Krátký koronavirový úvodník:
Pamatujete, jak jsme někdy o víkendu řešili, že Babiš začíná s vysáváním programu Volného bloku, protože na pondělí avizoval nějaké to další rozvolnění opatření na které mělo dojít po jednání vlády? Nic z toho nebylo. Jednak informace o ohlášeném rozvolnění v podstatě "unikla" a nikdo jí nepotvrdil a jednak podle mě na vládě už věděli, že dojde na větší nárůst případů, který se objevil včera. Jak známe Andreje, v takovém případě se "nebude pouštět do žádných větších akcí". Inu má ještě týden čas. Ale vzhledem k očekávatelným volebním preferencím bych nevylučoval, že ho ta obezřetnost bude po volbách mrzet. Že právě tohle může být v dobrém i zlém ten jeden rozhodující hlas.
To neříkám, abych se Andrejovi vysmál, ale spíš se snažím demonstrovat jak pluje mezi Skyllou a Charybdou.
A teď už dnešní text:
Už nějakou dobu upozorňuji na to, že v předvolební debatě a ani v kampani se kromě hysterických výkřiků vůbec neobjevují témata, která se na nás valí. Kromě toho, že za všechno může Babiš jsem vlastně od žádného kandidáta neslyšel ani hloupý či nesmyslný rozbor toho, proč materiály zdražily i o 100%. Neslyšel jsem ani mylnou či chybnou informaci o tom, kde se to bere a co se s tím dá dělat. Neslyšel jsem od žádného politika ani jeden uhozený rozbor, jak řešit nedostatek elektriky a růst její ceny.
Emisní povolenky, propojení české ekonomiky směrem do Dojčlandu, vlastnická struktura našich průmyslových tahounů, rozložení dodavatelských řetězců, přístup k energetice, nějaká infromace o tom, kterak teď teče ropa a plyn ruskými trubkami, stav zásob našich zemědělských komodit, to všechno je zcela a naprosté tabu. Vyhýbají se tomu všichni, protože to hrozí politickým průšvihem už předem.
Já se tomu na druhou stranu nedivím - proč něco tak složitého vyprávět ignorantům u televize, kteří neudrží pozornost pět minut a jsou schopni si zapamatovat možná nějaký výkřik nebo virál nebo mem (já ani vlastně nevím, co přesně to je). Všichni marketéři přece vědí, že jde o co nejjednodušší heslo, které zarezonuje a zlidoví a to pak vyrábí voličské hlasy. Tomu všemu rozumím.
Ale na druhou stranu... stále více mám pocit, že letošní předvolební kampaň je zase jednou příprava na minulou válku.
Já poměrně hodně přeháním, když píšu o přípravách na katastrofu. To proto, že jsem na tu soběstačnost vysazený, mám to jako koníčka i kus života, opravdu vím co obnáší si vypěstovat potraviny uskladnit je a zakonzervovat. Opravdu vím něco o tom, jaké to je pracovat s vlastní studnou, co člověk potřebuje k práci, aby se na tom neudřel. Když deset let života strávíte učením se soběstačnosti, tak pak soběstačnost vidíte všude a vlastně se "skoro těšíte," že jde katastrofa. Takže kdykoliv se na obzoru objeví mraky, tak mluvím nikoliv o letní bouřce, ale o hurikánu století. Sám sebe beru s rezervou... ale tento blog je zaměřen na drobné soběstačné zemědělství, takže mi odpusťte, že občas straším.
I když se zde zřejmě neshodneme na velikosti průšvihu, do kterého se řítíme, myslím, že všichni ty mraky na obzoru vidíme. Myslím, že tu není nikdo, kdo by byl úplně klidný a bral to tak, že o nic nejde a za pár týdnů či měsíců se všechno vrátí do normálu....
Ty jo... fakt bude po volbách největší problém sem nepustit nelegální migranty? Když je vlastně už nechce do země pustit nikdo? Když o no-go zónách mluví i ti nejprogresivnější novináři a posledním mohykánem na poli sluníčkové pravdy a lásky je už jen Jan Čulík?
Fakt bude po volbách největším problémem, utahování covid šroubů, když i naprostý majnstrým mluví o tom, že se nikomu do lockdownů nechce? Když státy kolem postupně ruší opatření?
Mohl bych pokračovat - hrozí nám po volbách, že se důchody rychle a razantně seškrtají? Že se rychle a razantně zruší dětské přídavky? Hrozí nám opravdu velký nárůst majetkových daní, když i Piráti uznávají, že jim to prohrává volby?
Podle mě je tohle všechno (a ještě mnoho dalších volebních témat) minulá válka. Děláme výcvik pro zákopové boje a na hranicích se už hromadí rychlé tanky, které zákopy přejedou a kulomety jim nevadí.
Pojďme se dívat na volby z pohledu, že budoucí premiér s vládou budou nejspíš řešit opravdu velkou inflaci. Budou možná řešit nikoliv rostoucí cenu nemovitostí, ale jejich absolutní nedostupnost pro běžné pracující. Budou řešit nedostatek plynu, nedostatek elektřiny, nedostatek hnojiv, nedostatek polotovarů z Číny. Nejspíš budou řešit průšvihy, které by nás ani nenapadly.
A my rozdáme karty podle covidu, podle důchodů, podle migrace. A oni nebudou mít vůbec žádný mandát na to, co se stane skutečnou aktualitou. Co bude skutečným leitmotivem jejich vládnutí.
Ptám se... Kdo z volených lídrů je alespoň nějakou zárukou schopnosti pochopit problém, zorientovat se v nové problematice a řešit jí alespoň špatně? Kdo naopak se bude pokoušet o řešení ala Merkelová - zalézt a doufat, že se to vyřeší samo? Kdo se už teď jeví naprostým diletantem, který vůbec neví, která bije?
Sám Babiš říká, že jemu by se líbilo uspořádání většinové, kdy vláda prostě vládne a u voleb se k tomu občané vyjádří. Svým způsobem to tak ale už je teď. Všichni politici totiž k volbám přistupují jako k vysvědčení za uplynulé politické období. Podle toho mají nastavenou kampaň... My jsme dokázali, my jsme zařídili, my jsme zabránili, my to takhle budeme dělat dál... Ale volby by opravdu měly být spíš o tom co bude, než o tom co bylo. Období stability, kdy USA vládly a všichni ostatní na ně neměli, ta je pryč. Teď už to prostě neplatí. Příští volební období nebude stejné jako to současné. Naopak je prakticky jisté, že i bez velkých katastrof bude obsahovat úplně jiné výzvy a problémy.
Kdo si dneska ještě pamatuje na nějaké řecké dluhy? Kdo se ještě vrací k rozvrácené Libyi? Před pár lety jsem v jednom kuse psal o Asadovi a umírněných lidojedech. Najednou je to pryč... tedy ono nic z toho není pryč, ale přišly jiné problémy. Bližší. Za humny. A i z těch bližších problémů... kdo ještě dneska řeší válku na Donbase? Kdo si vzpomene na detaily ruského angažmá v Sýrii? Zůstaly Vrbětice jako takový poslední motiv, ale budoucnost nebudou určovat tyto Vrbětice ani Kulhánek jako ministr zahraničí. My tady řešíme koronavirus, řešíme hospodářský růst, řešíme Čapí hnízdo, ale dá se čekat, že za rok si na to nikdo ani nevzpomene, protože budeme mít mnohem větší problém.
Mimochodem - projel jsem se v Enyaqu. To je moc pěkné vozítko. Rychlé svižné a dá se s ním z Boleslavi dojet až do Vidlákova na jedno nabití a ještě 200 km zbývá. Z běžné vesnické 32A zásuvky se nabije za šest hodin a v Brně u Vaňkovky se dobije za hodinu doplna. Je drahé jak sviňa, ale oni to v té Škodovce fakt celkem vyřešili... kam se hrabe nějaký Musk a jeho Tesla. Pro bohaté už nová mladá krásná a chytrá auta jsou. Navíc jim na ně přispějeme pomocí dotací a ti prachatí si je koupí... už se s tím fakt dá jezdit. Pro ně vždycky budou nabíječky a infrastruktura. Ale pro běžné lidi už skoro žádná auta nejsou. Fábie za půl mega je mimo realitu. Oni tam nahoře se v podstatě už domluvili... předělají si benzínky na nabíječky, koupí si fakt funkční a pěkná elektroauta a protože jich bude málo, vždycky pro ně zbyde jak stojan tak kapacita. A my... budeme chodit pěšky. Už jsme tu změnu v podstatě zaplatili. Nikdo to v politickém programu nemá. Nikdo o tom nemluví.
Slyšeli jste nějakého českého politika, že by řekl třeba alespoň totéž co rakouský Kurz? Že ekologie je hezká věc, ale zemědělci potřebují traktor, továrny potřebují kamion a pracující potřebují dojet do práce? Tohle se teď všechno stane. Ne za deset let. To se stane teď v tomto volebním období. Ale volební téma to v podstatě není. Neslyšel jsem, že by Babiš třeba řekl, že za každou cenu tu zůstanou lidová vozítka. Přitom bych to docela potřeboval slyšet a zajímá mě to asi stokrát víc než celý covid a teď už vlastně mě to zajímá víc než migrace. Mám si koupit pořádné pohorky, protože to je moje vozidlo budoucnosti? Nebo si mám už zamluvit to krásné nákladní elektrokolo, protože to je budoucnost mého života? A kromě pár uklidňujících frází jsem neslyšel ani slovo, jak to budoucí premiér míní řešit.
Pojďme si dneska podiskutovat o výhledech - nebavme se, co je za námi, ale bavme se o tom, co vidíme před sebou .Co se stane v říjnu, listopadu, prosinci. Co se stane příští rok. A zohledněme to ve volbách. Kdo z nabízených ksichtů je nejvíce připraven? U koho je záruka, že to nebude řešit úplně mimo realitu?
- Log in to post comments
Komentáře
snad
u komančů ( pokud tam néni Dolejš )
energie
27.9.2021 za den stoupla cena elektřiny na burze o 5,73% a plynu o 9,38%, opakuji za jediný den. To znamená, že nákupní cena elektřiny na burze je 2987,24 Kč/MWh a plynu 1246,04 MWh. Podívejte se doma na své vyúčtování na cenu silové elektřiny a komoditní cenu plynu, u kterých vám dříve, či později skončí fixace, uvědomte si, že ty ceny, které tam máte byly kalkulovány při cca polovičních a nižších nákupních cenách na burze a máte jasno, co nás všechny čeká + dopady na růst všech dalších cen (potraviny, zboží, služby), do kterých se tento stav promítne. (28.9.2021, byl další malý růst ceny cca 2%)
Už to letí
https://ekonomickydenik.cz/rekordni-zdrazeni-bohemia-energy-zvysi-cenu-…
Nejen zboží, doprava a služby,
ale i školství, zdravotnictví, všechna pobytová zařízení.
A tam to bude darda, protože všechna tato zařízení hodně svítí, topí, ohřívají vodu, vaří.
Nemluvě o tom, že čím větší digitalizace, tím vyšší spotřeba elektřiny.
Cit.: "Nemluvě o tom, že čím…
Cit.: "Nemluvě o tom, že čím větší digitalizace, tím vyšší spotřeba elektřiny."
Ne. V případě nárůstu digitalizace, by mělo razantně ubýt úředníků a tím ušetřit násobně energie na jejich provoz (vytápění budov, svícení, dopravu, ...). Jinak by to postrádalo smysl.
To je zábavné
Pro obhájení věci "digitalizace" jste elegantně použil podmiňovací způsob (kondicionál - https://cs.wikipedia.org/wiki/Kondicion%C3%A1l ).
V definici kondicionálu se říká, že obsah tvrzení je limitován nějakými vnějšími podmínkami. Pro digitalizaci to platí též. Zde jsou ony vnější podmínky už více než padesát let popsány v Zákonech profesora Parkinsona a to hned v první kapitole "Parkinsonův první zákon aneb narůstající pyramida" o zákonitě narůstajícím množství úředníků.
Ostatně kondicionál jste praktikoval také v závěrečné větě "Jinak by to postrádalo smysl". Vzhledem k výše (mnou) uvedenému se mi ovšem zde použití kondicionálu jeví jako nepatřičné.
Drobná citace ze závěru profesorova dílka:
"Bylo by zřejmě předčasné pokusit se v tomto stádiu o zjištění optimálního kvantitativního poměru mezi počtem úředníků a počtem osob, pro které se úřaduje.....
….Ovšem předvídání tohoto výsledku nebude mít žádný politický význam. Je nutno opětovně zdůraznit, že Parkinsonův první zákon je objev ryze vědecký, který lze na každodenní život aplikovat pouze teoreticky. Není přece pracovní náplní botanika, aby vytrhával plevel. Stačí, když nám objasní, jak rychle to býlí roste".
Bohužel i mě zkušenosti…
Bohužel i mě zkušenosti naučily, že úřednictvo funguje obráceně něž logika. Dalo by se nato i sázet.
Pamatuju doby "predpocitacove"
kdy ucetni pocitali vyplaty rucne, a penize se vyplacely 2x mesicne. zaloha/dobirka
Dneska mraky pocitacu, automatizace, vyplata jednou mesicne, ale ucetnich neubylo ...
dopad na setrilky
dopadne to na setrilky, kteri setri s burzovnimi spekulanty na trhu energie
-------
Někdy jde o skutečně nebývalý skok. Bohemia Energy tak například elektřinu zvedá na víc než dvojnásobek. Třeba v produktu Basic (smlouva na dobu neurčitou, sazba DO2) se dosud nabízela megawatthodina za 2 044,90 korun, u produktu Jubileum za 1852 koruny. Od 1. listopadu ale cena v obou produktech stoupne na 4 114 korun (jde o cenu za samotnou elektřinu, k níž je třeba připočítat poplatky za služby a distribuci, celková cena tak přesahuje 6 tisíc korun za MWh).
Kdo podcenil zajištění
Zatímco teď se megawatthodina elektřiny na rok 2022 na velkoobchodním trhu nabízí za víc než 110 eur, největší domácí producent elektřiny, skupina ČEZ prodával mnohem levněji.
„ČEZ měl k poslednímu známému datu, což je 30. červen, vyprodáno 75 procent produkce na rok 2022 za průměrnou cenu 51 eur. Samozřejmě prodává průběžně dál, takže celkově průměrná cena na příští rok ještě stoupne asi o 5 až 8 procent. Ale rozhodně nedosáhne na dnešní burzovní ceny,“ říká Šnobr.
„Kdo se o ceny elektřiny nebo plynu včas postaral – ať už firmy tím, že se zahedgovaly, nebo spotřebitelé tím, že si sjednali fix, ten se zdražování v příštím roce nemusí tak bát. Kdo zaspal, teď honí poslední zajíce,“ dodal Šnobr.
Řada dodavatelů k drastickému růstu také zatím nepřistoupila. „Veškeré ceníky na dobu určitou platí po celou dobu trvání smlouvy, žádné přesmluvňování nechystáme,“ říká mluvčí ČEZ Roman Gazdík.
Fixace drží i Pražská energetika nebo E.On, který zatím nepřipravuje dokonce ani zvýšení cen u nezafixovaných běžících smluv. „Nakupujeme elektřinu dopředu a průběžně, což nám umožňuje i v tuto chvíli držet stabilní ceny, které chceme udržet, co nejdéle to bude možné,“ uvedl minulý týden pro SZ Byznys mluvčí Roman Šperňák.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stovky-lidi-naletely-na-mylnou-fixac…
Enyaq
Z Boleslavy do Vidlákova vás v Enyaqu táhl výkon jedné střední větrné turbíny.
Pěkná hračka. Chlapi museli…
Pěkná hračka. Chlapi museli být bez sebe. Osobně bych do toho nesedla. Je to moc živý.
Zrychlení se platí.
Kolik váží baterka eňaku? Na ní křesílka a kolem plechy. 2 tuny? Tohle rozpohybovat lze jen velkým výkonem. Normální auto pro 4 lidi váží 1,2 tuny.
Technické podrobnosti si…
Technické podrobnosti si netroufám odhadnout, jako žena bych ocenila leda skvělou barvičku auta :-))))))))
jinak priority
Nepovažuji témata covidu a imigrace za stará,bohužel.
Že pár zemí uvolňuje je fajn, jiné naopak magoří o to víc. V Austrálii se mění demokracie v totalitu, po EU se (ne)propouští a nechává lidi bez příjmů kvůli tomu, že se nechtějí nechat očkovat. A co nejhorší, Vojtěch předobjednal vakcíny pro děti! Fakt bych raději občanskou válku než tohle.
Imigrace je jedním z hlavních témat unijního víceletého rozpočtu: financování a uplácení vlád. Kvóty tentokrát pod názvem "solidarita" jsou opět na stole.
LGBT je u nás v kurzu a školní rada u vlády již pod vedením ANO-ČSSD a za pochvaly od Pirátů připravila koncept, kde jsou každoroční LGBT školení pro učitele. Tedy již pravděpodobně v příštím období při vítězství progresivistů je reálné, že u nás začne tvrdá vymývačka dětských hlaviček ve školách s nevyhnutelným dopadem v podobě mrzačení dětí tak o pět šest let později.
S tím souvisí omezování svobody slova, soudy začínají i v ČR legislativu za objektivní diskuzi(!) na některá témata udílet nepodmíněné tresty. O drakonických trestech za to, že vám někde ve frustraci něco protirežimního uteče nemluvě.
To vše jsou ty "minulé bitvy", kde ale teprve začínáme padat přes hranu a ještě by byla možnost v nich zvítězit.
Na Green Deal SPD i TSS útočí, je jedno z jejich hlavních volebních témat. Kdo chápe, že obě koalice i Babiš jsou přes verbální odmítání pro, má možnost volby zleva i zprava.
Ale GreenDeal nám ale "jen" zničí ekonomiku a uvrhne do čehosi obdobného čtyřiceti letům socialismu. Z toho se lze oklepat, nepřežití národa a související totalita jsou horší.
korekce
když to po sobě pročítám, musím se korigovat. Občanská válka by mé děti ohrozila víc, takže tu ne. Ale i silový odpor obyvatel k vládě by na místě byl.
Re: PS CHlape, proberte se. Sám jste
napsal, že už padají a jsou právně zakotveny nepodmíněné tresty za mluvené či psané slovo.
Takže vzpomenem těch, kteří dělali cosi podobného v historii.
Inkvizice.
Soudruzi Ýbrmenšové.
Soudruzi Komančové.
Vůbec nemám pocit, že by se mi chtělo nechat se za živa grilovat, anebo si léčit průdušky inhalováním plynu Cyklon B.
A ruda zvaná smolinec už nám tady v Čechistánu došla...
Z čehož vyplývá, že to skončí masakrem. A čím později, tím víc krve a mrtvol.
Obludy, které nám zakazují vyslovovat myšlenky, se nějakým trapným odporem vyhnat od přeplněných koryt nenechají.
já miluji vše, co je LGBT
Liquers
Guns
Boobs
Tobacco
Silový odpor
By mohl vést Xaver se silovou trojkou Schillerová+ Maláčová + Klára.
Na žlučovité referenty
s ohnutými zády i páteří by to stačilo v pohodě.
Kdoví, jestli chce ve volbách někdo vyhrát.
Myslím, že všichni by nejraději utekli.
Dovolíme jim utéct? Jako…
Dovolíme jim utéct?
Jako malé nezodpovědné děti jsou tito kandidáti.
Technologie
všechno vyřeší,auta budou nafukovací s kinem,aby se do něj vešla celá naše třída,říká chlapeček v reklamě na volný internet. K tomu psí překladatelka,aby páníčci věděli,co pejsky trápí. Kdo ví,jaká bude budoucnost. Nástup mobilních telefonů nezachytil ani Verne
Několik replik
jak mě napadají při čtení dnešního článku:
V souvislosti s Vidlákovým úvodníkem se jen potvrzuje, že v období náběhu chřipek se Babiš ani omylem nemůže pouštět do rozvolňování. Už to zkusil loni a kdyby to risknul podruhé, neměl by se na co vymlouvat. Rozvolnit mohl v květnu, ale tehdy nedostal povolení, samozřejmě.
Pravdu má Vidlák v tom, jak se zamlčují podstatná témata voleb. Je to přirozené - etablovaným stranám jde "o moc", nikoli "o věc".
Materiály zdražily o 100% proto, protože je to v plánu. Jeden z dílčích kroků v rámci Great Reset. Bude snížena spotřeba "blboňů" (licence Sasin).
Letošní předvolební kampaň je speciální v tom, že probíhá za válečného stavu. Jaká že válka probíhá, není náhodnému pozorovateli zřejmé, ale zdejší čtenáři jistě vědí, co mám na mysli.
Vidlákovu cestu opatrnosti a příprav na budoucí soběstačnost respektuji a jistým způsobem obdivuji, ale já mám jinou strategii. V období skutečné krize je účelné, domnívám se, být naopak co "nejlehčí" a schopný se bez ztrát přizpůsobit jakémukoli vývoji. Jinými slovy, bude-li z nějakého důvodu nejlepší vydat se ze dne na den na cestu mimo civilizaci třeba někam do hor a tam přečkat nějaký čas, bude Vidlákovi jeho dvojitý komín a plný sklad brambor spíše přítěží. V tu chvíli k ničemu, jen zbytečně vynaloženou energií dnes a v minulosti. Po případném návratu mohou být jeho "statky" zcela spotřebovány či zlikvidovány bez náhrady nějakou vyšší či nižší mocí. Židé dobře věděli, že nejlepší majetek na cestu, když už mám potřebu majetek řešit, jsou například cenné poštovní známky, které lze ukrýt do podrážky bot.
Kovid, důchody, migrace - ano, to všechno je v běhu a nepomine. Inflace, nedostupnost bydlení a komodit, konspirační rušení hotovosti, zavádění nepodmíněného základního příjmu a sociálního kreditu a všechno to, co nás nyní ještě nenapadá - ano, to přijde brzy. V součtu se o tom všem píše na globalistickém webu Klause Schwaba, například. Nebo na alternativních webech Alexe Jonese či Davida Ickea, jen s opačným hodnotícím znaménkem.
S chozením pěšky problém nemám. Z mnoha dobrých důvodů jsem jízdu autem omezil už před mnoha lety na současných 10.000 ročně max a klidně se omezím dál. V nekonečném zahušťování individuální dopravy smysl nevidím. Na tom bych se shodl snad i s tím Schwabem, i když ze zcela jiných důvodů. Dokonce si i dovedu představit, že na nákup či za prací dojedu samořiditelným veřejným sdíleným elektromobilem. Nebo nějakou MHD jen tak nalehko s tím, že nákup či pracovní náklad mi předem či následně přepraví dron metodou "just in time". Skoro bych si troufal říct, že to může být i větší komfort a zábava. A shodou náhod mám v plánu koupit si v dohledné době pořádné pohorky. A tohle na rychlý přesun po městě považuji za zatím nejlepší, co bylo vymyšleno:
https://www.youtube.com/watch?v=UIufoMX7ipw
Re: Vlastimil Nechte si pořídit záznam z události, jak
jste si na elektro-jednokolce rozflákal hubu.
Budete mít co promítat na rodinných oslavách.
Oslavy budou pochopitelně bez jídla a pití, bo gríndýl.
taky
jsem se těšila,jak si těžké náklady nechám dovézt a bez auta se obejdou,ale když Česká pošta chce za 3 pytle rašeliny ceny 285 Kč 545 za dopravu,tak budu muset asi prehodnocovat
Otázka poptávky a technologie
Jakmile budou auta zakázaná, poptávka vzroste řádově a cena klesne výrazně. Jakmile budou přenášet zásilky drony a dodávky řídit roboti, cena půjde znovu dolů. Koukněte do GB, tam už se ani nenamáhají řešit nedostatek řidičů kamionů. Nejspíš už mají legislativu vyřešenou, aby mohli pustit z fabrik roboty, kteří už se nemůžou dočkat, až se zapojí do procesu.
a co ostatni dopravci?
DPD aj.
Zásilkovna
Zásilkovna umí balík do 10 kg za necelých 60 Kč. Pokud je paní někde mimo síť výdejních míst, pak je to za dvojnásobek s doručením domů. Lehčí levněji.
Podobně stojí také Balíkovna České pošty, ale to je nekalá konkurence, protože nebýt Zásilkovny, tato služba by nevznikla. Protože úplně stejný "balík na poštu" s horší dostupností výdejních míst stojí cca trojnásobek, s dobrým pocitem kvalitní služby pro hujery, ktří se spoléhají na informace školených profesionálů u přepážky.
Rovnováhu trénuju
od detských let na lyžích, tak pokud nebudu mátoha, myslím, že to není tak velká věda. A hubu už jsem si párkrát při různých příležitostech rozflákal, takže to by nic až tak nového nebylo :-))
Re: Rovnováhu trénuju
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aP3rbNG_460sv.mp4
Tak jakpak se vede Flákancovi ve volebních
preferencích Vlastimile?
Bude to těch 21% a hrozně moc peněz za účast ve volbách?
Laco, klídek
20% byl volební potenciál Volného bloku, který dodali Babišovi Babišovi marketéři, před časem. Volební zisk bude nižší, mimo jiné proto, že se parlamentní smečce bez potíží podařila blokáda Volného bloku v médiích a v průzkumech. Můj odhad je víceméně stejný, jako v článku, který mi Vidlák zveřejnil 22.5. zde a který si můžete dohledat. Tehdy jsem Volnému tipoval 7%.
Ten Kalúsok jeden
Echo24
Nesplněné Babišovy sliby: klouzavý mandát, jednokolový Senát, zmrazení platů poslanců.
Kdo je Kalúsok?
Kdo je Kalúsok?
Kalúsok
Ožrala a zloděj zlodějská, jestli si správně pamatuji výrok známého politika. :-)
to jsou zlá a ošklivá slovíčka
na škole jsme mu říkali "kalba"
☺
Vše je třeba schválit 3/5…
Vše je třeba schválit 3/5 hlasů. Podpořila by to opozice? Volala po tom opozice, že bez toho nemůže žít?
Všude samá skepse a obavy z toho,
co nejspíše přijde. Asi ještě víc na Západě.
Kdo zná platformu KODI, kde jsou všechny ( i nejnovější) filmy, mohl si všimnout, že mezi nejžádanějšími jsou v poslední době The Day After, Testament a britský War Game z r.66.
Všechno filmy, které se nedají vidět dvakrát, protože spolehlivě rozhodí psychiku. The Day After jsem viděl někdy před cca 40 lety, a ješte se mi o něm občas zdá.
Skepse
Vláda je spoluviníkem inflace, zbytečně utrácí. Dluh státu rychle roste a je stále dražší.
Jaroslav Bukovský, Pavel Otto
29. září 2021 • 05:30
Elektropřibližovadla
*Dojmy bývalého kolegy, který se přestěhoval do Norska a vlastní Teslu (strojový překlad -DeepL- z cizojazyčné diskuze, jen jsem to prolít kvůli shodě rodu a času) Jsou to sčásti odpovědi na otézky diskutujících, možná trochu chaotické ale zajímavé postřehy*
Tesla je na tom víceméně stejně, má slušné ceny za nabíjení 2,57 korun (*Norských - moje*), ale pro všechny ostatní vozy mohou být trochu dražší. Můj přítel si koupil Audi Etrone, rozsah je asi 300 kilometrů, z Osla do Stavangeru téměř 600 kilometrů, to znamená, že musíte nabíjet asi třikrát, protože baterie se nejlépe používá od 20 do 80 procent kapacity a rychlost nabíjení ke konci hodně klesá ... U nejvýkonnějších nabíječek, kde lze získat až 350 kW, byla cena 8 NOK za kilowatt (*1NOK cca 2,50CZK*). Nyní je ještě o něco dražší, 8,4 koruny, takže elektromobily přestávají být dramaticky ekonomicky výhodné pokud jde o cestování na dlouhé vzdálenosti. Obecně by nafťák byl mnohem levnější, a to i přes konské ceny pohonných hmot.
V Norsku vzrostly ceny elektřiny přibližně čtyřnásobně. Ptal jsem se Norů, co je příčinou - ukázalo se, že položili podmořské kabely do GB a Německa, prodávají tam za dobré ceny, zastavili všechny plynové elektrárny a spotřeba se zvýšila kvůli elektromobilům...
Mohu to trochu rozvést - Norsko téměř napůl přesedlo na elektromobily. Tesla je se svou nabíjecí sítí osamocená. Nabíjení je zdarma pro vozy vyrobené před rokem 2018 a 2,57 koruny za kilowatthodinu pro všechny nové vozy.nabíječky Tesla se nacházejí mimo velká města, například ve Stavangeru a Oslu nejsou žádné nabíjecí stanice Tesla, nejbližší jsou vzdálené 35-45 kilometrů, ale v blízkosti velkých měst jsou přes den téměř vždy obsazené. V pátek a v neděli se všichni Norové vydávají na venkov nebo zpět, takže i u Tesly, která má rozsáhlou a víceméně silnou síť, se mohou tvořit fronty. Fronty začínají narůstat obzvlášť rychle, když je obsazena polovina míst, protože 150 kilowattů výkonu je přiděleno dvěma sousedním čerpadlům. Největší problém je v zimě, lidé jezdí lyžovat a v zimě rychlost nabíjení dost klesá, u studeného auta je to 10 kilowattů oproti 110kW v létě (to je moje Tesla s baterií 90 kilowatthodin). U všech ostatních vozů jsou ceny dvakrát vyšší než u Tesly a obvyklá sazba je 3,5 korun/kwh a příplatek 1,25 koruny za minutu. Stojí 4 až 5 korun, ale musíte u něj stát hodinu, abyste ho nabili. Rychlé nabíjení stojí 8,4 koruny a nabití trvá 20 minut.Nabíjení je ve velkých městech problém, pokud bydlíte v bytě v domě bez podzemního parkoviště, je nabíjení auta venku velmi problematické, nepříjemné, zdlouhavé a poměrně drahé.
Ceny elektřiny se během několika měsíců, zhruba rok poté, co položili kabely do Evropy, zvýšily na velmi přemrštěnou úroveň. Když v 60. letech stavěli po celém Norsku obří vodní elektrárny, které zablokovaly kaňony, platili vše z rozpočtu (daní). Slíbili obyvatelstvu, že elektřina bude k dispozici za cenu odpisů a provozních nákladů. Pak je samozřejmě zklamali - jakmile je postavily, prodali je soukromému sektoru. A nyní si Norové naplno vychutnávají sjednocenou Evropu. Platit 100 eur za elektřinu v červenci, kdy je celá rodina na dovolené, a 500 eur za vytápění dvou místností v zimě se stalo realitou. A to je značná část rozpočtu, tyto peníze není kde vzít, protože všechno ostatní, jídlo, benzín... vše se hodně zvýšilo.
pokr...
Co je na tom k nepochopení? Baterie s kapacitou 90 kilowatthodin, kapacita nabíjení 10 kilowattů. Při této rychlosti by nabíjení trvalo 9 hodin... Ve skutečnosti se nabije za několik hodin, po asi 40 minutách se baterie zahřeje, pokud ji nabíjíte 10 kilowatty.
Nejezdil jsem při minus 20, jen při minus 15... Pokud by auto stálo venku při teplotě -15, trvá asi hodinu, než se baterie zahřeje a výkon dosáhne poloviny své maximální kapacity (u mého je to 50 kilowattů ze 110 kilowattů optimálního nabíjení). Uvnitř je teplo, ale baterie je pod dnem, váží 400 kg, takže trvá dlouho, než se zahřeje. Pokud k nabíječce připojíte studené auto (když je přibližně pod -3), bere 10 kilowattů po dobu asi 15 minut, pak se postupně zvyšuje, zejména pokud je baterie téměř prázdná.) Při mínus 15 jsem se s tím nepáral, vždy jsem se snažil nabíjet už po 100 km jízdy.Pokud nabíjíte doma v noci, kdy je tarif nízký, je elektromobil mnohem výhodnější než dieselový vůz, zejména v Norsku, kde jsou dieselové a benzinové vozy dražší než elektromobily kvůli absenci daní na plně elektrické vozy. Pokud však pojedete někam dál, náklady na nabíjení se zvýší 5-10krát.Celkově je elektrický skvělý - žádná údržba, pouze drobné opravy a výměna brzdových kotoučů každých několik let. Zejména Tesla S s bezplatným nabíjením :)
Ceny elektřiny však letos nepříjemně překvapily. A možná to má něco společného s elektromobily. Konvenčně - elektromobily tvoří 10 % celkového zatížení - ceny se ztrojnásobily...
Myslím, že ještě víc. má baterii o kapacitě 95 kilowatthodin, což stačí na 300 kilometrů. Podle mých zkušeností s vozem Tesla S.Když auto jen tak stojí, energie se ztrácí. Nevím, co s tím auto dělá, ale 30 km za den je obvykle pryč.Optimální spotřeba energie je maximálně do 80 km/h, pak se začne výrazně zvyšovat. Při jízdě rychlostí 110 km za hodinu se spotřeba zvýší o 25 %. V zimě se spotřeba také hodně zvýší, asi o 30 % při dlouhé, asi tříhodinové jízdě. Při krátkých jízdách se studeným vozem je spotřeba asi 1,5krát vyšší, dokud se baterie nezahřeje (asi 40-50 minut).Když to shrneme - v létě při klidné jízdě se dá vystačit se 160 Wh na km. Když to však sečteme během roku, bude to více než 300 Watt/hod na km. Čím déle auto stojí, tím vyšší je jeho spotřeba na kilometr.
konec...
V létě energie odchází také, i když pomaleji. Ale v zimě ano - zahřeje se. Nejpodivnější je, když vám zbývá 20 % kilometrů, tedy asi 80 km, a druhý den i v létě snadno zjistíte, že ujedete jen 20 km.
V Norsku není příliš horko, Tesla zahřívá baterii v noci po většinu roku, takže ano, vybíjí ji zahříváním baterie a přestane s tím, když už není skoro žádné nabití, myslím, že někde mezi 10 a 20 procenty. Nejhorší je mínusová teplota - pokud auto stojí dvě hodiny v chladu, ztratí skokově 10 procent nabití. Už se mi stalo, že jsem přišel na schůzku, hodinu jsem seděl a ze 40 km mi zbyly 3 km. Pak jsem se nemohl dostat domů, ale naštěstí byl kilometr daleko hotel, kde jsem mohl strávit hodinu nabíjením na cestu domů (za poplatek). Ti, kteří mají obecně malou baterii, mají neustálé problémy s výpočtem, aby měli ostatek energie. Je to vlastně auto na cestu do obchodu a zpět (pokud má baterie 40 kWh).Tesla nezhasíná na nule, měl jsem několik kilometrů s nulou. Ještě se úplně nezastavil. To vše mě ale nutí zlepšit plánování. V případě, že potřebujete letět v zimě na týdenní let a nechat auto na letišti, bude vám cesta na letiště trvat o několik hodin déle, abyste auto před odletem nabili na 50 % (pokud není příliš chladno). Pokud je velká zima, je lepší nenechávat ji ani plně nabitou po dobu jednoho týdne.
Není
lepší se nechat na letiště odvézt taxíkem a být bez starostí?
To závisí od
počátečních a okrajových podmínek (initial and boundary conditions - Milan V vám vysvětlí o co jde :)
Brutalne
bych zpoplatnila parkoviště a on by si pak každý rozmyslel initial and boundary conditions.
Norové mají el. energii
z vodních elektráren, tedy za babku.
Re: sh0tek Přeloženo do češtiny, je
to na totál hovno.
Není nad praktickou ukázku...
Nezbývá, než vám poděkovat.
Ještě doplním - váš popis chování
baterií při vybíjecím cyklu není pro mne nic nového. Takovým způsobem se chovají standardně VŠECHNY akumulátory, znám z vojny, kde jsem jednu dobu suploval i činnost baterkáře.
Představa že natankuju plnou
a po 10 dnech parkování mám prázdnou nádrž by u spalovacího motoru vedla k totálnímu krachu výrobce, který by si moh hodit akorát mašli. U elektra jde o fíču, a ne bag (jak by řekla mládež)
Zajímalo by mě, tyhle kwh do větru jdou taky do zápočtu "ekologie" elektrických vozidel?
Když natankuju plnou nádrž benzinu
a po 10 dnech parkování ji mám prázdnou, jdu za policajtem.