Dnešním textem chci dát odpověď pavtovi na jeho otázku, zda jsme po plyšáku vůbec měli šanci na jiný vývoj. Zda bylo vůbec možné se vyhnout divoké privatizaci, rozkradení majetku, vytunelování firem, podřízení se USA a Německu?
Musím Pavtovi odpovědět zcela poctivě, že to prostě nevím. Nejsem makroekonom, ale jsem už příliš dlouho na světě, bych se opájel iluzemi, jak se jednoduše třemi primitivními kroky dalo zařídit, abychom byli ekonomický tygr a po třiceti letech na špičce Evropy. A kdyby to Havel, Klaus, Kočárník, Stránský, Kalvoda, Ježek a další udělali, byl by to dneska ráj. Dějiny nechodí přímočaře, přímočaře chodí jen katastrofy.
Ve skutečnosti seděli zmínění pánové na mnoha židlích, hasili celou řadu problémů a ještě větší řadě problémů vůbec nerozumněli. Dosah jejich podpisů na smlouvách s Německem a USA si nedovedli vůbec představit a nebo věděli přesně o co jde a dostali za to dobře zaplaceno. Zkoušeli něco, co jim přišlo jako dobrý nápad a když s tím začali, sedli na tygra a nešlo to dolů. Nikdo netušil, jaké byly skutečné motivace Havla či Klause. Na to právě muselo uplynout těch třicet let keců, mazání medu kolem huby a slibování ráje, který nenastal a nenastane.
Proto bude možná jednodušší si říci, co jsme skutečně jinak udělat mohli a to bez vytáček.
Nejprve pár příkladů... Já mám v chlívku prasátka. Jsou za mřížemi, jejich svět je omezený, nemohou ven, nemají žádné jiné perspektivy než ty které jim já umožním. Nemohou si vybrat žrádlo, nemají volnost. Každý rok mám nová selata, každý rok mohu pozorovat, jak se s mým chlívkem popasují. Zrovna letos mám prasata čistotná - kálejí do jednoho kouta a zbytek chlívku je čistý. Sláma jim vydrží i týden, podestýlka prakticky nesmrdí. Nekoušou se, spí na jedné hromadě, pouštějí se ke korýtku. Samozřejmě jsem měl i opačný případ, kdy to těm zvířatům bylo jedno, měly pod sebou bordel, hnus, špínu a nedalo se s tím nic udělat. Kousaly se do krve, vytvářely aliance proti druhým, blokovali si navzájem žrádlo.
Stejně to funguje i s lidmi. Já například nemíním soudit žádného romského obyvatele Chánova. Já ve skutečnosti nevím, jak moc má někdo v Chánově šanci svůj život udělat jinak. Jakou má šanci najít si dobrou práci, jakou má šanci udělat školu, když žije v domě, kde je trvale hluk a jeho sourozenci mu prvním nestřeženém okamžiku zničí učebnice i sešity. Jakou má šanci holka, když si na ní dělá choutky několik bratrů a bratranců na drogách a nejspíš jí udělají dítě hned po patnáctém roce věku. Nevím jakou mají šanci zaplatit svoz odpadu... ale rozhodně mohou svoje odpadky nosit alespoň na jednu hromadu někde stranou a ne je jen tak pohodit pod sebe. Na to nepotřebují peníze, jen trochu času a toho mají nazbyt.
Nevím jakou jsme měli šanci nepřijít o naše podniky. Nevím jakou jsme měli šanci dělat privatizaci jinak. Nevím, jestli se šlo vyhnout tunelářům, jestli bylo možné udržet banky v českých rukách. Nevím jestli se dalo neplazit se před USA, Německem nebo EU. Jestli bylo možné vyhrát arbitráž nad CME.
Ale vím zcela jistě, že školství jsme si zlikvidovali sami. To nám nikdo nepředepisoval, protože to není žádný byznys. Dokonce do něj sypeme slušné peníze. Dokonce jsme měli solidní učitele. Ale rodiče přestali být spojenci učitelů proti dětem a stali se spojenci dětí proti učitelům. Všichni naši Jiráskové i Palačtí začínali na venkovských trojtřídkách, kde byla jen tabule a přesto je učitelé nadrilovali na světovou úroveň. I ten údajně zlý komunistický režim vychovával lidi, kteří se uplatnili, ať už utekli kamkoliv. V prvních porevolučních letech zlaté české ručičky i hlavičky expandovaly do Německa i Rakouska a všude se uplatnili tak moc, že jim to pak museli Němci a Rakušáci zakázat, protože se ji bouřili jejich vlastní lidi.
Na 95% všeho učení nepotřebujeme nic než tabuli a křídu. Interaktivní kraviny, speciální učebnice a notebooky jsou v tomto ohledu zcela na nic. Dokonce ani tak nejde o ty školní znalosti, ale mnohem spíš o to, aby učitelé naučili děti se učit.
Už Karel Havlíček Borovský věděl, že každá revoluce nám bude k ničemu, když do nových poměrů nepůjdeme jako inteligentní a vzdělaný národ na špičkové úrovni. Revoluce nám může pomoci jen tehdy, když udělá prostor pro chytré a vzdělané. K čemu nám je prostor, když ho zaplní nefachčenkové s titulem z gender studií? K čemu nám je samostatnost, když si neumíme postavit... už vlastně žádný velký technologický celek? Můžeme desetkrát mluvit o Škodovce jako o rodinném stříbře, ale všechny ty montážní linky projektovali i kompletovali Němci. Češi v nich jenom levně makají v rytmu montážní linky.
Mohli jsme být jinde a vůbec to nesouvisí s podřízeností vůči USA, Německu, Číně, Rusku... kdyby naši studenti jezdili z mezinárodních soutěží se zlatými medailemi v matematické olympiádě. Tohle by mně Vidlákovi docela dobře stačilo. Kdyby naši budoucí technici, inženýři, matematici a vědci excelovali už od patnácti a zvládali by v matice totéž, co dokáže Filipínec či Ind. O Číňanovi ani nemluvím. Líbilo by se mi, kdyby se schylovalo k revoluci, protože bychom měli sto tisíc nezaměstnaných matematiků, fyziků, chemiků, strojníků, soustružníků. Ale my máme nezaměstnané nefachčenky, nevzdělance a magistry sociologie.
Kdyby o naší podřízenosti vůči Západu či postavení kolonie mluvil trojnásobný vítěz soutěže počítání integrálů, dělalo by to lepší dojem, než když o tom mluví Okamura. A i když nemám nic proti generálu Blažkovi, raději bych, aby se v Ojroparlamentu při hymně stavěl zády jaderný inženýr, který sní o první české thoriové elektrárně než bývalá guma s titulem v efektivním rozbíjení.
Líbilo by se mi, kdyby každý rok u nás neuspělo sto vědců s výrobou nových vysokokapacitních baterií, než když se pořád mluví o jednom jediném, kterému to také nejde. Kdyby jich bylo sto, tak by byla šance, že alespoň deset dalších uspělo.
Líbilo by se mi, kdyby Anglie a Nemecko byly plné super špičkových českých doktorů, které doma nejsme schopní zaplatit. Kdyby těch Pomahačů byly stovky a ne jen jeden. Protože ti se pak třeba vrátí domů i s těmi velkými penězi a něco tady udělají. Kolben také začínal u Edisona.
Líbily by se mi titulky, jak chrlíme ročně tisíce inženýrů, kteří musejí hledat uplatnění v NASA nebo Roskosmosu, protože doma pro ně nemáme uplatnění. Líbilo by si mi, kdyby pod nabídkou na dostavbu Temelína byl za Westighouse podepsaný Láďa Vomáčka a za Atomstrojexport Jirka Vopršálek. Kdyby pátý reaktor Dukovan projektoval u Arevy Tomáš Pivoda. A všichni tři by se těšili na bohatě zaplacený důchod v dolarech, jak si na Vysočině postaví vilku a budou si hrát na mecenáše a donátory obecního blaha.
Diskuse o naší podřízenosti by vypadala úplně jinak, kdyby Šimon Pánek přivezl z Afriky každý rok sto černochů, kterým nejen koupil školní tašku a pastelky, ale které by tam vypiplal tak, aby tady z fleku mohli studovat vysokou školu a pak odjeli zpátky jako naši obchodní zástupci pro čerpadla, motory, soustruhy, pivovary... Dneska jsme velmoc vlastně jen v programátorech a to jen proto, že se to většina z nich naučila sama mimo školský systém. Ti dnešní mladí už budou počítačově stejně blbí jako jejich vrstevníci kdekoliv na západ od nás.
Možná jsme nemohli ovlivnit, jak tady budou řádit naši kamarádi z Jůesej a Dojčlandu. Ale mohli jsme velmi snadno ovlivnit, aby každý maturant uměl alespoň tolik co v roce 89. Možná jsme nemohli ovlivnit, jak moc nás oberou o peníze, pozemky a továrny. Ale mohli jsme ovlivnit, aby nám nesebrali alespoň znalosti. Možná jsme nemohli ovlivnit, zda se dostaneme ke špičkovým technologiím na vrcholu výzkumu. Ale mohli jsme ovlivnit, aby se u nás studenti alespoň uměli učit. Aby si tříbili mozek. Na většinu těchto věcí není zapotřebí nic, co by nám odpírali. Stačí sicflajš, dril, tabule, křída, pár sešitů, nároční učitelé a špatné známky na vysvědčení. A možnost poslat do prdele rodiče, kteří chtějí nynánkovi prošlapat cestičku.
- Log in to post comments
Komentáře
Jako majitel firmy taky…
Jako majitel firmy taky přece přidám více k výplatě tomu, kdo mi zvýší zisky:-)
Malá ukázka, proč je některý politik Západem oceňován a jiný očerňován je z Maďarska: "Maďarsko se po pádu železné opony jevilo nadnárodním maloobchodním řetězcům (a nejen jim) jako země zaslíbená. Na novém a slibném trhu se jim léta dařilo, ale po nástupu V. Orbána v 2010 jim nastaly krušné časy." Vláda uvalila na zahraniční společnosti (banky, telekomunikační operátory, energetické koncerny, maloobchodní řetězce) dodatečnou daň, např. v roce 2010 to byla tzv. krizová daň odvíjející se od tržeb (obratu). O čtyři roky později, v neposlední řadě pod tlakem EK, tato daň padla.
https://retailnews.cz/2017/08/28/madarsko-dane-a-omezeni-prodeje/
Ještě hůř
Targusi (Targu?), je to ještě horší.
U Holýšova nedaleko našeho statutárního městyse je montovna jako hrom, nějaké auto(busové?) díly. Dnešní čerstvá (zatím neověřená) informace. Pracuje tam 1200 manuálů, z toho jen 250 Čechů. Ostatní je dovoz. Důsledky nepředvídatelné.
LIAZ Holýšov
LIAZ Holýšov, nyní Mercedes. Česká pracovní síla je už pro montovny příliš drahá, tak se dováží zdaleka.
a inzinieri v USA nebudu mat co zrat :D ...
americkými sankcemi stíhaný čínský Huawei prý dokázal v rekordním čase nahradit čipy dovážené z USA, a tak na oslavu a jako výraz uznání zásluh všem svým 190 tisícům zaměstnanců v listopadu dá dvě výplaty… fascinující…
Já mám v chlívku prasátka…
Já mám v chlívku prasátka. Jsou za mřížemi, jejich svět je omezený, nemohou ven, nemají žádné jiné perspektivy než ty které jim já umožním. - Primlouvam se, dejte jim tam alespon TV.
Off topic
Pardon, mimo téma:
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/jizerky-jizerske-hory-silnicari.A19…
Strašně se chechtám při představě výrazu dispečera městapa při tom ohlášení...
toho jsem videl v lete
toho jsem videl v lete, proste se tam pase s konma a proste asi sel na vychazku
Taky trochu mimo téma
https://www.reflex.cz/clanek/prostor-x/98366/jan-hrusinsky-stydim-se-za…
„Táta říkal, co si myslí, a já to zdědil po něm, využívám svou svobodu,“ vysvětluje herec a ředitel Divadla Na Jezerce Jan Hrušinský, proč je tak hlasitým kritikem dění v Česku. Lidé by se podle něj měli ozývat více. Říká, že se okolo nás znovu svírá kazajka a situace mu připomíná dobu 70. let, kdy jeho rodina čelila komunistickému tlaku. Čekám, kdy na Hrad vtrhne komando těžkooděnců a udělá tam tomu konec, říká Jan Hrušinský. Vadí mu chování prezidenta a svou ostrou kritiku dokládá příklady, které podle něj ukazují zneužití moci a různé obchody.
Poznámka.
Už aby i umělci čelili kapitalistickému tlaku volné ruky trhu konečně a bude klid!
Není větší pokrytectví, než když fungování státu kritizují ti, co z veřejných rozpočtů a na nich mají postavenou obživu...
Jeho táta má kliku, že už nežije a je fakt smutné, že i výteční lidé mohou mít podivné děti.
"Demokrat s těžkooděnci", co dodat.........
Nenechte se mylit. Ten…
Nenechte se mylit. Ten vytecny clovek sice dobre hral, ale zivot travil vysedavanim v hotelu na Vaclavaku. Syn je presne takovy, jak ho vychoval.
Hrušinský
Anonym.
Myslíte Zlatou husu?
Pamatuju si Evropa. Hledali…
Pamatuju si Evropa. Hledali ho tam pro roli ve Spalovaci mrtvol.
Na Hrušínského nemá cenu…
Na Hrušínského nemá cenu reagovat.
Jen manualne, ale to je…
Jen manualne, ale to je myslim jeste porad nelegalni. Pravnici jsou zase pozadu.
Re: pepe JH je úplně stejný
kretének, jako madam Holubová, nebo jak se ta kravka jmenuje. Myslím tu, jak říkala, že ona - chuděrka - musí čekat, až důchodci vychcípaj...
Živočichové z jednoho hnízda, jako ty Vidlákovic prasátka. S jediným rozdílem, že z nich nebude tlačenka.
Eva Holubová
Až skutečně zemřou všichni, kterým Eva Holubová přeje smrt, ona už bude dávno po smrti taky, protože je to stará drbna šedesátiletá.
Jo, on myslí... Spíš myslí,…
Jo, on myslí...
Spíš myslí, že myslí...
Je to naprd
Já bych ten význam vzdělání zase tak moc nepřeceňoval. Já s profesí programátora v podstatě všechno, čím se živím, jsem se musel naučit až po škole sám. Škola, ač jsem v ní měl dobré výsledky, mě upotřebitelného nenaučila nic, resp. Výuka toho potřebného končí tak někde na druhém stupni základní školy. Ostatní je jen a pouze potřebné k získání papíru zvaného maturitní vysvědčení, který je jakousi vstupenkou do jakéhokoliv trochu lépe placeného zaměstnání a všechno jsem to od té doby také už zapomněl. Učitelé prostě učí obsahy učebnic, kde je véceméně to, co se před třiceti lety učili sami, jen ideologicky jinak zabarvené. A pro praktický i profesní život je 95% toho nanic. Tolik moje zkušenost a z toho plyne i malá autorita učitelů, protože škola je vlastně zbytečná pruda, kterou děti dělají proto, aby dostali ve finále ten papír. Ten papír je pak pouze vstupenkou na trh práce, ale je málo pravděpodobné, že si pak najdou práci v oboru, který studovali - tedy že bude pak žádoucí všechno ze školy rychle zapomenout a naučit se z internetu rychle něco jiného podle potřeby uloveného zaměstnavatele - a je i možné, že slušnou práci nenajdou vůbec.
Ano i ne. Pochybuji, že…
Ano i ne.
Pochybuji, že někdo z dnešních "mladých", má zájem se po škole učit něco nového, a obětovat čas např. programování, před hraním her.
Kdyz hram obetovali i sex,…
Kdyz hram obetovali i sex, tak nejsem moc optimista.
Jedno vás přece jen škola…
Jedno vás přece jen škola naučila, a to, že jednotlivec je více než jakýkoli systém. Časem třeba přijdete na to, že lecos může být i jinak.
Nicméně bez konkrétních informacích (jaké školy a v jaké době) je vaše sdělení s velmi nízkou informační hodnotou. Programování je specifická profese a učí se pouze okrajově - záleží také v jaké době - čímž zdravím příznivce FORTRANu.
Výuka potřebného končící na druhém stupni ZŠ je hodně velká nadsázka.
Také zdravím kolegu :-)
Za mých středoškolských studijních let se programování neučilo vůbec ani okrajově. Na technických vysokých Assembler proti kterému byl FORTRAN už skutečný programovací jazyk. Zajímalo by mne kdo ho dnes
ještě umí. Kadlasovi pouze připomenu, že kdyby nedostal na ZŠ a SŠ opravdu dobré základy matematiky a logiky s pravděpodobností hraničící s jistotou by se sám programovat nenaučil.
Moc spěchám
Důvod je, že Vás ještě škola naučila se učit.
Někdy, Vrabčáku, stačí…
Někdy, Vrabčáku, stačí pochopení, že učení se je také práce a vyžaduje píli, soustředění, úsilí... Dnes se to zvrhlo v (v lepším případě) "Tak tady mě máte a naučte mě."
Už jsem to tu nejspíš psala,…
Už jsem to tu nejspíš psala, že se mé dceři podařilo dohnat vlastní pílí to, co ji nebyla schopna poskytnout základní škola, ač podle třídní učitelky neměla šanci zvládnout ani střední školu. Tam ji dokázal podchytit kantor z matiky, češtiny, nikoliv z informatiky, angličtinu pak doháněla v Anglii.
Ne vždy je na vině děcko.
A pokud se kantorovi podaří podchytit zájem a snahu byť u jednoho jediného děcka, stojí jeho kantořina za to.
Tak se držte.
Dneska kurník slepic Vidlákovi i Godotovi
Jenom na úvod napíšu svůj názor na otázku, zda to po roce 89 u nás mohlo jít zásadně jinudy. Myslím, že nemohlo. Stačí si vzpomenout na Mečiara, ale hlavně na dnešní Srbsko. Mečiara zlikvidovali tím, že mu omezili zahraniční investice. Na Slovači, na rozdíl od Česka, se na začátku 90. let nic nelepšilo, spíš naopak, nebyla práce a byla chudoba. Vypoukle to je vidět na Srbsku, jak dopadnete, když netančíte jak Západ píská. Obklíčili je a když dneska chtějí dovést nové tanky z Ruska po Dunaji, Rumunsko jim to zakáže. A to mají za kamaráda Putina. To my bychom v devadesátkách neměli za kamaráda nikoho, kdybychom chtěli jít svou cestou. Takže, jinak, než to bylo, by to nešlo.
Stejně jako Godot, i já když jsem začal podnikat, jsem si říkal, hochu, máš už dost křížků, za deset let po revoluci tu budou mladí střihouni a ty nebudeš mít šanci. A ono stejně jako v případě našeho PR dopisovatele nic. Jednu dobu jsem dokonce pro jednu firmu dělal přijímací řízení mladochů a to ještě v době, kdy nezaměstnanost byla na docela vysokých číslech. Přednostně jsme se zaměřili na absolventy místního Oxfordu. Tragické zkušenosti s jejich znalostmi. Nakonec mi rukami prošlo nějakých 200 lidí a výsledek byl selekce na asi 10 a to ještě s řadou kompromisů.
Naše školství
Jeho devastace začal hned po plyšáku zásahy kamarádů Havla, sice chytrými hlavami, ale bohužel děsnými manažery. Hned první ministr školství Petr Vopěnka, kdo jste četl jeho Uhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, víte, že hlava otevřená, ale manažer mizerný.
Ze začátku po plyšáku ta devastace tak nevypadala. V prvních letech devadesátek se naši devátáci umístovali v mezinárodním srovnání nadprůměrně. No jo, měli základy z Husákova školství. Ale srovnejte si ta mezinárodní srovnání dnes. PODPRŮMĚR. To už se projevily plody práce Havlovo a Klausovo expertů. Ale hlavně celkové nálady ve společnosti. Znám případ matky dítěte, ženy podnikatele, které když učitelka po pravdě řekla, že synáček je blbý, okamžitě zmobilizovala proti ní firemního právníka. Tak to dnes chodí.
Mám v rodině 3 učitele, 2 na ZŠ, 1 na SŠ. Profesně si vedou dobře, politicky je to katastrofa, bez schopnosti kritického myšlení, pravdotrusové jak vyšití. Raději se o politice nebavíme. Co ale ze školství ve kterém učí pravdotrusové a tudíž lidé neobjektivně hledící na společnost, může vzejít?
Ona ještě kolem té poloviny…
Ona ještě kolem té poloviny devadesátek navíc byla ve školství relativní svoboda a v porovnání s dneškem směšně málo papírů. Osnovy byl cíl. Byť někteří ministři stály "za to" (Pilip), začala ta byrokratizace a nekonečná reformace v podstatě s nástupem Buzkové. V záplavě Kuchtových a Lišky mi přišla jako relativně racionální Kopicová, kupodivu Dobeš (alespoň brzdil "reformu") a přes úlet s tablety pro prvňíáky Chládek. Ale to už bylo pozdě, to už se bojovalo jen o zbrždění inkluze.
Jednoduše řečeno, za rozvratem našeho školství nejsou kupodivu ani tak držgrešle pravicových vlád, ale v prvé řadě socani a zelení a chytře umístění aktivisté na ministerstev s mediální podporou různých EDUinů, Rodičů vítáni atp. Bez toho mediálního pokrytí v duchu "Jsme úplná ho..na, neumíme nic, učíme jak za Rakouska, soušky učitelky..." by se polovina maminek, co se doma nudí, tak si chodí ztěžovat na kantory (samy kolikrát vyšly z nižšího ročníku ZŠ) a diktovat si hovadiny necítila tak jistá v kramflecích.
Mimochodem, zrovna před hodinou na mě vyděšeně hleděla sedmačka a nechápala, co mám proti tomu, že 8+3=5... (Naštěstí pro mě jsem je zdědil, ale...)
Re: standa.e Abych vás trošku uklidnil,
syn je v prváku na průmce.
Zcela vynechám tristní stav školských budov a právě prodaného internátu - studentům zpod prdele (školní zaměstnanci za to nemůžou).
Kluk by měl teoreticky povinně maturovat z matiky. Jelikož jsem si zjistil katastrofální hodinovou dotaci (3 hodiny týdně), rozhodl jsem se jej doučovat.
Ouha - oni pořád opakují zlomky (v pořádku, dělat slušně základy materiálů a konstrukcí bez zlomků moc nejde). Tři čtvrtiny třídy to prostě nedávají...
Naštěstí se ve vládě hádají, že tu povinnou maturitu z matiky asi zase zruší. Já dodávám - chvála Bohu, s touhle úrovní výuky (hlavně na ZŠ) fakt ne...ééé...
Něco jiného je kvalitně…
Něco jiného je kvalitně zvyšovat platy kantorů a kvalitně učit.
A podkopávat třeba i snažícím se učitelům nohy inkluzí.
Nic proti inkluzi, jenže tuhle jsem potkala před školou třídu, s nimi šla asistentka, která směrovala svého svěřence - leč jak chcete směřovat někoho, kdo naprosto nevnímal realitu. Jak může vůbec takové děcko psát, počítat,...? Aha už vím, stejně jak kdysi dávno jedna z prvních rodiči inkludovaných děvčic po mozkové příhodě do základní školy - maminka, dnes asistentka, jí při psaní úkolů vede ruku.
Že by pro takové děcko bylo výhodnější jít do jiné školy, kde by se alespoň naučilo se o sebe postarat v životě?
Asi to tolik nesype.
A ať mi někdo vykládá, že se tímto zvyšuje úroveň výuky, že ostatní děti se učí radostněji a lépe, nerozptyluje je práce asistentů,....
A co potom ty konstrukce které
tito studenti navrhnou?
Návrh
Opravdu si myslíte, že budou vůbec něco navrhovat? Natož něco tak složitého, jako je konstrukce! Přeci si to v případě potřeby vygooglí, jak konstruovat a budou mít hotovo! Navíc budou všichni youtubery, natáčet videa a dávat si lajky navzájem. Naštěstí většina vůbec neprojeví zájem něco konstruovat.
Střední školy vypadají dnes…
Střední školy vypadají dnes často skutečně hůř než základky (Pokud nemáte štěstí na nějakou vybudovanou v rámci nějakého tunelu za miliardu nově). Na těch základkách si přeci jen zřizovatel - obec - trochu práce dá (mluvím o vybavení a stavu).
Jinak na základkách je na 2. stupni hodinová dotace 4 hodiny (lze dát pět, ale zase na úkor něčeho - třeba přírodopis, protože z takových těch výchov v podstatě vzít nemůžete).
Zlomky jsou šílený problém. Poprvé se s nimi setkávají v pětce, pak zase až v sedmičce a od toho okamžiku tragédie.
Druhá věc je, že ty tři čtvrtiny třídy dnešních průmyslováků by před rokem 89 bylo na učňovském oboru (nebo by na základce dřely víc ze strachu, aby se na tu průmku dostaly). To není problém výuky na základce (nadsázka, samozřejmě že četné experimenty a reformy napáchaly své), ale problém statistiky a demografie, peněz a zájmů a takové té levicové ideologie, kdy "nové" je automaticky "lepší" i kdyby nebylo čistě proto, že je to "nové" a "moderní".
Kupodivu Laurenčíková…
Kupodivu Laurenčíková Šimáčková po VŠ nastupovala v 2007 k Nečasovi na MPSV na odbor rodinné politiky, ale po roce už byla náměstkyně u Lišky. Brouk Pytlík napsal (a Vlk publikoval) kdysi výborné pojednání, kdo ovládá naše ministerstvo školství.
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/06/16/moje-chandra-iii/
Dítě mi šlo do základky na začátku devadesátek. A už tehdy bylo vidět, jak se snaží vše staré zrušit a začít jinak. V matice i v češtině se již chaoticky začalo skákat od jedné látky k druhé bez návaznosti, bez drilu vedoucímu k zapamatování, styl násobilka se dělá takhle, bum, bum a jdeme dál atd.
Re : Fito
Nevím jestli Klára Laurenčíková někdy učila, ale vím , že se velmi angažuje v oblasti inkluzivního vzdělávání.No a jak se inkluzivní vzdělávání vyvíjí. Znám pohraniční obec do které se "úspěšně" vyvezli romáci, dnes inkluze vypadá tak, že ředitel s učiteli rezignovali a rodiče, májící zájem na tom, aby se děti něco naučily tak vozí děcka 2O km daleko.
Dnes si myslím , že už tam ani školní inspekce nejezdí.
Re: Fito Totéž bylo v
ostatních předmětech.
Rozbít a rozcamrat do takové míry, aby se nebylo možno orientovat v souhrnu učiva.
A žvanit, že to je to nejlepší, že se malé děti taky neučí mluvnici.
Podepisuji Pytlíkovi každé…
Podepisuji Pytlíkovi každé slovo. My nejprve dokázali přesvědčit sami sebe, že vše u nás bylo špatné a fuj a ze západu voní i ta lejna. Promarnili jsme historickou příležitost neopakovat cizí chyby - ale on by nám asi nikdo moc nedovolil dělat něco jinak. Trochu mi to připomíná scénu s otevřeným mostem v Bílé paní... Obávám se, že i na tom západě byli ještě příliš opilí úspěchem (vždyť přeci "vyhráli").
Mohlo to dopadnout jinak? Já…
Mohlo to dopadnout jinak?
Já si myslím, že o moc ne. Zásadní bylo, že se zhroutil trh v SSSR, kam byl nasměrován export. Fabriky šli na hubu a za hubičku je kupovali Němci. Moc prostoru k manévrování tu asi nebylo.
Nebýt toho, mohl být vývoj příznivější, nevznikla by fatální závislost na Německu.
Vzdělávání, školství? Největší propadák minulých 30 let. Takový sešup se nevidí. Proti tomu byl systém vzdělávání zavedený komunisty i se všemi jeho chybami výkonnější, lacinější. Poskytoval kvalitní vzdělání těm, co na to měli a co chtěli.
Vztah ke školství je pro mně priorita při výběru ve volbách.
Směšné je, že bojovníci proti Číně zároveň odmítají maturitu z matiky.
Re: Admirál Jste vedle, jak ta jedle. Trh v
SSSR se opravdu zhroutil až v r. 98. To už byla naše průmyslová základna dávno v prdeli.
Za odříznutí od ekonomiky SNS je odpovědný soudruh Tuneldědeka jeho svita (Tříska, Ježek a spol.)
Největší zásluhy měl Dlouhý
Rád se chválil, jak to Rusům natřel. Mám dojem, že zrušení RVHP dokonce navrhl.
tohle vše je pláč nad rozlitým mlékem
chybí vize, mě se jeví že jsou jen 3 země v 21.století hodné toho aby jsme se u nich poučili jak to dělat:
Švýcarsko, Kalifornie a Čína.
Švýcarsko má opravdovou demokracii a stále je schopno vyrábět špičkové výrobky
Kalifornie je El Dorado, kdysi lákala zlatem, pořád láká nádhernou a divokou přírodou a hlavně teď je to zlatá pokladnice nejnovějších technologií, které Americe vydělávají peníze.
A Čína se svým pragmatismem a Konfuciem udělala opravdu nevídaný hospodářský pokrok, bez kolonií. Asi to souvisí s tím, že musela nevídaně hluboko klesnout za Maa aby pak se mohla potom skutečně racionálně změnit (představte si že by v Číně nezvítězilo současné komunistické pragmatické vedení a stamiliony Číňanů by se vydaly do Evropy ...). Čína udělala řadu pragmatických ekonomických=kapitalistických kroků od který se může učit celý svět.
Takže snažit se kopírovat podobné Švýcarsko a využívat zkušeností Kalifornie a Číny.
Čína Indie a další
"už v roce 2004 zmiňují International Herald Tribune ,že indický Bengalur a čínský Dalien přejímají otěže amerického Sillicon Walley.
v Dalienu v té době 22 center vyššího vzdělávání se dvěma sty tisící studentů většina z nich získává specializaci
v inženýrství , počítačové technologii, přírodních vědách .Tedy nikoli experti ponoření do oborů filozofie,sociologie a estetik umění."
volně přepsáno z knihy Oty Ulče - Čech částečným Číňanem.
přečetl jsem tuto pasáž šéfovi odboru školství na kraji, v roce kdy statistiky říkaly že cca 60 % studentů nastupuje na humanitní obory s otázkou, kdo nahradí v průmyslu tu odcházející generaci v průmyslu.
konstatoval máte pravdu musíme s tím něco dělat, vzápětí byl odvolán
Je směšné, je to ostuda, je…
Je směšné, je to ostuda, je to chucpe, pokud bojovníci s Čínskou hrozbou zároveň bojují proti maturitám z matiky!
Díky takovým blbům, budeme v příští generaci pucovat Číňanům lakovky.
Mmj. - "bojovníci" proti Číně se sejdou 16. na Letné.
Admirále, ale uznejte, že v…
Admirále, ale uznejte, že v tomto případě - vzdělanosti - je strach "Letňáků" z Číny oprávněný:-)
Re: Ota51 Dobře vám tak, to máte
z toho, že byste furt jenom četl.
Kdybyste se věnoval užitečnějším koníčkům, např. tlačence, pivu, slivovičce, neměl byste hlavu plnou všelijakých zcela nevhodných a stresujících myšlenek.
Re Targus
Targusi jsem ze stejného kraje a mám pocit, že váš potomek chodí do školy do které jsem chodil kdysi já. V té době profesor Bárta často v matematice říkal : Ty si blbe sedni ke dveřím, ať to nemáš daleko, když tě vyhodím.
Tož tam mě naučili plánovat . Ten pan profesor běžně pohlavkoval zkoušeného bez rozdílu jestli to byl dospělý dálkař nebo večerňák.
Vývoj však šel dál.
Asi před dvaceti dělal syn na Bahencu provozního a v době lyžařských výcviků si stěžoval, jak mu učitelé kupují panáky, protože rovnal haranty, které oni nedokázali srovnat, protože se rodičů bál i ředitel.
Re: Ota51 Vítkovická SPŠ v
Hrabůvce.
Prý že elitní škola, chachá.
No nic, budem bojovat. Já sice čistou strojárnu nemám, jsem absolvent bruntálského paskvilu, ale snad ještě budu klukovi platný, kdyby něco.
No co s ním, když chtěl…
No co s ním, když chtěl měnit, plánovat do budoucna,...
Je mi z toho ovšem smutno...
Školství
Já to s tím školstvím vidím dost podobně... Sice neučím, ale dětem se věnuji dobrovolně léta a vnímám, jak klesá jejich dovednost komunikace, všeobecný rozhled a tak. Ti, kteří chtějí, mají k informacím snadnější přístup, když mají celý internet v mobilu, ale Ti ostatní mají v mobilu jen oblbovací tupé hry. Tam, kde my jsme v náhlém přebytku času sáhli po časopisu, či knize, oni mačkají tlačítka...
Školství
Jo a také nemám pocit, že si za to můžeme sami, nýbrž je nám to zhloupnutí uměle implementováno!