Vidlácky o elektroautech

Autor
Štítky

Dnes bych chtěl po vidlácku zareagovat na nedávnou diskusi o budoucnosti automobilismu (která se rozeběhla pod článkem o domovině - jak jinak že?) především pak o budoucnosti elektrické a elektromobilní. A nebudu vás napínat, podle současného stupně rozvoje poznání si vidlácky myslím, že elektroauta budou vždycky jen drahá hračka pro bohaté, ale nikdy se z nich nestane ten Fordův sen o Americe na kolech. Tedy že bychom měli novodobý elektrický model T, který by zahájil novou éru automobilismu. 

Mimochodem... pokud někdy dojde na podobné diskuse, lidé technického vzdělání a kutilové bývají k elektroautům skeptičtí, kdežto lidé vzdělaní humanitně v nich vidí obrovský potenciál. 

Víte, já uznávám ty dnešní argumenty.  Že auto s bateriemi a jednoduchým elektromotorem váží stejně jako auto s benzínovým motorem, převodovkou, turbem, výfukem, katalyzátorem, filtrem pevných částic a nádrží na pohonné hmoty.  Źe masová výroba ve velkém sníží náklady a elektroauto není nic primárně složitějšího než dnešní přeplňovaný turbodiesel a tak nebude ani dražší. Chápu i to, že když to auto doma v garáži píchnu do zásuvky, tak se mi za noc dobije a náklady na kilowatthodiny budou nižší než náklady na benzín. Stejně tak vím, že člověk věšinu času sedí v autě sám a jede trasu do sta kilometrů. Jen deset procent cest je delších.  Tohle všechno vím. a kdybych věděl jen tohle, zdálo by se mi to také smysluplné. 

Ale já kromě toho i vím, že dnešní nejmodernější baterie typu Li-On, ale i starší Ni-Mh a dokonce i ty nejmodernější co jsou ještě v laboratořích, mají už dnes energetickou hustotu větší než TNT. Kilogram Li-On baterie má v sobě víc energie než kilogram dynamitu. A dnešní dojezd aut je při nejlepší vůli poloviční oproti benzínu a to ještě nesmíme v zimě topit a v létě pouštět klimatizaci. Energetická hustota baterií už dnes dělá problémy. Tak velké, že si hodně lidí popálilo uši od hořícího mobilu a s některými typy mobilů vás nepustí do letadla. Teď si představte, co se stane, když té energie bude v baterii ještě dvakrát tolik. To pak takové auto při srážce nebude nutné odtahovat. To se výbuchem uklidí samo. 

Stejně tak vím, že většina cest autem je relativně krátkých a kapacita dnešních baterií by na ně klidně stačila. Ale kupují se auta podle této myšlenky? Koupě auta se v hospodách diskutuje poměrně často. Je to typicky chlapská diskuse. A světe div se, většinou si chce člověk koupit auto ne pro typickou jízdu, ale pro všechny případy. Proto si lidi kupují kombíky, protože tu a tam (dvakrát do roka) vezou skříň. Sem tam (jednou za dva roky) jedou k moři. Neznám nikoho, kdo by si řekl, že devadesát procent času je v autě sám a tak si koupí maličkou Toyotu Aygo a když bude chtít něco stěhovat, tak si půjčí dodávku. Stejně tak bych řekl, že při koupi elektroauta bude hrát roli i úvaha, jak často se musí dobíjet a kam se na to jedno dobití dojede. 

Většina lidí také nebydlí jako já v baráčku s garáží, kde by mohli mít tu domácí nabíječku Většina aut stojí normálně venku před panelákem na ulici. Tahejte si prodlužovák ze šestého patra... Ti budou muset jezdit nabíjet na nějakou elektrobenzínku. I když  na takové dobíjecí stanici budou mít superhyperrychlonabíječky, stejně to bude trvat okolo deseti minut, protože fyziku neukecáte. Do té baterky to nejde rvát jako do kondenzátoru. Když si představím, že dneska natankujete a zaplatíte za dvě minuty, tak to znamená mít pětkrát více stojanů a nabíječek, aby to na benzínkách vypadalo stejně jako dnes. Jinak se budou zákazníci rozhodovat i podle front. Nemluvě o tom, že stojan na výdej nafty stojí okolo sta tisíc korun a rychlonabíječka stojí pětkrát tolik. 

Naše republika má denní spotřebu ropy (a tedy benzínu) na energetické úrovni nejméně tří Temelínů (a to jsem možná ještě podcenil).Bylo by sice asi zajímavé neplatit Putinovi za ropu asi by se taková stavba jaderné elektrárny časem i vyplatila, ale bez vybudované kapacity by to nešlo. Je celkem jedno, jestli to bude jaderná elektrárna, uhelná či plynová elektrárna a nebo adekvátní počet větrníků a solárů. I kdybych věřil, že cena energie z obnovitelných zdrojů konkuruje ceně energie z jaderných elektráren (čemuž nevěřím) tak pořád platí, že obnovitelné zdroje nejsou významně levnější a jejich vybudování bude stát podobné peníze jako postavit jadernou elektrárnu. Dobudovat Temelín má stát asi  500 miliard. Tři Temelíny by pak stály víc než náš státní rozpočet. A to vůbec nemluvím o tom, že komunisti sice Temelín nedostavěli, to udělala až Zemanova vláda, ale měli už postavené ty páteřní linky vysokého napětí. A co neměli postavené, to bylo schválené v územních plánech a byly na to zajištěné pozemky. Chtěl bych vidět, jak dneska stavíme přes celou republiku vedení vysokého napětí pro tři další obrovské elektrárny. případně bych rád viděl, kde se najdou peníze na vybudování příslušného počtu větrníků a solárů, když cena energie nestoupne a nebude se dotovat. 

Náš stát má z fosilních paliv hóóódně velkou spotřebí daň. Kdyby tu jezdila elektroauta, čím by výpadek této daně nahradil? To se neví, ale moc bych nedal za to, že by zdanil elektřinu nebo uvalil přímo nějakou silniční daň na ježdění, případně mýto. 

Abych to tedy shrnul... Dnešní baterie mají malou výdrž a není kde je rychle a často dobíjet. Ani nebude. Pokud se zvýší kapacita baterií, budou mít větší tendenci vybuchovat. Pokud by se toto všechno podařilo vyřešit, musela by se energie pro všechna ta auta vyrobit a připravit zcela nová infrastruktura. 

Je ovšem možné, že mé argumenty budou smeteny, ekologie zvítězí a za pár let nám spalovací motory zakážou. Možná se na to udělají příslušné zákony, dotace a bude se budovat infrastruktrua za velké prachy. Ale přes všechny aktivisty, Vidláky, elektromobilisty a tak dále, bude jednou muset přijít den, kdy si do toho elektroauta sednou miliony lidí rozjedou se pak budou nabíjet. Pak se ukáže, kdo měl pravdu. 

Všimněte si prosím, že jsem zcela pominul problematiku kamionů a nákladní dopravy vůbec. 

Mnohem snáze si dovedu představit, že se dořeší software a senzory pro samořiditelná auta. Věřím spíš tomu, že jednou auta nebudou potřebovat řidiče a tím pádem nebude nutné, aby na svého majitele čekaly. Tím pádem budou moci jezdit a vozit mnohem více času a díky tomu jich bude zapotřebí méně. Nebude nutné si je parkovat před vchodem, nebude nutné aby na vás čekaly před zaměstnáním. M

yslím si, že toto je bližší revoluce v dopravě než elektromobilita. 

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Komentáře

In reply to by Hnidopich (neověřeno)

Trvalý odkaz

nemam tolko ani nahodou...cize dochodok v nedohladne - ak vobec.
Ale zase mam viac rozumu a menej deti ako Vidlak. Nechvalim sa svojou rastucou plesinou na sieti :D
A pokial viem do Pelhrimova sa jazdi
za a - busom, na obhliadku krematoria zvonku
za b - autom v drevenom spacaku - na blizku a ohnivu prehliadku interieru a technickych vmozenosti
za c - niekde inde..pre tych co seru na kremaciu :D

V kazdom pripade ja len dufam, ze jsem dostatecne mlad :D, aby som sa dozil funkcnej jednotnej dialnice z KE do BA :D. Ale kazdym rokom som vacsi skeptik :D

Zatím bez slepic

In reply to by Hnidopich (neověřeno)

Trvalý odkaz

Myslím, že těch, kteří jsou věkově bližší Vidlákovi, tady bude víc..;)

Zatím bez slepic

takto kazit plany Hnidopichovi...to se proste nedela :D

Zatím bez slepic

In reply to by Zvedavec (neověřeno)

Trvalý odkaz

Ale houby, nic mě nezkazil. Také jsem pochyboval, zda v Pelhřimově nějaké to krematorium od slavného uvedení filmu , "Marečku podejte mi pero" vůbec vzniklo. Jo fiktivní, to ano, nakonec to jsme se naučili od svých východních bratrů. Ti to nazývaly Potěmkinovými vesnicemi. No sranda. Jenže Potěmkin jen upravil okolí cesty pro příjezd Kateřiny Veliké na Krym jak známo dobitým a nabytým slavnými Ukrajinci pro tuto velkou carevnu a báťušku Rus.. Tak to nejspíš tito velikáni z Okrajiny dnes popisují svým dětem.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Vám musím říci že elektromobilitě nerozumíte, prezentujete jen pár hospodských názorů,
technická realita je jiná a co si o tom myslí Češi není vůbec rozhodující. Až budu v pátek na pevném internetu napíši více.

Zatím bez slepic

Pane Vaněčku,
jsem docela zvědavý na Váš článek. Alespoń doufám, že to bude článek a ne jenom pár poznámek.
Mimochodem, co si myslíte o nových akumulátorech na bázi fluoru, které mají pracovat při pokojové teplotě a mají mít desetinásobnou kapacitu proti lithiovým?

Pokud to není předčasné jásání a pokud se je podaří uvést do výroby, pak by budoucnost elektromobility, ale i ostrovních solárních systémů mohla vypadat podstatně jinak než dnes.

(Mimochodem, moje dcera a její přítel si koupili Teslu. Tuším před dvěma roky. Teď ji prodávají...
Žijí v Norsku, kde je infrastruktura pro elektromobily mnohem propracovanější než jinde.)

Zatím bez slepic

predavaju ju ...lebo si idu kupit novsi model??? :D

Zatím bez slepic

profesionálního zájmu - kolik bude činit na onom odpálení Tesly (někam daleko do pryč) provar?
Jen abych se zorientoval, kdyby se čirou náhodou někdo v mém okolí zbláznil, jak dlouho ho mám kopat do hlavy a jak dlouho do prdele...

Zatím bez slepic

Targusi,
stejnou otázku si kladu také...
Jen moje patologická slušnost mi nedovoluje použít vaši formulaci.
Snad tu informaci vytáhnu ze sestry bývalé elektromobilistky, mně by se asi nepřiznala.
Můj názor na SOUČASNOU racionalitu výroby a používání SOUČASNÝCH osobních elektromobilů se SOUČASNÝMI lithiovými akumulátory je nejspíš ještě vyhraněnější než váš či Vidlákův.
Ale rád se nechám poučit a přesvědčit o opaku.

Co se týče budoucnosti, je situace možná zcela jiná, všechno stojí a padá se zvládnutím akumulace el. energie do úložiště o řád dokonalejšího a trvanlivějšího než jsou dnešní akumulátory.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Pokud by elektroauto stálo cca 200 tis kč, nemuselo na technickou, mělo dojezd cca 80km tak si ho jako 2-3 auto koupím hned. Ale auto za 3 mega co reálně vydrží pár let - to nedává smysl.
Autonomní řízení by mělo začít tím, že se sjednotí minimálně evropská legislativa a správa silnic a dálnic (značení, signalizační prvky atd.), ale to na pořadu zatím není, tak nebude ani autonomní řízení.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Pánové, rekuperace (dále jen R) je složitá, jak ruský budík.
V zásadě je proveditelná na jednofázovém motoru poháněném střídavým napětím a navíc ještě musíte mít vyhovující kmitočet.
V každém jiném případě musíte namontovat milion dalších 3,14-vin, aby to dělalo i něco rozumného, kromě zvýšeného rizika požáru (kinetickou energii je potřeba na něco proměnit, nejlépe na teplo). Myslím, že úplně postačí, když tu napíšu, že ten "ohromný potenciál" se na českých žel. tratích využívá teprve pár let, a to pochopitelně zdaleka ne všude (asi na dvou).
Co se týká elektrokřápu, první problém jsem již pojmenoval - je to zdroj stejnosměrného napětí, který je potřeba transformovat na střídavé. Následuje další transformace vygenerovaného napětí při R na stejnosměrné a jeho adekvátní snížení na svorkové napětí elektrokřápu.
A ještě jsme se nepustili do regulace budicího proudu, který ovlivňuje intenzitu zpomalování elektrobrka. Tam je několik způsobů, z nichž nejjednodušší je proměnlivý odpor - reostat, který by ovšem v tak moderním, krásné a chytrém autě neprošel, to je jasné.
Takže se tam narve zas nějaká kvalitní hovadina z jižní Asie, ať to stojí, co to stojí. A s tím pochopitelně dalších pár desítek chytrých řídících jednotek.
Myslíte si, že si z vás dělám ( ! )? V benzínovém Hyundai jich je 73, fakt si ji nedělám.
Takže s tím tzv. nedynamickým ježděním bych byl opatrnější, rekuperace má obvykle výkon okolo 30% trakce a počet km se zmáčknutou brzdou na trase do práce a zpět si jistě dokážete odměřit sami.Střelte si tam účinnost 70%, (ať nežeru!!!) a energii vyprodukovanou R-cí si dopočítáte jako malinu, jste tu samí staří a blbí, kteří se ještě ve školách učili.

Střelím od pasu - zabudování rekuperačního cyklu do vašeho budoucího elektrokřápu se zaplatí po nějakém půlmiliónu ujetých km, a to fandím, jako ještě nikdy. Reálně by to viděl tak na dvojnásobek.

Další problém při R - baterie mají rády všechno, jenom ne rychlé ládování, to je pak nutno pustit chlazení, aby nevyvařily nebo nebouchly. Totéž platí o zbytkovém teplu z R, pokud by baterky nějaký bezpečnostní systém odpojil. Vygenerovaný proud je potřeba někam pustit a spotřebovat, jinak zahoříme. Takže kecy o dobité baterce jedním sjezdem z Baranďáku fakt ne-é.

Zatím bez slepic

ze dnesne auta dostat na 0.5mil km je nemozne,
Cize tvoj vypocet je pekny, teoreticky, nerealizovatelny. Cize - beruc do uvahy vsetko okolo - sa to nevyplati nikdy:D bo dovtedy sa to ekoauto pokazi :D
Ono - len tak namatkovo... v panelakoch (svojho casu kralikarne) su tzv. shodistove svetla.
Za komunizmu to robili tak, ze ziarovky svietili urcity cas podla nastavenia spinaca v suterene. I prisiel niekto s ekologickym napadom - ze nebudu svietit vsetky ziarovky povedzme 20 sekund ale len jedna ziarovka - ta ktora ma.
Kratkym prepoctom - kolko sa platilo za elektriku kym fungoval totalitny sposob - a kolko stalo osadenie ekologickych svietidiel s cidlom - to zacne davat usporu asi za 30 rokov. (Kedze sa uz pokazili nejake kusy - tak asi za 50 ) Pokrok sa neda zastavit :D

Zatím bez slepic

chceš auto, které vydrží bez velkých poruch půl mega, pořiď si v bazaru málo jetou Dacii druhé generace (ty nehnijou) s atmosférickým benzínem. Výkon sice žádná sláva (75 koní), ale těch 800 tis. km bez oprav motoru udělá v poho. Viděl jsem tento motor 1,4 benzín rozebraný po 600 tis km. Tlaky ve válcích jak na novém autě, šály na klice s tisícinovými vůlemi oproti novým, klika bez opotřebení, vačka totéž.

Zatím bez slepic

Schodišťové světla nejsou. Jsou jen schodišťové vypínače. A ty fungují skvěle, jen se ale musí vždy jeden zapnout, na druhém konci schodiště vypnout a pakliže pokračujeme dále , musíme celý proces opakovat a na konci než vlezeme do bytečku nezapomenout vypnout. Ale to vše jde skvěle v bytě, kde si to každý ohlídá a má zájem na úsporách ale ne už v budovách kde se výdaje za spotřebu rozpočítávaly na jednotlivé nájemníky. No a tak se dávaly vypínače s časovým spínačem. Ten je k mání dosud, ale jeho problém byl opět v tom, že buď byl čas nastavený zbytečně dlouhý, nebo naopak příliš krátký. To vše se dalo řešit spínačem v každém patře. Problém byl ten, že tam obyvatelé strkaly sirky, a výsledkem bylo poškození spínače časového a nárůst spotřeby. Vše vyřešily čidla. No kdo je má ví, že nefungují bezchybně. Časté poruchy , špatně osazené, nespínají kdy by měli a pochopitelně výsledkem jsou minimální úspory a časté stížnosti. Tudíž se mění čidla o stošest a investice narůstají. Asi to vyřeší led svítidla. Ale opět ty investice a kde je návratnost.

Zatím bez slepic

Schodišťové světla nejsou. Jsou jen schodišťové vypínače. A ty fungují skvěle, jen se ale musí vždy jeden zapnout, na druhém konci schodiště vypnout a pakliže pokračujeme dále , musíme celý proces opakovat a na konci než vlezeme do bytečku nezapomenout vypnout. Ale to vše jde skvěle v bytě, kde si to každý ohlídá a má zájem na úsporách ale ne už v budovách kde se výdaje za spotřebu rozpočítávaly na jednotlivé nájemníky. No a tak se dávaly vypínače s časovým spínačem. Ten je k mání dosud, ale jeho problém byl opět v tom, že buď byl čas nastavený zbytečně dlouhý, nebo naopak příliš krátký. To vše se dalo řešit spínačem v každém patře. Problém byl ten, že tam obyvatelé strkaly sirky, a výsledkem bylo poškození spínače časového a nárůst spotřeby. Vše vyřešily čidla. No kdo je má ví, že nefungují bezchybně. Časté poruchy , špatně osazené, nespínají kdy by měli a pochopitelně výsledkem jsou minimální úspory a časté stížnosti. Tudíž se mění čidla o stošest a investice narůstají. Asi to vyřeší led svítidla s trvalým sepnutím. Ale opět ty investice a kde je návratnost.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

neřešte akumulátory, rekuperace ..
Pořiďte si oslíka, funguje i na bodláčí a toho je po příkopech dost . a ač mě to děsí, přijde chvíle, kdy budete i in :))

Zatím bez slepic

In reply to by mamina (neověřeno)

Trvalý odkaz

Btw. víte na co vzpomínám už 40 let?
Když jsem potřeboval v patnácti sehnat škváru na nákup mého prvního přibližovadla (Jawa 21), šel jsem do místního kolchozu na brigádu. Ve finále jsem tam za věčně opilého kočího odjezdil asi tak tři týdny s nádhernými koňmi a žebřiňákem. Sváželi jsme seno z míst, kde se báli chlapi jezdit se sběračem, tzv. horalem.
Večer jsem je chodil plavit do řeky, občas jsem spal u nich v maštali, zavrtaný v seně nebo jen tak na podestýlce mezi jejich kopyty.
Bylo to krásné léto...

Zatím bez slepic

In reply to by mamina (neověřeno)

Trvalý odkaz

Kamarád cosi menšího slavil a protože se perspektivně blížila větší oslava, rodina se jej optala, co že by za hodnotný dárek uvítal. Jak už byl v ráži, přál si osla. Rodina se toho ujala a někde zamluvila malé oslátko, bohužel asi měsíc před oslavou pošlo (údajně). Ale že mají náhradu, prakticky stoprocentní - mezka. Tak jej dostal ... . O takové potvoře ani staří sedláci nikdy neslyšeli. Sáhnout na ni se nedá, ani přiblížit ne, kope na všechny strany, a to i přes důrazné pokusy. Prostě "Nudíte se? Kupte si medvídka mývala".

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

Celá ta problematika kolem elektromobilů je o něčem jiném, ale vlastně souvisí s těmi problémy, které jsou zde vypsány. Cílem je, aby nebyly ŽÁDNÉ automobily pro obyvatelstvo. Benzínové a dieselové automobily se zakážou a elekromobily nebudou funkční, bude s nimi mnoho problémů Obyčejní lidé budou nuceni se dopravovat hromadnou dopravou ( proto ty úvahy o městské dopravě zdarma ). Právo na přesun auty bude mít jen nejvyšší elita… ( To je cíl "elit", ale jestli to tak dopadne, je druhá otázka ).
EU také zvažuje, že se bude platit za každý ujetý kilometr ( jako dnes nákladní vozy na dálnici ) nejen na dálnicích a nejen na u náklaďáků, ale i u osobních vozů. To je zase cesta, jak ztížit lidem užívání vozidel.

Zatím bez slepic