Opovrhované severské dědictví

Autor
Štítky

Opovrhované severské dědictví

Tohle je takové povídání, které je tak trochu o všem. Především je ale o moci symbolů. A možná také o znalostech, na které jsme zapomněli.

Před nedávnem probleskl novinami článek o norských dresech, který vzbudil určitý negativní rozruch, protože tyto dresy, považte si to, na sobě mají nacistické symboly. Opět se někdo politicky korektní začal vyjadřovat k věcem, o kterých nemá nejmenší povědomí a pro kterého historie začíná druhou světovou válkou. Je o to více absurdní, uvědomíme-li si, že každý si dnes z historie dělá s odpuštěním děvku, která mu dá vše, co zrovna potřebuje. Co je ještě horší, spousta lidí to bezvýhradně přijímá a nechá se tak ovlivňovat a ve své podstatě vědomostně mrzačit. Na jmenovaných norských dresech se objevují runy, které známe ze staršího futharku a které se pochopitelně postupem času vyvinuly z jeho mladších verzí. Zde se jmenovitě jedná o runu Tiwaz (Teiwaz) a runu Algiz.

Není mnoho komplikovanějších a komplexnějších symbolů, než je severská runa. Na rozdíl od námi používané abecedy, kdy jednotlivý znak má skutečně jen funkci písemného znaku, každá severská runa je v podstatě symbol. Symbol, ve kterém jsou obsaženy prvky každodenního života, přírody a vztahu k ní, života a smrti, dále mytologické, náboženské, ekonomické, hospodářské i magické prvky. Vše se dále ještě komplikuje tím, že každá runa v sobě obsahuje negativní, pozitivní, nebo neutrální rovinu. Každá runa je i v tomto ohledu jedinečná. Některé z nich jsou více negativní, některé více pozitivní. Jednu zajímavou výjimku tvoří runa Eihwaz, která je pokládána za ryze pozitivní runu bez jakýchkoli negativních efektů a jako taková byla používána jako ryzí a nejsilnější ochranná runa vůbec.

Používání run bylo velmi rozšířeno. Ryly se do trámů domů, do štítů, ryly se do mečů, šperků, dokonce i do kůže. Ano, mám na mysli člověka, který si některými runami takto velmi bolestivě označil vlastní tělo. Měly zajistit bohatství, prosperitu, odvahu, čest, štěstí, vyléčení z nemocí, moudrost, vítězství  v boji atd. Je důležité podotknout, že každý z velkých severských bohů byl spojován s nějakou runou a tím se nadále rozšiřoval význam runy jako takové, protože jejím užitím dával její nositel na vědomí spojení a vyznání k jemu nejuctívanějšímu Bohu. Schválně píši slovo s velkým B, protože seveřané to tak skutečně chápali. Užití run mělo svá daná pravidla a tady bohužel musíme připustit, že naše znalosti nejsou zase až tak hluboké jak bychom chtěli. Jistě, literatury o nich bylo napsáno velmi mnoho, ale je třeba si uvědomit, že jediné tři reálné prameny, o které se můžeme opřít, jsou velmi staré a dochovaly se ne zcela kompletní. Těmito prameny jsou Poetic Edda, Prose Edda a Heimskringla. Mimochodem napsané cca 200 let po katolizaci germánského obyvatelstva a po období násilné likvidace všech památek, které by nám dnes mohly poskytnout ucelenější pohled na celou problematiku. I přesto se nám však rýsuje relativně jasný obraz toho, co runy v životě severských a germánských obyvatel znamenaly. To, co napíšu dále je mimořádně zjednodušené. Je třeba si uvědomit, že o každé z run by se dala napsat relativně obsáhlá seminární práce.

Runa: Tiwaz (Teiwaz)

Tuto runu bychom mohli obecně nazvat jako „runu bojovníka“.

Bůh, který je s ní spojený, je Tiw (nám známější spíše jako Tyr) ochránce válečníků a námořníků a v podstatě bůh války. Ekvivalent starořeckého boha jménem Ares.

Je spojena s dubem, tedy s odolným a silným stromem.

Vlastnosti, které bychom si s ní mohli spojit je odvaha, statečnost a oddanost. Týr byl bůh, který obětoval svou pravou ruku, aby mohl být svázán vlk Fenrir, proto výše uvedené vlastnosti. Tato runa obecně pomáhá vítězství, ať již v jakémkoli oboru. Pro sportovce je tedy runou mimořádně vhodnou.

 

Runa: Algiz

Tato runa symbolizuje ochranu, útočiště, ale také znamená příležitost pro rychlý růst a vývoj. Obecně se dá říci, že je to velmi silná ochranná runa.

Je spojena s rostlinou ostřicí, trávou, která svým ostřím chrání před všemi vnějšími a nebezpečnými vlivy.

Bůh, který s ní bývá někdy spojován, je Heimdall – označován jako „Strážce bohů“.

 

Mohli bychom napsat, že runy byly pro dresy vybrány velmi dobře. Měly by zajistit jak odvahu a statečnost v boji (sportovním), tak ochranu před nepříznivými a nebezpečnými vlivy. Jenže někomu se nelíbí, protože o tisíc let později je někdo použil, aby jednoduše řečeno využil jejich síly a moci.

Dál se asi zabředneme do mystiky. Domnívám se však, že je důležité tento aspekt zmínit. Symboly si totiž podle mého názoru jsou schopny uchovat svou vnitřní sílu, svou energii. Symbol není v takovém případě jen bezduchým obrazem, ale stává se entitou s vlastní energií, s vlastní setrvačností. Pokus o jeho zneužití může vézt k tomu, že nositel, který se o toto zneužití pokusí, bude nakonec zničen. Zničen například tak, jako byla zničena ona neslavná Třetí říše. A je to opět i moc symbolu, která se na tomto zničení podílí. Moc a síla, která byla vytvářena a kumulována po stovky let.

Neměli bychom si nechat brát symboly, které by nám mohly stát ku pomoci v těžkých dobách, či nám být třeba jen průvodci v dobách dobrých. I ta svastika jako jeden z nejpozitivnějších symbolů byl téměř zničen a jeho polarita zcela otočena. Budhistům a hinduistům naštěstí nevadí a je používán stejně a se stejnou vírou v něj. Jako symbol slunce a života. A co můžeme vědět. Za jak dlouho se nám někdo pokusí podobným způsobem zmrzačit třeba symbol ukřižovaného Krista. Nechám si jej také tak snadno vzít? Jistě, v dnešní době, kdy status na facebooku, či nesmyslná fotka na instagramu má větší hodnotu než vlastní čest, je jistě možné vše. Možná, že jsme právě na křižovatce, na které se rozhodneme, kudy se naše civilisace rozhodne ubírat.

A co je nakonec nejzajímavější, možná že někdo, kdo si je vědom toho, jakou moc symboly mohou mít, se snaží jejich moc zeslabit, či neutralizovat zcela cíleně.

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Komentáře

Trvalý odkaz

Ve Vidlákově vyznávají runy a my - gorole - světíme rundy. Runda je vždy (no, skoro) v hospodě, když hostinský donese tácek se štamprdlatama. Kolik chalpů, tolik panduláků na tácku. A když byly narozky, tak dostal aji hostinský.
A taky jsme ještě pili rundy, když jsme čekali na autobus, po šichtě ze šachty nebo z koksovny, bo tam tež byli fajni synci, co si zasloužili se poznačkovat rundou. To se dycki zjistilo, "gdo je na raji" (na řadě), a ten musel obstarat flašku šnapsu, a pak už se jen značkovalo. Občas někdo ksichtem o zem, občas pěstma přes pysk, extra "prošacka" (čuníci) značkovali házením kosy (fuj). Ne té pravé, plechové, ale víte, jaké, že...

No a potom eště máme v Goraliji taky ruiny. To jsou takové ty fajne chalupy, co už padají. Už, už se vám zdá, že ten barák musí lehnout, a ta sfiňa se furt drží, bestyja jedna. To by nasralo, že...
A v Ostravě do tych ruin už choďa enem cygani, bo ti se neboja, že im to spadně na hlavu, jak s teho vytrhaju fšecke kable a vysekaju fšecke ička, a aji inakši profile., co tam byvaly majitel nakradl z werku (fabriky) a zabetonoval to do deky, cyp jeden. A rypať do teho jakesyk pismenka, bysem teš nedoporučoval, bo co jak to pravě lehně při tym rypaniu. Co fčil a co potem, že?
A u nas uš su fšecke symboly v řiti, bo antabusem, či vlastně autobusem a cugem (vlakem) uš nigdo nejezdi, fšecy už hoňa enem s tymi autami, takže jak po převratě byly hned za branu hospody u každe fabryky a u každeho betryba (výrobní jednotky), džišo (dneska) už tam je fšude hovno, leda tak kopřivy. A syncy neidu na rundu, čehosyk fajneho, uš enem naskaču do tych smradlavych piksli a fajront, už jich nima...

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Jen mě u toho napadá,že ty symboly,byly znakem i pro ty,kteří neuměli číst a v dávnější době,jich byla většina.
Tyto symboly pak byly ústně předávány z generace na generaci.To pozoruji také,že symboly mizí z povědomí občanů a může se to dít i záměrně,když víme,kdo se snaží o světovládu.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Fuj, až mě bolí prst od kolečka, co nám to zas ten robot 5krátw v 8:11 nadělil ?
To je bezmála jako ten Jaha! Chtěl jsem s ním původně diskutovat(s tím robotem, s Jahou se nedá) ale nejspíš neumí česky. A navíc má nejspíš umělou inteligenci s IQ někde mezi koloběžkou a budíkem.
________

K problematice run:
To málo, co jsem si o runách přečetl, ve mě vzbudilo dojem, že runy jsou dokonalejší prababičky dnešních internetových smajlíků.
Smajlíci jsou mnohem starší než internet.
Nejznámějším a nejrozšířenějším přechodovým typem mezi runou a smajlíkem byl v dobách mého dětství a mládí chlupatý kosočtverec.
Všimli jste si, vy starší, jak prudce se tento důležitý symbol plodnosti vytratil z veřejného prostoru?
Podle mého názoru je namístě zařadit tuto středoevropskou runu do seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Zatím bez slepic

za prvé dnes už nejsou chlupy v módě a
za druhé račte si kliknout na seznam francouzských automobilek a jejich symbolů.
Tolik k brekotu o mizení symbolů.

Zatím bez slepic

Targusi,
jdu do sebe, máte pravdu, beznadějně zastarávající ochlupení geometrického obrazce našeho dětství skutečně vysvětluje mnohé, neúplná svislá úhlopříčka už s geometrickým množením genderových alternativ také přestává ztrácet přitažlivost.

Bobr, ať už přírodní nebo v geometrickém zjednodušení, halt netáhne.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Pane L.C. nevykládejte si to prosím jako zlobu nebo výtku, ale to co píšete o runách je něco na způsob vyprávění Ovčí babičky s alzhajmrem které místo lysohlávek pro obšťastnění dali směs nootropik a zředěného pervitinu :-).
To, co jste v podstatě o runách převzal z literatury je spíše podobnej úlet, jako kdyby se někdo ve svym životě zarputileji dral do vysokých společenských pozic a zásadně se přitom držel ryze Járy Cimrmana.

Co se týká mých zkušeností s runami, tak jsou očividně záležitosti které jsou určené pouze pro vědomé sny a pokud je někdo z vědomých snů chce použít na svět, skvěle a dlouhodobě se tím ničí. Oprava sebe pak přetěžce nesnadná a jedině za účasti Jednoho Jediného Pánaboha.
Pokud se někdo záležitosti z vědomých snů snaží používat již jen ve vnějším světě, tak jde zřejmě o projev chronického blbství spojený většinou s notorickým násoskovstvím (či později i jinými drogami) přitahující si k sobě čím dál víc samozřejmě pouze patologicky horší zítřky.

Zatím bez slepic

Pane Landa.
Runy nejsou sny,spíš se odvozují od symbolu.
Než vznikl státní symbol,tak to nebyl sen,ale nějaká zkušenost,kdy se sešlo více nápadů,pak si to některé spolky obohatili a upravili ke své slávě.

Zatím bez slepic

In reply to by zemedelec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Pane Zemědělče, runy nejsou sny, v tom se shodneme :-). Jenom jejich správné použití je podle mého názoru pouze ve vědomých snech. Ve vnějším světě čili v prostředí které civilizovaný člověk nazývává realitou je to, co se o runách a jejich použití lze povětšinou dočíst, podle mě v podstatě naprostá blbost :-). Já toho o nich přečetl už docela dost -- to co píše pan L.C. je taková myslím typická ukázka "znalostí" o runách. Avšak nikde v těch "znalostech" jsem nenarazil na to, co mi fungovalo když jsem měl možnost něco "runovat" ve vědomém snu :-).

Zatím bez slepic

je mi hovno, ale ještě větší hovno mi je po koránu.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Někde jsem četl,že Rusové bombardovali unikající kolonu z Idlinbu,kterou pak prohledali.
Objevili 22 tun zlata a 3 mld dolarů.Tak jsem si vzpomněl na naše legionáře s Ruským zlatem.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

O runách toho moc nevím, díky za zajímavý příspěvek. Něco (hodně málo) vím o slovienských bukvicích, což je něco podobného jako runy - také hodně zjednodušeně řečeno. O svastice se mluví v souvislosti hlavně s hinduismem, asi proto, že to tam běžně je k vidění dodnes nikdo se nad tím nevzrušuje. Málokdo ví, že svastika byla i slovienský symbol, a to oboustranná ("po" i "proti směru"), a měla hlavně ochrannou funkci. Namalujte si ji na dveře a potom můžete tvrdit, že souzníte se starými Slovieny a nikoliv s nacisty... schválně, jak dlouho bude trvat, než vám hodí na hrb obvinění z propagace nacismu? Bukvice byly sice písmena, ale také hodně propracované i jako symboly, a jejich tvar měl svůj přesně daný význam.
Symboly jsou nebezpečné. Dobrý symbol chápe i ten, kdo nezná řeč, neumí, číst, psát. Bohužel speciálně na svastice je vidět, že symboly jde také velmi lehce a rychle zprofanovat a zcela otočit jejich význam.Zlikvidovali symboly, likvidace kultury, náboženství a dalších atributů národa pak už šlo hladce a rychle.

Zatím bez slepic

In reply to by Rejpalka (neověřeno)

Trvalý odkaz

a vše, co o nich víme, v podstatě kopíruje to, co se stalo se severskými runami. Jejich původní vícevrstevný význam můžeme dnes již spíše odhadovat. Je to škoda, protože si myslím, že bychom mohli spoustu věcí pochopit, i když by se to týkalo třeba jen toho, jak chápali svět naši předkové. No, někdo se velmi snažil, aby veškeré nekompatibilní učení a znalosti byly zničeny a v podstatě se to i podařilo.

Svastika je symbol, který sem byl přinesen pravděpodobně stejnou cestou, odkud sem přišli i naši předkové. Odkud to bylo, se neodvažuji hádat. Ještě zajímavější však je, že se objevuje ve všech kulturách od Indie až po severní Evropu. Jsou to často úplně odlišné genetické skupiny, a přesto mají přinejmenším tento symbol společný.

Zajímavý je třeba polyteismus různých národů opět od Sumerů až po Řeky, Římany, nebo třeba i Vikingy. Je zajímavé, že se vše motá kolem trojic a jejich násobků. Když budeme počítat tzv. hlavní Bohy, většinou jich bylo 12. Když byl některý z té hlavní dvanáctky, nebo šestky svržen, objevil se nový. Jisté komunity a sekty dodnes trojice značně fascinují. Kdysi jsem viděl obrázek jakési zednářské hostiny a trojek a jejich násobků byste tam nalezla hromady.

Výjimkou jsou Vikingové, kteří měli pouze 8 hlavních bohů. Písmo mělo 24 znaků, ale rozdělených do tří aettů po osmi. Zajímavé náhody. Zde se kupodivu svým způsobem shodují se Slovany, kde se počet hlavních bohů pohybuje od šesti, či osmi do dvanácti až třinácti, z nichž většinou ten třináctý je často diskutabilní.
Znám jen fragmenty, ale rád bych znal ucelenější obrázek.

Zatím bez slepic