Zajisté jste v poslední době zaznamenali (možná i na vlastní kůži) informace o nedostatku čipů. Takhle jednoduše - na trhu je nedostatek čipů, ceny jdou nahoru, některé čipy se vůbec nedají sehnat a díky tomu Škodovka omezuje výrobu aut a i ty vyrobené skladuje na letišti v Hradci Králové. Zdražují grafické karty a počítače všeobecně, je nedostatek téměř všech smart hračiček a samozřejmě jde cena hodně nahoru.
To se můžeme dočíst všude - v našem kapitalismu a volném trhu svobodné soutěže řízeném nadnárodními globálními korporacemi, co nemusejí platit daně, v tom tržní systému, kterému bylo u nás v devadesátkách dáno do vínku, že nepotřebuje plánování a řídí se jen železným zákonem nabídky a poptávky a díky konkurenci nejlépe vyřeší cenu i množství zboží na trhu, tak tento systém nám teď generuje desítky tisíc nedodělaných aut na skladě.
A je naprosté minimum článků, které se snaží tento nedostatek čipů nějak vysvětlit. Můj oblíbený bloger Marian Kechlibar na toto téma píše, že jde o výkyv způsobený covidem. Automobilky snížily objednávky a udělaly to velmi arogantně, jak je jejich zvykem a tak výrobci přešli na výrobu pro jiné zákazníky a když pak automobilky znovu rozjely výrobu, nedomohly se už dodávek. Zaregistroval jsem pak několik podobných článků, které situaci více konkretizovaly - že výrobci čipů přešli na novou technologii a než se automobilky vzpamatovaly, už se ty typy, co potřebovaly, nevyráběly a tak teď řeší, jak to nějak zkompilovat s novou technologií.
To ovšem nevysvětluje, proč se zdražují kupříkladu grafické karty i počítače všeobecně. A také to nevysvětluje, jak mohly zaspat dobu takové firmy jako je Volkswagen, které jsou přímo založeny na schopnosti organizovat výrobu i dodávky s přesností hodinového stroje. Jako by se najednou všichni hromadně rozhodli chovat jako idioti...
Přidejte si k tomu naprostý nedostatek prakticky všeho. Teď ve žních jsem poslouchal celou řadu příběhů podobných jako vejce vejci...
Porouchal se kombajn. To se stává. Ta mašina celý rok nejede, nikdo žádnou pořádnou kontrolu s rozborkou nedělá a tak je poměrně časté, že se něco malého porouchá. Většinou něco na hydraulice, nějaké ty řemeny, variátory a podobně. Ať se porouchalo něco od ventilů, čipů, elektriky nebo blbého kousku gumy, na opravu se čekalo dny i týdny. I když jsme už naplnili silo, někteří menší zemědělci ještě ani nevyjeli... kombajn nefunguje a ani tak nóbl firma jako Claas, která má na znojemsku hi-tech středisko s partou dobře placených i motivovaných borců, nedokázalo nic. Normálně se oprava dělá hned, nekouká se na hodiny, nekouká se na směny, na den ani noc. Všichni to vědí. Ve žních se opravuje co to dá. Ale to co loni opravili během dvanácti hodin letos trvá osm dní. Díly nejsou. Žádné.
To samé platí pro železo, stavební materiály... všechno. A do toho jdou nahoru ceny nemovitostí, žrádla a vůbec všeho. I moje oblíbené lego zdražilo.
Sakra nesledujeme teď právě něco víc než jen lokální výkyv trhu, který způsobil covid? to jsme třicet let budovali ten nejskvělejší kapitalismus, abychom v něm čekali na auto osm měsíců? Abychom šli do obchodu a tam se dozvěděli, že máme přijít za měsíc a pak poslouchali lokálního manažera, jak telefonuje kamarádovi, že má jednu paletu materiálu a že mu jí podrží? Najednou zase existují podpultové počítače, grafické karty i mobilní telefony. Všechno, co jsou hi-tech obory v globalizovaných rukách, to má zpoždění, zdražuje to a nebo to není.
Kupodivu to neplatí třeba o zemědělských komoditách, protože ty se pohybují v běžné cenové škále. Ano jsou dražší než loni, ale před pár lety byly ceny ještě vyšší. Drahé to máme jen tehdy, když to kupujeme od těch nadnárodních Kauflandů a podobně. Český zemědělec vám s radostí prodá brambory za deset korun kilo a český chovatel vepřového se vám pokloní až k zemi, pokud budete ochotní zaplatit za živé prase 35 Kč za kilo. Zdvojnásobte to, protože tolik stojí udělat z čuníka maso zatavené v polystyrenové vaničce a pak se podívejte v obchodě, kolik stojí kilo plecka. A to je milé děti ta částka, kterou dáváte Kauflandům a čím poháníte tu globalizaci.
Jako by všechno, co se úplně nedá odstěhovat do Číny nebo daňových rájů, drželo ceny celkem normálně a všechno co už dávno sedí tam někde v Asii nebo na Kypru, to se úplně vymyká z kloubů.
Nebo už ti globální manažeři dosáhli stádia, že se jim nedá nic říct? Už se dopracovali do takové kombinace bohorovnosti a arogance, že nemají žádnou představu ani o oboru, který sami řídí? Jedou ke dnu, ale ještě to nevědí?
Nebo jsme svědky toho, jak se z čipů stala komodita, protože jsme se na nich stali stejně závislí jako na ropě? A teď se někde na Taiwanu formuje nový kartel OPEC, který snižuje výrobu, aby povzbudil poptávku po čipech? Nebo se prostě všechno už vážně rozpadá, nic nefunguje, jen nám to ještě nechtějí říct, protože se bojí, že vyjdeme do ulic a všechny pověsíme na lampy? Snaží se ještě Babiš vůbec vyhrát volby a nebo už jen udržuje iluzi, balí si kufry a doufá, že tomu, co nedokáže zadržet, uteče?
Nebo covid opravdu pozabíjel ve všech zemích tolik nezbytných důchodců se znalostmi, že se uvolnilo hodně míst pro mladé krásné a chytré a ti teď ruinují i poslední zbytky funkčnosti?
Nebo nám to dělají schválně a myslí si, že zdražení je nejlepší cesta k uklidnění davů a nastolení harmonie, kázně a pořádku?
Jsme svědky toho, jak se globální ekonomický stroj po letech zvyšování efektivity definitivně dostal na hranu parametrů, lékem má být další přiložení pod kotel a teď už slyšíme podezřelé zvuky z nitra mašiny a můžeme pomalu začít odpočítávat, kdy to bouchne? Můžeme za rohem čekat na ten den, kdy přijdeme k bankomatu a on nám nic nedá?
Co se to děje? Všichni máme práci, všichni za ní dostáváme plat, máme takřka plnou zaměstnanost, ale poslední místo kde nejsou fronty je toaleťák a vodňanské kuře... Všechno ostatní není a místo aby se to dohánělo, týden od týdne se to zhoršuje. Kdy se z můstku ozve klidný hlas kapitána, který nám oznámí, že jdeme ke dnu a zachraň se kdo můžeš?
Sledujeme začátek něčeho většího, nebo jde jen o dočasný výkyv, který bude trhem brzy vyřešen?
- Log in to post comments
Komentáře
Jinak jsi popsal co nechtel…
Jinak jsi popsal co nechtel Bata, Cuba dopustit a snazili se mit celej retezec pod kontrolou=vlastnit, pak jeli pouze v rezimu efektivita, nemuseli se divat "zateplili jsme nemame zisk", ale poouze uvolnene kapacity presmerovalil na jinou vyrobu.
Je to ukazka blbosti outsourcingu, ktery je super, pro cinnost co delas jednou za rok, ale nikdy se nevyplati na neco co delas kazdy den, je to drazsi a jsi zavyslej na druhem a to hlavne cenove, coz pri zavadeni outsouricngu rikaji opak, proste lzou nebo jsou vetsinou fakt tak byby ze tomu veri...
kotejnery
Bavil jsem se s jednou kolegyní z bysnysu a ta mě říkala, že EU zakázala používat určitý typ kontejneru (nevím však jaký), proto nebylo v čem převážet a samozřejmě pořízení nových se promítlo do ceny.
Re: Funes Tak to by mne moc zajímalo. Nechcete spáchat
dobrý skutek a zjistit ten typ s následným roztroubením do všech světových stran?
Námořní kontejnery
Pokud máte na mysli námořní kontejnery, pak problém byl a je jinde. Před Covidem jsem občas něco z Číny přivezl, takže vím, že kontejnery občas nejsou, protože se nemají prázdné dostat jak do Číny. Zkrátka v Číně začaly chybět prázdné kontejnery - vše se vozí v kontejnerech směrem z Číny ... Kdysi to řešili i tak, že zpět se vozil odpad. pak ale soudruzi sdělili, že odpadu mají vlastního dost, další nechtějí a ... a v EU se zastavilo "ekologické" druhotné zpracování odpadu. A právě v té době začal nedostatek volných kontejnerů v čínských přístavech.
Jj, tak prosté to je milý Watsone :-). To samozřejmě nevylučuje, že ti Einsteini v Bruseli to mohou ještě zhoršit.
hmm, já to vidím na MUrphyho
cokoliv nařídí nevolení v ejúnii - to jde do kytek... sorry
jak je dlouho co nařídili že vše musí být opravitelné a dostatek náhradních součástek, žádná kurvítka :-)... a ejhle, včil není ani na výrobu nových
njn
Já bych si dovolil odhadnout, že
za nedostatkem čipů nestojí jen jedna příčina.
Kecy o tom, že se změnila technologie výroby a čipy najednou nejsou kompatibilní s "postaru" poskládanou elektronikou v autech, pokládám za další díl nekonečného seriálu "Pohádky ovčí babičky".
O aroganci automobilek vím své a klidně bych to jako jednu z příčin uznal, ovšem...
... ovšem nebýt kouzelného zaklínadla - "prachy, prachy, prachy"...
Včera jsem popojížděl po nedalekém městě a sháněl starobylé žárovky do jízdního kola. Když jsem zkontroloval parkoviště s auty čekajícími na nové majitele, zjistil jsem, že navzdory fňukání soudruhů z Boleslavi i soudruhů z AAA Auto jsou parkovací i prodejní plochy autosalonů a přilehlých autoopraven narvané k prasknutí. Pohříchu jsou to ovšem pekáče z operativních leasingů.
Co mohlo napadnout blbce Targuse?
Že nás chtějí soudruzi kapánek vyhladovět, abychom vykoupili nepodařené a těžce předražené tří-, čtyřleté šunty, o které bych si neopřel ani kolo.
A víte, co mne opravdu zaujalo?
Že přes dlouhotrvající problém s čipy to nikdo neřeší jinak, než dlouhým a potupným čekáním. Namísto toho, aby alespoň část čipů z aut vyházel a prodal auto za nižší cenu s několika omezenými či zrušenými funkcemi...
No fuj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Co se týká dílů na techniku, nezaznamenal jsem, že by Vidlák plknul cokoli o vadné elektronice. A jelikož ve Volvu se už taky čeká na kdejakou 3,14-čovinu, řekl bych, že problém je někde úplně jinde.
Problém třeba může být, že nám při naší exhibiční jízdě někdo začal tahat za ruční brzdu. Třeba proto, že dobře ví, že pro jiné auto není kam jít, protože situace je všude stejná. A že si rádi nuceně odpočinem, pole nepole, železo neželezo a takto ztratíme část konkurenceschopnosti.
A pak tu je další hříšná myšlenka, ke které se vracím často a rád, a to od krize v r. 2008.
Všichni dostali přidáno a navíc nemůžou jet utrácet na dovču a do hospod. Co jim takhle lehce odlehčit a pumpnout je z prachů, které dostali navíc a za nic?
Vždyť přeci postačí přiškrtit tok zboží a finanční úspěch se dostaví, co by dup...
Odpověď 1
Targusi, protože jste mi tak hezky vysvětlil pár věcí včera, já vám dodám pár reakcí k vašemu.
1) Už několik let upozorňuji, že cílem kapitalismu je nedostatek. Aby se více rýžovalo.
Nějakým omylem si pořád lidi myslí, že někdo na ně bude brát ohled. Naivní si v listopadu 1989, že Západ nám přišel pomoci a zvýšit nám blahobyt a prosperitu. Nějakým omylem si někdo myslí, že "zacílení na zisk" ála kapitalismu má za cíl zvýšit blahobyt a prosperitu lidí. Stejně tak si naivní myslí, že EU je tu proto, abychom se měli lépe a radostněji. Stejně tak jako si řada lidí myslí, že třeba Piráti, Stan, a další jsou tu od toho, že až to vezmou do ruky, budeme se mít lépe.
Kapitalismus přináší bídu, pokud se rozvine. Úplně stejně jako čistokrevný komunismus. Nebo čistokrevný islám. Nebo...
Protože jste si ochotně vymlátili konkurenci (malé a střední podnikatele), a protože jsme se postupně zbavili možnosti regulovat velké subjekty - rozhodly se vše zdražit. Stačí si porovnat výkupní a prodejní ceny většiny komodit. Jiný význam to zdražování nemá, než prudký růst zisků velkokapitálu.
Ne.
Cílem kapitalismu je samotné rýžování.
Jestli jeden rýžuje na nedostatku jiný může rýžovat na přebytku.
Kodak rýžoval... řekněme ne na nedostatku, ale omezených zdrojích. Stříbro je relativně drahé, jeho cena se nedá snížit a tak filmy měly nějakou cenu, papíry měly nějakou cenu, zpracovávání mělo nějakou cenu. Mohli jste si to dovolit jen omezeně a fotek si udělat jen omezené množství.
Teď je digitál v každým mobilu, každá pipina si může nasekat stovky fotek zadarmo a s kapitalismem to ani nehne. Kodak zkrachoval nebo skoro, Polaroid zkrachoval a peníze jsou teď u Applu, Samsungu atd.
Nedostatek nebo hojnost, kapitalismu je to úplně jedno.
Stříbro
má spekulativní cenu. Jako desetiletý jsem nosil do školy tužku, kde tuha vězela ve sklíčidle - obvykle se jí říkalo versatilka. jediná zvláštnost - její těleso bylo stříbrné, jak jsem jako mladý chemik později ověřil. Dnes něco podobného asi není obvyklé. Tenkrát jsem musel upozornit matku, že masívní lžíce ,kterou používá na přesazování rajčat, je stříbrná. Prostě chudé hornické město. V devadesátkách jsem vykupoval ustalovač a prodával Ag do výkupu. Tři koruny za gram. Minulý týden jsem kupoval olověnou pájku - 1,70 kč za gram. A filmy? Vzpomeňte na ceny před a po nástupu digitálů. Mimochodem, ceny inkoustů v tiskárnách také mohou převyšovat ceny stříbra. Toho bývalo v papírech asi 10 gramů na metr čtvereční.
A jak to souvisí s tím, že…
A jak to souvisí s tím, že ve smartphonu se nespotřebovává stříbro vůbec, takže můžete sekat fotky denně po stovkách a stojí vás to pořád stejně.
Nedostatek vystřídala hojnost, díky jiné technologii jsou ceny blízké nule a kapitalismus je na tom pořád stejně.
Odpověď 2
2) Čipy se nedají jen tak nahradit. Nelze - bez několika let vývoje - udělat jednodušší auto bez nějakých čipů.
Bylo by na samostatný článek, jak to funguje v elektronice, a jaká je elektronika - a kam se posunula. Zatímco drtivá většina oborů opravdu stagnovala, nebo jen nepatrně šla dopředu, elektronika dělala opravdu revoluční a to i silně kvalitativní změny. Jediný obor (snad ještě biochemie a biotechnologie), kde opravdu probíhaly neustálé revoluce a obrovské skoky dopředu.
Šlo to tak daleko, že člověk doma na koleně v elektronice za pár šupů postaví věci, o kterých by mohl před 10-20 lety jen snít, pokud nemá v kapse zbytečných pár desítek miliónů dolarů na tu věc.
Elektronika a její prudký rozvoj se bohužel protl s dobou, kdy západní manažeři snižovali výrobní náklady. Západ posledních 20 let jede ostře stylem, že vše reálné a užitečné včetně vývoje osekává ve jménu astronomických zvýšení odměn a platů budižkničemů - pardon, chtěl jsem říci manažerů.
Elektronika tak dělala obrovské skoky dopředy. Každý další pokrok skončil tak, že západní manažeři a spekulanti hledající krátkodobý zisk se na to vybodli. Potřevné továrny a potřebná zařízení postavilo jen málo subjektů. Každý další krok dopředu se zmenšoval počet továren a firem schopných to dělat. Dnes je reálně drtivá většina technologií závislá na jediné či dvou firmách na světě - a bez nich se to udělat nedá.
Problém je, že v elektronice se příliš mnoho genderových specialistů, kulturních antropologů, nebo odborníků na evropské právo či všechny ty moderní obory moc neuplatní. Ve špičkové formě vyžaduje špičkového matematika, fyzika, elektronika a navíc přitom velmi praktického člověka. Platy jsou přitom v elektronice dost ubohé, takže to většinu lidí příliš neláká. Příležitostí také není mnoho.
Často se mi stává, že když někdo zjistí, že umím dobře matematiku, fyziku i elektroniku, že mi nabízí práci. Nemá to ale moc smysl ani perspektivu. Nízké platy, dojíždění většinou někam daleko, a mnoho dalších nevýhod.
Další problém je, že dnes se většina elektroniky dělá tak, že mnoho součástek nahrazují malé počítače - mikrořadiče. To jsou ty čipy, o které jde, a kterých je nedostatek. Namísto obvodu si dáte prostě malý počítač, a funkci naprogramujete programem. V autě je takových mikrořadičů odhaduji asi 50. Většinou se nahrazený mikrořadičem ušetří velké množství součástek - namísto elektrického obvodu se potřebná funkce naprogramuje jako program. Targusův návrh, že by se vyráběla "jednodušší auta bez čipů" by vedl ke složitějším autům. Muselo by v něm být buď více elektroniky, nebo se vrátit k čistě mechanickým autům bez elektroniky. Obé je utopie.
Mikrořadiče stojí pár šupů. Třeba 10 Kč. Výrobci čipů proto mají takové halířové cetky v prioritě až někde na padesátitisíctém místě v prioritě výroby. Malé zisky. Neviditelná ruka trhu.
***
Problém s elektronickými součástkami jsem zaznamenal už před 2 roky. Logicky jsem ho očekával. Víte, ono při každém skoku se zmnožil počet produktů. Máte prodávat součástky generace 1, generace 2 a 3 (teď to berte jako hypotetický příklad pro laiky). Pak přišel další skok, a poptával se sortiment součástek generace 1, 2, 3, 4. O rok později přišel další skok, a najednou byly potřeba součástky generace 1, 2, 3, 4, 5. Pak přišel další skok ... a další ... a další ... a další - pokračování si domyslíte. Postupně se tak prodávalo od každého produktu pár kousků, a stalo se to nerentabilní. Takže kromě našich darmožroutů, ehm manažerů a spekulantů těžících rentu se na to vykváklo pokaždé další množství výrobců, velkoobcodníků, subjektů.
Počet hráčů ve hře se snížil na kritickou hodnotu. Mohou cokoli. Drží v šachu celý svět.
Targusi, vy víte, jak automobilky jednají s dodavateli. Doslova jako s nejhoršími onucemi. Za cokoli jsou astronomické pokuty, za které byste postavil raketu co obletí celý vesmír. Všechny vedlejší i skladovací náklady a nejistotu automobilky přenesly na dodavatele, sami si shamtli výhody.
Totéž zkusili s dodavateli čipů. A ti je poslali s velkou pompou do zadele - a mohli si to dovolit. Na čipy je tak 10 x větší poptávka než jsou kapacity výroby. Automobilky a celý západní korporátní průmysl s tím nepočítá. Ten je už dekády postaven na otrockém postavení dodavatelů. A otrockém postavení řidičů, výrobců, ... však víte. A když to nejde, tak celý západní průmysl stojí - neumí se s tím jejich darmožrouti, pardon ředitelé a manažeři vyrovnat.
Výjimkou je Toshiba, jejich manažeři jsou skvělí, a žádný nedostatek čipů nemají. Jejich výroba nečeká na žádné čipy. Mají všechno, co potřebují a jedou. Protože jejich manažeři nejsou jen pobírači sociálních dávek v čele firem - jak to je u německých, francouzských, USA a jiných automobilek i firem.
***
Problém s elektronickými součátkami jsme očekával už před pěti lety. Bylo jasné, že není otázkou jestli, ale kdy.
Mohl bych psát více, ale pro velmi strohý úvod to stačí.
U materiálů se zase zjistilo, že rotačky tištěných papírů a reálné suroviny jsou dvě různé věci.
***
To co se děje je reálný důsledek kapitalismu - optimazalice na zisk. Pokud je ekonomika a kapitalismus postaven na sledování zisku příští kvartál, nejdále příští fiskální rok, nemůžete zrealizovat vizi střednědobou a dlouhodobou.
Kapitalismus založený na nevýrobní sféře vede k somálské prosperitě a ke stejné situaci.
O tom, jak se v ČR zacházelo s techniky jsem psal o dva dny dříve v diskusi.
***
To je takový velmi strohý a velmi stručný úvod do situace.
Jestli ono to nebude tím, že Toshiba ty čipy
vyrábí.
Pardon, měl jsem na mysli…
Pardon, měl jsem na mysli Toyotu. Její manažeři dokázali ustát nedostatek čipů ještě dlouho v době, kdy ostatní automobilky byly už v háji. Dnes už má také problém.
Miloslav, stop konspiraci!…
Miloslav, stop konspiraci!
Pro auto aby bylo autem a mohlo se pohybovat, je potřeba jen jeden čip procesor, a to pro motor. Zpracovává asi 5-7 signálů na základě nichž řídí proces vstřikování, potažmo spalování. Nezdá se, že by na tomto poli "Elektronika tak dělala obrovské skoky dopředy" bylo v souladu s realitou. Ony řídící jednotky jsou vcelku ve vývoji ustáleny a určitě tím i procesory nebudou podléhat těm obrovským skokům vpřed.
Těch zbylých 49 procesorů je zbytných, vynucených naprostou stupidní touhou EU, tedy našich, námi volených a vyvolených politiků, zachraňovat naše životy doslova, za každou cenu.
Jeden z nich bude například ovládat centrál. Zde bych vyjmul EU, neb centrál je pro naše pohodlí, leč také na tomto poli bych neshledal onen obrovský skokový vývoj.
Miloslave, nefantazírujte!!!!
Já vám jen mohu doporučit,…
Já vám jen mohu doporučit, abyste pokud možno nechal elektroniku znalejším. Jinak způsobíte strašné, ale příšerné škody a katastrofy. To je opravdu jediná prosba v zájmu lidstva.
Ponkráci, myslím, že Věštec ví, že máte pravdu
On není tak blbej, jen to občas předstírá.
Jo jo, místo argumentů plané…
Jo jo, místo argumentů plané plky.
Věštče, pro to, aby se auto mohlo pohybovat,
VŮBEC ŽÁDNEJ ČIP NEPOTŘEBUJE!!!
Tedy donedávna nepotřebovalo. A jezdilo se ostopéro.
Veškerá elektronika v autech a dalších samohybech je zcela zbytná a pokud to tak půjde dál, brzy se dočkáme koňských a volských potahů s připřaženými vozy a mechanickými hejblaty po pradědečcích. Kdo bude mít starou vejtřasku, škůdku, zetor a ve stodole lokomobilu, bude king.
A na isnpektory přes "zelenost" a "digitálnost" provozu budou lidé pořádat hony.
Přece jenom jsme v té…
Přece jenom jsme v té technice trošku dál, kdy jediná "elektronika" byl kabel od cívky k rozdělovači a přerušovač.
Jak to dokázali
Cugnot, Benz, Daimler a jejich vrstevníci bez čipů?
Třeba by stačilo od nich opisovat.
Kdy se vlastně stal čip neopominutelnou součástí automobilu?
Skoro se mi chce říct, že složitost je náš problém. I Murphy říkal, že čím víc má přístroj součástí, tím dřív se pokazí.
V době, když se zjistilo, že…
V době, když se zjistilo, že s elektornikou lze udělat spolehlivější, levnější, méně žravé auto - než čistě mechanická. Protože elektronika dokáže věci, které jsou mimo možnosti mechaniky.
To, že si to výrobci vyhodnotil tak, že o to snížil kvalitu výroby a všeho - to už je druhá věc.
fenomen složitosti je také přírodním jsoucnem.
Musí tedy mít zcela zákonitě (no, výjimky se najdou...např. expanzi Vesmíru neumíme vysvětlit, jestli má nějaké meze) meze svého růstu, po jejich dosažení může nastat kolaps, vážné poškození, zmizení daného jsoucna, respektive jeho benigního působení, na úkor nárůstu maligního.
Ve spekulativním kapitalismu dlužních forem a oligarchických způsobů jejich manažování však lze vydělat i na takovém kolapsu. Např. za pomoci pojistek na selhání ....či short obchodů.
I z krachu lze zbohatnout, popř. navýšit bohatství. Zákon zachování hmoty.
Jourová prý povede frontální útok proti kurvítkům. Psali v kocourkovském Hlasateli, v nedělní prázdninové příloze.
Jedinej frontál
kterej by Jourová mohla provést je full frontal nudity ale kdo by o to stál...
...we're marching with Captain Ludd in mind...
https://www.youtube.com/watch?v=JjfR1RQ4WvA
Ludd je zřejmě fiktivní postava.
A zřejmě nešlo o to zastavit složitost, ale ubránit si svůj nezávislý způsob obživy. Dnes možná by byl hoden obdivu, to nevíme.
Stop konspiraci
Nejenom ridici jednotka, v dnesnim aute je treba cip i na ovladani stahovani oken
Protože ten mikrořadič stojí…
Protože ten mikrořadič stojí 5 nebo 10 Kč, a nahradí mnohem složitější soustavu součástek v ceně třeba 300 Kč. Proto je v autě větší množství mikrořadičů.
Kdybyste věděli, kolik procesorů máte jen v PC, ze kterého píšete, tak by vás vomyli a křísili. Ze stejného důvodu jako u auta.
Miloslave, Miloslave, doufám…
Miloslave, Miloslave, doufám, že mi nebudete tvrdit, že elektromotor s převodovkou a náhonem, kabeláž, a čip je lacinější než klička trčící ze dveří.
Miloslave když jste zasvěceně diskutoval před mnoha a mnoha léty o programování, byl jste odborně zdatný. Nevím kam se vaše tehdejší odbornost vytratila. Asi stárnete????
Čipy
V autě je těch čipů zhruba 250 až 300 podle typu a modelu.
Jen tak plácnou číslo 250 až…
Jen tak plácnou číslo 250 až 300 je sice pěkné, leč nemá žádnou vypovídací hodnotu.
Zkuste prosím vyjmenovat alespoň 15 čipů jenž má automobil nižší střední třídy.
Jen na okraj věnoval jsem se víc jak patnáct roků automobilovému sportu.
To, že to je moc přesně…
To, že to je moc přesně spočítané a globální centralizace jsou v tomto případě to samé, protože první vede zákonitě k druhému.
Globální centralizace je ovšem jen o tom, že to je nejvýhodnější v dobrých časech. Na ty je to počítané.
Ve špatných je výhodnější decentralizace. Jenže na tu v dobrých časech nikdo nemyslel a jestli, tak nebyl brán vážně.
Znáte Ďáblovu alternativu od Forsytha. Chybička se vloudila a Sověti si otrávili všechno osivo, protože ho připravovali centrálně. Podle toho, co tu píše Vidlák nejsme daleko od doby, kdy se nám to může přihodit úplně stejně.
To byl jeden ze základních rozdílů mezi socialismem a kapitalismem. Sice to bylo jen na úrovni země nebo bloku, ale fungovalo to úplně stejně. Kde my jsme měli jen jednu firmu pod vedením moudré strany, na západě, kde měli popuštěnou uzdu, si jich několik konkurovalo a společně se hnaly dopředu o něco lépe, než ta naše.
Co to "něco" udělalo za 40 let za rozdíl jsme všichni viděli, když se po roce 89 otevřely hranice a my jsme mohli na vlastní oči vidět jejich blahobyt a náš bla-bla-blahobyt.
Ale jinak globální centralizace a naše socialistická centralizace jsou si dost podobné.
no ono to
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/mikrocipy-automobily-dodavky-…
čipy polovodiče a integrované obvody
Jsou pojmy, které se začaly používat o něco častěji. Češi v Seznamu myslí povrchně a proto pro ně platí , že anglické ,,technology" je česky ,,technologie" - kus za kus. Ve skutečnosti je potřeba rozumět oběma verzím, aby se dalo překládat (pojem ,,technika" zmizel).
Následující odstavec je ze stránek ON Semiconductor.cz , je v češtině a respektuje současnou češtinu (která by potřebovala pro potřeby elektroniky aktualizovat).
SILNÝ A STABILNÍ ZAMĚSTNAVATEL
Součástí nadnárodní skupiny firem s více než 35 000 zaměstnanci jsou i tři společnosti
se sídlem v České republice (Rožnov pod Radhoštěm a Brno), které zaměstnávají 2 200
zaměstnanců a zabývají se návrhem integrovaných obvodů, výrobou křemíkových desek
a výrobou polovodičových čipů.
Na jiném místě se pak můžete dočíst, že čipy se exportují do Asie , kde se pouzdří.
Integrovaný obvod je tedy čip (česky od 70. let), který je zapouzdřen (to se může odehrát v jiném světadíle).
Když napíše SEZNAM, že průmyslu chybí čipy a polovodiče, je to pochopitelně projev neznalosti toho, o čem mluví. Ale oni také nechtějí nic sdělovat.
Omlouvám se,víc to zkrátit nešlo.
Čip je původně název pro…
Čip je původně název pro dřevěné hobliny. Ve svém textu výše klidně používám slovo čip. Dřevěné hobliny to připomíná tím, že jsou to nakrájené desky "talířů".
On Semiconducor si po sametové revoluci vyzobal třešničky z naší špičkové výroby a odborníků. A až nebude kde brát, tak to tady klidně zabalí.
Když je předřečník háklivý na terminologii
A dioda je také čip, který je zapouzdřen.
A tranzistor je také čip, který je zapouzdřen.
Atd.
Rozlozena vyroba
Problem velkych vyrobcu cipu muze byt specializace, substrat z africkeho pisku se v nemecku cisti a vyrabi se homole, jina fabrika je reze a lesti, jina fabrika dela cip, jina v asii cip zapouzdruje a pak jeste do mexika kde jsou levni lide na testovani cipu.
Takze vyrobe optimalne pri levne cene energie a dopravy to trva par mesicu, pri problemech s cisou chemii, dopravou atd se to natahne na rok, ale to uz nekde 6 mesicu cipy chybi.
Nezlepsi se to.
Jak to je?
No mě by samotného zajímalo jak to je. Nedostatek čipů je tím, že zkolabovala výroba nebo proto, že je dodávají třeba jenom jiným podnikům z koncernu VW.
Co když je to celé trochu jinak. Lukašenko dovoz a prodej Škodovky rovnou zakázal. Ale co když ti ostatní hráči na to jdou sofistikovaně a tu fabriku přivedou "zu grunt" jednoduše tak, že nebude mít z čeho vyrábět. Pokud vím, prodeje Škodovky v takové Číně klesly už loni v prosinci, po skvělé návštěvě Taiwance Vystrčila na Taiwanu, z čísel cca. 10 000 měsíčně na cca. 500 měsíčně. Aspoň v období prosinec - únor. Od března jsem pak už žádný článek na toto téma nikde neviděl. A něco mi říká, že hned tak se nic nového nikde nedočtu. A pokud ty prodeje zaříznou i Rusové, tak už ty čipy v Boleslavi ani potřebovat nebudou. A jen tak mimochodem u takové Lady jsem problémy s čipy taky nikde nezavnímal. A nebo výroba Passatů. Taky stojí nebo to je jako s rouškama. Našim dame co máme)
A možná mi to jenom zbytečně moc šrotuje, vymýšlím kraviny, konspirační teorie a jsem vedle, jak ta jedle, ale upřímně se malinko bojím, že jenom neschopností to být nemusí. Aby to třeba nebyl záměr.
Nedostatek čipů je výsledek…
Nedostatek čipů je výsledek maximalizace zisk celého globální velkokapitalismu. Západ postupně zjistil, že něco vyrábět moc nenese, a tak to upozadil.
Chtěl bych upozornit, že Vidlák je málo pozitivní. O co méně máme čipů a materiálů, o to více máme genderových vědců, aktivistů, odborníky na evropské hodnoty, ekoteroristů. Vidlák je totiž zbytečně pesimistický.
Víte o tom, že když budete shánět odborníka na historii komiksu, nebo na feminismus - pocítíte bohatou nabídku a nízké ceny?
Vidlák to psal zbytečně pesismisticky tak, jako vše jde do háje! Naopak, některé obory se rozvíjejí, a služby v těchto oborech jsou levné, kvalitní a na každém rohu!
Zerty bokem...
jako na zavolanou, dneska na Neviditelnem psu vyborny clanek o malo znamych pricinach 1. svetove valky. A zajimave paralely s dnesni situaci... https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/esej-jeden-z-nejtvrdosijnej…
Článek velmi dobrý,
stejně jako ostatní myšlenky téhož autora.
A příčiny války - válek? Stále stejné. Získat moc, udržet moc. Protože moc = bohatství. Nebo to bylo někdy jinak?
Vždyť lidé jsou součástí přírody. Stejně jako psi se lidi dokážou servat o kost. Jen ta kost má jinou podobu.
Příčina válek? Člověk a jeho…
Příčina válek? Člověk a jeho povaha. :-)
Příčina bude hlubší,
války vedou i opice a společenský hmyz.
Ano
a krysy.
Příčina nemůže být hlubší. Je to prostě součást naší biologie.
Nemyslím, že je válka nutná, ale to by se mladým musely předat vědomosti o tom, jaké to je, těmi, kdo už byli válkou přesyceni.
Re: hulvath Vší silou vám nakopu do
nikoli vaší zádele, jak byste čekal, nýbrž do bábovičky vyklopené Neviditelným psem.
Pod čarou - z článku jsem prolétl jen první tři odstavečky, zbytek jsem považoval za ztrátu času..
Jelikož progresívně dědkovatím, s láskou vzpomínám na soušku úču v ZDŠ, která do mne nalévala dějepis a při přednášení tohoto tématu jasně definovala:
1/ význam slova příčina a
2/ význam slova záminka,
načež se nám snažila natlouct do našich dutých palic, že je nemožno zaměňovat, byť spolu kráčejí historií ruku v ruce.
V tomto případě pak zněl bod
1/ boj o nové rozdělení světa
a v druhém případě
2/ vyprovokovaná vražda dvou panáků, konspirativně řízená, či alespoň z pozadí kontrolovaná tajnými službami.
Načež jsem zjistil, že asi tak polovina soudruhů spolužáků má problém pochopit fungování propojenosti slov příčina - záminka, a druhá nechápe vůbec nic, pouze je občas ochotna se nazpaměť nadrtit jakýsi zadaný text a odrecitovat jej před tabulí, či přepsat na rozdané listy papíru s nadpisem prověrka.
Ano, již tenkrát jsem si zoufal, s jakým materiálem musím trávit svůj volný čas.
Pozn. volným časem jsem mínil školní docházku, protože jsem ji bral jako příjemný doplňkový sport.
Excelentní, pane Čmoude!
Excelentní, pane Čmoude!
Inu,
néni su lovaki, néni su tišťaki.
A tím nemyslím výrobce počítadel, ale spotřebitele.
Méně majitelů funkčních počítačů = méně sdílení informací. A protože se nám hloučky tvoří dnes už skoro výlučně na "sociálních" sítích, není nic snazšího než omezit počet přístupů k sítím a tím omezit tvorbu hloučků.
Kdo nemá "železo", ten se na síť nedostane. Poštou už toho taky moc nepošle, protože ta zdražila zásilky tak, že pro méně movité je vyloučeno, aby poslal třeba 50 dopisů naráz. Zbývá mu poštovní holub nebo "rádio". Jenže bez součástek si nepostavíte ani krystalku.
Zabránit nekontrolovatelném prodeji součástek, ze kterých si lze sestavit funkční počítadlo, lze, jak vidno, velmi snadno. A abychom měli jistotu, že se hloučky nebudou tvořit, může být dalším krokem povinná registrace zákazníků a prodej jedině na povolenku. Bez papírku se štemplem (pochopitelně digitálního) si prostě nic do compu nekoupíte - "To víte, covid a následný nedostatek. Takže jistě chápete, že Vám to nemohu prodat jen tak.".
Kdo nemá přístup k netu, nemá "bumážku" a bez bumážky nic nekoupí.
Vymalováno.
Možná nás čeká období, kdy budou za montování čehokoli na koleně drakonické tresty. A stejné tresty budou i za nepovolené opatřování si součástek z vraků.
Sci-fi?
Chachááá, to si Asimov&spol., když kdysi dávno psali svoje varovné katastrofické a postkatastrofické vize, mysleli také.
Ad nedostatek:
Kupovali jsme střešní latě. Tento týden. Jeden kus hrubě opracované 3m štangle stál 120.- Kč. Za ty prachy by člověk očekával rovnou hladkou lať bez suků a děr po nich, tlakově napuštěnou všemi myslitelnými ochrannými žblabuněmi. Místo toho jsme museli vzít zavděk čímsi z odpadních zbytků - není to úplně rovné, ale zato to je plné suků a děr po nich, neprotažené a lehce postříknuté něčím, co klidně mohou být zbytky Luxolu a nebo taky jen obarvená voda.
Bo ta rovná bezsukovatá napuštěná lať stojí 300.- Kč. JEDNA.
No, a jeden známý, co jezdí s autobusem, je už tři týdny bez auta. Na konečné mu vysklil jedno z bočních oken šutr odlétnuvší od motorové kosy. Tak ho odvezl do firemních garáží, týden jezdil se záložní šunkou a pak se odebral se na dovolenou s tím, že až mu dovča skončí, bude mít nové sklo.
Nemá.
Nejsou.
Takže bude jezdit se záložní šunkou a modlit se, aby se nic nestalo, bo další pojízdný vrak už není. Všechny jsou v provozu.
Něco je špatně.
To je výsledek globálního …
To je výsledek globálního (velko)kapitalismu, který jede pouze na zisk. Nikdy není jeho cílem spokojenost zákazníka. Nikdy.
S těmi latěmi je to o to sarkastičtější, že se kácí asi 10 x více dřeva. Což je důsledek našich skvělých ekoteroristů, kteří bránili likvidaci kůrovce. Přes enormní množství vykáceného dřeva je na českém trhu dřeva nedostatek a velmi drahé.
Dovolte mi parafrázovat: Když bude dnešní kapitalismus hospodařit na Sahaře, tak písek bude nedostatkové zboží. (Kdysi to bylo psáno o socialismu, ale já už roky píši, že obé, tj. kapitalismus a socialismus vede k chudobě a nedostatku. Bylo to jasné a logické. Jen ekonomové pořád mleli o neviditelné ruce trhu, co zajistí levný přebytek všeho zboží, a prosperitu.)
Ohledně čipů a elektroniky jsem to čekal už před pěti lety. Ostatně, zatím jsou to jenom čipy. Jenom blbé čipy a materiál. Počkejte, až to kapitalismus brzy dospěje k potravinovým lístkům na příděl, a pak k podvýživě. Vidlák vám jistě vysvětlí, jak jsou zabezpečeny - tržně a kapitalisticky - potraviny pro obyvatelstvo.
Globálně řízené
Pane Ponkrác.
Tak je řízené ilumináti,nebo ne.
To je častý omyl, který je…
To je častý omyl, který je potřeba uvést na pravou míru. Svět neřídí ilumináti, to je dezinformace. Byť velice rozšířený mýtus. Ve skutečnosti svět šíří mimozemská rasa okřídlených matrací ze systému Betelgeuze ze souhvězdí Oriona. Namísto vnitřností mají koňské žíně, což je pro pobyt v místních podmínkách výhodné.
Všimněte si, jak to perfektně zapadá do sebe. Orion je plus mínus vidět v zimě, ale neuvidíte ho v létě na obloze. Proto koronavirus řádí ve studenějších obdobích, zatímco v létě mizí. Je to proto, že mimozemšťané z Orionu, kteří nás ovládají skrze epidemii koronaviru, nemohou v létě zasahovat. V létě totiž není Orion vidět na noční obloze, a proto je situace lepší i z hlediska pandemie.
Oprava překlepu: Ve…
Oprava překlepu: Ve skutečnosti svět řídí mimozemská rasa okřídlených matrací ze systému Betelgeuze ze souhvězdí Oriona.
ANO. Matrace. Z jedné jsem…
ANO. Matrace. Z jedné jsem před nějakou chvílí vstal. Křidýlka se jí zatím neproklubala, dám si velký pozor, jakmile by se mi matrace chystala vylétat, rázně jí to zarazím.