Jiný pohled na vzdělání

Autor
Štítky

Omlouvám se Davidovi, že mu narušuji úvod jeho článku, ale mám pro čtenáře krátké oznámení. Vzhledem k přetrvávajícím problémům s elfem Sartrem jsem přidal do základního menu vidlákových sedm pravidel diskuse. Nebojte se, nikoho z diskutujících se to netýká až na jednu jedinou výjimku. Ale bude dobré, když se s tím seznámíte. 

Davide je to Vaše: 

Se zájmem si vždy přečtu jakýkoliv článek či komentář, který se týká vzdělání. Naposledy zde na Kydech k ukončení pololetí školního roku. Než nabídnu svůj pohled, sdělím, že patřím spíš k vrstevníkům Vidláka, tudíž jsem zažil jen zlomek toho, co většina z vás, ale pohybuji se uvnitř školství jako učitel na základní škole, z větší části na prvním stupni. A své zkušenosti jsem nejdříve načerpal v běžné i výběrové škole v Praze, kde jsem po studiích žil, a nyní je získávám na běžné státní škole na menším městě, kam jsem se před časem přestěhoval.

Z vašich komentářů se dá vyčíst jistá skepse k současnému školství, potažmo k jeho kvalitě. Nebudu se zde rozepisovat o celkovém systému a o všech tlacích na něj z různých stran; toho tu již bylo řečeno mnoho. Ani nebudu psát o tom, že nakonec vždy záleží na jednotlivých a konkrétních lidech, neboť to je jasné. Spíše bych se chtěl věnovat těm "hlavním" aktérům - dětem.

Určitě je pravda, že v porovnání s tím, co jsem musel umět ještě já, se dnešní požadavky na žáky nedají moc srovnat a je tedy pravda, že laťka se neustále posouvá dolů. Proč se tak děje? Podle mě na prvním místě stojí především to, že dnešní dětí mají naprosto odlišné zkušenosti než my. Ještě pro mou generaci byla škola a učitelé jakousi autoritou ve věcech poznání či vědění a nejen v nich (teď zobecňuji, někteří to tak nemuseli vnímat). Dnešní děti to tak nemají. Získávají stále více informací a podnětů z jiných zdrojů než my a těch informací je také stále více. Škola se zde dostává na druhou či třetí kolej. A pokud si chce nějak nárokovat, že bude předávat či vysvětlovat, jak se věci mají, nutně musí selhávat a v porovnání s předchozími generacemi se bude jevit jako méně kvalitní. Rozšíření informačních kanálů bohužel nejde ruku v ruce s tím, že by dnešní děti věci víc chápaly. Je to právě naopak. Spousta z nich nemá bezprostřední zkušenost se světem jako třeba Vidlákovy děti. Chybí jim zažití toho, jak věci a procesy, hlavně ty dlouhodobější, kolem nich fungují a ve škole pak nemají na čem stavět. A škola tohle pramálo reflektuje, natožpak aby s tím něco dělala; učitelé se stále většinově snaží informace předávat (dělají to v té nejlepší dobré víře). Na tohle všechno, podle mě, reaguje většina "moderních" přístupů. Někdy lépe, někdy hůře.

Mohu to ukázat na matematice a Hejného metodě. Jednak se tu hodně skloňuje, jednak docela hodně vidím pod její pokličku (znám osobně pana profesora Hejného a pohybuji se mezi aktéry šíření této metody takřka od začátku, byť hodně zpovzdálí). Aby mi nebylo vyčítáno, že něco obhajuji (stejně asi bude), mohu říci, že by to šlo ukázat i v jiných oblastech vzdělání, kde to funguje plus minus podobně, ale nebylo by to tak přesné, poněvadž v jiných oblastech nedisponuji takovým vhledem.

Děti již na prvním stupni často nerozumí tomu, co v matematice dělají, a tak dochází k tomu, že se matematiku učí hodně formálně. A protože nemají ten základ, o kterém jsem psal výše, požadavky musejí nutně klesat. Všímají si toho učitelé obou stupňů škol. Hejného metoda se na ten formalismus snaží reagovat. Nejde v ní ani tak o zvířátka, šipky, autobus nebo o to naučit děti počítat jako spíše o rozvoj palety dovedností. Vedle rozvoje myšlení, které, jak někdo v komentářích uvedl, se využije i jinde, mohou získávat dovedností, které se hodí v běžném lidském soužití - naslouchat druhým, respektovat jejich způsob vnímání a zároveň umět argumentovat, vzájemně se podporovat atd. Učitel zde není garantem pravdy (to dnes není efektivní - viz výše), ale vytváří prostor pro to, aby se děti mohly intelektuálně osamostatňovat. To se děje tak, že matematiku a její zákonitosti objevují. Samozřejmě že především ti nejlepší, ale k těm slabším se během výuky dostanou zkušenosti těch ostatních. A že si děti umějí vysvětlovat, když k tomu dostanou prostor. Přitom se naučí i standardně počítat, byť to není tak rychle, jako když se to driluje. Nijak je to při řešení úloh nemusí limitovat. Bohužel je docela těžké to jako učitel dělat dobře; ne každý dokáže sestoupit z piedestalu toho, kdo má velkou moc nad dětmi, zvlášť na prvním stupni, nebo si dokáže přiznat, že dítě je v něčem o hodně dál; rozuměj, že má mnohem větší talent než já. To se dá poznat při tomhle způsobu výuky dost brzy. V běžné matematice, kdy jde hlavně o čísla a počítání s nimi, to vidět být nemusí. Dobře to nemůže dělat ani ten, komu je tento způsob výuky vnucen; i to se děje.

Když se to naopak dělá kvalitně, výsledky dětí se dostaví automaticky. Z pohledu pouze matematických výstupů to nemusí být tak patrné (proběhlo zatím jen velmi málo srovnání), ale z pohledu jiných dovedností to je vidět dost. Je třeba velký rozdíl v tom, jak děti dokážou "vidět" a popisovat své vlastní myšlenkové pochody nebo jak se staví k řešení problémů. Může být, že to někdo bude vnímat jako něco normálního, k čemu není potřeba nějaká nová metoda a co se dnes běžně děje, ale právě z vlastní zkušenosti vidím, jak s tím dnes děti mají obrovské problémy. Proto Vidlák píše, že o své děti strach mít nemusí.

Takto by se dala ukázat jedna oblast za druhou a mohly by se najít podobné principy a zkušenosti, které jsem popisoval v matematice.

Co k tomu dodat na závěr? Vím, že popisovat situaci ve školství není jednoduché a vždy je to zjednodušené, stejně tak jako jsem to v předchozích řádcích udělal já. Je to ztížené i o to, že každý se školou má svou jedinečnou zkušenost, kterou vše hodnotí. My učitelé navíc nejsme většinově bráni jako profesionálové ve svém oboru a ani se tak mnohdy nebereme. Přitom nevím, zda v dnešních podmínkách lze pro zvýšení kvality školství udělat více než se rozhodnout jít učit. Jak říká jeden můj kamarád: kdo se rozhodne učit na základní škole, jde bojovat do první linie. Je to z určitého pohledu kapka v moři, ale na systémovou změnu doba asi ještě nenazrála.

 

Hodnocení
Zatím bez slepic

Komentáře

Trvalý odkaz

Dohadoval jsem se jednou s jedním, který obhajoval názor, že není třeba biflovat encyklopedické znalosti, že dnes je velmi snadné a rychlé si potřebné údaje dohledat na PC.
A to když někým budeš diskutovat nějakou konkrétní záležitost, řekneš, dej mi na to nějaký čas, já si to dohledám na gůglu?
A bylo vymalováno.

Člověk musí dostat do hlavy velkou porci údajů za všech možných oborů, aby se mu tam vytvořila mozaika, se kterou si tam bude převalovat, třídit, spojovat, kombinovat. A když pán Bůh dá, nalezne spojením těchto mnohdy vzdálených údajů novou do té doby skryté scházející políčko mozaiky - tomu se pak říká objev.

Bez toho, aby si ty údaje člověk do hlavy nacpal, to nefunguje, nemohou vznikat inovace. Škola musí dát základ, zbytek se musí načíst.

Zatím bez slepic

Hlavně - jak mohu kriticky zhodnotit nalezené informace, když nemám, s čím je v hlavě porovnávat? Tenhle absurdní protimluv ("Všechno si najdete, důležité je učit kriticky vybírat to pravdivé") mě nikdy nepřestane fascinovat.

Zatím bez slepic

a škaredý dědek a vůbec nevíte, že nalezené informace bude dotyčný porovnávat podle ojropských hodnot. To je přeci jasné každému, kdo je aspoň trochu chytrý, mladý a krásný!!!
Soudruzi se prostě stejně jako kdysi postarají o to, aby byl dostupný manuál, co a jak si máte jedině správně myslet. V étom děééélo.
A jestli si myslíte, že jsem blbec, není to žádná pravda. Mám poblíž sebe dvě "svazačky" tohoto typu. Jedna čtyřicítku na krku, druhá ještě o něco chytřejší a krásnější a mladší a je to děs. Vůbec nechápu jak ta "ještě lepší" může mít se mnou společný genetický základ.
A POZOR!!!
Hlavní finta spočívá v tom, že je schopna vás intelektuálně tak zvalchovat, že zcela vážně přemýšlíte a provedení lobotomie na vlastní žádost.
Vždy, když jsem tuto osobu nucen potkat, zažívám pocit ponížení, potupy a zašlapání metr pod zem. A mám velmi těžce zvladatelné nutkání buď zabíjet nějakým zvláště trýznivým způsobem, anebo prchat někam daleko.
A nejsem sám.

Zatím bez slepic

Já vím... :-(

Zatím bez slepic

Nesouhlasím, Targus popisoval mě! :-)

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

před 15 lety jsem si zkusil studium bakaláře politologie. Co mě nejvíce fascinovalo. Byli tam tací, kteří při studiu nepřečetli žádnou knihu z doporučené literatůry, a ještě to měli za přednost...

Zatím bez slepic

Neco jako kurzy panicu panicum o soulozeni.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

K modernim vyukovym metodam matematiky. Zdeňek Pohlreich rika majitelum restauraci: neda se vymyslet nic lepsiho nez bilej, kulatej talir.

Neco podobneho my meli probirat prvni pulrok na kazdym pedaku az do uplneho pochopeni.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

O jednání ve sněmovně - Birke kontra Volný:
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Ksindl-hajzl-neziskovky-K…
Podrobný záznam z jednání skýtá poněkud jiný obraz o tom, co a jak se dělo. Ale na to už si člověk tak nějak zvyk.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

"Je dobré znát Archimedův zákon a umět ho tvůrčím způsobem uplatňovat.
Pro jistotu se však také nauč plavat."

Zatím bez slepic

In reply to by Asfaltový holub (neověřeno)

Trvalý odkaz

Znám to ještě jinak. Topí se krásná mladá žena a volá o pomoc. Rybář na břehu ji slyší, přiběhne a ptá se jí: " Jsi dobrá v posteli?" "Ano, všichni mě jenom chválí!" "Vidíš, kdyby ses místo toho raději naučila plavat, nemusela bys teď volat o pomoc!"

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Já jsem se setkal u mojí maturity se zajímavým přístupem.
U písemek z odborných předmětů, el stroje a energetika jsem měl taháky o velikosti A4 volně na lavici a nejen sám.
Po konci zkoušky jsme se ptali, proč to nikomu nevadilo?
Odpověď profesorů zněla:
U této zkoušky máte přístupné mat. technické tabulky a tam jsou všechny potřebné vzorce a postupy.
A pokud je nebudete umět aplikovat, ty vzorce, postupy, je vám jakýkoliv tahák, nápověda k prdu.
A jako vyučující vidím, jakou práci jste si dali s přípravou.
Tedy nejprve si to natluč do hlavy a pak to budeš umět někde vyhledat, až to budeš potřebovat. Ale v hodině -H- musíš vědět co potřebuješ najít.

Zatím bez slepic

In reply to by mirek58 (neověřeno)

Trvalý odkaz

fyziku. Klíďo nechával studenty opisovat z taháků, ovšem - pozor - pokud byly psány vlastní rukou. A sudent je musel přiložit k písemce. Pokud to byl tahák od někoho druhého, anebo tištěný papír, nemilosrdně vše zabavoval a maloval do bonzbloku pětany.
Moc jsme se nemuseli, ale nějak jsme se respektovali a při maturitě jsme si podali po mém závěrečném výkonu ruce a poděkovali si.
Zůstal dobrý pocit...

Zatím bez slepic

Vzpomínám si na svůj první tahák z Fyziky na gymplu. Vypsal jsem si do něj co nejdrobněji to nejhlavnější... A zjistil jsem, že papír A4 nikde neschovám... Tak začalo ubírání z papíru a tlačení zbytku di hlavy. Čtvrtá verze už měla rozumnou velikost. Jen jsem ji vlastně už nepotřeboval... Holt nebyly laserové tiskárny a ruka měla limity...

Zatím bez slepic

U nás to byl pan inženýr Jäger na mechaniku. Kdo měl při písemce vlastnoruční tahák, byl pochválen:
"Vidím, že jste se připravoval!".
To "vlastnoruční" bylo nepřekročitelnou podmínkou.
Přál bych dnešním studentům někoho, jako byl ing. Ptáček na předmět "automobily". Znal teorii (byl soudním znalcem) a aplikoval nám ji do praxe, protože ji znal také. Občas si u kamarádů v ČSAD vzal náklaďák a jel "na kšeft". Párkrát jsem byl s ním - třeba ze Škody Plzeň s částí statoru pro vodní elektrárnu Liptovská Mara. Nejlepší škola v praxi. Přes velmi neformální vystupování měl tudíž i respekt, k němuž ovšem přispělo i to, že měřil 212 cm. :-)

Zatím bez slepic

In reply to by Godot (neověřeno)

Trvalý odkaz

Kvalitní tahák znamená si to srovnat do logického systému, čili porozumět látce - proto i já razil zásadu - při učení si piš tahák, pak si to z něj jednou opákni - stejně ho nebudeš potřebovat.

Zatím bez slepic

Taháky jsem si dělal snad jen jednou na vojenské katedře - elektrické vybavení letadel (Mig21), dělal jsem to na malé kartičky tak 4*5 cm a když jsem to měl hotové,tak jsem to uměl tolik, že jsem je věnoval komusi jinému. V současné době si z rozmařilosti dělám učňák, ředitel mi neodpustil nic, kromě češtiny, tak jsem postupně chodil na zkoušky z matiky, fyziky, ekonomie, občanky (ani státnice z ML nepomohly), přírodní vědy, angličtiny (maturita z RJ také neuznána, asi je to málo cizí jazyk) a dokonce i tělocvik mě neminul. Výuka odborných předmětů je tragédie, dva učitelé nám oznámili, že daný předmět normálně neučí, nebaví je a ví o něm prd (doslovná citace), jiný zase neustále odbíhá z otevřené učebny a stále opakuje, že otázky ani témata zkoušek z minula nesmí ani naznačovat a že si nesmíme nic fotit z tabule a diktuje nám na opis různé tabulky. Učební materiály nám doporučují hledat na internetu. Dokonce i předměty znám jenom zkratkou a ani nevím, jak se jmenují. Chtěl jsem se potrestat, tak to mám.

Zatím bez slepic

V současné době si z rozmařilosti dělám učňák.
To jde? Kdysi jsme s kolegou úhlavním kamarádem plánovali únik z pakárny inspektorů jisté obchodní organizace, že jako chceme se vyučit na truhláře (stavba repráků, knihoven domácích i postýlek a tak). Zamítnuto s tím, že společnost již tak dost investovala do našeho vzdělávání, třeba vracet.
Dnes se svíčkou se táži svého otce, mistra řemesla od letadel přes nábytek po hajzl, proč mě nevyhnal od knížek ke svému ponku v boudě. A proč mě hnal od ponku ke knížkám.
Chce mě jakási neziskovka v 66 předělat na nožíře, kováře? Do truhláře už nejdu, prsty potřebuju.

Zatím bez slepic

Jasně, že jo. Uděláte se školou smlouvu a už to jede. Jenom se nesmíte čílit, že si vás někteří učitelé chtějí vychutnat, zvlášť když ví že máte vš, což jinak docela tajím.

Zatím bez slepic

Prostě si dej přihlášku a navíc to máš zdarma...

Ono to šlo vždycky, jenom lidem zamrzlo v halvě, že už na to přeci nemaj věk, takže protože na to nemaj věk, tak je logické, že to nejde ;)

Zatím bez slepic

Uznal jenom češtinu? Mě uznal češtinu a matiku, když sem s toho maturoval. Asi nějaký lepší oddíl na matiku... A u odborných je to u nás lepší, ale problém je, že polovina z nás je z praxe, takže mi se ptáme na to co nás zaujme na podrobnosti a to je průser, ale za to nemůže učitel, protože to jsou otázky co uznávám jsou moc na obsah střední školy :D

Zatím bez slepic

In reply to by mirek58 (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ja vzpominam na Algebru na VS.

Programovani kalkulacky pro matice s komplexnimi a imaginarnimi cisly mi dalo praci na tyden :)
Problem byl v tom ,ze jsem nemohl vyhodit hned vysledek, ale musely tam byt mezikroky, jako by to clovek pocital :)
Jako jediny jsem sestavil matici spravne.

Stejne, jako ve statistice. CLovek si musel uvedomit souvislosti, a sem se to celekm dobre hodi, POUZIT "SELSKY ROZUM"

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Podle se autor článku dopustil standardní, neustále dokola opakované chyby. Ač to přímo nenapsal, tak nějak automaticky předpokládá, že:
* naprostá většina dětí je nadprůměrně inteligentních, a hlavně že
* naprostá většina dětí má o školu zájem.

Autor píše "Děti již na prvním stupni často nerozumí tomu, co v matematice dělají" - to by chtělo vysvětlit. Ono je totiž v zásadě úplně jedno, jestli si žáček nadriluje postupy, nebo zda si nadriluje to porozumění - podle mne v tom totiž zásadní rozdíl není, jen se pohybujeme na jiné rovině. Nadrilování postupů má ovšem řadu výhod, vede k rychlejším výsledkům a také k tomu, že žáček může bez dlouhého přemýšlení odhadnout, že výpočet/výsledek není v pořádku. Ohledně "Hejného metoda se na ten formalismus snaží reagovat ..." - obávám se, že to je výuka množin v bleděmodrém. V experimentálních třídách, na gymnáziích apod. funguje perfektně, ale po nasazení do standardního terénu nikoliv. Za bývalého režimu se na to přišlo dost brzy a tiše se od toho upustilo. Dnes, kdy jde primárně o to vysát ze státu peníze, viz různé neziskovky, tísnění člověci, EDUiny, ombudsženky apod., bude náprava horší.
Moje žena učí na spíše podprůměrné střední škole. Nepřejte si vědět, co se od ní dozvídám. Studenti většinou přicházejí bez elementárních znalostí; spočítat si procenta, umět použít trojčlenku, základní pravopis - to vše je bída. Ale nechybí jim sebevědomí stylem "na co mi to bude", "najdu si to na Internetu" atd. Nicméně žena je tak trochu sekernice a nepoleví, navíc má skvělou paměť a je naprostu důsledná, takže když sebranka pochopí, že u ní s kecy opravdu neuspěje, poddá se (ta sebranka ;-)). Žena vidí velký problém v tom, že studenti nebyli ze základní školy zvyklí se učit a také nebyli vedeni ke zodpovědnosti, ani doma. A ještě jedna věc se jí osvědčila, při sebemenších problémech okamžitě kontaktuje rodiče.
Mimochodem, žena letos učí ve třinácti třídách, každá má přes třicet studentů. Denně sedí do večera u papírů a opravuje a opravuje. Přál bych těm teoretikům z fakult a zmíněných neziskovek, aby si to zkusili.

Zatím bez slepic

Franto milený,
zásadní rozdíl je v tom, že tvá žena je zcela jistě stará, hloupá a škaredá, protože zřejmě zadává domácí úkoly a písemné prověrky a dokonce to všechno - považte - i čte a opravuje, a tak získává jakousi zpětnou vazbu o znalostech svých svěřenců.
Má žena - Stará Jahoda - mi na celkem obstojné úrovni dělá rozvědčíka, takže mohu docela zodpovědně prohlásit, že s domácími úkoly se rasují pouze staří nevzdělaní pitomci. A že písemné úkoly jsou pro nevzdělatelné blbce, kdežto do škol dnes chodí samí mladí (to opravdu) a krásní géniové.
Pročež jim úkoly dnes nikdo nedává (aspoň na naší ZŠ) a vyučující personál namísto toho tráví čas u služebních noťasů pročítáním slintů pana ředitele na "edupage" a následným vyplňováním doslovných píčovin (sorry, pane zemědělče, ale opravdu nelze jinak) seřazených do nádherných "excellentních" tabuliček, na jejichž konci musí vylézt, že zásluhou pana ředitele, potažmo soudruhů, kteří vynašli "dupacího edu" (pane zemědělče, u nás je sloveso "dupat" velmi vulgární), jsou úplně všichni zase o jeden den krásnější, mladší a chytřejší.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Co píše Franta, je nejblíže realitě. Záleží nejvíc na přístupu žáka (a rodiny) ke škole a učení. Na metodách ani tolik ne. Zdravím všechny kantory.

Zatím bez slepic

In reply to by Hirošima (neověřeno)

Trvalý odkaz

Na zjištění úrovně jakého dosáhlo dnešní školství, době internetu, je velice dobré si právě na internetu počíst občas třeba v bakalářských pracích. Je to děs.
Polovina z nich je asi tak na úrovni prvního ročníku střední školy "naší" věkové kategorie.
Důraz je kladený především na vnější "dojem " formátu", zbytek zbytečný slovní průjem věčně omílaných frází a pravd.

Zatím bez slepic

Nesouhlasím, jako rodič se na to díváte pohledem času a sedět nad děckem a drilovat základy bere víc času, jak mu vysvětlovat princip. I když asi bude zaležet co se narodí za lumena... Takže oprava, zaleží na škole i na rodině...

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Přidávám dnešního Štěpána Kotrbu.

A teď se ta hovna vylila na povrch... Štěpán Kotrba vytáhl zásadní informace. Jde o Zemana
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/A-ted-se-ta-hovna-vylil…

Jako obvykle je to nářez... výročí humanitárního bombardování, ovlivňování soudců, Venezuela...

Zatím bez slepic

To ještě v ČSSD měli (většinově) koule. A Zaorálek byl zrovna ve fázi "krysa". (On je nějak cyklicky střídá, ale když se dostane do fáze krysa podruhé, tak už nemá šanci na její věrohodné opuštění. Aspoň u mě teda.)

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Tak jen jednu poznámku, kdyby bylo vše dobré, tak se o tom nekecá a kamarád , sředoškolský profesor by nechtěl zbytek nutného pracovního zařazení těsně před důchodem raději strávit přikulováním sudů. To, že se zkouší vše možné je dobré, ale snad by si na experimenty mohli vybrat soudruzi něco jiného než naše děti.
Mimo téma.
Mhttp://www.stredoceskenovinky.cz/zpravy/regiony/hejtmanka-chce-rozvijet…

Zatím bez slepic

Ta Jermanová je také dárek. Už nějakou minutu přemýšlím nad pasáží: "Jermanová zmínila vzájemnou historii Ukrajiny a České republiky. „Naše společná historie nás zavazuje."".Netuší někdo, co tím myslela? To vraždění Čechů na Volyni?

Zatím bez slepic

zavod, kto bude prvy v tenkom creve. :D :D :D Andyho realpolitik je felice sajimafa :D :D :D
Gratulujeme a ticho zavidime :D :D :D
Aj my sa snad na podiove umiestnenie dostaneme :D :D :D

Zatím bez slepic

opravdu, když se na celý ten cirkus jeden koukne z jedoucího rychlíku, tak jedny volby jsou nelegitimní, ty prezidentské a druhé legitimní, ty parlamentní.
Jako senochrup říkám, že pokud jsou jedny podvodné, zmanipulované, druhé zákonitě musí být taktéž.
Tolik logika věci.
A to pomíjím všelijaké pozorovatele a dozorce z ciziny, Vždyť ti byli vymyšleni právě pro zajištění regulernosti daných voleb všude na světě.
Nebo se pletu?

Zatím bez slepic

In reply to by mirek58 (neověřeno)

Trvalý odkaz

Zajímavá logika.

Zatím bez slepic

In reply to by mirek58 (neověřeno)

Trvalý odkaz

si zrazu spomenuli, ze zrovna pri tej volbe boli veci hodne zatratenia a pri hentej zase vsetko ciste ako slza z laveho oka Krista....

Zatím bez slepic

In reply to by mirek58 (neověřeno)

Trvalý odkaz

Nepletete se. Samozřejmě, kdyby Maduro chtěl, tak by musel i zmanipulovat volby parlamentní. Prostě jsou to pičusové a my spolu s nimi díky Andymu.
Tak jak já to vidím, Andy je prostě svině a hajzl a už dost jeho jakéhokoliv hájení. Šmitec.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Vážení diskutující,
všem děkuji za komentáře. Můj článek měl být především o dnešních dětech, Hejného metoda byla jen jako ilustrativní příklad. Nemám čas a prostor reagovat na všechno, tak to napíšu v jednom.
Někdo napsal, že nejvíc záleží na rodině. Souhlas. Trend je však takový, a je to vlastně vzhledem k nastavení celé společnosti přirozené, že čím dál víc dětí v rodině nedostává to, co je pro zdravý vývoj jedince potřeba. Tady můžu objasnit můj hlavní předpoklad. Věřím, že děti mají přirozenou potřebu se učit a objevovat, a je to vidět tím více, čím jsou menší. Že školu pak vnímají již na prvním stupni téměř v protikladu k této potřebě, ukazuje jinam. Jak někdo v nadsázce řekl: Kdybychom k dětem přistupovali v době, kdy se učí chodit (názor mluvit, …), jako k nim přistupujeme ve škole, nikdy by se to pořádně nenaučily.
Ad Hejného metoda:
Objem a rozsah je dán RVP, učebnice mají stejnou doložku jako jakékoliv jiné učebnice.
Také si nemyslím, že Hejného metoda může vše vyřešit, je to jen metoda a i pan profesor Hejný říká, že je nesmyslné chtít, aby se tak učilo všude. A drobnost k metodám. Víte, že podle posledního znění, nevím jaké, vyhlášky za metody odpovídá učitel a ani ředitel by mu do toho neměl mluvit, pokud splňuje výstupy?
Targus se ptal, na názor v případě, že je někdo díky metodě úplně mimo. Nevím, o čem to vypovídá víc, zda o dotyčném, o metodě, nebo o tom, kdo ji používá. Podle mě je jen jedna matematika a cest k jejímu zvládnutí bude víc. Z mé osobní zkušenosti mohu dodat, že jsem před pár lety vedl žáky pět let touto metodou a viděl jsem je pracovat v hodinách matematiky v šesté třídě. Trvalo jim krátce, než se sžili s jiným způsobem a nezanechalo to na nich následky. A znám další podobné případy i v souvislosti s přechodem na střední školu. O maturitě pomlčím, to je kapitola sama pro sebe a nevyznívá dobře zase pro současné způsoby výuky. Nutno podotknout, že znám i plno negativních zkušeností s přechodem na jiný stupeň, ale pouze z doslechu.
Odbornou stránku didaktiky matematiky nechávám uzavřenou, i když mě v komentářích hodně zaujala. Potřeboval bych na odpovědi lepší podmínky. Třeba někdy příště.
A sám se za reformátora vůbec nepovažuji. Jen učím, jak nejlépe dovedu, a zároveň nechci ustrnout a dopadnout jako někteří mí kolegové - správněji, jak někdo trefně zmínil, kolegyně. A vnímám, že troubit podobné myšlenky na "plnou hubu" do společnosti a ještě za to být placen nikam nevede.

Zatím bez slepic

In reply to by David S. (neověřeno)

Trvalý odkaz

Vztyčený palec :-)

Zatím bez slepic

In reply to by David S. (neověřeno)

Trvalý odkaz

Na školství z doby komoušů nebylo nutné nic reformovat (neboli zásadně měnit), jen přidat jazyky a nějaké další drobné úpravy, které přináší rozvoj IT, moderní pomůcky a pod.
Ale náš cíl je zřejmě tento: https://vlkovobloguje.wordpress.com/2015/11/13/jeste-jednou-o-skolstvi-…
(na původním webu ty články asi nejsou tak to posílám přes kosu)

Zatím bez slepic

Mno ... :-)

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

No soudruh Filip má pravdu a teď co s tím. Stále bude platit, že politika je umění možného a za nějaké prebendy budou tudíž dál podporovat vládu. Prostě jim nestačilo chování Petříčka na Ukrajině a jeho podpora Banderovcům, prostě zatím je to málo. Co ještě je potřeba , aby se stalo. Co takhle rozvrat Běloruska, aby toho bylo víc. Už dnes jsou komouši za šašky. Jo a víte proč Petříček navrhl uznat Guaida nebo jak se jmenuje? No protože podle dotazu redaktorky ČT nechtěl být ve společnosti států, které naopak Madura podporují. Tedy ne s RF, Čínou, Iránem, Běloruskem a tak dál. Soudružka redaktorka vyjmenovala těchto zhruba pět nebo šest zemí, ale pokud vím, tak Guaida zatím uznalo jen něco přes dvacet nebo pětadvacet zemí. No nic, jdu blejt a pak spát.

Zatím bez slepic

In reply to by Hnidopich (neověřeno)

Trvalý odkaz

"Nechtít patřit mezi některé státy" je asi ten nejpitomější možný argument, co mohl Petříček vyplodit. To i to "Jsme solidární se spojenci" má větší váhu.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Hľadáte úver úverovú spoločnosť, ktorá vám môže pomôcť s nízkym percentom úveru a má rýchle spracovanie? musíte si kúpiť dom alebo začať nový obchod, a potrebujú finančnú pomoc? všetko, čo potrebujete, je tu a veriteľ môže ponúknuť pôžičku v rozmedzí od 60 000,00 EUR na 27 500 000 EUR ako zmluvný úver jednoznačne oprávnené dlžníka. som agent a môj e-mail je: agentflcom@yahoo.com

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Hľadáte úver úverovú spoločnosť, ktorá vám môže pomôcť s nízkym percentom úveru a má rýchle spracovanie? musíte si kúpiť dom alebo začať nový obchod, a potrebujú finančnú pomoc? všetko, čo potrebujete, je tu a veriteľ môže ponúknuť pôžičku v rozmedzí od 60 000,00 EUR na 27 500 000 EUR ako zmluvný úver jednoznačne oprávnené dlžníka. som agent a môj e-mail je: agentflcom@yahoo.com

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

robilo sa vela reforiem ucenia matematiky a zistilo sa ze rok dva po reforme isla matematika ludom dobre a potom sa to zhorsilo
interpretacia? Ked ucitel sa musel naucit nove postupy tak to premyslanie odovzdaval aj ziakom
akonahle zapadol do beznej ruitiny aj matematiku odovzdaval ako nudnu rutinu a vysledky sa zasa zhorsili

Za seba to vidim tak ze najviac robi osobnost ucitela a jeho pristup a asi este viac robi to ako ziak pracuje samostatne na com mu zalezi a co iniciativne vymysli
preto je dobre podporovat rozne zaujmove kruzky a sutaze a zaroven sa deckam venovat

Zatím bez slepic