Zajisté jste v poslední době zaznamenali (možná i na vlastní kůži) informace o nedostatku čipů. Takhle jednoduše - na trhu je nedostatek čipů, ceny jdou nahoru, některé čipy se vůbec nedají sehnat a díky tomu Škodovka omezuje výrobu aut a i ty vyrobené skladuje na letišti v Hradci Králové. Zdražují grafické karty a počítače všeobecně, je nedostatek téměř všech smart hračiček a samozřejmě jde cena hodně nahoru.
To se můžeme dočíst všude - v našem kapitalismu a volném trhu svobodné soutěže řízeném nadnárodními globálními korporacemi, co nemusejí platit daně, v tom tržní systému, kterému bylo u nás v devadesátkách dáno do vínku, že nepotřebuje plánování a řídí se jen železným zákonem nabídky a poptávky a díky konkurenci nejlépe vyřeší cenu i množství zboží na trhu, tak tento systém nám teď generuje desítky tisíc nedodělaných aut na skladě.
A je naprosté minimum článků, které se snaží tento nedostatek čipů nějak vysvětlit. Můj oblíbený bloger Marian Kechlibar na toto téma píše, že jde o výkyv způsobený covidem. Automobilky snížily objednávky a udělaly to velmi arogantně, jak je jejich zvykem a tak výrobci přešli na výrobu pro jiné zákazníky a když pak automobilky znovu rozjely výrobu, nedomohly se už dodávek. Zaregistroval jsem pak několik podobných článků, které situaci více konkretizovaly - že výrobci čipů přešli na novou technologii a než se automobilky vzpamatovaly, už se ty typy, co potřebovaly, nevyráběly a tak teď řeší, jak to nějak zkompilovat s novou technologií.
To ovšem nevysvětluje, proč se zdražují kupříkladu grafické karty i počítače všeobecně. A také to nevysvětluje, jak mohly zaspat dobu takové firmy jako je Volkswagen, které jsou přímo založeny na schopnosti organizovat výrobu i dodávky s přesností hodinového stroje. Jako by se najednou všichni hromadně rozhodli chovat jako idioti...
Přidejte si k tomu naprostý nedostatek prakticky všeho. Teď ve žních jsem poslouchal celou řadu příběhů podobných jako vejce vejci...
Porouchal se kombajn. To se stává. Ta mašina celý rok nejede, nikdo žádnou pořádnou kontrolu s rozborkou nedělá a tak je poměrně časté, že se něco malého porouchá. Většinou něco na hydraulice, nějaké ty řemeny, variátory a podobně. Ať se porouchalo něco od ventilů, čipů, elektriky nebo blbého kousku gumy, na opravu se čekalo dny i týdny. I když jsme už naplnili silo, někteří menší zemědělci ještě ani nevyjeli... kombajn nefunguje a ani tak nóbl firma jako Claas, která má na znojemsku hi-tech středisko s partou dobře placených i motivovaných borců, nedokázalo nic. Normálně se oprava dělá hned, nekouká se na hodiny, nekouká se na směny, na den ani noc. Všichni to vědí. Ve žních se opravuje co to dá. Ale to co loni opravili během dvanácti hodin letos trvá osm dní. Díly nejsou. Žádné.
To samé platí pro železo, stavební materiály... všechno. A do toho jdou nahoru ceny nemovitostí, žrádla a vůbec všeho. I moje oblíbené lego zdražilo.
Sakra nesledujeme teď právě něco víc než jen lokální výkyv trhu, který způsobil covid? to jsme třicet let budovali ten nejskvělejší kapitalismus, abychom v něm čekali na auto osm měsíců? Abychom šli do obchodu a tam se dozvěděli, že máme přijít za měsíc a pak poslouchali lokálního manažera, jak telefonuje kamarádovi, že má jednu paletu materiálu a že mu jí podrží? Najednou zase existují podpultové počítače, grafické karty i mobilní telefony. Všechno, co jsou hi-tech obory v globalizovaných rukách, to má zpoždění, zdražuje to a nebo to není.
Kupodivu to neplatí třeba o zemědělských komoditách, protože ty se pohybují v běžné cenové škále. Ano jsou dražší než loni, ale před pár lety byly ceny ještě vyšší. Drahé to máme jen tehdy, když to kupujeme od těch nadnárodních Kauflandů a podobně. Český zemědělec vám s radostí prodá brambory za deset korun kilo a český chovatel vepřového se vám pokloní až k zemi, pokud budete ochotní zaplatit za živé prase 35 Kč za kilo. Zdvojnásobte to, protože tolik stojí udělat z čuníka maso zatavené v polystyrenové vaničce a pak se podívejte v obchodě, kolik stojí kilo plecka. A to je milé děti ta částka, kterou dáváte Kauflandům a čím poháníte tu globalizaci.
Jako by všechno, co se úplně nedá odstěhovat do Číny nebo daňových rájů, drželo ceny celkem normálně a všechno co už dávno sedí tam někde v Asii nebo na Kypru, to se úplně vymyká z kloubů.
Nebo už ti globální manažeři dosáhli stádia, že se jim nedá nic říct? Už se dopracovali do takové kombinace bohorovnosti a arogance, že nemají žádnou představu ani o oboru, který sami řídí? Jedou ke dnu, ale ještě to nevědí?
Nebo jsme svědky toho, jak se z čipů stala komodita, protože jsme se na nich stali stejně závislí jako na ropě? A teď se někde na Taiwanu formuje nový kartel OPEC, který snižuje výrobu, aby povzbudil poptávku po čipech? Nebo se prostě všechno už vážně rozpadá, nic nefunguje, jen nám to ještě nechtějí říct, protože se bojí, že vyjdeme do ulic a všechny pověsíme na lampy? Snaží se ještě Babiš vůbec vyhrát volby a nebo už jen udržuje iluzi, balí si kufry a doufá, že tomu, co nedokáže zadržet, uteče?
Nebo covid opravdu pozabíjel ve všech zemích tolik nezbytných důchodců se znalostmi, že se uvolnilo hodně míst pro mladé krásné a chytré a ti teď ruinují i poslední zbytky funkčnosti?
Nebo nám to dělají schválně a myslí si, že zdražení je nejlepší cesta k uklidnění davů a nastolení harmonie, kázně a pořádku?
Jsme svědky toho, jak se globální ekonomický stroj po letech zvyšování efektivity definitivně dostal na hranu parametrů, lékem má být další přiložení pod kotel a teď už slyšíme podezřelé zvuky z nitra mašiny a můžeme pomalu začít odpočítávat, kdy to bouchne? Můžeme za rohem čekat na ten den, kdy přijdeme k bankomatu a on nám nic nedá?
Co se to děje? Všichni máme práci, všichni za ní dostáváme plat, máme takřka plnou zaměstnanost, ale poslední místo kde nejsou fronty je toaleťák a vodňanské kuře... Všechno ostatní není a místo aby se to dohánělo, týden od týdne se to zhoršuje. Kdy se z můstku ozve klidný hlas kapitána, který nám oznámí, že jdeme ke dnu a zachraň se kdo můžeš?
Sledujeme začátek něčeho většího, nebo jde jen o dočasný výkyv, který bude trhem brzy vyřešen?
- Log in to post comments
Komentáře
neuvěřitelný kecy tady v diskusi
tak latě jsou drahý kvůli ekoteroristům, to je neuvěřitelná blbost,
co takhle zpracovávat dřevo na místních pilách a nevyvážet ho a nespalovat v elektrárnách ČEZu.
Co takhle vyrábět míň aut (nebudeme tu muset mít tolik agenturních dělníků, češi nestačí),
co takhle neustále nenavyšovat leteckou dopravu a autodopravu, jako to bylo před 2019.
A kdo si přečet ten článek předtím v Neviditelnem psu (zajímavý, ale s debilním závěrem) co takhle se zbavit toho již 100 let trvajícího vyvolávače válek=boj o ropu,
typický diskutér zde nedovede pochopit význam silného snížení poptávky po ropě pro mír ve světě.
Vždyť to jde pomocí (rozumné) elektromobility, bez fanatizmu přicházejícího z Bruselu.
O fyzice polovodičů a jak změnila svět tady pak nemá vůbec cenu diskutovat, nikdo z diskutujících
tomu vůbec nerozumí,
a když by mohli nějakou informaci získat, tak jen hodně blbě vše zesměšňují.....
A že jsou elektroinženýři (dobří) a fyzici (dobří) špatně placení- no to jsou úplný báchorky ....
1) Kde zde někdo v diskusi…
1) Kde zde někdo v diskusi tvrdil, že latě jsou drahé kvůli ekoterorismům? Já jsem tu nic takového neobjevil.
2) Rozumná elektromobilita je dnes žádná elektromobilita.
3) Snížit poptávku po ropě lze pomocí lokálních továren a omezení importu zboží. To ovšem narazíte, protože byste se korporacím sáhl na zisky.
4) Rovněž zde nikdo netvrdil, že dobří elektroinženýři a fyzici jsou špatně placeni. Miloslav Ponkrác si dovolil drze tvrdit pouze to, že jinde než v elektronice jsou placeni lépe, a proto to není nijak lákavé.
To nemá cenu, pane Ponkráci…
To nemá cenu, pane Ponkráci... setřte si klávesy...
Tak jo...
Kolik elektrotraktorů, elektrokombajnů, elektronáklaďáků, elektrohasičáků, elektrosanitek, elektrolodí, elektroletadel můžete PROKÁZAT v BĚŽNÉM provozu?
Odkud vezmete elektřinu pro provoz UŽITKOVÝCH vozidel, nemluvě o letadlech a lodích?
Jak se dobíjí za provozu elektrokombajn, elektronáklaďák, elektrosanitka?
"co takhle se zbavit toho…
"co takhle se zbavit toho již 100 let trvajícího vyvolávače válek=boj o ropu,"
Když by nebyla ropa, bude jiný vyvolavač.
Nehledě na to, že ropa není jen benzín a nafta. Taky je z ní vyrobeno cca 50% toho, co je okolo nás. Benzín je odpadní produkt.
Kromě toho, blbější způsob odchodu od ropy by snad vymyslet snad nešel. Tlačit nedotaženou elektromobilitu je sebevražda.
Cestou k omezení dopravy je lokalizace. To má ale mocné odpůrce v těch, co na globalizaci vydělávaji.
Re: Milan V Jste těžce mimo mísu. Žádní malí a navíc
tuzemští zpracovatelé dřevní hmoty už neexistují.
A pokud existují, NIKDY vám nebudou zavádět výrobu střešních latí, bo to je absolutně neperspektivní výroba.
Pokud chcete levné latě, kupte si mobilní katr - dnes ho utáhnete za osobákem - a přijeďte do lokality, kde se nechá za levno koupit dřevo na stojato - berrnard vám poradí.
Pak si koupíte kus lesa, který vytěžíte a na pojízdném katru či pásové pile, vytěžené stromy rozporcujete, nabalíte na odvoz do standardizovaných balíků, aby nakládka 26 tun řeziva byla hotova za 30 minut a můžete se takto dorvat ke kýženým rovným a levným latím.
... doba se mění a dnes je všecko problém...
Targusi, jsem rád že neskuhráte a
nabízíte řešení.
Jó za první republiky kdo měl pilu, tak to generovalo bohatství.
Znám takové případy z okolí.
Ale dnes? A to se nemůžeme vymlouvat že Brusel za to může.
Za to můžou jiní debilové a národní škůdci.
Dřevožrouti smrkoví jezdí pro stromy....
...z FM až na Šumpersko.
Asi se to vyplatí...a kdyby ne, tak si vyřvou dotace (těžíme hodně - a proto dostáváme málo, státe, ty onuce - naval nám prachy !!!)..
Tak asi 30 stromů vyžaduje si cca 60 l nafty (to asi víš líp ty, jde o můj odhad). Jen na dopravě.
Kolik energie by získalo se jejich spálením na místě, nebo jeho transformací na dřevěné uhlí ?
Jak to, že tady nevadí - že " kontejner" jede do lesa prázdný ? Neměl by vézt např. sazenice či oplocení pro školku (jsem naivní, že ?).
A národní důchod vesele roste (a zadlužování se taky, nebýt zdražování = inflační snižování dluhů.... tak neudržitelným způsobem).
-----------------------
Vezměte státům, naprosto odvislým od vývozu ropy či plynu, jejich hračku, a rozbijou nám tu naši....Saudi na to určitě zbraní mají dost.
Není to tak jednoduché, chce to politiku, rozumnou.
Nákazou nemusí být jen covid, nákazou může být i kolaps nějakého státu, či více států.
Potřebujou dál dojit státy (fiskály).
Udržitelným způsobem.
Takže jim pomohou přes inflační oddlužování. Jak snadné, teď, v době covidové. Stačí méně, ale dráž. Na to stačí i naprostý tupec.
Stát je stále nejspolelivější dlužník.
Re: Občan Až bude hodně zle, ať mi soudruh
šéf podniku zavolá. Já mu jako chytrý, mladý a krásný jedinec za litr, neboli za jeden tisíc korun českých poradím , jak na to, resp. jak se to dělalo za socíku.
Vznešeně se tomu říkalo - kanibalizace...
Btw. můj syn na tomto principu poměrně solidně vydělává...
.. tedy solidně na to, že je chudým a nezletilým studentem, který z domova již tři roky nebere ani korunu, akorát se nechává zadáčo krmit, pokud je zrovna doma a jsou řízky...
"Kanibalizací" myslíte používání dílů ze chcíplých
autobusů do autobusů ještě fungujících?
To je běžná praxe, bez níž by nejezdily už ani ty záložní šunky (jež jsou něžně hýčkány, protože je v nich relativně málo elektroniky a leccos se ještě dá opravit "klackem a šutrem"). Problém je, že z Karosy do novějšího busu sklo nepřendáte, bo má jinou velikost.
Soudruh šéf podniku je mechem vobrostlej autobusák. Možná byste si hezky poplkali :o))
Re: Občan Pokud se jedná o boční sklo, není nic lehčího, než
si objednat plexisklo potřebné tloušťky, oříznout jej podle šablony, kterou musíte předem nachystat a pak jen lepíte.
Triviální záležitost...
Něco je špatně.
Ale za komunistů nebyl HAJZLPAPÍR!
A BANÁNY!!!
...
a INTERNET !!!!
a INTERNET !!!!
A
SVOBODA SLOVA
mno, kdybyste viděl jak a z čeho se dělá tož
banány se nedaj... jsou bez chuti nebo blemtanina,
akorát ten internet, ale zase už i ten nám začínají krouhat, protože mnoho znalostí a včas škodí
:-) njn
k těm banánům
http://www.youtube.com/embed/_l7sak6Vlq8?rel=0
Variace I.
Kde jsou ty čipy?
Páni je snědli.
Kde jsou ti páni?
V nebeské báni.
S drony tam lítají
signály chytají
v čipovém ráji
varhany hrají.
Variace II.
Řekni, kde ty čipy jsou
Co se s nimi mohlo stát?
Řekni, kde ty čipy jsou
Kde mohou být?
Dívky si je po jednom
nakoupily na chip.com.
Kdo to kdy pochopí?
Kdo to kdy pochopí?
(pozn.: překlad z VW originálu "Sag mir wo die Chipen sind")
Zpívat sborově před ústředím…
Zpívat sborově před ústředím VW v originále.
Ale čipsy
zatím jsou. A hranolky jsou levnější, než brambory.
Sláva debilům.
Přikázej zítra barbarovi:
Vydělej na mzdu doktorovi!
Vydělej na mzdu učiteli!
Jaké máš vztahy s ručiteli?
Vydělej na mzdu hasičí!
Anebo táhni do piči.
Firma nemá čipy.
To ji řídí cypi?
čipy
Čím více složitější technika,tím více zranitelnější,poruchovější a přitom není o mnoho prospěšnější.
Třeba první kombajny,bez čípů,snímačů,čidel a jelo to bez problém u těchto nových,jak se to rozhádá v palubním počítači,tak problém jak časový,tak finanční.Sečky,to je podobné,ty starší jely podle otáček pojezdového kola a jak se říká v jednoduchosti je síla.
Jak je jednou psal pan Vidlák,nakupujte si ruční nářadí,tak bych to také doporučoval.
V zásadě souhlasím. Ovšem…
V zásadě souhlasím.
Ovšem elektronika není na vině primárně. Na vině je prostě snaha výrobců zařídit, abyste sami nic nespravili, nic neseřídili - a vše svěřovali servisům. Konstrukce aut je tomu podřízena, a elektronika je k tomu zneužita.
Plus to, že nověji jsou ošizené i mechanické části. Kdybyste měli nové sečky, byť čistě mechanické - bylo by to hůře provedeno než ty staré.
To je obecná tendence.
Prvotním problémem je…
Prvotním problémem je tištění peněz v USA a EU s tedy dluh. A jeho řešení pomocí (Green Deal v EU, LGBT+ v USA, ...). Čína se stává světovým hegemonem a upřednostňují se jiné trhy.
Já třeba kupuji hodně na Aliexpresu (mohu mluvit již o statisticky dostatečném počtu) a poslední rok je to s dopravou katastrofa. Zpoždění 3 měsíce, obálky přelepené a jde to jinými dopravci a místo z Číny přes Amsterdam nebo Hamburk to bylo vráceno a šlo to přes Litvu, Gruzii, Hawai, ... (prý jsou prázdné kontejnery v Evropě a prázdné je nikdo nechce dopravovat do Číny, a v Číně potom logicky chybí a dopravu to prodražuje).
Což je důsledek toho, že se…
Což je důsledek toho, že se mění geopolitická situace. Jednotliví hráči podle toho jedou.
1) Rusko a Čína je řízeno coby stát. Tedy je tam nějaký plán, vize, dlouhodobé plány a strategie.
2) USA a Evropa řízena není, je to jen smečka elit, která se snaží urvat si pro sebe výhody bez pravidel a bez toho, aby je někdo reguloval. Pro tu smečku elit je výhodné tisknout peníze, protože tak stáhne majetek od zbytku lidí, viz můj příspěvek výše. Všude platí zákon džungle a po nás potopa.
Teď jde o to jakou, zvolit…
Teď jde o to jakou, zvolit strategii na úrovni rodiny.
1) Přidat se k elitám a nahrabat dostatečný majetek a děckám zajistit kvalitní a smysluplné vzdělání.
2) Být rebel a zkoušet změnit společnost.
3) Nechat to koňovi, má větší hlavu.
4) Zkoušet být soběstačný a nějak si to ubránit.
Protože až to bouchne, tak ty elity vezmou majetek a přesunou se jinam (Austrálie, Čína, Rusko, Brazílie, ...).
doprucuji
3 a ono nakonec stejně bude všechno jinak.
Ad 1) Vy se nemůžete přidat…
Ad 1) Vy se nemůžete přidat k elitám. Vy můžete maximálně dělat pucfleka a sluhu elitám. Nebo si myslíte, že zaklepete Rockefellerům na dveře a řeknete: "Ahoj, já jsem ode dneška váš kolega a jsem vám roven."?
Ad 1) Kvalitní a smysluplné vzdělání je dobrá strategie vždy.
Ad 2) To rovnou škrtněte, pokud to má být strategie přežití.
Ad 3) To se vám nevyhne, pokud se nechystáte do roka dvou umřít.
Ad 4) Jakmile půjde do tuhého, tak skupina pod 50 lidí se neubrání. Představa, že budete soběstačný za zdí, kde budou tisíce lidí v loji, a vás se to nedotkne je naivní.
Elity se nemají kam přesunout, když už působí světově. Pokusy přesunout se na Mars zatím zkouší jen Elon Musk a Jeff Bezos. Neúspěšně. Po majetku vám mimochodem nejdou jenom elity.
Pojem Elity by jsme si…
Pojem Elity by jsme si museli dodefinovat. Vy jej asi používáte pro pár lidí v ČR (snad i nulu) co ovládají svět. A já jej používám pro každého, kdo si dokáže nashromáždit prostředky (5 - 30 Mega) a dovednosti, tak aby mohl bez problémů se přesunout po Zemi na preferovanou destinaci (teď mě třeba napadlo i Grónsko), jinak mám vytypováno Chile.
Správná strategie na úrovni…
Správná strategie na úrovni rodu / rodiny je decentralizace a schopnost se přizpůsobit.
Když náhodou přijdete o majetek či firmu, tak schopnost to znovu vydupat někde jinde - je dost dobrá deviza.
Šťasten ten,
co nic nemá,nestará se kam co schová,že by Havlíček?
Tak za prvé : Nežvanit o tom na netu.
Nejde jen o to mít majetek dostatečný, ale i dostatečně zabezpečený (např. s byty se nedá utéct, po jejich vysokém zdanění může následovat příběh Moritze Fischera).
Rebel působící mimo organizaci je hňupem. Nebo své rebelství jen předstírá. Nebo je hňupem, který předstírá. Nebo to má coby živobytí.
Koně se také střílejí.
Soběstačný jedinec , bránící se samostatně, je nejlepším cílem, nejsnadnějším, oblíbeným.
Proč nežvanit o tom na netu…
Proč nežvanit o tom na netu a proč se nedá utéct s byty? Byty lze během měsíce prodat a směnit na novozélandské dolary. Potom se dá odjeti do Chile.
smečka elit.
Pane Ponkrác.
Ani bych jich smečkou nenazval,je to několik týmů co u super rychlých počítačů,kteří,všechno sledují kolem zboží,peněžních toků,pak je tým,který to vyhodnocuje a kdo potom rozhoduje víme.
Vite
že například takové kondenzátory vyrábí jen 5 fabrik na celém světě? To pak stačí,když jsou v Thajsku záplavy a fabriky jsou hned jen 4
Kondenzátory vyrábí stovky…
Kondenzátory vyrábí stovky fabrik po celém světě. Není to nijak náročná výroba.
Dielektrikum
Sibylla asi chtěla říct, že dielektrickou folii vyrábí jen omezený počet výrobců. Samotných výrobců kondenzátorů je hned v ČR několik.
To
Těžko
Výrobci kondenzátorů
Tak například ZEZ Silko v Žamberku, Vishay v Blatné a další závod v Přešticích, TDK-EPCOS v Šumperku. Keramické kondenzátory v Hradci Králové, ECOM v Českém Meziříčí. A další se mně ani nechce vypisovat, je jich mnoho. Rozhodně jich je více než 5 po světě.
Že nejsou čipy? A jestli je…
Že nejsou čipy? A jestli je to pouhý výkyv?
Zajímavej výkyv, poslední dny je ve vzduchu málo kyslíku.
Jestli to je díky nedostatku čipů, nebo zdražováním železa, latí?
To asi těžko.
A těžko bude docházet k nápravě.
Leda by kyslík ztěžkl a .... další bludy nechť si vymyslí každý sám.
Taky jsem četl, že jednou z…
Taky jsem četl, že jednou z příčin všeho možného z Asie je také karanténa v některých Čínských přístavech. A prý v tom má taky prsty boj mezi názorovými křídly KS Číny.
Pokusím se to někde dohledat.
Mainstrém se nanejvýš zmíní o odstávce ve Škodovce, to nemůže přejít, pátrání po příčinách stavu asi není pro redaktory zajímavé. Pravděpodobně by museli dojít k velmi nepříjemným a nepopulárním závěrům.
Nedostatek čipů
Se zájmem jsem si přečetl článek i diskuzi, kdy se autoři více nebo méně dotkli podstaty jevu zvaného nedostatek čipů. Včetně Mariana Kechlibara, také nepostihl všechny proměnné a vstupy. Zkusme si to tedy vyjasnit zcela.
Na světě je několik výrobců čipů, z nichž největší je TSMC na Tchajwanu a Samsung. Pak pár čínských firem. Obecně se ve východní a jihovýchodní Asii vyrábí asi 75% světové výroby čipů. Výrobní linky na výrobu čipů vyrábí nizozemské ASML a dvě americké Applied Materials a Lam Research.
Postavit továrnu na čipy stojí asi 10 - 20 miliard USD (dle země a úrovně místní byrokracie a korupce, takže v Evropě je to ta nejdražší možnost, v Asii ta nižší cena, protože úplatky jsou levnější než splnění všech předpisů). Postavit továrnu trvá zhruba dva roky a k tomu další rok na rozjetí výroby.
Jedno osobní auto obsahuje asi 250 až 300 čipů. Každé elektronické hejble v autě má jeden čip. Třeba elektrické stahování okének nebo nastavování zrcátek. Co funkce navíc, to 1 až 4 čipy na ovládání. Tedy běžné auto s řidičem, samoovládaná auta mají těch čipů násobně více.
Čipy nejsou ze dvou hlavních důvodů a pár vedlejších. Těmi hlavními důvody jsou tajfun a Covid19. To takhle jednou navštívil Tajfun továrny na severním pobřeží Tchajwanu a došlo k výpadku výroby. Vyšší moc, všechny smlouvy padly, uzavíraly se nové. odstranění škod trvalo chvíli, ale to odstranění smluv bylo fatální. K tomu přišel Covid19, odstavení výrob, rušení objednávek z automobilek a naopak nárůst poptávky po domácích počítačích, noteboocích, chytrých telefonech (což jsou vlastně zmenšené počítače) a vymýšlení kravin typu bluetooth do všeho, protože je to módní mezi nerdy. Takže čip má i každá chytrá mikrovlnka, i když byste se spokojili i s blbější verzí.
Automobilový průmysl spotřebovává asi 15% světové výroby čipů. Je to hodně, ale zase ne tolik, aby si automobilky mohly vyskakovat na dodavatele, jak jsou zvyklé. Takže automobilky začaly plánovat výrobu na menší počty aut, tudíž omezovaly i dodávky čipů. Pak se jednoho dne probudily s tím, že je třeba udržet kola výroby v chodu, a začaly plánovat větší dodávky aut. Obvykle automobilka plánuje na pár let dopředu nějaké počty vyráběných aut (asi 2 roky, popř. 7 let mají odhady pro dané modely), jenže ty počty dost často mění podle jejich situace na trhu, takže logistici zajišťující dodávky subdodavatelů v těch automobilkách plánují jen s předstihem 3 měsíce. To je možné udržet jen v případě nějakých menších výkyvů, ale ne v době fatálních změn a výpadků, kdy se jede opravdu na dlouhé dodací doby a v podstatě razantní zvýšení požadavků na výrobu znamená, že se díl dodávaný do automobilky vyrábí třeba 6 měsíců od písknutí. Vnímavý čtenář už jistě zjistil, že 3 měsíce chybí. A tohle plánování logistiků v automobilkách je tím hlavním vlivem, co rozkmitává dodavatelský řetězec a dodávky vyladěné just in time s jejich okny na nakládku a vykládku kamionů subdodávek v rozmezí dvou hodin. A někde jen 1 hodina.
Pak automobilka vyrábí na sklad s tím, že auto je sice hotové, ale nějaké díly v nich chybí a doplní se až na odstavné ploše. Což znamená, že občas na nějaký díl zapomenou, takže pokud si chcete koupit nové auto, důsledně trvejte na vyzkoušení všech jeho funkcí do poslední. protože pokud montér zapomněl nějaký čip namontovat, přišli jste o funkci auta, kterou jste zaplatili.
A teď přichází ty menší vlivy:
- Chybí klasické námořní kontejnery, a s jejich rozměry to nemá co dělat, jsou standardizované. Tedy ony tak úplně nechybí, jen se hromadí na východním pobřeží USA, kde kvůli Covidu19 jsou party dokařů v karanténě a tak nemá kontejnery kdo vyložit a naložit na další cestu. Potom chybí v Šangaji v Číně, kde to řeší zase způsobem, že zadají výrobu nových kontejnerů. A ty se vyrábí z oceli, která se také asi ze zhruba 50% vyrábí v Číně, tudíž napřed pokryjí domácí poptávku a do Evropy pošlou jen, co jim zůstane. Potom chybí kovy v EU a zdražuje se vše a důsledkem jsou dražší ceny všeho kovového a staveb.
- Egyptská kapitánka se nudí a rejduje trochu jinak v Suezském průplavu s obrovskou lodí, až ji naboří do písčitého břehu. Pak zavolají několik bagrů, ale kolem té přídě se jich vejde jen omezený počet. Důsledkem je zablokovaný průplav a na asi 2 týdny zpožděna celosvětová doprava asi 16% zboží. K naší smůle je to trasa Čína - EU, takže pro nás se zpozdily všechny dodávky o dva týdny.
- Covid 19 způsobil kromě likvidace smluv ještě výše zmíněný nárůst poptávky po všech počítačích, protože lidé seděli doma na pozadí a chtěli se bavit na internetu. pro výrobce čipů je snazší chrlit stejné čipy pro série počítačů než neustále přenastavovat výrobu pro požadavky designérů automobilek. K tomu dva příběhy reálné o těch designérech:
1. příběh - Ve Škodě Auto působil dlouhou dobu jistý šédesignér Jozef Kabaň. Vytvořil tehdy návrh nového modelu octavie a měl ji vystavovat někde na veletrhu. Fajn, model mu vyrobili a přišla na řadu lakovna. Kabaň zarputile trval ne své barvě lahvově zelené, lakovna zarputile trvala na barvě bílé. Nakonec Kabaň přemluvil šéfa VW, a tne anřídil, že škodovka musí být zelená, jak chce Kabaň. A v té chvíli začala neskutečná buzerace všech lidí do toho zapojených, protože to znamenalo vyvinout novou barvu pro jedno auto. Bílá je takřka stejná všude a nedá se na ní toho moc zkazit. Tedy pokud nechcete některý z hromady dalších odstínů bílé. Jenže zelená je trochu jiná, Namíchání pigmentů, vyčištění trubek pro novou barvu, nějaké ztráty ve výrobě a zkoušení odladění vzorků, protože barva se na různých površích chová trochu jinak, je zapotřebí trochu jiný počet vrstev barvy, primerů, krycí barvy, jedné nebo dvou dalších vrstev barvy, a ve výsledku může být auto různě flekaté. To vše chce čas a asi 6 pokusů, aby se dosáhlo rozumného výsledku. Takže na výstavu jelo flekaté auto, což by poznalo oko odborníka, naštěstí ne novináře na veletrhu. Kabaň prý nepoznal vůbec nic.
2. příběh designérů z Peugeot-Citroen (dříve PSA, nyní Stellantis). Vymysleli si variantu speciální edice s růžovou lištou na dvou různých krycích lištách od dvou různých výrobců. Barva to byla hnusně růžová, takže každý výrobce té rozdílné lišty trefil jiný odstín a barva byla poněkud odlišná. Oko laika nepozná nic, odborníci ano. A to prý oba výrobci navrhovali, že lištu dodají s kovovým povrchem, na který si lakovna PSA může stříknout jednotný odstín barvy. Auto se prý moc dobře neprodává, a prodaly se jen jednotky kusů.
- za normálních okolností by zvýšenou poptávku po výrobě čipů absorbovali čínští výrobci. Ale díky rozkmotření a různým restrikcím (vzájemným) jejich kapacita výroby z trhu prostě vypadla a nebude.
- dalším vlivem je nárůst ceny bitcoinu a jiných kryptoměn. To vedlo ke zvýšené poptávce po grafických kartách, což znamená zase další potřebu čipů.
- pak jsou tu zase plány EK na zelenou výrobu a to znamená změny v investičních plánech výrobců a také výkyvy v poptávce na trhu.
- posledním vlivem je arogantní chování automobilek. Zneužívají dominantního postavení na trhu. Teď stejně arogantně automobilky přišly za výrobci čipů letos na jaře, aby jim za 3 měsíce dodali čipy, jak byly automobilky zvyklé. A výrobci čipů jim řekli fajn, vyrobíme, ale máme plno nasmlouvané výroby, takže až za 6 měsíců začneme vyrábět pro Vás. K tomu si připočtěme nějakou dopravu lodí, zablokovaný Suez, čas na proclení (asi týden, i když by to šlo zkrátit na dva dny, kdyby celníci chtěli), dopravu do závodu, montáž na té odstavné ploše. A tak se snadno stane že se na nové auto čeká 8-9 měsíců. A automobilky potom raději vyrábí modely s menším počtem čipů.
Globalizace potom znamená, že dáváme všechna vajíčka do jednoho košíčka. Nu a nám se ten košíček občas rozbije, takže chybí jeden dílek do skládačky puzzle celého auta. Víme, který dílek chybí. Jenže jeho výroba trvá asi 6 měsíců, další 2-3 měsíce dodávka.
Jisté je jen, že stejně jako u bankovní krize ve 2008 jsme neodstranili příčiny krize současné, kterou by šlo nazvat krizí centralizace výroby do jednoho místa na světě. Takže se krize budou jednou opakovat, a pravděpodobně současně.
Až k tomu přibude ještě jedna krize, např. demografická, protože budou chybět odborníci (studium genderu a koránu nás v technických disciplínách nikam neposune). máme zde vliv tří krizí, které se navzájem zesílí a umocní do dokonalé bouře.
Naši potomci o nás jednoho dne napíší, že jsme příčiny krize viděli a mohli s tím něco udělat. Nemohli, hlasy volajících na poušti jsou umlčovány a všichni máme nadšeně budovat další světlé zítřky. A to není deja vu, ale již prožitá skutečnost.
No nic, lidé potřebují tvrdý náraz do zdi, aby se poučili. Podle Maslowovy pyramidy potřeb holt sklouzneme na nejzákladnější úroveň. Jen netuším, co budeme dělat s hladomorem, když si nejsme schopni vyrobit ani vlastní potraviny. A jak ukázal příklad s rouškami, když je nutné, Němci zabaví kamiony, které jen projíždí přes jeho území. Stejně zabaví i kamiony s potravinami, když bude nutné. A to jen uvažuji variantu, že nám budou jiné státy ochotny prodat svou zemědělskou produkci. Klaus sice tvrdil, že si vše potřebné dovezeme levněji, jenže zapomněl, že cesta je dlouhá a mnoho loupežníků na ní. Nepotřebujeme jen dovážet, ale i dopravit k nám. A počítá se jen to, co skutečně dorazí do místa určení.
Současné krize globalizace nám ukazují nezbytnost decentralizace výroby, i za cenu zvýšených nákladů. Na elektroauta zapomeňme. Už teď jsou tak drahá, že si je běžný zaměstnanec nemůže nikdy dovolit. Jenže ty malosériové výroby pro novodobou zbohatlickou šlechtu a vybrané státní úředníky vyššího postavení budou natolik malé, že zdraží také. A dálnice budou ucpané dál, protože za poklesem počtu aut. přijde i pokles poplatků za používání silnic a na jejich údržbu. Takže ti bohatší v rychlých autech, co žehrají na socky, co jim blokují dálnici, budou jezdit po dálnicích s výmoly. Tedy ještě pomaleji, než dosud.
Doufám, že jsme vnesl trochu informací do správného náhledu na stav výroby čipů. Jisté je, že se stav prostě nezlepší. A nárůst chytrých aplikací a elektronických identit tolik oblíbený u nových generací nerdů narazí na meze nekonečného růstu nedostatku výrobních kapacit. Auta bez čipů jsou jen taková první vlaštovka.
Tomu textu chybí základní…
Tomu textu chybí základní pochopení, že není čip jako čip. Jsou velice různorodé druhy čipů, a podle toho máte k dispozici různý počet továren. Základní průser je, že špičkové čipy s nejmodernější technologií vyrobí jediná továrna na světě - TSMC. Jakmile potřeby klesají, tak se vám počet použetelných továren rozšiřuje.
Dále tomu textu chybí pochopení (to mimochodem i Targusovi), že v automotive není problém něco dělat jinak. Problém je, že to znamená úplně odznovu udělat všechny certifikace, testy, zkoušky - protože libovolná výraznější změna je anuluje. A to je jednak kurevsky drahé, jednak složité, a jednak to trvá dlouho.
Ve výrobě, kde o nic nejde, prostě používají dostupné mikrořadiče jiné řady, typu, modelu. Tam patří různé ty počítačové serepetičky, jako tiskárny, apod. Prostě nakoupili mikrořadiče co byly, třeba trochu dražší typ, a chvíli programovali a bylo to. Jenomže v autě to znamená, že jste anulovali veškeré certifikáty, a máte před sebou najednou auto, které nemá povolení jezdit na silnici, nemá potřebné bumážky.
Můj osobní názor je, že Evropě by nejvíce pomohlo, kdyby evropské automabilky už konečně padly na hubu, zkrachovaly do jednoho. Protože Evropa coby Potěmkinova vesnice zlikvidovala výrobu kde mohla. A lepí to pro efekt a naoko pomocí zisků automaobilek. Kdyby to konečně padlo zu grunt, začalo by se konečně něco řešit. Takto je to jen nekonečná řada nalepovacích pokusů, jak ty automobilky ještě chvíli udržet v chodu, a dát jim vydělat. Tu pomocí zpřísňování emisních limitů, tu pomocí dotací, tu pomocí nucených elektromobilů, tu jinak. Ať už celý evropský automobilový průmysl konečně padne na hubu - chvíli bude chaos, a prospěje to nám všem.
Re: MP K tomu, po čem voláte (certifikace) asi tolik.
Certifikace a nejrůznější schvalovací procesy jsou 3,14-čoviny vymyšlené k tomu, aby se uživilo stále početnější stádo blbečků, neschopných si ráno ke snídani namazat máslem krajíček chleba.
Certifikace
Částečný omyl, zvýšení zaměstnanosti díky buzeraci je vedlejší efekt, primárním je vyloučit konkurenci. Názorná ukázka je Sputnik - má méně negativních účinků, ale nemá (a nebude mít) "správnou" certifikaci. Tohle je hlavní princip certifikace .... mám něco, co nemá konkurence, tak na to vytvořím certifikát a konkurence může jít cvrnkat kuličky...
Re: DD Sice jsem vám dal 5 kur, ale stejnak vás
kopnu do pravého vejce opravou vašeho mylného prohlášení.
Když mám něco, co MÁ I konkurence, tak na to vytvořím certifikát a konkurence může jít cvrnkat kuličky, protože JÁ konkurenci ten certifikát NEUDĚLÍM.
A když je nejhůř, tak ten certifikát udělím, ale za mírný poplateček v ceně poloviny čistého zisku z výrobku.
Ber, anebo nech ležet. Přijdou druzí.
Vyřešený problém s odbytem a zisky.
Teprve až někdo zmlátí vás…
Teprve až někdo zmlátí vás či certifikátora a kontrolora certifikátu, tak bude jasné, že je někdo proti.
Do té doby jakoby souhlasíte.
Angličané takhle kdysi řešili problém s vysokými cly a zákaz pašeráctví.
Základní pochopení
Základní pochopení a rozdíly mezi typy výroby polovodičů je na samostatný přespříliš dlouhý článek, proto píši o čipech. Mohli bychom zde diskutovat o planární metodě výroby tranzistorů, JFET, IGFET (nejčastěji MOSFET) nejčastěji oxidy nebo nitridy křemíku, IGBT jako kombinaci bipolárního tranzistoru a MOSFET metodou nanášení a leptu jednotlivých vrstev, nebo GTO tyristorech a IGCT. Ale vážně myslíte, že by takový příspěvek do diskuze znamenal pro ostatní přínos? Bohatě postačí označení čip.
Jinak bychom mohli začít experiment Gorila slovy: "Byl vlahý letní večer. právě se vrátila z trhu řečeného agora s nákupem. Na obloze nad sebou vidíš hvězdy nazývané od slova planetes - poutníci ..." :-)
Vidlák zde také nepopisuje při diskuzi o řepce detailní složení každého postřiku.
Za Big Bang Theory
5 gallusek