Proč před Náchodem stojí kamiony a proč se tomu mnozí diví…

Autor
Štítky

V diskuzi pod článkem o Švejkovi padl akademický dotaz, proč se vlastně tvoří fronty před hraničními přechody do Polska.

Tedy ten dotaz nebyl zcela akademický, byl směřován na mou osobu. Nicméně rozhodl jsem se odpovědět touto formou, protože odpověď se rozhodně nevtěsná do jedné věty a navíc by zřejmě zanikla, neboť jsem na ni narazil s půldenním zpožděním.

Abychom tedy začali z nějakého konce, ty fronty vůbec nejsou JENOM na česko-polské hranici. Totéž nyní probíhá na hranici se Slovenskem. Specifikem jsou pak dva přechody na obou koncích hranice, to jest na dálnici D2 a na silnici č. 11, vedoucí z Třince do Čadce. Zde jsou kolony nejdelší. 

Opravme otázku - proč vůbec jsou a proč zrovna nejdelší?

Odpověď je poměrně jednoduchá. Hustota dopravy je v poměru k propustnosti zdejších komunikací tak vysoká, že vytváření kolon je zcela zákonité – pozor – i v době, kdy žádný Korona virus nehrozí. Podívejme se nejdříve na D2.

---------

Silnice bílá přede mnou…

Tato čtyřpruhová komunikace je tak vytížená, že v denní době jedou nákladní auta prakticky v koloně. D2 je totiž v praxi jedinou efektivní spojnicí silně průmyslového regionu Německa (Porúří) a dalších oblastí ležících dále na sever (přístavy) s téměř celým Balkánem a dál navazujícím Tureckem. Pokud nesněží, anebo pan Ťok nenechá rozhrabat naši D1 v deseti lokalitách naráz, skutečně se hledá alespoň rovnocenná volba velmi obtížně. 

Ponechme nyní zmrzlou vodu a dovádění pseudostavebních firem na D1 stranou, stejně jako vysvětlení, že Slováci se snaží kontrolovat všechna auta, která přijíždějí na jejich území. Proč mají být úzkostlivě kontrolováni zrovna lidé, kteří se jsou v režimu tranzitu, tedy prakticky pouze projedou v uzavřených vozidlech území Slovenska a drtivá většina z nich se zastaví až u maďarské závory, to mi jaksi zůstává záhadou. Rovněž mi zůstává záhadou, co by asi tak dělali slovenští policisté a celníci třeba se stovkou řidičů, u nichž by čistě hypoteticky zjistili, že mají horečku. Otočit je a poslat „do někam“? S horečkou, tedy evidentně nezpůsobilé řízení? Nechat je vypotit se na parkovišti? Mrtvoly do řeky Moravy a kamiony zapálit? Má vůbec někdo alespoň přibližnou představu?

Vraťme se k tématu. 

Na další zádrhel narazíme hned po 60 km jízdy, hned po vjezdu do Bratislavy. Může se vám to zdát neuvěřitelné, ale je to tak. Vůbec není problémem, aby bratislavská dopravní špička umrtvila dopravu na této dálnici, na níž následuje další zpomalovací místo o pouhých 20 km dále, a to na hraničním přechodu Rusovce  - Rajka.

Pozor - opatření dnešních dnů, naši vé-čtyřkoví soudruzi ze slunného Maďarska nechali, zřejmě v rámci „dobrých“ sousedských vztahů, na celé hranici pro nákladní dopravu otevřené pouhé dva přechody z deseti (!!!), čímž Bratislavu doslova paralyzovali. 

https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/madarsko-uzavrelo-hranice-v-oblasti-bratislavy-uvizly-stovky-kamionu-40317031

https://www.mzv.sk/cestovanie_a_konzularne_info/detail/-/asset_publisher/Iw1ppvnScIPx/content/madarsko-mimoriadne-opatrenia-proti-sireniu-ochorenia-covid-19-hranicne-prechody-tranzitna-doprava-letiskova-preprava?_101_INSTANCE_Iw1ppvnScIPx_redirect=%2Fcestovanie_a_konzularne_info%2Foznamy_a_upozornenia_pred_cestovanim

Aby bylo jasno, tento jev není ničím novým, dochází k němu se železnou pravidelností po každém svátku na Slovensku či v Maďarsku, kdy se okolo tohoto přechodu Rusovce – Rajka nahromadí kamiony v počtu jednotek tisíc a úderem hodiny, kdy končí zákaz jízdy, vyrazí řidiči na trať. Fronta kamionů pak opravdu sahá až k Brnu, akorát naše sdělovací prostředky o tom pilně mlčí…

---------

Čadca, to je mesto…

„Čadca, to je mesto,Triněc, to je riť,“ s oblibou říkávali zdejší rodáci, když se v době zuřícího socializmu za městem zbudovala pobočka závodu Tatra, dřevěnice o dvou jizbách a jednom chlívku se přestavovaly na patrové „štokovce“ o dvou tří- až čtyřpokojových bytech, a na kopcích tyčících se nad Čadcou postupně rostla zbrusu nová sídliště.

Jak šel čas, Tatrovka už nebyla za městem, nýbrž uvniř. A odešli soudruzi budovatelé, aby je nahradili soudruzi rozkrádači. Ti Tatrovku nejdříve rozebrali na prvočinitele, že zbyly jen zbytky betonu z bývalých cest. Po likvidaci čehůnské fabriky se pozemky prodaly soudruhům obchodníkům, pročež na místě Tatrovky dnes nestojí nějaké obyčejné obchodní centrum, nýbrž rovnou dvě. Pochopitelně bez příjezdové cesty, protože ještě docela nedávnou bratia Slováci jezdili v orezlých stopětkách, vždy pět kusů v jednom autě, zatímco dnes by nejraději jel jeden kus v pěti koncernových autech naráz, kdyby to šlo. Tudíž pouhých 10 km od česko-slovenské hranice vzniklo gigantické obchodní centrum, aniž by se kdo staral o skutečnost, že veškerý tranzit, který si příliš nezadá s naší D1 (podle měření před dvaceti lety tudy projelo 30 000 aut denně, z toho bylo 6 000 kamionů) jde kolem parkovišť a prakticky všichni návštěvníci musejí buď na tuto cestu vyjet, anebo - ještě lépe - ji křižovat. A jelikož třicet tisíc je třicet tisíc, namontovaly se zde semafory. A když je bratia pustili, najednou se všichni začali divit, že fronty aut před Čadcou jsou až 15 km dlouhé. Na obě strany. A obyvatelé vesnic, v nichž ty fronty stojí, nemohou ani vyjet z domu, natož aby se načas dostali do nějaké práce. Takže se to opět vylepšilo a semafor se postavil hned za českou hranicí. A kamiony stojí v zahraničí. 

Pohoda…, 

… hlavně, že šoférská hovada neserou u nás…

Všimli jste si, že na téma zbrzdění provozu kontrolami řidičů kvůli „nové chřipce“ vůbec nedošlo? Proč taky, když jsou ty kolony pořád stejné a mnohem delší, než když na hranicích ještě překážely klacky pomalované trikolórou…

----------

Těšínská jablíčka

Těšínskými jablíčky se za mého mládí označovaly plané sliby a marné vzbuzování nadějí... 

Zeptejme se, kdy se nějaké kolony kamionů v Těšíně vůbec objevily.

Většině ze čtenářů se to bude zdát podivné, ale fronty aut zde byly již za vlády komunistů. Řešilo se to tak, že nákladní auta musela na parkoviště na kraji města, načež pak po skupinkách najížděla do centra, resp. na hraniční mosty, neb zdejší hranice je vymezena řekou Olší – Olzou, tekoucí středem této česko-polské aglomerace. Pak jsme si sice postavili za městem hezký a dlouhý most z jednoho (českého) kopce na druhý (polský), ale záhy po změně režimu zdejší kolony narostly do obludných rozměrů. Bylo spíše pravidlem, než výjimkou, že kolona aut čekajících na odbavení se táhla až ke Karviné, kde ji policisté otočili na Havířov, takže auta občas stála až u bývalého dolu Dukla, neboli u obce Horní Suchá, což bylo 20 km od hraničního přechodu. Běžné čekací lhůty se zde pohybovaly okolo 48 hodin, šedesátka nebyla výjimkou. Po zrušení celního odbavování v roce 2004 sice kolony zmizely, ale během času bylo zaděláno na problém ještě delších kolon, které zde jsou nyní.

Stalo se tak triviální cestou prodeje či dlouhodobého pronájmu odstavných ploch v bývalých celništích, nebo dokonce demolicí kancelářských budov a jejich nahrazení zbudováním obchodních center. Ano, čtete dobře, na polské straně hraničního přechodu Chotěbuz – Boguszowice vyrostly dva supermarkety, takže na provádění nynějších kontrol prostě není dostatek místa. Tudíž jednotlivé větve kolony kamionů směřujících do Polska sahají až k Jablunkovu, do Tošanovic, na hranice města Karviná (opět, že?)…

----------

A nakonec zbyl ten Náchod…

Hraniční přechod Náchod – Kudowa Zdrój byl doopravdy proslaven naplněním věty, že když právě nestojí před hraničním přechodem kolona aut, celník si ji vyrobí sám…

Ano, zdejší parta opravdu stála za to. Je možno s klidným svědomím prohlásit, že v tomto druhu pokleslé zábavy byli skuteční mistři. Nicméně tak, jako se v r. 2004 hnuly ledy úplně všude, tak se hnuly i zde. Sice až za tři roky po vstupu ČR i Polska do schengenského prostoru, ale konečně jsme se dočkali. Fronty přes Náchod zmizely!

Ne na dlouho. Věrni větě v úvodu části stati o Náchodě započali se zdejší polští policisté a celníci starat, aby v době největšího provozu ve městě sahala fronta aut z hranice až do města (3 km). Což mělo za následek spolu s nárůstem osobní dopravy dosti brutální zahuštění dopravního ruchu v městě samotném.

Je pravdou, že s vybudováním dalších odstavných ploch se situace na hranici samotné opravdu zlepšila, ale doprava mezi tím dosáhla takové intenzity, že snaha zdejší radnice o vylepšení plynulosti dopravy dosáhla přesně opačného efektu. Nekonečná řada kruhových miniobjezdů přímo ve městě, přes něž musejí vozidla limitních rozměrů courat doslova krokem a dávat přednost všem účastníkům přijíždějícím zleva, doslova paralyzuje tranzitní dopravu v čase dopravních špiček, tedy v podstatě po většinu dne. Do toho pár semaforů, jejichž špatné časování už v podstatě nemá co zkazit, výsledkem byly kolony o délce desítek km již před pěti lety, s tím rozdílem, že tehdy se o ně nikdo nezajímal. 

Že by se někdo alespoň pokusil zvážit přednostní vybudování obchvatu města, na to nechť čtenář laskavě zapomene. Obchvaty měst a vesnic se samozřejmě na silnici č. 33 stavějí, ale začalo se z opačné strany – od Hradce Králové a se zabedněností do nebe volající se od tohoto dogmatu neuhne ani milimetr!!!

Může se někdo naštvat, když se v zbytcích českých a moravských hospod všeobecně zpochybňuje inteligence dvounožců okupujících odpovědné instituce?

----------

Pokusil jsem se odpovědět na otázku, jak kolony aut vlastně vznikají. Původní otázka ovšem zněla PROČ, nikoli jak.

Abychom se dopátrali nějaké odpovědi, zopakujme si znalosti, které jsme my – staří, hloupí a škaredí – nabrali v někdejších ZDŠ a ti mladí, krásní a chytří o nich netuší ani zbla.

Polsko obývá asi 38 mil. Obyvatel, což je zhruba jeden a půl násobek počtu obyvatel v ostatních zemích tzv. Visegrádu. Zároveň má zdaleka nejvýhodnější geografickou polohu ze zmíněných zemí. S nepopiratelným ekonomickým lídrem unie – Německem má dlouhou a relativně dobře průjezdnou hranici, má přístup k moři, má opravdu velké nákladní přístavy (např. Świnoujscie - Szczecin, trojměstí Gdańsk).

http://www.dnoviny.cz/namorni-doprava/pristavy-stetin-gdansk-a-gdyne-jsou-opet-na-vzestupu

  Navíc byly takřka všechny polské podniky doslova na pokraji bankrotu, ne-li přímo v něm. Tudíž mělo největší schopnost akceptace přenastavení ekonomiky, ke kterému došlo po roce 1989, a zároveň mělo a má největší potenciál lidských zdrojů k budování stále ještě laciné výrobní kapacity, která se s přibývajícími roky ještě stále zvyšuje, neboli nedosáhla svého stropu, jako např. v ČR. To má při celosvětovém růstu a volnosti pohybu kapitálu jasný efekt – růst průmyslové produkce a následně růst pohybu zboží, neboli neustále se zvyšující potřeba dopravních kapacit. 

S přistoupením dalších evropských států do EU (Rumunsko, Bulharsko) se pak ještě dále navýšil objem směňovaného zboží, samozřejmě při zachování, resp. trvalému růstu obchodní výměny s Rakouskem a zejména s Itálií a Švýcarskem.

Pokud pak chceme hodnotit toky zboží z hlediska národnosti jejich vykonavatelů, resp. národních registrací dopravních prostředků, nelze zapomínat ani na silné tranzitní zatížení Polska a ČR kamionáží mající sídlo v Pobaltských republikách, kteréžto prakticky přebraly silniční výměnu zboží mezi severem Ruska a zbytkem Evropy a flotily těchto států vykonávají významné procento třetizemních přeprav po celé EU. Obdobně je tomu tak i v případě Finska.

Z výše popsaného pak celkem jasně vyplývá neustále rostoucí potřeba silniční dopravy, která de facto zlevňuje cenu výroby, nebo alespoň ji alespoň udržuje na dostatečně rentabilní úrovni, aby zabránila jejímu přesunu do zemí s levnější pracovní silou. S posilující silniční dopravou ovšem není v souladu dopravní infrastruktura, která je v těžkém zpoždění ve výstavbě v podstatě na celém světě. Proč k tomu dochází, je na další a mnohem delší stať. 

V důsledku této disproporce pak dochází k tomu, že postačí sebemenší zpomalení dopravního proudu, aby se v bodech takového zpomalení počaly tvořit kolony dlouhé desítky kilometrů. Pokud byla pravdivá informace, že polské orgány byly schopny zpočátku odbavit pouhých šest aut za hodinu, je každému jasné, že na silnici s naplněnou denní kapacitou 20 000 aut denně, z toho nějaké 3 000 nákladních aut (a to se ještě ekonomika nerozběhla, protože stavební sezóna začíná až v dubnu), která jsou z principu pomalejší kvůli své hmotnosti a velikosti, musí dojít ke kolapsu v řádu desítek minut.

Hodnocení
Průměrný počet slepic: 4.4 (62 hlasů)

Komentáře

nemáte nárok na vůbec nic. Posvěceno soudy i ombudsmanem.
Jediná výhoda - zatím vás nesmějí beztrestně na místě popravit a nechat v příkopě. To by moc řvali ekologisti, že tam smrdí.

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)
Trvalý odkaz

bo zima byla podělaná.

Průměrný počet slepic: 4.2 (5 hlasů)

A k tomu ta zima ! Narcisy na zahradě už kvetou.

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)
Trvalý odkaz

Italská armáda naopak kamioňákům pomáhá:
Koukal jsem na fotky z Itálie.
Nasadili kolony obrněných transportérů, které převážejí mrtvé z oblastí, ve kterých jedou krematoria nonstop 24 hodin denně do oblastí, kde jedou teprve dvacet hodin denně.

Takže kamiony rozvážející potraviny mohou být i nadále použity k několikahodinovému postávání na hranicích ....
....Pokud ovšem vezou roušky přes Německo, pak jim od nákladu německý stát odlehčí, čímž se sice na jedné straně sníží jejich spotřeba nafty, ale na druhé straně zase za pár dnů stoupne spotřeba nafty do pohřebních pandurů ...
Poučení?
Naše armáda by měla místo těch t.č. nepojízdných nakoupit za uvolněné miliardy další Pandury - s příplatkem za pohřební úpravu. (A - pochopitelně - s radlicí vpředu i vzadu na obranu proti agresivním škodovkám!)

Průměrný počet slepic: 4.4 (21 hlas)
Trvalý odkaz

bych se ještě zamyslel nad tím, proč jezdí tolik kamiónů zjednodušeně "tam a zpět". Dospěl jsem k subjektivnímu názoru, že je to všechno důsledek toho, co se nejenom zde občas trochu kritizuje. Systém. Systém je nastaven tak, aby se z poddaných vytáhlo co nejvíc peněz směrem k těm opravdu bohatým, co to z pohledu obyčejného smrtelníka už přece ani nepotřebují. Z čeho tak usuzuji?
Před x lety jsem četl konkrétní statistiku, kolik brambor se vyveze od nás do Polska a kolik se z Polska krumplí doveze. Absolutní čísla si nepamatuji, ale bylo to šul-nul. Takže zjednodušeně - kdybychom si ponechali my i Poláci svoje erteple, nebylo by potřeba x-tisíc kamiónů ročně na převoz této komodity. Ale co z toho má Systém? Pokusím se něco naťuknout, zdejší inteligentní squadra zajisté doplní:
1.) těžební společnosti si namastily kapsu - dodaly ropu petrochemickému průmyslu
2.) petrochemický průmysl si namastil kapsu - PHM, výroba pneumatik, plastů apod.
3.) automobilový průmysl si namastil kapsu - muselo se vyrobit x nových kamiónů
4.) nadnárodní firmy, vlastnící společnosti na výstavbu silnic a dálnic v obou zemích si namastily kapsu jak na opravách, tak na výstavbě nových silnic
5.) řetězce rychlého a jiného občerstvení si namastily kapsu, protože i kamioňák má hlad a potřebuje se hlavně rychle najíst
6.) elektronický průmysl si namastil kapsu prodejem všech možných udělátek, kterými jsou kabiny kamiónů vybaveny
7.) politici a jejich stranické aparáty si namastili kapsu z úplatků, často potřebných k získání státních zakázek od firem výše uvedených
8.) farmaceutické firmy si namastily kapsu za spotřebu léků u řidičů, kteří by jinak nevydrželi bolesti zad, hlavy a bůhvíčeho dalšího
9.) banky si namastily kapsy za úroky z půjček všem výše uvedeným firmám
10., ....N si doplníte sami

A to só jen blbý krumple.

Jsou teda ty fronty kamiónů kdekoliv na světě důsledkem nízké propustnosti silnic nebo důsledkem rozežranosti těch, co z toho všeho tyjí a mnou si ruce? Nepomohla tomu třeba i jen uměle vyvolaná nesoběstačnost jednotlivých zemí v EU? A co dotace - do zemědělství, dopravní infrastruktury? Ještě se nedostaví základní síť dálnic a už jso ty před pár lety postavené komunikace kapacitně nevyhovující.
Moc by se mi líbilo to scifi, které se v souvislosti s koroňákem objevuje - mohlo by to Systém změnit, ale pořád si myslím, že padáme na hubu ještě málo a ta krásná budoucnost je ještě daleko.

Průměrný počet slepic: 4.8 (24 hlasů)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

z klecového chovu. Kdysi se vozily i slepice naživo v klecích, to už vymizelo - to by už bylo příliš okaté.
Určitě se vozí živí tvorové na jatka i dnes, když se jich sežere statisíce tun ročně jen u nás a ne každý chovatel má jatka a kafilerku. Kdoví, jak mladí býčci trpí v kolonách, než se z nich stane tatarák v lídlu.

Průměrný počet slepic: 3.3 (7 hlasů)

...takže nemoc šílených krav nebude z rybí moučky :) Ono maso ze zestresovaného zvířete stojí za prd, ale když se ta kráva celá rozemele, šoupne mezi dvě hnusné teplé buchty, tak ji nakonec i hladový kamioňák sní. A nejen kamioňák. A když pak ještě zvířata před poražením bijí a maso má modré fleky, byla z toho taková bolševická šlechtická svíčková.

Průměrný počet slepic: 5 (2 hlasů)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

jaryn.
Krásně jste popsal kapitalismus,jen doplnit to DPH k tomu.
Včera jsem poslouchal Havlíčka u Soukupa,ministr na svém místě.

Průměrný počet slepic: 5 (6 hlasů)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

Stačí porovnat, kolik kamiónů jezdilo po silnicích za komunistů. A to nás bylo také 10 miliónů, když započítáme Slováky. Rozdíl způsobil jednoznačně jiný systém hospodaření. Kapitalismus žene výrobu, i spotřebu k většímu výkonu, bez ohledu na to, že se pak se vším plýtvá.
Nikoho nezajímá, že se tak děje na úkor rychlejšího drancování přírody.

Průměrný počet slepic: 4.5 (8 hlasů)

to, že neuměl efektivně řídit materiálové toky. Byly obrovské skladové zásoby (vyhozené prachy) nepotřebného balastu za současného chronického nedostatku jiných surovin či výrobků.
A nebyl tak vysoký tranzit, ale to ani na západě...

Průměrný počet slepic: 4.4 (8 hlasů)

Dělalo se na sklad, vyrobené zboží nikdo nechtěl a zboží, o které zájem byl, nebylo k sehnání. To ale není chyba systému, ale těch, kteří ten systém neuměli kočírovat.
V Číně se na sklad nevyrábí !

Průměrný počet slepic: 4 (4 hlasů)

Tržní systém s centrálním řízením státu. Osvědčuje se, asi jako systém osvíceného panovníka. Malér nastane, když vedoucí kasta, nebo osvícený panovník, zblbne !

Průměrný počet slepic: 5 (6 hlasů)

...korporace potravinářské, průmyslové a finanční nadnárodní. Nebo ne?

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

Se započítáním Slováků nás bylo přes 16 milionů. Mimochodem, tou dobou měla Kanada, co do rozlohy druhý největší stát světa, pouhých 25 milionů obyvatel!

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

stlačeny tak, že dopravce je okamžitě v mínusu, pokud nesežene nějaké vytížení, které odpovídá reálným poměrům v místě a čase. Z vlastní praxe dopravce - měsíce únor a březen, případně počátek dubna byly pravidelně ztrátové, protože scházely adekvátní přepravy za adekvátní peníze směrem domů. Tolik k jízdám bez zpětného vytížení.
Co se týká převozů stejného zboží oběma směry, i tam je situace poněkud jiná.
Nejlépe se to vysvětlí na takové komoditě, jako je uhlí. V ČR bylo několik lokalit, kde se kopalo, ale koksovatelné (tzv. koksování uhlí se provádí v koksovně) bylo jen z několika šachet. Rozdíly v kvalitě byly dokonce v rámci jednoho revíru.

Zpět k převážení jiných materiálů. Třeba ty brambory.
Už z Vidlákových článků o obilí, resp. technice mletí a mísení druhů mouky podle laboratorních testů jsme si všiichni mohli udělat obrázek, jak vysoce sofistikovaná je dnešní výroba a jak dalece musí být standardizován vstupní materiál do výroby finálního výrobku. Tato standardizace jde napříč všemi odvětvími - já jen dodám - většinou "bohužel".
Třeba ty brambory - jsou krmné, konzumní, k průmyslové výrobě vstupních materiálů (surovin) do další průmyslové výroby (ano, i žrádlo je dnes průmyslová výroba, třeba tzv. smažené brambůrky k telce a vínu - fuj!).
Totéž platí např. o železe.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ocel
To pravé železo je nám dnes k naprostému hovnu. Aby k něčemu bylo, musí se z něj vyrobit ocel, neboli řízeně a plánovaně původní železo znečistit příměsmi, povětšině dalšími kovy, anebo jej alespoň tepelně zpracovat (žíhání, kalení, popouštění, blablabla). Není v možnostech jedné fabriky vyrábět všechny druhy ocelí, které potřebujeme pro své sofistikované výrobky.
Proto si většina populace myslí, že ti idioti za volanty nemají co dělat, tak jezdí s jedním a tímtéž materiálem tam a zpět. je to pravda - abych tak řekl - velmi částečná.

Průměrný počet slepic: 3.8 (9 hlasů)

je prosím pěkně ta castecna nepravda? Pořád si myslím, že systém opravit nelze a problémy v dopravě to jenom potvrzují. Jenom podotýkám, že v rodině kamionaka máme, takže úplně mimo snad nejsem.
Doprava je pokřivená nejen na silnici, překlopit to můžeme treba i do elektrické energie, kde ztráty v přenosové soustavě jsou cca 30%. Místní zdroje jsou výjimkou. Btw to nejsou bioplynky. Možná je řešení hodně problémů v lokální ekonomice, lokálních měnách . Jak by se to teď hodilo v Litovli.

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

Takže znovu a lépe. Každý - ten zdejší - vidlák mi potvrdí, že nejsou kobzole, jako kobzole.
Přinejmenším jsou krmné a konzumní.
Pak jsou třeba kobzole určené na bramborový salát.
Jistěže se dají v případě hladu a nouze žrát i krmné. Ale nežerou, páč lidi jsou zmlsaní. Chcou lupínky a bramborový salát namísto šlichty, v Gorolistánu zvané "bryja" (po staru "polévka").

Průměrný počet slepic: 4.2 (5 hlasů)

Omlouvám se za předčasné uložení příspěvku.
Takže skončili jsme u bryje.
Pokud přesvědčíte všechny soukmenovce, že mají jísti jen jídla prostá (typu bryja), kamiony automaticky přestanou jezdit, protože se spokojíte pouze s předraženými erteplemi z místního kolchozu, které se rozvaří dřív, než změknou.
A opravuji chybku z předešlého textu - Každý - i ten zdejší - vidlák blablabla...

Průměrný počet slepic: 4 (8 hlasů)

...Targusi zničit ty reklamní bláboly, které dělají z mozků zelenej klon, co pak sežere všechno a všechny. Já už to tu psal. Vyrobit, konzumovat a bavit se, co se týká ekonomické jednotky, hrabat, hrabat a hrabat, co se týká těch 5% nejbohatších korporátníků. Ekonomických jednotek valem přibylo a přibývá dál. Takže víc pamlsků, víc zábavy, víc práce, víc migrantů a víc stupidity... A nakonec se dojde ke kontraproduktivitě, co se týká účelnosti a efektivity práce, včetně a nejen té dopravy, ale nahlas se to neřekne. Naopak, naše pidlivizace je tak dokonalá, že nic dokonalejšího v celé galaxii neexistuje! :-) Rozšiřování infrastruktury je podle mně v současnosti, třeba u nás vzhledem k ploše už kriticky na úkor zemědělské půdy, ale mohu se mýlit. Soudím jen podle toho, jak se snadno stát zbavoval potravinové soběstačnosti bez vyhlídky do budoucna. A jeden z hlavních důvodů jste tady popsali. Takže mě skoro přijde, že snaha přesunout to na železnici ač by byla ekologičtější a rychlejší, byla by i levnější, korporáti by si tolik nenahrabali a tím pádem není ani prioritní a už vůbec žádoucí. A kde je ekologie?! No víme, že jsou to kecy, ale Gréta by díky pátkům strávených ve škole možná zdárně dostudovala a její rodiče by mohli škodit jinde, třebas.

Průměrný počet slepic: 5 (4 hlasů)

koukám, že než jsem dodatlil svůj blábol, tak jsme se docela shodli

Průměrný počet slepic: 4.5 (2 hlasů)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

...jsem byl rychlejší, mladší a hezčí. Aspoň, že jsme oba stejně moudří :-)

Průměrný počet slepic: 3.7 (3 hlasů)

souhlasem s mnohým napsaným s výjimkou efektivity, potažmo ceny železniční dopravy.
Je jak teoreticky, tak empiricky dokázáno, že se její cena začíná vyrovnávat ceně dopravy silniční od 1 500 km výš.
Vůbec teď neřeším ty příšerné náklady, které by vznikly jejím rozšiřováním, resp. navyšováním její kapacity.

Zatím bez slepic

...přínosnej a hodnotnej článek! Díky za rozšíření obzorů. Zajímalo by mě jedno... Já koncem socíku pracoval na měření toho, co ty jsi svým smrdutým výfukem působil :-). Vzhledem k tomu, že si nás tehdy objednalo např. Národní muzeum, jelikož se jim znehodnocovaly vzácné staré tiskoviny, kožešiny pravěkých zvířat a opadávala jim umělecká malba, nelze pochybovat o zdravé populaci "včera, dnes a zítra" nevím, jak to dopadne. Pamatuju si ale, že se zjistilo, že doporučená doba pobytu matky s kočárkem na jedné z centrálních pražských křižovatek byla max. 3 hod. Tedy ne kvůli matce, ale kvůli kojenci :) Na dnes téměř dosloužilém Hlávkově(nebo už je Havlův?) mostě byla tenkrát průjezdnost ve špičce 2500+ - jeden autobus/hod. Počítání nešlo přes kabel, ale výpočtem a jelikož to byla pakárna, tak samozřejmě "lidskej faktor". Počítám, že dneska by na stejném přístroji západní výroby na měření uhlovodíků ani měřit nešlo, protože by ručička přerazila koncovou rafičku neb nic digitálního ještě nebylo. Zato teď jsme digitální už všichni a v tom je ta dokonalost pidlivizace. A nakonec to nejlepší, výsledná brožura nebyla zveřejněna, aby o dokonalosti pidlivizace nemohl nikdo pochybovat. :)

Průměrný počet slepic: 3.3 (4 hlasů)

In reply to by robertík (neověřeno)

Trvalý odkaz

šly dolů nikoli v násobcích, nýbrž v řádech.
Hledej na netu emisní normy EURO 1 (tuším rok 91)EURO 2 (ROK 96) atd. až po nynější EURO 6/C.
Pokud všechno na autě funguje, jak má, jsou emise řádově nižší...

Zatím bez slepic

protože u firemního Nikdy Nic Nefunguje tak jak má tak jsou emise... vpravdě řádově vyšší. To s čím v práci jezdíme by mělo trčet na vrakovišti už dobrých pět let.

Zatím bez slepic

ale nemyslím si, že ta pošahaná výměna má vysvětlení. Že by Poláci raději ty naše a my zase raději ty jejich? Nebo že je potřeba obou druhů (zjednodušeně, je jich samozřejmě víc druhů) jak u nás tak v Polsku fifty/fifty a musí se tedy naředit.
Navíc samozřejmě jsem mohl vzít jako příklad jinou komoditu - jablka. Přestože jsou různé druhy, tak většina normálních lidí bere jablka jako jablka.
A už vůbec jsem neměl na mysli, jak to trochu vyznělo z tvé první reakce, že kamioňáci jsou pošuci a rádi pendlují co nejvíc tam a zpět - dělají jenom co jim šéf řekne. Šlo mi o to poukázat na nesmyslnost přejíždění statisíců kamiónů po Evropě, z čehož plynou ony fronty na hranicích. Dílem vlivem dotací - polská jablka jsou levnější (dotovaná?) protože sankce proti RF, dílem vlivem pitomé reklamy na jiné produkty, bez kterých se neobejdeme. Filozoficky vzato, chybí trochu, skromnosti či uměřenosti oproti rozežranosti, opět podporované oblbující reklamou, které více či méně většina lidí podléhá. Uměřenost se (možná)začne více pěstovat v těchto týdnech, kdy se spokojíme (budeme muset?) třeba s tím, co bude a ne co bychom chtěli mít. A třeba jako Rusové po sankcích se naučíme být alespoň trochu v něčem soběstační. A na pět druhů krumplí bude kálet Bílý Tesák.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

silničního provozu, je pouze konečným důsledkem, nikoli primární příčinou a veškeré snažení ekošílenců o její likvidaci mi připomíná tzv. západní medicínu, která naprosto perfektně zvládá léčbu a tlumení neblahých následků nemocí (všeobecně), aniž by se vůbec obtěžovala započít přemýšlet o primární příčině onemocnění.

Průměrný počet slepic: 4.7 (6 hlasů)

hned, 100% souhlas, několikrát jsem viděl v akci ájurvédu a mám dobrou zkušenost i s TCM.
Btw už nám západní medicína, bez ironie v mnoha ohledech skvělá, vysvětlila příčinu například RS nebo rakoviny?

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)

Kromě krmných a konzumních ještě pamatuji brambory průmyslové. Šly do lihovarů, výroben škrobu a pod. Byly opravdu hóóódně veliké. Z jedné povinné bramborové brigády jsem si pár těch drobných co měly velikost běžné brambory přinesla domů. Na jídlo byly HNUSNÉ.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

Tuhle jsem v nějakém pořadu slyšel popisovat kolečko, které v závislosti na cenách atp. udělalo po Evropě české mléko, aby se z něj stal jogurt prodávaný v Čechách. Plus druhé kolečko výroby kelímků a víček. Řeknu vám, každý z těch jogurtů za svůj krátký život najezdil víc, než já za rok... Ale migrace není zločin! Ani ta mléčná ;)

Průměrný počet slepic: 4.5 (8 hlasů)

...jogurty dva a daly se krájet nožem. Jeden byl bílý a druhý s marmeládou. Teď je jich druhů deset, ale ani jeden není jogurt, tady u nás v Práglu. Porovnávám s tím, co jsem z mléka kdysi vyráběl v jednoduchém jogurtovači doma. To teď díky ultratrvanlivému mléku nejde, takže to mléko asi není neb z jakéhokoliv důvodu nejen nezkysne, ale už se ani nesrazí. Patrně latex a konzervanty. Tím ale socík nijak neadoruji...

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

byly mlékomaty, byly i domácí jogurty dobré, teď už to ani nezkouším.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

musíte sehnat mléko, které neprošlo mlékárnou. Tam se nějak upravují (rozbíjejí?) samotné bílkovinné řetězce, aby na ně nic nefungovalo a mohly býti vláčeny v igelitu půl roku přes půlku Ojropy.
Mlíko chlastám akorát z automatu provozovaného místním kolchozem, suprošový krabicák se nebezpečně přibližuje kvalitě "vinnému výrobku" v totožném obalu.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)
Trvalý odkaz

Pane Targus.
Opravdu zasvěceně napsané.
Ještě je snaha,udržet,jakoukoliv výrobu.
Je také jasné,že toto přinese obrovské ztráty ve všech odvětvích našeho státu a náprava bude dlouhá.
Můžeme tomu znova říci,přichází doba temna,snad nebude trvat 30 let.

Průměrný počet slepic: 5 (1 hlas)

In reply to by jaryn (neověřeno)

Trvalý odkaz

Začala v r. 2008 a 12tileté pumpování "jedniček a nul" jen zpomalilo definitivní pád SYSTÉMU.
Ten totiž spotřeboval sám sebe a už nemá z čeho brát.
Chazin nemá pravdu v tom, že by to ekonomové nevnímali. Naopak o tom řada z nich mluví už dobře dvacet let, ale marně. No, tak přišel pád.

Je možné uvažovat o tom, jestli byla brebera vypuštěna, aby ten pád zastřela, nebo zda je průvodcem pádu, ale na tom, že se SYSTEM sesypal jak domeček z karet, to nic nemění.
Otázka je, jak na to budou v nejbližších měsících reagovat mocní tohoto světa. Ne prezidenti, premiéři, poslanci atd., ale ti, co dbají na svou neviditelnost.
Spustí vedle epidemie ještě nějakou definitivní válku? Nakročeno k ní máme fest.
Nebo pošlou další breberu? I to je možné.
Většině z nich je totiž 70+ a ačkoli jim zubatá poklepává denně kosou na pelest postele, své moci a bohatství se nevzdají za ŽÁDNOU cenu. Obětují klidně i své vnuky a pravnuky, zničí Zemi, protože oni sami už končí a proto jim je jedno, že po nich potopa.

Obávám se, že stojíme na rozcestí, na němž doposud lidstvo nikdy nestálo. "Být, či nebýt?"
Budeme se bránit, nebo půjdeme jako ovce na porážku?

Průměrný počet slepic: 5 (7 hlasů)

Pane Občan.
Chválím.
Takže zase jen oddálení pádu kapitalismu,napumpováním peněz do bank,oni vědí proč,když jsou ty banky jejich.
Je to možné chápat tak,že se jim to pumpování v roce 2008 a dále podařilo a zbohatli ještě víc.
Jak i naznačil Babiš s těmi tisíci mld.že by se stát zadlužil o dalších 1.000 mld.kdo to bude řídit,kdo to bude kontrolvat.

Průměrný počet slepic: 5 (3 hlasů)

...že zatím se ještě zcela nesesypal, ale každopádně vykazuje příznaky. Pokud budu mluvit po ajťácku (ačkoliv ajťák nejsem), tak pokud spadne systém, spadnou i navázané a spuštěné aplikace. Jedna z nich, logistika, se odkopala díky omezení osobní dopravy a tak se zatím jen obnažily chyby té nákladní a to i přes tušení souvislostí. Pokud se systém v krátké době opravdu zhroutí, tak se společnost ocitne v systému DOS a nebude umět skoro nic uvést vchod, to je jen moje přirovnání. Anebo to co zůstane nebude fungovat ani v záchranném módu. A pak by teprve začala legrace. Pokud nemám záložní systém, rozloučím se se všemi získanými daty a ono docela je možné, že už se to někdy přihodilo. Bez poučení do budoucna...A další stupeň cyklu je anarchie!
Jinak s vámi docela souhlasím a jen se bojím, aby těch 20k sil "vojenské pomoci Evropě" nemělo hermetické kombinézy....

Průměrný počet slepic: 3.5 (4 hlasů)

In reply to by robertík (neověřeno)

Trvalý odkaz

otočil lodě a mazal domů, co mu pádla stačila. Dtto kocábky, co vezly techniku.
Stejně jim stihlo onemocnět 35 vojclů.
Velmi opatrné odpovědi v rozhovoru vypovídají víc, než kdyby to řekl na plnou ... ústa :o)) https://www.washingtontimes.com/news/2020/mar/20/us-military-preparing-…

To přirovnání k PC systémům je náhodou docela trefné a přesné!
Občas mám pocit, že většina politiků, oligarchů a dalších aktérů to celé pojímá jako počítačovou hru, protože už jsou tak odtržení od reality, že jim nedochází, že si hrají se 7,5 miliardami lidí.

Průměrný počet slepic: 5 (5 hlasů)

...docela radostná zpráva. Měli vzít navrátila všichni, zbylí tady budou "pomáhat a chránit" na základnách a atomových elektrárnách. Takže díky za informaci, která mě utekla. Nasazuji roušku, brýle a možná i protézu a jdu si pro tekuté ovoce, abych měl v noci co žužlat!

Průměrný počet slepic: 3.3 (3 hlasů)

Občas si představuju, co asi cítí člověk s neomezenou mocí. A nenarazil jsem zatím na nikoho, kdo by měl stejnou představu jako já.

Nekončící nuda a nekonečný strach. Nuda ze života + strach ze smrti = špatné vyhlídky pro všechny.

Zatím bez slepic
Trvalý odkaz

v této době? Měří pojišťovák teplotu? A nejsou dražší?

Průměrný počet slepic: 3.5 (6 hlasů)

Mám poetický absťák. Poprosil bych o pár veršů.
PS: napsal jsem to nahoru, ale kdo by se vracel, tak to napíšu i sem

Průměrný počet slepic: 3 (2 hlasů)

In reply to by Havran57 (neověřeno)

Trvalý odkaz

jako socialističtí realisté. To musí dozrát a vypadnou samo nebo po klystýru.

Průměrný počet slepic: 3.6 (7 hlasů)

počkám tedy

Průměrný počet slepic: 4.8 (6 hlasů)

In reply to by Havran57 (neověřeno)

Trvalý odkaz

Do kaufu můžu až v devět
teď tam kupuje vševěd
právě platí u kasy
trhá si zlaté vlasy.

Průměrný počet slepic: 4.1 (7 hlasů)

In reply to by Ládik!!! (neověřeno)

Trvalý odkaz

vemte tam svoju babu

Průměrný počet slepic: 4.9 (7 hlasů)