Skoro by se dalo říci, že když se ti osvícení disidenti, co porazili socialismus (ale houby, 22 let se snažili s mizivým výsledkem, aby se v listopadu 1989 připojili už k hotovému), jejich potomci a vychovaní nástupci snaží kultivovat společnost 30 let po 1989 k demokracii, lidským právům a evropským hodnotám, že se jim jejich konání moc nedaří, když ještě po 30 letech musí malá část společnosti v počtu asi 250 tisíc lidí demonstrovat na Letné.
Teď zrovna protestují proti Babišovi, ale co dělali předtím, než se Babiš stal premiérem? A celých 30 let? A proč nedovedou přesvědčit 30% voličů, že nemají volit Babiše?
Tedy z pohledu kohokoliv jiného než z tábora pravdy a lásky (PAL) je situace dost jasná. Prostě nenabídli nikoho lepšího než je Andrej Babiš a navrhovaní kandidáti jsou natolik ubozí, že je porazí Andrej Babiš přes všechny průšvihy, co jich má a co mu připisují.
Ne, Babiš opravdu neukradl ČSSD její témata a úspěchy. To ČSSD sama opustila své tradiční voliče při mýtickém hledání městského liberálního voliče za Bohuslava Sobotky.
Tak proč má Babiš pořád takový úspěch a akce PAL nikoho vyjma už přesvědčených nevzrušují?
Pro odpověď musíme zabrousit k Maxi Weberovi a jeho teoriím. Pro naše potřeby zjednodušení bohatě postačí.
Teorie moci
Dle Webera mít moc znamená mít možnost přimět někoho, aby něco udělal proti vlastní vůli.
Weber rozlišuje 3 druhy moci založené na pocitu závaznosti vůči autoritě:
· tradiční, odvozující autoritu z tradice a neporušitelnosti poměrů (král, kníže, papež, Korán, v USA Ústava, atd.)
· charismatickou založenou na osobní autoritě čelné osobnosti a víře v jeho neobyčejné schopnosti
· byrokratickou - legálně racionální, odvozující autoritu od přijatých neosobních pravidel, především byrokratických a zákonů
Charakteristickými rysy ideálního typu byrokracie jsou:
· rozhodování dle obecných a neosobních pravidel
· stanovení pevných kompetencí jednotlivých úředníků
· hierarchická struktura rozhodování (zaměstnavatel poručí a zaměstnanec vykoná bez ohledu na své osobní pocity)
· odborně školený personál, který je vzhledem k organizaci v zaměstnaneckém poměru
ČR přišla historickým vývojem během posledních 100 let o některé své elity tradičního typu. Sice se část šlechty pokusila navázat na období Habsburků, jenže roky plebejských režimů a ukázky totální neschopnosti vůdců za celých těch 100 let (a od 1948 zejména) roli elit coby tradičního druhu moci zdevalvovaly. Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky a nimbus šlechtického titulu funguje jen na část voličů. V opačném táboře příznivců Karla Schwarzenberga zase funguje devalvace tradiční autority prezidentské funkce. Se zdrojem moci jakožto tradice se můžeme rozloučit, a u nás fungují už jen dva druhy moci, založené na charisma nebo legální volbě.
S legální volbou je potíž, že Chartisté, jejich potomci a následovníci z tábora PAL, podlehli vlastní lži o tom, že porazili socialistický režim. Ten se porazil sám a oni byli náhodou u toho. 22 let se sice o erozi režimu snažili a svým drobným dílem k jeho pádu přispěli, ale ten podíl byl úplně stejný jako podíl všech ostatních obyvatel ČR (nebo tehdejší ČSSR), kdo se dostavili demonstrovat na náměstí. Protože té lži o Chartistech v PAL zarytě věří, pokusili se tehdejší domnělý úspěch zopakovat dnes na náměstích. A velmi se diví, že dovedou zaujmout a vybudit dostatečný počet následovníků. Vždyť to už jednou dokázali v listopadu 1989, ne? Tomu věří jen ti lidé, kdo jsou potomky Chartistů, ti, kdo profitovali z vývoje po 1989 a díky chartistům a Václavu Havlovi obsadili lukrativní funkce, a ti nejmladší, kteří byli vychováni dogmaty nového školství o nadpřirozené autoritě Václava Havla vedoucí ke kultu zboštění.
V dobách socialismu byl jeden vtip:
Žáci v SSSR dostanou slohovou práci se zadáním:
1. 1. Napište o významné osobnosti SSSR.
2. 2. Proč právě Lenin?
Stačí zaměnit Lenin za Václav Havel a vidíme, že ta adorace je úplně stejná. Prostě se tábor PAL přeměnil na sektu Václava Havla. Příslušnost k sektě se prokazuje zaklínáním osobou Václava Havla, lidskými právy, demokracií (jen slovně, konání může být zcela odlišné), EU a evropskými hodnotami ( o kterých pořádně nevíme, co vlastně znamenají – něco jako euroatlantický způsob života na druhé straně Atlantiku), a lidskými právy pro každého (vyjma domácí populace).
Václav Havel sám neprotestuje, a možná by se dost divil, jaký kult vznikl.
Tím zaklínáním Václavem Havlem se PAL snaží vytvořit nový zdroj tradiční moci, když předchozí pokusy selhaly. Selhává i tenhle pokus, tak se na demonstracích Václav Havel zmiňuje už méně (v podstatě se to podobá muslimům, když veškeré počínání začínají: „ Ve jménu Boha ....“).
Pak zde máme moc byrokratickou, či chcete-li legálně racionální, která se zakládá na výsledcích voleb. Volby kandidáti PAL prohráli, ale voliči PAL se nechtějí s výsledkem voleb smířit. Prostě nerespektují zdroj byrokratické moci z demokratických voleb, tudíž nejde o žádné demokraty, ač se zaklínají demokracií v každé druhé větě.
Proto jim zbyl poslední zdroj moci, charismatická. Je velmi těžké budovat zdroj charismatické moci s tak ubohými kandidáty, které v PAL mají. Jaké charisma má u většiny populace Miroslav Kalousek, Miroslava Němcová, Marek Benda, a jiní, které jsme měli možnost poznat za poslední desetiletí dokonale? Těm věří už jen přesvědčení skalní voliči. Přesto se ty obskurní figurky objevují na všech demonstracích a doufají, že střípeček moci ulpí i na nich, když budou stát ve správném táboře. Nemusí jít ani o moc v rámci ČR, stačí dobře placené křeslo eurobyrokrata, náplň práce není podstatná. Jen ten plat a výhody s tím spojené.
V největší míře jsem to viděli u Bohuslava Sobotky v poslední éře, kdy málem vlezl J.C. Junckerovi do krku druhou delší cestou.
Charisma dalších postav stojících proti Andreji Babišovi jako jsou Petr Fiala z ODS, představitelé STAN, KDU-ČSL i Sobotkova křídla ČSSD je mizivé. Možná se někdo charismatický najde u Pirátů, Ivan Bartoš pro své příznivce jisté charisma má. Totéž částečně Dominik Feri v TOP 09. Ale i oni mají charisma jen pro svou část příznivců a ne pro většinu populace.
Tak PAL uměle snižuje zdroj charismatické moci Andreje Babiše jeho trvalou dehonestací. Aniž by si uvědomili, že voliči Andreje Babiše vybrali nikoliv pro jeho charisma, ale kvůli tomu, že nikoho lepšího neměli.
Zdroj moci Andreje Babiše leží ve volbách, tedy moc byrokratická, nikoliv v charisma. Totéž Miloš Zeman. V případ jejich voličů šlo o volbu racionální s vědomím všech jejich nedostatků, volbu menšího zla.
Proto se také mýlí všichni pisatelé, kteří o voličích Andreje Babiše (AB) a Miloše Zemana (MZ) píší jako o Josefu Koblihovi a sektě Andreje Babiše, svědcích Zemanových. Opakuji, jejich zdrojem moci je pouze výsledek voleb a ubohost jejich protikandidátů, nikoliv charisma, kterého ale mají oba i tak mnohonásobně více než protivníci z tábora PAL. Takže je pochopitelné, že to lidi z PAL zmátlo a nechali se svést tím rozdílem v charisma. A proto mylně považují zdroj moci AB a MZ jako charismatický.
Proto jsme svědky urputných útoků na charisma AB a MZ s tím, že jde o trestně stíhaného premiéra (srovnejme, kolikrát byl vyšetřován Kalousek?), že si přiděluje dotace, že řídí stát jako firmu nebo prezident chlastá, mluví sprostě, táhne nás na východ, špatně reprezentuje, oba nemají úctu v zahraničí.
Stratégové PAL vytrvale útočí v emoční rovině tam, kde šlo o volbu racionální. Proto se všechny mediální útoky a demonstrace proti AB a MZ míjejí účinkem. A míjet budou A proto PAL nevítězí.
Protože v lidé v PAL opravdu nepředstavují lepší, chytřejší nebo vzdělanější část národa, a jsou vlastně jen mladí nebo nepříliš inteligentní a ani za 30 let nepřišli, kde dělají chybu, sluší se jim opět poradit. Předchozí jednoduché rady nebyli schopni pochopit (nebo je nepochopili ti elfové, co na nás zde dohlíží), musím být o něco obsáhlejší a napovědět jim více. Jinak by do smrti nepochopili, co vlastně dělají špatně.
Přitom stačí tak málo. Chcete porazit AB a získat hlasy v táboře voličů AB a MZ? Přestaňte poukazovat na jejich nedostatky. Pošlete na smetiště dějin všechny dinosaury typu Miroslav Kalousek (je jich více, ale on je nejčelnějším z nich). Vyměňte provařené ksichty za úplně nové (proto měli takový úspěch Piráti) a vyberte někoho objektivně lepšího než je AB a MZ. Vykašlete se na rady z EU a zaměřte se na lidi v ČR a jejich problémy. Jsou to podle výzkumu z 3.10 2018 , zdroj SANEP (i z toho vidíme dlouhé vedení v táboře PAL):
1. úroveň byrokracie – trápí 86,7% obyvatel ČR
2. korupce, klientelismus, korupční kauzy - 84,9% (většině obyvatel ČR střet zájmů AB vadí, ale vadí jim méně než neschopnost jeho protikandidátů)
3. stav a kvalita silnic- 78,1%
4. bydlení a cena nájmů – 74,2% (stačí zjednodušit stavební zákon)
5. cena vodného a stočného - 73,5%
6. ceny nemovitostí a pozemků - 73,3% domácí populace (opět zjednodušení stavebního zákona)
7. drobná kriminalita - 63,1%
8. cena potravin - 59,4% dotázaných obyvatel ČR
9. výše platu – 58,5%
10. výše důchodu 57,3%
Pokud se podaří omezit byrokracii, podaří se tím omezit i korupci. Stav a kvalita silnic závisí na tom, zda místo tradičních českých poboček zahraničních firem dá zadavatel šanci i někomu ze zahraničí, ale levnějšímu. Sice nezaměstná domácí obyvatele, ale dokáže tím srazit ceny. A taky výstavba silnic závisí na úrovni byrokracie, což ovšem neplatí pro opravy už existujících silnic. Tam jde o obyčejnou neschopnost a byrokracii.
Zjednodušení (razantní, žádná kosmetická úprava) stavebního zákona uvolní trh s bydlením a sníží ceny.
Cenu vodného a stočného nelze dost rozumně vyřešit, když jsme si prodali vše do zahraničí, vyjma činnosti antimonopolního úřadu a stanovení ceny vodného a stočného v poměru k průměru platu na úroveň obvyklou v EU. Čili vypočítat ji dle průměru EU a ten stanovit zákonem jako maximální výši vodného a stočného pravidelně navyšovanou o inflaci.
Drobná kriminalita souvisí s úrovní justice.
Cena potravin se dovíjí od cen na světovém trhu a ziscích obchodníků – opět úkol pro NKÚ.
Výše platu může stoupnout leda omezením úrovně byrokracie, když se tím sníží režijní náklady na straně zaměstnavatelů, a omezením vyvádění dividend z ČR do zahraničí Číňané to svedli. Existují přirozené lokální monopoly, které se po zavedení sektorové daně nikam neodstěhují – telekomunikace, voda, bankovní poplatky, odpady, plyn a elektřina
A pak možná zůstane i na důchody.
Když si vezmeme klíčová ministerstva, která tedy nepracují dobře, jsou to:
· všechna ministerstva a všechny vlády od 1989, co se týká byrokracie, ale především ministerstvo spravedlnosti
· ministerstvo vnitra
· ministerstvo dopravy
· ministerstvo pro místní rozvoj
· Ředitelství silnic a dálnic
· Nejvyšší kontrolní úřad
Vyjma ministerstva vnitra v gesci ČSSD jde o ministerstva v moci ANO 2011. Nejsem si jist, nakolik jde o stav zapříčiněný ministrem a nakolik o deep state v jednotlivých ministerstvech a jejich zaměstnancích (určitě to platí v justici a dopravě, tam je deep state obzvláště silný).
A to jsou témata, kde může AB zapracovat, aby vyhrál volby. Nebo nařídit ministrům, aby připravili návrh, co s tou situací udělají. Včetně odvolání těch neodvolatelných zaměstnanců ministerstev.
Pokud to neudělá AB, může témata uvedená výše zvednout kterýkoliv z jeho politických vyzyvatelů. Třeba z těch Milionů chvilek. Jenže ono se dost špatně bojuje proti těm, kdo tvoří část davu na Letné.
Bude-li chtít AB udělat něco se suchem, stačí vyházet náměstky za ČSSD na ministerstvu zemědělství.
Bude-li chtít AB v nouzi nejvyšší udělat před volbami populistický tah, stačí odvolat ministra zahraničí Tomáše Petříčka. Stejně nereprezentuje Českou republiku.
Všimněme si, že jde ve všem o věci, které spadají do zodpovědnosti vlády ČR. A jakkoliv si o Bruselu nemyslím nic dobrého, v tomto případě si za bordel v ČR můžeme opravdu sami.
Jde o můj osobní názor, jak zlepšit situaci obyvatel v ČR a doufám, že mě ostatní doplní v diskuzi. A jestli některým elfům dojdou myšlenky zde napsané, mohou jimi porazit Andreje Babiše. Stačí předložit efektivní řešení. Řeči o trestně stíhaném premiérovi nikam nevedou a nepovedou. To všichni, včetně voličů Andreje Babiše, moc dobře a dávno vědí.
Ale když ono se na Letné tak krásně hovoří k davu fanatických vyznavačů. Přesto si i Chvilkaři uvědomují smrtící past 5% hranice pro vstup do Poslanecké sněmovny, a že je sice mnoho náčelníků, ale málo indiánů. A tak volají po sjednocení jinak neslučitelných.
I to sloučení je možné pod někým zcela novým bez zkušeností v politice. Ale určitě nikdo z těch, kdo už v politice na celostátní úrovni jsou.