Dnešním textem chci dát odpověď pavtovi na jeho otázku, zda jsme po plyšáku vůbec měli šanci na jiný vývoj. Zda bylo vůbec možné se vyhnout divoké privatizaci, rozkradení majetku, vytunelování firem, podřízení se USA a Německu?
Musím Pavtovi odpovědět zcela poctivě, že to prostě nevím. Nejsem makroekonom, ale jsem už příliš dlouho na světě, bych se opájel iluzemi, jak se jednoduše třemi primitivními kroky dalo zařídit, abychom byli ekonomický tygr a po třiceti letech na špičce Evropy. A kdyby to Havel, Klaus, Kočárník, Stránský, Kalvoda, Ježek a další udělali, byl by to dneska ráj. Dějiny nechodí přímočaře, přímočaře chodí jen katastrofy.
Ve skutečnosti seděli zmínění pánové na mnoha židlích, hasili celou řadu problémů a ještě větší řadě problémů vůbec nerozumněli. Dosah jejich podpisů na smlouvách s Německem a USA si nedovedli vůbec představit a nebo věděli přesně o co jde a dostali za to dobře zaplaceno. Zkoušeli něco, co jim přišlo jako dobrý nápad a když s tím začali, sedli na tygra a nešlo to dolů. Nikdo netušil, jaké byly skutečné motivace Havla či Klause. Na to právě muselo uplynout těch třicet let keců, mazání medu kolem huby a slibování ráje, který nenastal a nenastane.
Proto bude možná jednodušší si říci, co jsme skutečně jinak udělat mohli a to bez vytáček.
Nejprve pár příkladů... Já mám v chlívku prasátka. Jsou za mřížemi, jejich svět je omezený, nemohou ven, nemají žádné jiné perspektivy než ty které jim já umožním. Nemohou si vybrat žrádlo, nemají volnost. Každý rok mám nová selata, každý rok mohu pozorovat, jak se s mým chlívkem popasují. Zrovna letos mám prasata čistotná - kálejí do jednoho kouta a zbytek chlívku je čistý. Sláma jim vydrží i týden, podestýlka prakticky nesmrdí. Nekoušou se, spí na jedné hromadě, pouštějí se ke korýtku. Samozřejmě jsem měl i opačný případ, kdy to těm zvířatům bylo jedno, měly pod sebou bordel, hnus, špínu a nedalo se s tím nic udělat. Kousaly se do krve, vytvářely aliance proti druhým, blokovali si navzájem žrádlo.
Stejně to funguje i s lidmi. Já například nemíním soudit žádného romského obyvatele Chánova. Já ve skutečnosti nevím, jak moc má někdo v Chánově šanci svůj život udělat jinak. Jakou má šanci najít si dobrou práci, jakou má šanci udělat školu, když žije v domě, kde je trvale hluk a jeho sourozenci mu prvním nestřeženém okamžiku zničí učebnice i sešity. Jakou má šanci holka, když si na ní dělá choutky několik bratrů a bratranců na drogách a nejspíš jí udělají dítě hned po patnáctém roce věku. Nevím jakou mají šanci zaplatit svoz odpadu... ale rozhodně mohou svoje odpadky nosit alespoň na jednu hromadu někde stranou a ne je jen tak pohodit pod sebe. Na to nepotřebují peníze, jen trochu času a toho mají nazbyt.
Nevím jakou jsme měli šanci nepřijít o naše podniky. Nevím jakou jsme měli šanci dělat privatizaci jinak. Nevím, jestli se šlo vyhnout tunelářům, jestli bylo možné udržet banky v českých rukách. Nevím jestli se dalo neplazit se před USA, Německem nebo EU. Jestli bylo možné vyhrát arbitráž nad CME.
Ale vím zcela jistě, že školství jsme si zlikvidovali sami. To nám nikdo nepředepisoval, protože to není žádný byznys. Dokonce do něj sypeme slušné peníze. Dokonce jsme měli solidní učitele. Ale rodiče přestali být spojenci učitelů proti dětem a stali se spojenci dětí proti učitelům. Všichni naši Jiráskové i Palačtí začínali na venkovských trojtřídkách, kde byla jen tabule a přesto je učitelé nadrilovali na světovou úroveň. I ten údajně zlý komunistický režim vychovával lidi, kteří se uplatnili, ať už utekli kamkoliv. V prvních porevolučních letech zlaté české ručičky i hlavičky expandovaly do Německa i Rakouska a všude se uplatnili tak moc, že jim to pak museli Němci a Rakušáci zakázat, protože se ji bouřili jejich vlastní lidi.
Na 95% všeho učení nepotřebujeme nic než tabuli a křídu. Interaktivní kraviny, speciální učebnice a notebooky jsou v tomto ohledu zcela na nic. Dokonce ani tak nejde o ty školní znalosti, ale mnohem spíš o to, aby učitelé naučili děti se učit.
Už Karel Havlíček Borovský věděl, že každá revoluce nám bude k ničemu, když do nových poměrů nepůjdeme jako inteligentní a vzdělaný národ na špičkové úrovni. Revoluce nám může pomoci jen tehdy, když udělá prostor pro chytré a vzdělané. K čemu nám je prostor, když ho zaplní nefachčenkové s titulem z gender studií? K čemu nám je samostatnost, když si neumíme postavit... už vlastně žádný velký technologický celek? Můžeme desetkrát mluvit o Škodovce jako o rodinném stříbře, ale všechny ty montážní linky projektovali i kompletovali Němci. Češi v nich jenom levně makají v rytmu montážní linky.
Mohli jsme být jinde a vůbec to nesouvisí s podřízeností vůči USA, Německu, Číně, Rusku... kdyby naši studenti jezdili z mezinárodních soutěží se zlatými medailemi v matematické olympiádě. Tohle by mně Vidlákovi docela dobře stačilo. Kdyby naši budoucí technici, inženýři, matematici a vědci excelovali už od patnácti a zvládali by v matice totéž, co dokáže Filipínec či Ind. O Číňanovi ani nemluvím. Líbilo by se mi, kdyby se schylovalo k revoluci, protože bychom měli sto tisíc nezaměstnaných matematiků, fyziků, chemiků, strojníků, soustružníků. Ale my máme nezaměstnané nefachčenky, nevzdělance a magistry sociologie.
Kdyby o naší podřízenosti vůči Západu či postavení kolonie mluvil trojnásobný vítěz soutěže počítání integrálů, dělalo by to lepší dojem, než když o tom mluví Okamura. A i když nemám nic proti generálu Blažkovi, raději bych, aby se v Ojroparlamentu při hymně stavěl zády jaderný inženýr, který sní o první české thoriové elektrárně než bývalá guma s titulem v efektivním rozbíjení.
Líbilo by se mi, kdyby každý rok u nás neuspělo sto vědců s výrobou nových vysokokapacitních baterií, než když se pořád mluví o jednom jediném, kterému to také nejde. Kdyby jich bylo sto, tak by byla šance, že alespoň deset dalších uspělo.
Líbilo by se mi, kdyby Anglie a Nemecko byly plné super špičkových českých doktorů, které doma nejsme schopní zaplatit. Kdyby těch Pomahačů byly stovky a ne jen jeden. Protože ti se pak třeba vrátí domů i s těmi velkými penězi a něco tady udělají. Kolben také začínal u Edisona.
Líbily by se mi titulky, jak chrlíme ročně tisíce inženýrů, kteří musejí hledat uplatnění v NASA nebo Roskosmosu, protože doma pro ně nemáme uplatnění. Líbilo by si mi, kdyby pod nabídkou na dostavbu Temelína byl za Westighouse podepsaný Láďa Vomáčka a za Atomstrojexport Jirka Vopršálek. Kdyby pátý reaktor Dukovan projektoval u Arevy Tomáš Pivoda. A všichni tři by se těšili na bohatě zaplacený důchod v dolarech, jak si na Vysočině postaví vilku a budou si hrát na mecenáše a donátory obecního blaha.
Diskuse o naší podřízenosti by vypadala úplně jinak, kdyby Šimon Pánek přivezl z Afriky každý rok sto černochů, kterým nejen koupil školní tašku a pastelky, ale které by tam vypiplal tak, aby tady z fleku mohli studovat vysokou školu a pak odjeli zpátky jako naši obchodní zástupci pro čerpadla, motory, soustruhy, pivovary... Dneska jsme velmoc vlastně jen v programátorech a to jen proto, že se to většina z nich naučila sama mimo školský systém. Ti dnešní mladí už budou počítačově stejně blbí jako jejich vrstevníci kdekoliv na západ od nás.
Možná jsme nemohli ovlivnit, jak tady budou řádit naši kamarádi z Jůesej a Dojčlandu. Ale mohli jsme velmi snadno ovlivnit, aby každý maturant uměl alespoň tolik co v roce 89. Možná jsme nemohli ovlivnit, jak moc nás oberou o peníze, pozemky a továrny. Ale mohli jsme ovlivnit, aby nám nesebrali alespoň znalosti. Možná jsme nemohli ovlivnit, zda se dostaneme ke špičkovým technologiím na vrcholu výzkumu. Ale mohli jsme ovlivnit, aby se u nás studenti alespoň uměli učit. Aby si tříbili mozek. Na většinu těchto věcí není zapotřebí nic, co by nám odpírali. Stačí sicflajš, dril, tabule, křída, pár sešitů, nároční učitelé a špatné známky na vysvědčení. A možnost poslat do prdele rodiče, kteří chtějí nynánkovi prošlapat cestičku.
- Log in to post comments
Komentáře
A co hůř, klesá i manuální…
A co hůř, klesá i manuální zručnost a vůbec jakákoliv pohybová dovednost. Na vsích paradoxně rychleji než ve městech, kde je přeci jenom víc různých kroužků a děcka nejsou limitována jedním ze dvou autobusů, co jim jede za den...
Zručnost
I v tom s Vámi bohužel musím souhlasit, navléknout jehlu, ustřihnout rovně kus látky, zatlouci hřebík, problém. Tak se aspoň trochu snažím :)
Kamarádky, celoživotní…
Kamarádky, celoživotní učitelky ve školce se shodují, že je to dnešním stylem výchovy. Dítě je prostě pro rodiče pán, který může všechno (samozřejmě nelze to uplatňovat paušálně). A pro maminky je často snaží ve všem dětem ustoupit, než být důsledný. Takže nastupují do školky tříleté děti s plenami, špatně mluvící, s malou zásobou řeči, zvyklé u jídla nesedět, natož držet lžíci a sám jíst, mamky je krmí za pochodu, kde si zrovna děti hrají. Neznají základní zvířatka, jaké vydávají zvuky, barvy, omalovánky atd.
Povídala mi známá, že četla dětem z nějaké knihy a jeden klučík pak u té odložené knížky stále stál a hladil ji. Poté, když ho rozpovídala, tak se ptal, jestli by si knihu nemohl vzít na chvíli domů, že tam žádnou nemají... neuvěřitelné.
Problém možná bude ješte hlubší než vzdělávání ve škole.
Dodatek - prý jsou maminky…
Dodatek - prý jsou maminky dotčené, pokud jim logoped nebo dětský psycholog nechce vystavit papíry s tím, že se třeba řeč zlepší, než půjde dítě do školy. Ony chtějí, aby do školy už děcko vstoupilo s nějakou úlevou.
U nás v rodině byl podobný…
U nás v rodině byl podobný případ. Mladá maminka, takové ty free myšlenky o Gaie, eko, životní energii..., vegetariánství atp. Protože je se synkem od rána do večera, rozuměla mu. Ona prostě neměla pocit, že její synek má nějaký problém, přestože jí to všichni říkali (protože mu jednoduše nerozuměli). Nakonec se, na štěstí pro synka, přesvědčit nechala, ale bylo kolem toho dlouho hodně mračení... Že dneska přicházejí do školy děti, které neumějí mluvit, je už celkem samozřejmé...
Re: Fito Problém je, že ráčila
otěhotnět a porodit mladá, chytrá a krásná soudružka, která je již výplodem našeho modifikovaného školství, nic více a nic méně.
A soušky ve školce jsou staré, škaredé a hloupé, páč nevědí, že takovým malým dětem patří do pracek nejméně tablet, v nejhorším případě chytrý, mladý a krásný mobil.
Ne možná. Tam je zakopaný…
Ne možná. Tam je zakopaný pes především. A co se dítěti nedá do šesti (někdo říká do čtyř) let života, nedožene už nikdy.
Trochu manipulativni…
Trochu manipulativni hodnocení "na vesnici paradoxně rychleji", když ve skutečnosti se propad města zastavil (není dál už kam moc padat) a dědina pouze jako vždy dobíhá město. Jak si to napsal ty, by znamenalo, že ve městě jsou nějací kutilové a dědina plná metroušků, což by nebylo pravdivé ;)
OK, napsal jsem to blbě…
OK, napsal jsem to blbě. Myslel jsem, že je jasné, že hovořím hlavně o těch sportovních (pohybových) dovednostech.
Re: standa.e Ešče já si chcu kopnót
sportovní dovednosti jsou k hovnu, páč se hledí na disciplíny, není tam žádná univerzalita.
Ještě jeden můj pokus - sportovní kroužky jsou zaměřeny jednostranně.
A ještě jednou - vůbec tam nevidím manuální zručnost, resp. výcvik k ní. Mladí snad mají přední nohy a ne ruce.
Ad sportovní kroužky - jasně…
Ad sportovní kroužky - jasně, souhlasím s tím, že se většinou soustřeďují na konkrétní sport, ale existují (občas) i inteligentní trenéři, kteří chápou, že se dítě musí rozvíjet všestranně. Ale samozřejmě nic na světě neeplatí absolutně. Za našeho mládí se člověk naučil hýbat prostě sám od sebe, během všech těch rvaček, honiček, držkopádů z kola, stromu, šiškových bitev, válení sudů... Možná to vidím blbě a jde jen o místní problém, ale jsem z malého města (2,5 tis)) a kolem nás jen vesnice - totáální vidlákov, vnitřní periferie, 35 km od nejbližšího "města" co je opravdu městem... A ta děcka kolem jsou fakt neskutečně nemotorná. Tělocvik je vždy takovou ruskou ruletou... Hlavně když na ně letí míč a mají jej chytit...
A zručnost manuální - ta je strašná všude. Ale za to může v prvé řadě rodina. Mačkat palcem na displej mobilu umí už od tří čtyř let, ale úkon jako uchopit tužku... Takové to mačkání papíru do kuličky jednou rukou... Tragédie... Jak padlo výše - navlečení jehly, zatlučení hřebíku...
Existují vůbec ještě dílny,…
Existují vůbec ještě dílny, pozemky, už nevím jak se tomu říkalo, ale přišívaly se knoflíky, štupovaly fusekle (i kluci), vařilo se ( to tuším jen holky), ale dílny byly i pro holky? Jo myslím, že pracovní vyučování se tomu říkalo.
Re: anna2 Ve škole, kde se ztrapňuje
moje Stará Jahoda skleníky jsou. S rozmlácenými skly. Do jednoho. Dílny máme taky, páč jsme kraj blbců pracujících ve zbytcích hutí a dolů.
Můj Pinocchio měl jednou za tři týdny dílny, jednou za tři týdny pozemky, jednou za tři týdny vaření. Vše s dotací jedné jediné hodiny týdně.
Takže bomba.
Jeho starší sestry neměly vůbec nic.
A všechno učí souška úča, která má aprobaci na kreslení a dál už nic.
Záleží jak v které škole…
Záleží jak v které škole. Občas to dnes už totiž nemá moc kdo učit a kantoři se při představě dvaceti dětiček se šroubovákem v ruce raději tváří, že sami neustříhnou rovně papír. Targus to níže popsal asi nejpřesněji. Nejsmutnější je, že po zahájení inkluze se děcka, která nikdy nebudou makat hlavou, nutí do druhých jazyků etc.. V té hnusné základní škole praktické při tom bylo těch dílen požehnaně... (Ona totiž v některých případech je ta manuální zručnost spojená i s typem a mírou postižení). Dneska už prostě neplatí "ten je blbej, ten se bude živit rukama," ale "Ten je blibej, nešikovnej, ten půjde pro dávky."
naopak, napsal jste to dobře…
naopak, napsal jste to dobře. Totiž dříve děcka na dědině byla věčně venku, musela pomáhat rodičům kolem baráku, na poli a když zdrhla ven, do lesa, či kam, občas dokázala ten les i zapálit (nejen).
Dnes venku děcka nevidět, mají stejně jako ve městech k dispozici TV, počítače, telefony, tablety,... a tak je to tak, jak píšete.
I když těch kroužků je už i zde také dost, ale na úklid hřiště město najme firmu, děcka po sobě uklízet nemusí. Tak se to ani nenaučí.
Tsss a zkuste jako tělocvikář dávat u bradel, nebo kde, záchranu dívkám. Může se stát, že Vás obviní z ... no při nejmenším obtěžování,...
A kolik děcek se hlásí k…
A kolik děcek se hlásí k dobrovolným hasičům a začíná soutěžit? To je přece dřina. Jak se to projevuje, či projeví v základních stavech i profesionálních hasičů, netuším.
A tak je to ve všech oblastech našeho života.
Zrovna ti hasiči jsou u nás…
Zrovna ti hasiči jsou u nás celkem masoví... Ale zase se tlačí do extrému v tom sportovním hledisku... Ale jinak - ano, podepisuji.
Když to máte těžký, kdysi ač…
Když to máte těžký, kdysi ač z venkova, tak dvakrát týdně odpoledne do sokola (tak jsme tomu opravdu normálně říkali, i když už jsem v naší vaší zaslechla, že do 89 se tomu tak říkat nesmělo) kluci i holky. Holky v pondělí a ve čtvrtek kluci v úterý a v pátek. Celé odpoledne plná sokolovna od nejmenších až po puberťáky. Dobrovolně a rádi.
Ti co na nás dohlíželi všichni to dělali zdarma a co si pamatuji tak taky s chutí.
No a dnes všechno jedině za prachy.
Přesně. A stíhali jsme k…
Přesně. A stíhali jsme k tomu lítat i po venku, pomáhat doma i na poli byla samozřejmost, po ulici sedaly sousedky u baráků a háčkovaly, pletly, vyšívaly a že by odehnaly nějaké zvědavé děcko, nepamatuji...
to je poucne cteni
rozhovor doporucuji k precteni i popremysleni
Nicolai Sennels je psycholog, který v letech 2005-2008 pracoval v kodaňské věznici pro mladistvé Sønderbro. O svých zážitcích a závěrech napsal knihu „Svatý hněv: Mezi muslimskými zločinci„, která zatím česky nevyšla
https://kechlibar.net/2019/11/12/rozhovor-nicolai-sennels/
cituji zaver
---
Na závěr: máte nějaký vzkaz pro české čtenáře?
Ano, hned tři.
Za prvé doufám, že Česká republika a zbytek východní Evropy se poučí z odstrašujícího příkladu západní Evropy a nezopakují naši historickou katastrofální chybu, která už stála tolik krve, potu a slz.
Za druhé byste měli opravdu doufat, že západní část kontinentu to přežije. Protože pokud nepřežijeme, budete muset někdy za padesát let vynaložit ohromné prostředky k ochraně svých hranic, a to se slabší ekonomikou, protože oslábne vzájemný obchod.
To mne vede ke třetí radě: Když Čechům nabídnou práci v „v uniformě“ například Němci nebo Francouzi, tak doufám, že ji mnoho Čechů vezme. Když se objeví takové nabídky práce, je to proto, že jsou nutné – a jak jsem říkal, týká se to také stability vaší vlastní situace.
Dívám-li se do své vlastní křišťálové koule, myslím si, že záchrana Evropy tentokrát nepřijde primárně od nás, ale od vás. Zní to hodně dramaticky, ale jako všechno ostatní je to hlavně psychologie. Podívám-li se na demografické složení obyvatelstva, je mi to jasné: střet mezi otevřenějším a černobílým myšlením je teprve na samém začátku.
A pak čte Donutil dětem…
A pak čte Donutil dětem pohádku o Sněhurce.
Pokud se nevzpamatují rodiče a nezačnou své děti vychovávat dle svých historických zkušeností, je to konec.
dulezita cast
dulezita cast v rozhovoru je i tato
citace
Ve svém odborném životě jste potkal mnoho zločinců, kteří byli muslimové, jelikož je jich v dánských věznicích statisticky nadprůměrné množství. Říkáte, že součástí jejich motivace je i jejich víra. Mohl byste to rozvést?
Náboženství hraje ústřední roli nejen u islámských teroristů, ale i zločinců. Na základě analýzy tohoto náboženství a kultury, a na základě stovek rozhovorů s muslimy, jsem dospěl k názoru, že jsou vychováváni s určitými mentálními vzorci, které je činí náchylnějšími ubližovat ostatním a představují nebezpečí pro neislámské společnosti. Jeden takový psychologický rys je dominance. Mnoho zločinů páchaných muslimy vůči nemuslimům není motivováno primárně peněžním ziskem, ale touhou dominovat ostatním. Je to částečně proto, že muslimové mají svým náboženstvím uloženu povinnost ovládat a dobývat, a částečně proto, že žijí v extrémně dualistickém světonázoru.
Tam, kde se západní myšlení snaží o širší pochopení, je muslimská kultura zvyklá uvažovat ve vzorci „buď a nebo“, „černá a bílá“. Širší pochopení vede k větší harmonii, kdežto vzorec „buď a nebo“ rozděluje svět do antagonistických párů: muslimové jsou lepší než nemuslimové, muži mají více práv než ženy, většina denních záležitostí je rozdělena na čisté (halal) a nečisté (haram) atd. Silně dualistické kultury jsou vesměs také silně neharmonické, protože vynášejí velmi tvrdé soudy.
Abych to něčím ilustroval, rád bych upozornil na arabské slovo pro nemuslima, káfir. „Káfir“ má mnoho extrémně negativních konotací, protože podle islámských svatých textů se „káfirům“ nedá věřit, jsou předurčeni k tomu, hořet v pekle, mohou být zotročeni a sexuálně zneužíváni, mají být zabiti atd. Tyto islámské popisy nevěřících fungují podobně jako válečná propaganda mezi vojáky. Tak, jako generálové dehumanizují a démonizují nepřítele, aby vojákům psychologicky ulehčili jejich zabíjení, muslimská víra a kultura dehumanizuje nemuslimy způsobem, kvůli kterému je snazší nestarat se o jejich city, majetek nebo život.
ktera pokracuje.....
https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/rozhovor-zachrana-evropy-pr…
Ta práce v uniformě mi…
Ta práce v uniformě mi připomíná, před čím mě varoval jeden můj kamarád. Říkal mi, nejhorší je, když si člověk myslí, že bojuje za ideály a nakonec zjistí, že jen vlastníma rukama chytal cizí hady. V česku je potom ještě jedno pěkné přísloví o tahání horkých kaštanů z ohně. Obojí je stále o jednom a tom samém. Někdo potřebuje udělat špinavou práci a tak si najde vola, který ji za něj udělá.
Jsem sice člověk, který je ve své podstatě idealistou a který je, v případě nutnosti, za jím vnímané ideály i bojovat. Byl bych ovšem nerad, aby si někdo můj idealismus pletl s idiocií.
Vidláku, super! Nejsem rusofob, ale dím v tom inspiraci z Ruska.
Kvalitní výchovu mládeže, včetně výuky na školách mají nyní snad už jenom tam. Ono to spolu souvisí, oni jsou na sebe hrdí, tedy z toho plyne i vlastenectví a ochota něco ze sebe obětovat. Nechci mluvit za celou unii, nebyl jsem ve všech zemích, ale určitě naše mládež nemá ani chuť se učit, chybí jí jakákoliv motivace. Vždyť i já, stařec nad hrobem, budoucnost růžově nevidím. U mladších, co znám z okolí moc zájmu nevidím. Pokouším se je probrat, ale je to marný, nerozumí mi. Starší generace se ještě snaží, ale stárnou a ubývají. Ale přesto pořád doufám, že to mladým secvakne a mohlo by se to otočit.
Nemylte se oni řeší tento…
Nemylte se oni řeší tento problém ve školství úplně stejně jako my. Je pravda, že tam to není ještě tak špatné jako u nás, ale tendence je tatáž. Rozdíl je ale v tom, že o tom velmi dobře vědí a něco s tím chtějí dělat kdežto tady mi to připadá, že to vidíme my, ale ti co by s tím mohli pohnout si mnou ruce jak to je to všechno vlastně fajn. A začít řvát by měli jednak rodiče a také učitelé, protože to jsou ti, kteří by ten úpadek hlavně měli vidět. Jenomže většina rodičů dnes školních dětí jsou už odchovanci posametoví a učitelé zrovna tak. A tak můj závěr je ten, že je pravděpodobně pozdě, je vymalováno.
Re: anna2 Vy myslíte, že u nás existuje nějaký
dětský tábor, kde by děti nacvičovaly přebrodění řeky v oblečení a s maketou samopalu? A to je jen jedna disciplína. Nevím, já jsem o takovém letním táboře v ČR neslyšel...
Dětský tábor
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/azvadie-zmitana-obcanskou-valkou-tric…
Tak teď nevím Targusi,…
Tak teď nevím Targusi, většinou rozumím i vaší specifické češtině. Já jsem měla na mysli vzdělání jako takové něco jako civilní obrana mě v té chvíli když jsem to psala vůbec nenapadlo. Jistě civilní obrana bývala a není. Pokud nechápu prosím dovysvětlit staré, hloupé, ošklivé bábě. :-)
Panstvo,
všichni se mýlíte v jedné věci.
Škola dětem má předat vědomosti zprostředkovaně, jako informaci.
Její základní úkol je naučit děti myslet, hledat řešení.
Kdysi nám na průmce profesoři říkali, vzorečky si najde každej blbec v tabulkách, ale přijít na to, že je má hledat k upotřebení jen inteligentní jedinec.
A my jsme zde proto, abychom vám ukázali kde je hledat a na příkladě ukázat jak je případně použít.
Kdysi jsem řešil organizační problém s počtem pracovních sil, hodně práce, nutných úkolů a málo lidí a techniky.
Na poradě u ředitele jsem jako mladej navrhnul, ať mi dají dvě hodiny času, já si udělám síťový graf a sdělím jim výsledek jestli jsou úkoly reálné.
Inženýři čuměli jako puci, o čem to plácám a nechápali jak nějakej blbej graf může dát odpověď.
( Graf jsem nakreslil a úkoly splnil s předstihem bez potřeby navýšit stav pracantů.)
Jo. Příklad, to je předaná…
Jo. Příklad, to je předaná historická zkušenost
Ale k tomu využití prostě…
Ale k tomu využití prostě nějaký fundament nutný je. I když si jej dotyčný ani neuvědomuje. Tahle úvaha "můžu si to najít" je totiž smrtelná (i biflování má svůj smysl).
Můžu si to najít ..... ale…
Můžu si to najít ..... ale vědět kde, pokud nemám dostatek vědomostí v palici tak nevím kde!!
K tomuto účelu
mají sloužit školní příklady!!!!!!!!!!!
Vědět kde hledat!
A zmínka o biflování, já ho beru, dobrej nácvik!
Na stejný úrovni jako pořadový výcvik na vojně.
Něco nezvyklého o Číně.
Své postřehy nabízí ODSák (bývalý?) Štěpánek.
Toto přečíst Kalousek, tak dá vlajky Tibetu do frcu.
https://www.mesicnikmy.cz/single-post/2019/10/20/%C5%98%C3%AD%C5%A1e-st…
Tihle bývalí modří ptáci …
Tihle bývalí modří ptáci (Štěpánek, Jakl, Ševčík, Hejma, Hájek - mimochodem za jeho šéfování Reflex do 1994 jednoznačně nejlepší týdeník nové historie) mi začínají konvenovat. Řeším svůj vnitřní spor mezi jejich destruktivní minulostí a potenciálním přínosem pro budoucnost.
Kocáb PŘEMÝŠLÍ, že by do…
Kocáb PŘEMÝŠLÍ, že by do toho tentokrát šel...
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/kocab-michael-zvazuje-kandidaturu-na…
:-) :-) :-)
To je ještě lepší, než že vylili Člověka z Ruska.
Pokud bude kandidovat…
Pokud bude kandidovat Maxipes Fík, dám mu přednost.
Re: Godot Vy jste ale
blbej!
Fík je na takovou funkci moc chytrej!!!
Mušíte nominovat telátko Kopejtko!!!
To bylo blbý , jak zlomený tágo, tak by si to mohlo s Míšou rozdat tak zvaně na férovku!
:-)))
Já chtěl koníčka,…
Já chtěl koníčka, nenominovali ho, tak to dostal Zeman.
Jo, jo, jen houšť!
Ze tří indiánů čtyři náčelníci, kteří rozmýšlí, zda by se teda jako nechali přemluvit, aby milostivě toho prezidenta vzali. Alternativního Zemana zatím nevidno a pokud to tak i zůstane, lze se těšit na nádhernou bitku v bahně i bahnem. Jednotící bod všech kandidátů vč. moderátorů nezávislé naší/jejich televize, kterým Zeman byl už rok dopředu, by chyběl, takže pro mizerně předstíranou jednotu by nebyl důvod. Kocáb, Pavel, Fischer znovu, Pánek, Drahošová tentokrát napřímo, Kolář, Kartous, Halík, Bártík a nějaká místní, z rukávu 4 týdny před volbami tažená píčaputová. To by myslím byla dostatečně zábavná sestava a špíny, co by vyplavalo, by si neuměli představit ani ve všech dezinformačních webech dohromady.
horší - lepší, tak i tak
V kanceláři se mi za cca 20 let na praxi vystřídalo víc než 20 studentů, vysokoškoláků. Dobrých, horších i vynikajících. Ten hlavní posun sleduji v bezprostřednosti s jakou využívají internet. Není si jist jak co nakreslit - najde si , nerozumí odbornému termínu v angličtině - najde si, chce získat zkušenosti v zahraniční kanceláři - domluví si ji... Já dělal papírové modely oni v 3D tisku.... Já začínal u prkna, oni rutině ovládají kreslící programy na PC. Chce poznat něco z umění, architektury, já měl "autorský" výběr autora skript, či knih, oni mohou dojí k vlastnímu názoru z téměř bezbřehého množství fotografií, článků .... ne všem se to podaří, ani to není mnohdy jejich cíl, ale to bylo i dřív, tři ze sta vynikající s potenciálem světovosti, 10 výborných, 30 průměrných a zbytek se musí živit jinak, nebo omezovat v lepším případě podporovat na úřadech ty schopné...
Pc, intenet, kreslící programy,3D tisk
Všechno je hezký a prospěšný.
jenže pamatuju si jak jsme potřebovali vyrobit takovej "čurapajtl".
Mladej, krásnej, perspektivní, maloval na PC, tiskl na 3D tiskárně a pak došel bratránek, obyčejnej frezař, a položil základní otázku:
Jak tam tu kuličku dostanete, vy magoři, když je ten krám ze železa?
A bylo po hehe
Kaslat na vzdelanie
i tak umriem sprosty. Az dnes som sa dozvedel pecku ze:
Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/rozstrel-konference-lgbt-sexualni-me…
Ja len ocakavam, ze ked budem o 20 rokov starsi, tak ze tych variant pohlavi nebude cez 100. Bo to potom bude narocnejsie studium na genderovej fakulte ako na matfyze :D :D :D :D :D
To je zvláštní, asi jsem…
To je zvláštní, asi jsem nějak retardovaný. Ať se koukám jak se koukám (byl jsem to v koupelně teď pro jistotu zkontrolovat), pořád jenom jedno. A pořád to samé.....
Nechápu, jak řekl v jiném případě Jára Cimrman
Tak to bezte prepocitat…
Tak to bezte prepocitat jeste 500 krat a to by bylo, aby se to nepovedlo
perly z ktorych je jasne
ze uz za sociku bolo skolstvo v prdeli a ja som toho dokazom:
Menstruují také trans muži... rozmyslam, kde som urobil chybu, ked toto neviem. Az stretnem ucitelku biologie z gympla - stara pani este zije - tak si ju podam :D :D :D
Aka kvalifikacia sa vyzaduje na clenstvo v Genderovej expertnej komore ?? :D Mam slzu v oku... idem sa vyplakat
Nedávno Vidlák psal, že
průmyslovák navrhne most i spalovací motor.. a dnes se tady vynášejí do nebe inženýři. Taky jsem spočítal na maturitní písemce lodní motor a běžně navrhoval příhradovou konstrukci podle Cremonova diagramu. To uměl každý průmyslovák na strojárně. A je proto více různých dobrých motorů, více lepších mostů? Je hovno. Ani ten Stirlingův motor nedotáhli v Tedomu do konce. A jak by se hodil, kdyby ho poháněl pecek na šlam nebo dřevo, i kdyby měl 20% účinnost. Dřevem bych poháněl počítač.
Cremonův diagram
Hele to byla mechanika od druháku že?
( Teda alespoň na elektrice)
Na SPŠ Vítkovice
jsme měli takové fajnovosti celé 4 roky. Ročník 73-77. To ještě byli staří učitelé s praxí v provozu. Na přijímačkách jsem musel nakreslit a vysvětlit kladkostroj. V dílnách byly staré soustruhy, stojanová vrtačka měla řemenové převody u hlavy a rádiovka na hlavě byla životně důležitá. Ale byla i moderna - magnetický upínací stůl na brusce na kulato. Borec to zapomněl zapnout a najelkotoučem do obrobku.... udělalo to díru v plechových dvířkách skříňky na druhé straně dílen... a pnaumatický buchar Ajax - koval jsem lžičku, přišlápl jsem páku a měl jsem alobal.
Re: Ládik!!! Vykovat z kusu plechu bagr na
bucharu, to je fakt dobrý vopruz.
:-)