takovému Havranovi, tak jsem já dobrý!!! ), opravu doposud dobře sloužících statků pozemských, pomoc při nějaké práci, kterou jsem ještě schopen vykonat, anebo jen "obyčejná" radost - či spíš jen dobrý pocit z pouhé přítomnosti - blízkosti druhého.
Víc toho prostě není - bohužel...
Víc toho není
Víc toho není,
toť k zamyšlení,
když veršujeme od rána
pro potěchu Havrana.
Lidský život nakonec
není zas tak špatná věc,
když je nouze nejvyšší,
je pomoc rodiny nejbližší,
nebo pomoc Boha.
Přeci jen je škoda
každého života.
Toť závěrečná věta!
Pět slepic
jsem vám dal a průměr spadl ??
Děkuju,
beru bágl a jdu zjistit co a jak.
Cena života?
Já to vidím tak, že cenu určuje prodávající. Jenomže nemohu prodávat něco, co nemám. Tudíž cenu života mohu určovat pouze u toho svého. Životy jiných mi nepatří a proto nemohu určovat jejich cenu. Nikomu je prodávat.
Pokud tedy nejsem otrokář.
Nebo feudál.
Nebo diktátor.
Nebo kapitalista.
Nebo Šmucler.
Majetek
Zajímavý je princip „pouštění“ nebo „neuchopování“. Tento princip lze ukázat na metodě chytání opic v Africe a v Asii. Vydlabe se otvor do kokosového ořechu a dovnitř se dá jídlo jako návnada. Opice přijde, prostrčí ruku a uchopí jídlo, ale ruku už nemůže vytáhnout zpět, je
polapena. Vše, co by stačilo na osvobození je otevřít pěst a pustit jídlo. To ona ale neudělá, protože, jak říkají Indové, je v zajetí „žádostivého srdce“. A to zotročuje i člověka. Sami si koveme okovy, které nás drží v zajetí a z toho pochází velká část našeho strádání. Člověk nikdy nic skutečně nevlastní. Vše je pouze vypůjčené na určitou dobu. A jestliže nejsme schopni odevzdat to, co vlastníme, staneme se sami obětí.
A tak je Roman Šmucler ochoten obětovat kohokoliv, aby přežil ještě o pár okamžiků déle v blahobytu, na který je zvyklý. problém není, že chce blahobyt, ale že jej chce na úkor druhých i za cenu jejich životů, které mu nepatří.
Re: Gerd Kuwa, já chcu byt Šmuci, no ni?
A budu na vas taky fajny, že po vas nechcu ani ty vaše životy, ty si klidně nechte jak tak furt bečite a stynkatě (stynkač - v gorolštině skuhrat, sténat, naříkat). Mi uplně ganc starči fšecek vaš kvit, co mate ve špajzu.
Pošlite mi svuj kvit a ja se na vas uplně ganc vyseru.
To je uplně ganc fajna nabitka, tak posylejte, kuwa...
Šmucííí, čekej, kuwa!!!! Ja sem napisal tym cypum, nech pošlu chlastivo, bude nam fajně!!!
Šmuci
Můj chlast? Můůůůj chlááást?!!!
Každé pazgřivec, co mi sáhne svejma špinavejma paprčama na flašku, dostane lušňó takú přes papulu, že sa probere až na plicním ventilátoru.
Namotanej.
:-)
Chlast
Targusi,
lituji, prošel tudy Kalousek s Junckerem a kudy projdou, tam chlast nezůstane.
Emerson
K tématu dnešného dňa chcem prispieť citátom od R.W.Emersona:
"Iba to, čo máme v sebe, môžeme vidieť aj mimo seba! Ak nestretávame bohov, bohyne, vyplýva to len a len z toho, že až nijakých neprechovávame vo vlastnom srdci. Ak je v tebe hĺbka a hodnota, nájdeš hĺbku a hodnotu i v kominároch a zametačoch, v pouličných ženách a v ich pasákoch! Iba je je naozaj nesmrteľný, kto všetky veci vidí nesmrteľnými!"
Možno, práve teraz nastáva doba, keď budeme musieť preukázať kto a aký v skutočnosti sme, čo sa skrýva v našich srdciach...
Život je vzácný, zbytečně…
Život je vzácný, zbytečně jej nenič. Svět je plný zla - proč bych měl přidávat další.
Jinak pro hračičky - můžete si vytvářet vlastní grafy, porovnávat státy atak. Vše se generuje z aktuálních dat:
https://blog.nic.cz/2020/04/08/aktualni-statistiky-o-celosvetovem-vyvoj…
Jak praví český popřevratový klasik,
to je špatně položená otázka. Ve zkratce - život nestojí za zlámanou grešli. Uvažovat o jakékoliv ceně, když každý člověk přináší sebou pro zeměkouli obrovské národohospodářské škody, je doslova směšné. Například v úvodu zmíněný klasik má na krku škody v bilionové výši (i když lze přihlédnout k tomu, že zmíněný je všech škodičů futrál). Jakou cenu měla pro stát únorová lyžovačka jednoho lepšolida ve Val Gardeně? Pro ty idioty, co jezdí po svahu dolů a po dojezdu si myslí, že jsou "in" měla cenu pár desítek tisíc, svými obloučky ale zcela objektivně způsobili společnosti škody v miliardové výši, o prozatím stovce lidských životů nemluvě, to jsou ty zlámané grešle.
Narodit se je obrovská smůla a člověčí život je pouze částečně snesitelný jenom proto, že tři čtvrtiny jeho trvání je ovládán zběsilou činností žláz, které ho díky jimi produkovaným hormonům udržují ve stavu permanentní zfetovanosti, je imrvére sjetej jak Dán. Plus instinkty a pudy, které ho nemilosrdně uvězní v žaláři života.
Se vám, Godote, divím, že takové otázky při vašem věku ještě pokládáte.
"Život je nemoc, kterou trpí…
"Život je nemoc, kterou trpí hmota, když je jí mnoho let"
(To není ode mne!)
"Inteligence je nemoc, kterou trpí život, když je mu mnoho let"
(To už ode mne je!)
A od filozofa před staletími
je sjednocovací definice vašich náhledů: "Život je zcela neblahý stav."
Blbeček
Nuž to víte, Tarasi, jsem takový blbeček, který se zabývá věcmi, které vlastně vůbec nejsou důležité. To máte recht. Respektive, jsou úplně jasné a nedůležité jsou řeči/písmena o nich.
O hodnotě života u druhých mohu jen spekulovat, případně vyjadřovat názor jen a pouze subjektivní - případy, kde ji vidím jako nulovou, nebudu uvádět, neb je jich moc a vy jistě tušíte, které to asi tak jsou.
Zcela objektivně mohu posoudit jen hodnotu toho svého... no, nic moc, dost se blíží nule.
Mě prostě jen zajímalo, jak to vidí zdejší auditorium, v něm asi jen Vidlák (+ pár sólistů) se musí starat o dorost, takže jejich pohled na tu hodnotu bude asi/možná poněkud jiný, než u většiny.
Protože jste se, Godote, aktivně zúčastnil
přespolního překážkového běhu v rozmnožování, což má následky v podobě vnuků, tak váš názor na cenu života nemůže být objektivní, ale pouze jenom subjektivní, ovlivněný obavou o osud potomstva. Pohled Matky Přírody i ten objektivní, který zastávají nemnozí, je však starosti o potomstvo hodně vzdálen a na ničivé řádění lidstva - a teď rozhodně nemyslím nějaké směšné oteplování - se MUSÍ dívat s despektem, který pak má jediné řešení: planetu výběrově spláchnout, možná se s tím právě začalo, vydezinfikovat a začít znovu, napadá mě, že by to šlo od orangutanů, to jsou sympaťáci..
VIR
Hrušínský už zase skuhrá:
https://www.idnes.cz/kultura/divadlo/jan-hrusinsky-reakce-ministerstvo-…
ČESKÁ KULTURA
Hrušínský konstatuje:
„Česká kultura existuje celá léta i bez ministerstva kultury. Pan Zaorálek bohužel přehlíží fakt, že už třicet let nežijeme v socialistickém zřízení a součástí kultury jsou – stejně jako všude v civilizovaném světě - soukromé subjekty, které například v euroatlantickém prostoru tvoří základ kvality tamního života,“ dodal ještě Hrušínský.
Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/divadlo/jan-hrusinsky-reakce-ministerstvo-…
Pán Hrušínský by si sám měl uvědomit, že ani on a " JEHO" divadlo nefunguje v socialistickém
systému. Také je nad slunce jasné, že Česká kultura bude existovat bez něho i bez ZAORÁLKA..
Jedno mají společné. Nabubřelost, prospěchářství a pocit, že bez nich by to nešlo. Oba jsou zadarmo
drazí.
pro žádače o prachy ze státní kasy
https://www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/94421/79196
Bez žádosti to nejde!
https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/nouz…
Chřest bude!
Ráno jsem si poslechl na ČT24, že německá vláda povolila import 40 000 gastarbeiterů z nejchudších zemí EU na sezonní práce v zemědělství. A že jako žádné obavy, bo začnou 14tidenní karanténou - pravil jakýsi strejda z německé velkostatkářské lobby.
Jedním dechem ovšem dodal, že má obavy, jak u nich budou zajištěna protiepidemická a hygienická pravidla a opatření. Bo nádeníky dodaly agentury, které nemají žádnou povinnost záruky, a latifundisté, kteří si je objednali, "nemají podmínky" pro zajištění dostatečné hygieny, desinfekce, ochranných prostředků, odpovídajícího ubytování atd.
Takže v Německu ještě bude "veselo".
Doufám, že česká vláda podobnou pitomost neudělá, že nechá hranice zavřené a případně je zašpéruje ještě víc.
Re: Občan A jak to, že na
velké širé Deutsche lány nenastoupí doposud nezaměstnaní soudruzi inženýři a doktoři ze Sýrie?
Byli by moc drazí, bo by jim museli platit
a zajistit stejné podmínky jako Němcům.
Otroci z kolonií vyjdou mnohem levněji.
Jak dlouho vydrží koroňák na chřestu?
děkuji, nechci sežerte si ho germáni sami.
Počkám si na ten můj. Sice menší, je ho míň, ale můj.