Tento námět nosím v hlavě už dlouho. A mám z něj zároveň trochu obavu. Rozumějte, jsem vlastně normální člověk. Mám rád teplo ústředního topení, vyhovuje mi pohodlí dnešního vyspělého světa. Je příjemné ráno jet do práce autem, které má topení i klimatizaci. Je hezké otočit kohoutkem a teče voda, která v sobě nemá žloutenku. Papírové pleny ušetřily mé ženě kupu práce a po použití se hodily do popelnice a popeláři to uklidili někam za město na skládku. Dukovany mě zásobují elektrikou díky které mohu kropit zahradu vodou ze studny a nebo datlovat tento článek.
Když si chci popovídat s tátou, prostě mu zavolám. Je to hned. Volám mu vlastně skoro každé ráno. Mám kontakt s lidmi na druhém konci republiky i na druhém konci světa. V práci nemanipuluji s břemeny, ale se symboly na obrazovce. Nepředřu se. Žádné svaly mi v železo ztuhly... Měkké křesílko, kávovar, sličné kolegyně... To pobíhání po obilných silech, to je jen příjemný tělocvik. Mám se dobře, navíc si to uvědomuji a jsem za to Všemohoucímu patřičně vděčný. Jenže červíček hlodá.
Onehdy jsem v Brně stál hodinu v koloně. O týden dříve dokonce dvě hodiny. Kolony jsou tam každý den. Jde jen o to, že někdy se utvoří až za vámi. Je úplně jedno, kolik se postaví nových obchvatů, stejně se okamžitě naplní. V Německu vedou přes Porúří tři souběžné dálnice vedle sebe. Stejně jsou všechny plné. Každá nová dopravní stavba vyžene na silnice jen větší množství aut. Je super, že se zrychlí spojení mezi Brnem a Svitavami... tedy až tam udělají tu dálnici. Ale aut v tom směru neubude. Půjde to rychleji, ale bude tamtudy jezdit zase mnohem víc lidí.
Pořád se zpřísňují emisní normy u aut. Ale oxidu uhličitého neubývá, naopak, aut přibývá a tak přibývá i emisí. Na jednotku je to možná míň, ale ten vzduch je pořád víc zamořený. Až uděláme elektrická auta a vyřešíme všechny problémy s nimi spojené, stejně nám to nepomůže, protože silnice budou pořád plnější. Elektrické auto bude zamořovat vzduch komínem elektrárny. Sice se teď mluví o sdílených samořiditelných vozech, možná jich bude na počet méně, ale budou o to více jezdit. Silnicím ani atmosféře to neuleví, jen na jednotku oxidu uhličitého bude stačit menší množství železa. Jakýkoliv pokrok, který zlevní cenu dopravy způsobí to, že se do pohybu dá o to větší masa zboží i lidí.
Nejdřív se jezdilo na Mácháč, pak do Chorvatska a teď už každá přiblblá misska jezdí někam na Bora Bora. Zájezdy se zlevnily, letecká doprava zmasověla a zlevnila a tak už nám nestačí Jadran. Polynésie je prostě víc sexy.
Máme doma vodu v kohoutku a snažíme se s ní šetřit. Ale zase tak moc nešetříme. Dokud se musela voda přinést od studny vědrem, stačilo se vykoupat jednou týdně v neckách. Dneska se lidi sprchují i čtyřikrát denně. Proč? Voda je levná, teplá a nikdo se s ní nenadře. Teče sama a koupel stojí pár korun. A mezi masou čistých lidí... zkuste se nevysprchovat... budete cítit na sto honů.
Když byla moje žena malá, stačil jí a třem jejím sestrám jeden pokoj. Já běhám po domě a pro svých pět dětí vymýšlím tři pokoje a bylo by mi tak nějak trapné jim to nedopřát.
Stejné je to s masem, jídlem všeobecně a dalšími službami. My lidstvo to prostě umíme. Umíme za dvacet pět dní vyrobit dvoukilové kuře, umíme na hektaru vypěstovat deset tun pšenice, umíme vyrobit mobil za pár stokorun, umíme čerpat ropu aby se to vyplatilo spalovat a za zisk vést války.
Víte já nevím, jestli tu planetu tak strašně drancujeme. Spíš bych řekl, že pořád jsou tu větší škůdci a větší síly, které mají i nad lidstvem navrch. Nevím, jestli nám ropa dojde nebo to nějak vyřešíme. Nevím jestli budeme jednou mít fůzní reaktory a nebo prostě zlevníme výrobu fotovoltaiky tak, že ji bude mít na střeše každý. Ale ať to technicky zvládneme nebo ne, nezvládáme to infrastrukturně. Na ty silnice se prostě nevejdeme. Kdy jste naposled zažili ten pocit z reklamy na Volkswagen a jeli po prázdné horské silnici s nádhernými sceneriemi. Scenerie jsou, ale i ta poslední okreska na Boží Dar je přecpaná autama.
Máme levné jídlo, ale kurňa ten chleba se nedá jíst. Nevydrží. Druhý den se půl bochníku vyhodí (nebo zkrmí prasatům) protože je prostě hnusnej a tvrdej. Kuře je plné hormonů a nedělejte si iluze že v biochovech je to nějak rapidně lepší. Dyzajnový nábytek má každý, ale houby to vydrží a málo platné ani ten dubový už nikdo neumí vyrobit aby sto let sloužil. Můžeme na dovolenou, ale i v Keni nebo Ugandě je poměr lidí a lvů v národních parcích tak tisíc ku jedné. Pláže v Riu jsou stejně přecpané lidmi a dekami jako na Makarské. Lyžování je hlavně o čekání na vlek, dokonce i na ten Elbrus nebo Mt Everest se táhnou davy.
Sice se honíme za nevšedními zážitky, ale už nejsou vůbec nevšední. Každý blbec má podobné. Všechno co se dá koupit, to si může koupit každý. Fejsbůk je plný stejných fotek, stejných snů a stejných zážitků. Dokonce i pornoherečky jsou jedna jak druhá. Není nic, co byste mohli mít abyste byli sami. Všechno co si můžete koupit vy si může koupit i někdo jiný.
Bude zapotřebí jiný přístup k životu. Možná to přijde samo. Až už opravdu nepůjde ucpanými silnicemi nikam dojet, tak třeba zůstaneme doma. A zjistíme, že je to fajn. Že vlastně stejně všichni žijeme v kuchyni a tak jsou ty ostatní cimry maličko navíc. Že jediné nevšední věci si musíme postavit vlastníma rukama. Že jediná nevšední romantika a láska se dělá drobnou tolerancí v soužití. Možná bude nutné zjistit, že málo z toho co máme opravdu potřebujeme. Možná zjistíme, že pokud spolu dokážeme žít, tak nebudeme potřebovat tolik soukromí a tolik prostoru sami pro sebe.
Zkrátka nemám chuť jezdit k moři kde je to hlava na hlavě a nehodlám léta letoucí hledat tu správnou prázdnou pláž. Pohodu si udělám i doma. Ne, nikdy nebudu mít levnější maso z domácího chovu a dokonce možná ani nebude lepší než to koupené. Ale při zabíjačce jsme si užili kupu srandy a přijelo hodně zajímavých hostů. Nepotřebuju facebook, protože ho mám každý večer naživo, mám otevřený dům a bavit se mezi sebou je tak nějak lepší. A i ten sex s manželkou je lepší, když ho člověk neporovnává s pohádkami pro dospělé na placených kanálech. Prostě jediné autentické je to, co má člověk doma. A pokud to má, tak pak nejde o velikost obýváku a počet ložnic.
Ne nevolám po odstranění civilizace a zrušení našich výdobytků. Ani náhodou. Chci mít v obci doktora i zubaře. Auto se mi hodí a je dobře že máme pitnou vodu. Ale přehánět netřeba. Zážitek nevzniká díky koupelně obložené mramorem, ale díky rozesmáté manželce.
- Log in to post comments
Komentáře
Nevěřím
Vidláku, vlastně přestávám věřit, že vůbec existujete. Neb k čemu já dospívám teď po šedesátce, k tomu vy podstatně mladší.
Jenže to se mi to žvaní, když jsem si to v 90.letech tak užil, včetně toho Ria a JARu a... a toho velkého auta a ani krok pěšky a tataráku ze svíčkové... a.. a tak.
Obrácení Ferdyše Pištory.
Tak se nedivím těm mladým, že si to chtějí také užít a neomezovat se. Možná ale budou muset. Nepřijdou na to, že někdy méně znamená možná více, ale stav věcí je k omezení donutí. Což jim nepřeju.
Víte já nevím, jestli tu planetu tak strašně drancujeme.
Zase to my.
Kdo to je my? Vemte si nějaký starý atlas a dívejte se, kolik bylo kde obyvatel.
Počet Indie byl ve třicátých letech 300 000 000. Čechoslováků bylo mezi válkami 15 000 000. - Podívejte se na počty skutečných Němců, Francouzů, Angličanů u nich doma. Klesá to.
V Číně rostou miliónový města jak houby po dešti. Tam se jen populace přesouvá z venkova do měst, ale stavěj se jí celý města, silnice, supermarkety, přehrady atd. - Austrálie vozí všechnu svou vytěženou rudu do Číny, Čína vysává mořský písek po světě na beton, takže v jihozápadní Asii mizí pláže a místo nich tam jsou jen bahnitý pláže.
Stejně Afrika je přemnožená a muslimský země, kde se množí jak kobylky.
My nic nepřeháníme. Až potkáte někoho, kdo dává na "dobročinnost" někde na druhý straně světa, tak to je ten pravý, komu si stěžovat.
Se zvyšující se…
Se zvyšující se produktivitou práce, dochází k zvyšování "kvality" života a tím i k snižování populace jako přirozeného jevu. Je škoda, že tento jev žádná strana nepřijmula do svého programu (např. zelení). Není pravda, že "nebude na důchody", právě to by měla zabezpečit vysoká produktivita práce. Ovšem to, jak se v praxi využívá, vede k tomu že skutečně asi "nebude na důchody".
Hezký den.
stopy
Čmoude,už ste skúsili porovnať uhlíkovú stopu vášho holiaceho strojku s dvanásťčlennou rodinou pakistanského pasáka kôz?.. ..jasne! nebyť tých zbytočných (viac než ?) 6 miliárd pasákov,nebola by v rajskom lebensraume potreba sa takýmito hlúposťami zaoberať..
.. ja len dúfam,že vždy bude na svete dosť takých,čo (to z) vás nakoniec vymlátia..
To víte, že ne
Holicí strojek používám tak jednou za dva měsíce, čepelky tak jednou za 3 týdny. Většinou si vousy jen přistřihuji. - Proto si myslím, že se mělo s tím MY přestat a jestli má někdo výčitky, že není dost ekolo, tak ať začne u sebe, vyřeší si to napřed u sebe a tím půjde příkladem a nedělat ze sebe kazatele jakési pochybní viny ostatním.
Když tu táhli uprchlíci, tak jsem je viděl i s jejich mobily. Myslím, že jejich stopa byla větší než ta mého 10 let starého mobilu.
Pakistánská rodina vyprodukuje 12 dětí. Ty se pak přesunou do Emirátů či Londýna a zase mají uhlíkovou stoupu větší než já. Nezapomeňte, že Čína vyrábí ty samé věci pro mně i pro ně.
Jen to kontejnerové lodě odvezou o dva, tři tisíce kilometrů dál. Ty lodě znečišťují, znečišťují hodně, ale jaksi se na ně nedělají žádné zákony, žádné daně, žádné poplatky. - Je to moje vina? Určitě ne. Mně se nikdo na organizaci lodní dopravy neptal. Mně se nikdo neptal ani na solární business ani církevní restituce a že jsem proti nikoho nezajímá.
Doopravdy nevěřím tomu, že chyba je na mé straně a nechci tady ani pakistánské rodiny. Už jen z ekologických důvodů, které tu hlásáte.
Uhlíkovou stopu za sebou…
Uhlíkovou stopu za sebou průměrná evropská domácnost samozřejmě zanechá mnohem větší. Problém ovšem je, že těch našich domácností zůstává cca konstantní počet. Z dlouhodobého hlediska je exponenciální růst lidské populace větší problém. Kde se cokoli přemnoží, tam nastupují regulační mechanismy -> přesun nebo vyrovnání přírůstku smrtí. Naše planeta není nafukovací. Proto musí buď dojít k osvětě snižování porodnosti v lokalitách, kde je skutečně brutální nebo přijde boj o zdroje. Těch "zbytečných 6 miliard pasáků" není to o co tu běží, problém je očekávaných 12 miliard jejich dětí...
Uhlíkovou stopu za sebou…
Uhlíkovou stopu za sebou průměrná evropská domácnost samozřejmě zanechá mnohem větší. Problém ovšem je, že těch našich domácností zůstává cca konstantní počet. Z dlouhodobého hlediska je exponenciální růst lidské populace větší problém. Kde se cokoli přemnoží, tam nastupují regulační mechanismy -> přesun nebo vyrovnání přírůstku smrtí. Naše planeta není nafukovací. Proto musí buď dojít k osvětě snižování porodnosti v lokalitách, kde je skutečně brutální nebo přijde boj o zdroje. Těch "zbytečných 6 miliard pasáků" není to o co tu běží, problém je očekávaných 12 miliard jejich dětí...
osveta
..už som to sem niekde písal. ,pre Zem (samozrejme nie za súčasných podmienok) nie je problémom ani 7,ani 20 miliárd ľudí ,v závislosti od spôsobu využitia zdrojov to číslo môže byť určite aj vyššie.. problém je práve to využívanie zdrojov,resp. nerovnováha v ňom.. ..primárnym dôvodom preľudnenia je chudoba, a chcel by som vidieť toho machra,ktorý ju naozaj vyrieši osvetou! ..nie,že by som nevidel dosť machrov,čo to skúšajú :-D ..
produktivita
".., dochází k zvyšování "kvality" života a tím i k snižování populace.." .. je to,s čím s Vami súhlasím,pane Josef.. ,ale s tou produktivitou práce a podobnýmy mantrami,pri všetkej úcte,už konečne chodte do ... ! pred pätnásť-dvadsať rokmi sme sa takých múdrych slovíčok mohli zľaknúť a držať hubu,ale dnes? ..v mnohých sektoroch je naša produktivita práce vyššia,ako v rovnakých sektoroch v tých krajinách,kde z nej ľuďom plynú trojnásobné benefity ako u nás.. trinásťročná Bangladéšanka za 14hodinovú šichtu zošije 400 párov adidasiek - aká je jej "produktivita práce" a "kvalita" života?! .. ,alebo som Vás nepochopil?
To je samozřejmě pouze jeden…
To je samozřejmě pouze jeden z jevů, které ovlivňují náš život a spíš se projevuje v západním civilizačním okruhu. Bangladéš, obdobně jako my, tj. východní Evropa jsme jen pouhé, i když novodobé, kolonie.
Jak to udělat?
Ale to jsme právě u jádra pudla. Že naší větší integrací do Evropy se naše životní úroveň nijak nezvýší, ale ještě víc se zabetonujeme v pozici kolonie, ze které se už pak nepůjde dostat. To je jako v práci, tam vám taky nezvýší plat jenom proto, že dobře pracujete a dáváte najevo svojí loajalitu. Zaměstnavatel vám bude vždy platit jen tu nejmenší mzdu, za kterou jste ještě ochoten pracovat a zvýší vámi ji až tehdy, až několik vašich kolegů dá výpověď a odejde za lepším a on se začne bát, že je budete následovat. Jak toto praktikovat ale v rámci celého státu, aby se EU taky chytla za nos?
pryč s auty a tak
Já doufám, že auta budou už brzy přežitek a nahradí je moderní hromadná doprava. Vždyť je to po všech stránkách neefektivní a devastující mít každý svoje auto. Ono to vlastně vzniklo ani ne tak z potřeby lidí, jako z potřeb boháčů a jejich koprporací, pro které se to v minulém století stalo zdrojem tučných zisků. Takže já lobuji za kvalitní a dostupné hromadné přepravce. Ovšem při poslední cestě z našeho hlavního města jsem si trochu zoufal. Nejprve si za mne sednul nějaký ne moc dobře česky mluvící mladík, který tam začal konzumovat potraviny rozličných aroma, všelijak šustit, chrastit a do toho mu do uší mlátila nějaká ta moderní hudba, která byla slyšet až ke mně. To mne samozřejmě dost sr...alo, protože jsem byl zrovna naloženej v básních Ivana Blatného, jenžto jsem si na nádraží zakoupil v knihkupectví za nekřesťanský peníz. Nakonec jsem si přesedl, ale to jsem neměl dělat, protože tam si za mne zas sedl nějaký jiný pán, který si zřejmě s výměnou ponožek nedělá velké starosti, navíc furt někomu telefonoval a poučoval, jak je třeba nosit čepici. Jó a ještě ty důchodcí v MHD, grrrrr! Já bych někdy střílel. Prosímvás, vystětlujte každému, že dvojsedadlo je pro dva lidi a ne pro jednoho a tašku!!!! Děkuji! A taky jim k tomu ještě říkejte, že když si sedaj, tak vždy k tomu sedadlu u okna, pokud je volné, aby si tam ještě někdo mohl sednou. Grrrrrrr.... Díky! Fuj to sem si ulevil.
Tak si to zkuste
Tak zkuste vozit nákupy dvěma párům starých rodičů veřejnou dopravou. A dejte mi pak vědět, jak se vám to líbilo.
A když vám vadí důchodci (mně občas také), tak vzpomeňte též na mlaďochy s baťohy na zádech, kteří se v MHD točí jak holub na báni.
důchodci vs. mlaďoši
Mně důchodci nevadí, mně vadí blbost všeobecně. Nejvíc pak, když se domů už sotva vleču: koupím si lístek za dost korun a pak se v MHD musím houpat na tyči, i přesto, že je skoro půlka sedaček neobsazených. Hlavně mi přijde, že dávat ta těžká zavazadla na sedadlo je pracnější, než je šoupnout pod sebe mezi nohy, jak to dělám já. Lehčí zavazadlo pokládáme na klín, případně ve vlaku dáváme na určená místa; pouze když je vlak poloprázdný hážeme to na sedadlo ;).
:-)
V autě by se vám to nestalo..... :-)
jo v autě nestalo
To sice ne, ale tam bych zase musel dejchat ty smrady v koloně a ignorovat nasrané řidiče, co neměli řidičák nikdy dostat. A vůbec... čumět delší dobu do asfaltu před sebou mne přijde jako děsná ztráta času, to už raději MHD nebo vlak i s tím, že se musím občas houpat na tyči.
Blbost všeobecně? A jak ji…
Blbost všeobecně? A jak ji definuješ?
Řeknu ti můj pohled, kdy zdráv se přiznám měl někdy stejný pohled, ale většinou ne, protože raději stojím, ale když jsem byl unaven tak občas jsem si brblal, proč se houpu když bych nemusel...
Pak jsem běžel zimního spartana a uhnal si operaci páteře. Omezilo mě to natolik, že fakt bylo pro mě 10x lepší dát tašku v MHD na sedačku než na zem, protože ohnout jsem se nemohl a když jsem čupl, tak jsem byl omezen fyzicky ji zvednout... V tu dobu jsem si uvědomil, že moje omezení od úrazu má ve staří někdo dřív někdo pozděj až na pár šťastlivůc každý a když jedu šalinou, tak se houpu, ale díky "životní skušenosti" už v duchu nemudruju jako dřív...
A to nekomentuji, když jsem jel v tomto stavu k rodičům, tak jsem neměl zavazadlo ani na místě určeném, ale přímo pod nohama, že se na mě dívali jak na vraha a neřekli nic jenom díky tomu, že díky ttomu co jsem měl kolem krku jsem vypadal jako fakt blbě...
A teď řekni, když nesnášíš lidskou blbost, kam zařadíš sebe, když nemáš životní zkušenost, ale 100procentně víš že máš pravdu a ty šmejdi co to mají na sedačce, jsou fakt zmrdi co tě omezují...
Jak bys definoval pro mě, ale i ty šmejdy s taškama co je už blbost a co jenom neschopnost poznat co už blbost není?
Nezlobte se, vazeny... Ale…
Nezlobte se, vazeny... Ale pro takové lidi veřejná doprava není ani nikdy nebyla určena. At si vezmou taxik, nebo je hodí syn \ znamy. Ani na ten nakup se dneska už nemusí jit, bo vám ho dovezou do domu.
Ze chcete ušetřit par korun a proto jedete mhdckem a otravujete svým handicapem ostatní je vaše sobeckost. Mistrovani ve stylu "však veřejná doprava je pro všechny" je pak pro tuto dobu typickým pokrytectvim. Když už tu tašku nedokazete zvednout, nemel jste si ji brát. Nebo se zeptat někoho jestli vám ji nepomůže... Je to tak těžký? Kolikrát jsem ve vlaku musel ty tašky batohy a kufry vyhodit nahoru sam, přes protesty jejich majitelu. Místa k sezeni jsou určena lidem. Bez debaty.
Když čtu, jaké příkoří vám…
Když čtu, jaké příkoří vám ta MHD dělá a kolik za ni zaplatíte, musíte k sobě být velice tvrdý a nelítostný. Určitě si občas před zrcadlem i nafackujete. Není lepší si koupit auto a nebýt stále nasraný a za ušetřený peníz se jít někam pořádně odreagovat s nějakou povolnou slečnou?
"pořádně odreagovat s nějakou slečnou"
Děkuji za radu nad tím jsem ještě nepřemýšlel. Jinak já nasraný nejsem. Spíš naopak většinou zažívám v dopravních prostředcích jen příjemné chvíle, ale o těch nepíšu.
Ještě jedna zkušenost
Jakmile začnete do práce dojíždět vlastním autem, zjistíte, že v zimním období prakticky nebudete nemocní, zatímco při dojíždění MHD vás viróza či chřipkové onemocnění čekalo tak průměrně 3x za sezónu. Ona totiž jízda v přecpaném autobuse v dopravní špičce s lidmi, kterých čtvrtina pochrchlává, a kde dýcháte vzduch, který už mělo v plicích minimálně deset lidí před vámi, to je hygienická příšernost.
No to asi jo. Nejlepší je…
No to asi jo. Nejlepší je chodit pěšky nebo jezdit na kole, pokud je to bezpečné. Jinak ten mladík, o kterém jsem psal -- krom toho co jsem napsal -- trpěl nějakou chřipajznou a každé dvě minuty si musel zdatně odkašlat za mou hlavou, což mne také přinutilo vstát a přesednout si. Zkrátka někteří lidé jsou nevychovaní a bezohlední. Už bychom se měli naučit nosit roušky, jak to dělaj třeba Japonci; pokud na nás něco leze a nemůžeme zůstat v posteli.
A ten mladík, byl v prázdné…
A ten mladík, byl v prázdné šalině nebo jsi měl smůlu a zrovna nastapil a stál vedle tebe?
Ono se dá ptát musel do té šaliny? Za doktorem? Do práce, protože se o ni bojí? Atd. ...
Na jednu stranu se nadává na režim před 89, ale kdo měl chřipku apod. "ležel", jasně szneužívalo se to, ale... Když porovnávají zdravotnictví Kuby a USA, proč má Kuba lepší výsledky tak každý dostane stejný výsledek, prevence, prevence a co nezvládne prevence nechat vyležet hned ne až když už to jinak nejde a léčba je drahá...
Otázka je zda ty roušky v Japonsku nezačali nosit, právěže přijali nemilosrdní kapitalismus a musí chodit do práce a ví že ostatní taky i když jsou nemocní a tak se snaží řešit následky., Ne bezohlednosti lidí, ale systému.
Za doktorem?
Jasně, jel za doktorem 100 km vlakem EuroExpres, či jak se to jmenuje ten vlak.
* No co ti mám napsat, moje…
* No co ti mám napsat, moje přítelkyně má alergiu na pyl, takže když pojede v EuroExpressu ve správném období bude zaručeně kašlat a pouze zmírňují to jenom kapky a není to nakažlivé...
* Co astmatici co taky kašlou a přitom nemají astma fakt taky není nakažlivé...
Já s tím co píšeš mám problém, že si ani na vteřinku nechceš připustit, že mu můžeš křivdit, nechceš připustit, že ho něco omlouvá...,
ale nikde nepíšu, že zrovna tento je fakt dacan=já to nevím, tak to nemůžu napsat...,
kdo to ví jsi ty, na základě toho, že máš pocit/myslíš si a já to mám přijmout? Na VŠ říkal profesor při zkoušce "to víš nebo si to myslíš"...
má alergii na pyl
No to má nějakou divnou alergii: většinou se pčíká a z frňáku teče rýma vodnatá ;). Astma bych asi taky poznal.
Nepochybuju, že jsi znalec…
Nepochybuju, že jsi znalec na vše ;)
Sorry jako, píšu co vidim,…
Sorry jako, píšu co vidim, slyším a cítim; no dobrá přidávám jen nepatrnou dedukci, že ten člověk byl nejspíš nemocnej; však to také nebylo jen tohle, proč jsem se alokoval na jiné místo ve vagónu, což jsem také napsal. Já být na jeho místě, tak bych si asi zalezl do chodbičky u dveří a tam bych si kašlal, až by se hory zelenaly, a nikomu by to nevadilo, protože tam nikdo nebyl a vlak byl skoro prázdný. -- Jinak už jsem poznal pochybovače, co se snažili zpochybnit, že židle před nimi není ve skutečnosti židlí před nimi -- a vůbec všechno, že je to jenom iluze nebo jakási hra; děkuji, nemám zájem.
Jo ještě jsem zapomněl, že…
Jo ještě jsem zapomněl, že by mě to vadilo jen minimálně (tedy jen ten hluk, který mě rušil), kdyby si místo toho hraní s chytrým telefonem dal pazouru před čumák.
Ale já už ti dal zapravdu,…
Ale já už ti dal zapravdu, že je moje chyba, že např. nevím co ty postupně připisuješ, prostě jsem hloupej, ja si to dokažu přiznat, jsi lepší ;)
KUBA - USA
No na Kube plati doktory stat, tak je v jeho zajmu delat lainou prevenci spis nez drahy leceni. V USA vydela na leceni nekolik korporaci - pojistovny, vyrobci leku, vyrobci lekarskeho zarizeni, banky co pujcuji na studia mediciny, ve kterych maj penize nakonec ty samy lidi, tak se jim pak vyplati koupit jeste potravinarsky korporace a cpat do jidla nejruznejsi sracky, aby bylo hodne nemocnych k leceni.
Ale já nemluvil o tom kdo…
Ale já nemluvil o tom kdo platí, já psal jenom závěr co píší právě americké studie, že přecházení co je unás je pro zdravotní systém horší. Dle mého, se na něj přehazují náklady soukromé firmy, která tak náklady na "údržbu pracovníka" přehodí na zdravotní systém a tedy socializuje stráty.
A trolíkovi jsem oponoval, že na jednu stranu můžu být nasranej na toho mladíka, ale na druhou stranu může z mladíkova pohledu být důvod, proč se chová jako dacan, který je omluvitelný, jako strach o práci apod. Když ho nevím, tak můžu mladíkům příklad dávat jako něco co by měl řešit systém, ALE nikdy nemůžu říci absolutně, že je dacan, protože nevím...
Jak je to s těma kuřatama
A je to tady zase, prý kuřata plná hormonů. Domnívám se, že tomu tak není, ale protože Vidlák je zemědělec profesionál, tak by mě zase překvapovalo, že by to nevěděl. Dokáže se teda tady někdo znalý (třeba sám Vidlák) vyjádřit, když kupuju prakticky výhradně tohle Babišovo kuře (z hlediska vůně chuti i konzistence je skutečně výrazně lepší než levnější značky, ale chemický rozbor si doma nedělám):
https://www.vodnanskadrubez.cz/produkty/zlate-kure.html
jestli to teda jako taky je to „kuře plné hormonů“?
kurence
Ospravedlňujem sa,že do toho kecám,keď nie som vedec,ani nemám tabuľky a grafy,ale .. ..v ,máji (květnu) nám kvočka vysedela pár kuriat.. (..sliepky máme navoľno.. ..pri lese.. ..krmíme hlavne v zime .. ..pšenica+"z kuchyne"..) teraz už vyzerajú ako sliepky,ale v skutočnosti sú to také mládky ,keďže je s čím porovnať,vidíte,že do dospelej sliepky im chýba ešte tak 20-30 % .. ..neviem či mi rozumiete,viem,že to nie sú brojlery a nie sú vykrmované,ale chcem tým povedať,že takto nejak to vyzerá takmer prirodzene.. ..oproti šprintu z 0 na 2kg za mesiac.. nijak Vám to nie som schopný dokázať,ale myslím,že všetky limity vo využití potenciálu rýchleho rastu mláďať hosp. zvierat čisto "prirodzenými" prostriedkami,boli dosiahnuté ešte na prelome 19.teho a 20teho storočia.. samozrejme nevylučujem,že sa dnes takto niekde nechová,ale v konkurencii a "vo veľkom" za dnešné ceny ???? vodňanské kura?? a k tej chuti: viete,čo získate formyláciou drevného dechtu? vanilín.. a jak krásne to voní :)
kurence
Pokrok nejde zastavit,jinak lidctvo zakrne.
Děti by měly být chytřejší než rodiče.
tatko,jistě něco víte o chovu domácího zvířectva.
Broileři jsou vyšlechtěné k rychlejšímu růstu,ale i při normálním domácím krmení roste 3 měsíce,proto drůbežárské výkrmny,dávají do krmení všechno možné,aby ten broiler vyrostl co nejdříve.plus antibiotika.Jak také víme,dětem to dělá problémy,při větší konzumaci drůbežího masa.
Snášková slepice roste podle druhu 5 až 8 měsíců.
čo je pokrok?
..pokiaľ je pokrokom skvalitňovanie udržateľného života ľudstva,nemám s ním problém.. ..ale je aj skvalitňovanie metód získavania benefitov mizivého percenta ľudskej populácie na úkor života a zdravia ostatného ľudstva a planéty tiež pokrokom? neviem,neviem ..snáď tie deti.. :)
Musi byt luxusni
Pamatuji si komunisticka kurata. Byla sucha, takze se pod kure musela davat kostka masla, aby bylo cim polit bramborovou kasi.
Tehdy se rozhodlo, ze jsou kurata dietni jidlo. Dnes jsou kurata obezni, z velkyho kurete se vypece aspon ctvrt litru tuku, nekdy i vice. Doktori je dal doporucuji jako dietni potravinu, ale uz to tak davno neni.
Kdo si dobre prohlidne mrtvolky kurat v supermarketech, tak na nich uvidite cervene fleky. Jsou to otlaceniny od toho jak se kurata neudrzi poradne na nohou opiraji se tak nejak pokrivene o zem, na tom miste jim sleze peri, nekdy tamm maj zanet, jindy ho nemaji jen proto, ze dostanou antibiotika.
Kdyz v nekterych zemich na zapade udelali prisna opatreni, na zivotni podminky kurat, tak je mistni farmari teda zavedli, ovsem kurata se zdrazila a zacal dovoz kurat z jizni asie. Takze najednou jste meli v supermarketech na taliri kurata s jeste s daleko horsi kvalitou.
V nekterejch zemich zapadu se nejlacinejsi kurata ze supermarketu nedaji vubec jist. - Smrdi. Systematicky a vsechna. Ne zkazenym masem, ale tou prisernou prumyslovou stravou, co jim davaj zrat.
Ten kdo muze mit vlastni jidlo si zije dneska luxusne.
Kapitalistická kuřata
Jenže na rozdíl od komunistických kuřat dnes dostanete kuřata v cca třech cenových a kvalitativních úrovních. Nejlevnější kuřata balená jen v igelitu, smrdí i když nemají prošlou lhůtu a jejich maso má takovou nějakou blátivou konzistenci. Tzv. prémiová kuřata prodávaná pod názvy jako např. „zlaté kuře“, „sedlákovo kuře“ apod., aspoň oficiálně jsou: prodloužená doba výkrmu na 7 týdnů a lepší krmné směsi bez masokostní moučky, balené v ochranné atmosféře. Maso je pevnější, nesmrdí spíš voní a je chutnější, stojí dvojnásobek toho, co první kategorie. A konečně kuřata BIO, k těm se nemohu vyjadřovat, protože opět stojí cca dvojnásobek toho, co kategorie 2 a to už je mimo můj rozpočet. A konečně můžete kuřata kupovat také na farmářských trzích. Z vlastní zkušenosti bych řekl, že ty jsou kvalitou (chuť, vůně, konzistence) tak někde mezi kategorií 1 a 2, až mám pochybnosti, jestli to ti farmáři nekupují vedle v Makru a jejich bio chov nespočívá v tom, že to doma vybalí z igelitu. Protože já, jako zákazník to nemám naprosto žádnou šanci to poznat, velmi bych se divil, kdyby k podvodům tohoto druhu ve velkém rozsahu nedocházelo.
a to je jako to dobrý ?
Že si teď můžou lidi koupit jídlo horší kvality a to, co bejval standart, je dneska luxus?
Já bych strašně rád viděl, kdyby se aspoň jídlo dělalo podle komunistických norem ČSN, kolik by dneska stálo.
A čínské vepřové konzervy bych rád měl ke koupi. Ne jejich laciné imitace. Rád bych polomáčené sušenky a máslové sušenky club podle ČSN, rád bych špekáčky podle norem ČSN.
To co mi vydáváte za výhodu bych já formuloval slovy - sebrali jsme vám peníze, tak si můžete teď koupit jen mizerný drahý náhražkový jídlo horší pro vaše zdraví a na vašem léčení pak ještě vyděláme, protože ho platíte vy a ne stát.
Špekáčky podle ČSN má Globus…
Špekáčky podle ČSN má Globus a Steinhauser tišnov.
Je to smutné, že pouze tito dva výrobci v ČR. Takže je otázka, mám peníze a bydlím kde není globus a neprodává steinhauser, fakt mám tedy možnost si tu kvalitu koupit nebo je to iluze, kdy je řečeno, že existuje jeden obchod v Čr a tak se tedy může říkat "kvalita lze koupit" :D
Výkrm kuřat
Kuřata jsou plná hormonů a nejen hormonů.
Ptáci všeobecně mají velmi rychlý metabolismus a tak mohou i přirozeně přibývat na váze poměrně rychle. První krok je krmivo - všechny látky přesně v poměru, živiny, minerály, podporovače chuti, podporovače vyprazdňování... ne to nemusejí být éčka, ale je to velká alchymie s bohatými granty na zemědělských vysokých školách, jak namíchat krmivo, aby to tím kuřetem proběhlo a co nejvíc se ho zužitkovalo. Akorát čím větší užitkovost, tím hnusnější maso. Zkuste krmit prase kukuřicí... poroste, ale sádlo bude žluté a maso bude chutnat sladce. S těmi kuřaty je to podobné. Krmivo funguje, ale maso čpí. Především olejninami.
Druhý krok je zdraví. Když máte v hale sto tisíc kusů drůbeže, tak vám každý den pár desítek (i stovek kusů) normálně zdechne. To není nic divného, to je normální život. Když budete mít stotisícové město, taky tam každý den pár lidí prostě umře. Akorát tam jsou všechna ta kuřata nahňácaná na sobě a nemoci se šíří strašně snadno. Když vám doma pojde slepice, zakopete jí, ostatní slepice vyženete z kurníku a vystříkáte ho savem. Ve velkochovu to tak úplně nejde. A tak se léčí. I preventivně. Na kuřat ajde rýmička, kašlíček, chřipka, svrab, čmelíci... zkrátka běžné nemoci. Vždycky se vyskytnou a veterinář předepíše léčbu. Každé kuře dostane svojí davku antibiotik. A protože žije ani ne měsíc, v mase to zůstane.
A třetí krok je urychlení růstu. Kombinace šlechtění a hormonů. Ty hormony to není nic šíleného. Hormony jsou přirozeně v lecčem. Třeba i v té masokostní moučce, v mase, mléku. Všude. A když se těm kuřatům ještě trochu přidá, tak rostou rychleji. A zase je v jejich mase víc hormonů než by mělo být.
A to ještě není všechno... velkochovy mají dvacetihodinový den, to znamená že za 25 normálních dní mají kuřata třicet dní se vším vyplavováním spánkových hormonů do krve a tak.
Tolik k velkochovům.
Chcete zdravé maso? Kupte si krmného brojlera a nechte ho žít šest týdnů na dvorku. Bude to ale 3x dražší maso.
pripomienka
Súhlas,Vidláku.. iba malá pripomienka k poslednému riadku.. ak by to niekto vzal doslova.. Tých brojlerov si kúpte radšej viac - niektoré kúsky sa vám totiž žrať normálne žrádlo ani nepodarí naučiť.. :) ak chcete ostať naozaj pri bežnom šrote (zmes hrubšie mletých obilovín) bez "vylepšovátiek" ,pastve a bežných kŕmnych zeleninách,tak to s brojlermi asi ani nemá cenu skúšať .. lepšie sú potom kuriatka mäsových typov hydiny niekde od miestneho nadšenca-chovateľa.. a na týždne to nerátajte :)
Emise z aut a podpora Kadlase
Abych přispěl také troškou do mlýna diskuze, podle posledních analýz přispívají automobily pouze jednou jedinou pětinou ke znečišťování ovzduší ve městech. O dalších čtyřech se jaksi pilně mlčí...
A teď ta bomba - zdaleka neškodí výfuky, jak se okecává, alebrž jemné prachové částice z brzdového obložení a kotoučů, pneumatik, atd. Ty se pochopitelně tvoří i z otěru kolejnic a trolejí všech hromadných samohybů, aby ta hromadka nebyla taky jen a jen zdravá...
Takže ono asi bude hodně podobné oněm kuřatům. Svedeme bitvu za čistá a přírodní kuřata a samozřejmě také za vytlačení individuální dopravy z měst (s tím nemám problém), ovšem ve jménu boje proti zlým emisím - jak jnak. Polétavý mikroprach je fajn a nevadí, i když škodí z daleka nejvíc.
Že by konečně napadlo nějakého ojronormy tvořícího idiota napadlo předepsat do aut pomocné motorové brzdy, intardéry, retardéry, a další šikovná udělátka, která zabezpečí, že na tu opravdovou brzdu šlápneme pouze při úplném zastavení, to nám prostě nehrozí. Co by pak dělaly fabriky a mechanici, že ano...
a lode...
Nedavno byl porad o lodni doprave, asi tenhle
http://dokumenty.tv/temna-stranka-lodni-dopravy-dokument/ - nejde mi to ted pustit, slo to na Zoomu.
Jestli si to dobre pamatuji, tak 30 nejvetsich kontejnerovych lodi udela znecisteni jako vsechna auta sveta. Zda se mi to neuveritelne prehnane, ale ty lode maji motory, kde spali vsechno, benzin, naftu az po uhelny prach a kdo vi.
Ale bordel co za tim zustava, vedle toho jsou auta nevinne nic.
Přecpané silnice
Včera jsem v časopise četl, že už je k mání jednomístný dron, dolet asi 300 km, výdrž baterií asi 35 minut. Vzhledem k tomu, jak zamořené jsou oceány odpadem, vesmír vesmírným smetím, silnice vozy ... tak pokud civilizace ještě pár let vydrží, tak bude vzdušný prostor extra zabordelený všelijakými létajícími stroji ... a v oceánech už se asi nebude dát plavat a družice kolem Země už asi neproletí.
drone
Já vím jen o tomhle dronu:
https://www.youtube.com/watch?v=Uhp63nf-jRI
Ono v russííi uměli udělat vždycky všechno obrovské. Akorát při tom často zbytečně pagiblo mnógo luděj, než jim došlo, že tudy cesta nevede. Tak snad tentokrát ví co dělaj.
Ale chápeš, že azbuka je tam…
Ale chápeš, že azbuka je tam jenom proto, že to tam odněkud uplodoval rus, ale ten dron je s arabskeho poloostrova? Chápu, že dle Čt se rus snaží ovládnout celou planetu, ale arabsky poloostrov ještě neovládal, aby jsi mohl psát, že v rusku...
Jinak třeba na idnes máš:
https://ekonomika.idnes.cz/v-dubaji-ma-zacit-letat-dron-urceny-pro-prep…
Tak snad si můžeš přečíst ten text pod videem, aby jsi nepsal pohádky? Gooogle má i translátor...
borec
No to jó, ale v tom čínském jsem zatím neviděl nikoho sedět. Zato v russíi to vzali hned za správnej konec a posadili na to borce.
Hmm,…
Hmm,
https://tech.ihned.cz/c1-65623000-alza-nabizi-dron-pro-dopravu-osob-jeh…
když ho prodává alza, tak si mám myslet o tom co píšeš co?
No, když ho prodává alza,…
No, když ho prodává alza, tak si máte myslet akorát to, že ho prodává alza ;). Stále tam nevidim nikoho sedět a letět.